Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kuggur schreef:Precies Dees. Als jij het fijn vind om te geven, en je honden het lekker vinden en er goed op doen dan is het natuurlijk een prima optie.
Maar zoals ik aangaf op geen enkele manier "beter" dan brok.
En ervan uitgaande dat degene die samenstelt weet wat hij /zij doet ook niet slechter.
Yipee schreef:Mee eens.Het is volgens mij meer een gevoel van mensen wat ze liever voeren. Ik heb inderdaad geen artikel gevonden die brok vs vlees vergelijkt. Zelf blijf ik een 'goede' brok voeren. Daar zitten ook veel verschillen tussen onderling. Heb ook veel geprobeerd maar nu erg tevreden.
Trouwens veel mensen posten dat er in brok veel dingen zitten die honden niet kunnen verteren. Dat is niet helemaal 100% juist. Honden kunnen wel degelijk ook plantaardige producten verteren. Katten als obligaat carnivoor daarentegen dus niet. Toch zal dit natuurlijk beperkter zijn dan een herbivoor kan en daarom geef ik wel de voorkeur aan een vlees rijkere brok. Want hij heeft dan een stuk minder ontlasting. Als een hond dezelfde hoeveelheid energie uit plantaardige stoffen moet halen, dan zal je wel een stuk meer moeten voeren en komen er meer afvalstoffen uit aan de achterkant simpel gezegd. (Zelf heb ik ook ooit supermarkt merken gehad maar dat merk je wel, ook in meer dingen dan ontlasting.)
Laatst kwam ik iemand tegen in een dierenwinkel die veganistisch is en die vond het maar niks vlees in een brok en al helemaal KVV en die wilde haar hond juist veganistisch gaan voeren.... Dat kan in principe maar dat vind ik ook weer een ander uiterste. Dan had ik toch maar een konijn als huisdier genomen. Honden vinden het volgens mij ook gewoon domweg lekkerder lijkt me.Ik geef mijn hond vaak ook wel nog vlees bij. Dan niet rauw, hart of kippenvlees bijvoorbeeld kook ik van te voren en af en toe koop ik zo'n rol uit de diepvries van de Welkoop en daar doe ik dan wat van bij de brok. Ik ben mij ieder geval bewust van wat ik voer en heb er over nagedacht en dat is denk ik al meer dan de doorsnee honden bezitter.
Hondje is alweer 13 jaar maar zijn vacht glimt, tandsteen heeft hij heel weinig voor zijn leeftijd en hij eet met smaak.Dan zal het wel goed zijn. Iedereen moet zijn eigen balans vinden in wat hij of zij prettig vind om te voeren en waar de hond goed op presteert.
Leffroi schreef:Even een schopje met een vraag, zonde om een nieuw topic te openen denk ik.
Het Profine hondenvoer zag ik vandaag in de schappen liggen en leek me een mooie brok. Veel vlees, zeer weinig graan. Echter ben ik niet zo goed in het kijken of het wel of geen goede brok is. Veel gelezen al, maar ik raak in de war van allerlei termen. En door de prijs sla ik gelijk aan het twijfelen. Ik voer momenteel van het merk More, voorheen first class. Hele fijne brok voor mijn hond, ziet er práchtig uit, maar is ook iets duurder.
Nou hoef ik het om de prijs opzich niet te doen, maar ik neem nu altijd de brok mee van mijn werk. Helaas gaan wij binnenkort sluiten en ben ik op zoek naar een andere winkel die dit merk te koop heeft. Wel gevonden al gelukkig, maarja ik zag de Profine dus ook liggen. Iemand die hier een beetje verstand van heeft en mij kan adviseren? (Ja, ik weet het, heel slecht omdat ik zelf in een dierenwinkel sta, maar van voer heb ik nou eenmaal niet zo heel veel (kaas) gegeten)
Leffroi schreef:Ingrediënten had ik in de winkel niet zoveel zin om naar te kijken en dacht, ik zoek het op internet wel op. Het enige wat ik zover weet is dat er voor 60% vlees in zit, de rest aangevuld met aardappel, tomaat en mais. Maar het granengedeelte scheen echt minimaal te zijn. Je krijgt 15 kg voor 45 euro. Ik betaal nu voor een zak van 12 kg ook zoiets geloof ik en dan heb ik een brok met (volgens de leverancier, heb er eigenlijk nog niet eens naar gekeken) 40% vlees en de rest wordt gewoon aangevuld met granen e.d.
Heb verder niet naar zouten en andere toevoegingen kunnen kijken. Zie op zich wel lovende reacties staan, maar ja, ik weet dus niet wat er allemaal in zit en voor die prijs... Dan sla ik direct aan het twijfelen enzo. Nou staan er in sommige reacties dat de hond het niet wil eten (lust het niet), maarja die van mij eet toch wel alles wat los en vast zit.