Wat voeren jullie je hond / pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Wat voeren jullie je hond / pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:44

Precies Dees. Als jij het fijn vind om te geven, en je honden het lekker vinden en er goed op doen dan is het natuurlijk een prima optie.
Maar zoals ik aangaf op geen enkele manier "beter" dan brok.
En ervan uitgaande dat degene die samenstelt weet wat hij /zij doet ook niet slechter.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:26

Kuggur schreef:
Precies Dees. Als jij het fijn vind om te geven, en je honden het lekker vinden en er goed op doen dan is het natuurlijk een prima optie.
Maar zoals ik aangaf op geen enkele manier "beter" dan brok.
En ervan uitgaande dat degene die samenstelt weet wat hij /zij doet ook niet slechter.

Mee eens. ;) Het is volgens mij meer een gevoel van mensen wat ze liever voeren. Ik heb inderdaad geen artikel gevonden die brok vs vlees vergelijkt. Zelf blijf ik een 'goede' brok voeren. Daar zitten ook veel verschillen tussen onderling. Heb ook veel geprobeerd maar nu erg tevreden.

Trouwens veel mensen posten dat er in brok veel dingen zitten die honden niet kunnen verteren. Dat is niet helemaal 100% juist. Honden kunnen wel degelijk ook plantaardige producten verteren. Katten als obligaat carnivoor daarentegen dus niet. Toch zal dit natuurlijk beperkter zijn dan een herbivoor kan en daarom geef ik wel de voorkeur aan een vlees rijkere brok. Want hij heeft dan een stuk minder ontlasting. Als een hond dezelfde hoeveelheid energie uit plantaardige stoffen moet halen, dan zal je wel een stuk meer moeten voeren en komen er meer afvalstoffen uit aan de achterkant simpel gezegd. (Zelf heb ik ook ooit supermarkt merken gehad maar dat merk je wel, ook in meer dingen dan ontlasting.)

Laatst kwam ik iemand tegen in een dierenwinkel die veganistisch is en die vond het maar niks vlees in een brok en al helemaal KVV en die wilde haar hond juist veganistisch gaan voeren.... Dat kan in principe maar dat vind ik ook weer een ander uiterste. Dan had ik toch maar een konijn als huisdier genomen. Honden vinden het volgens mij ook gewoon domweg lekkerder lijkt me. :') Ik geef mijn hond vaak ook wel nog vlees bij. Dan niet rauw, hart of kippenvlees bijvoorbeeld kook ik van te voren en af en toe koop ik zo'n rol uit de diepvries van de Welkoop en daar doe ik dan wat van bij de brok. Ik ben mij ieder geval bewust van wat ik voer en heb er over nagedacht en dat is denk ik al meer dan de doorsnee honden bezitter.

Hondje is alweer 13 jaar maar zijn vacht glimt, tandsteen heeft hij heel weinig voor zijn leeftijd en hij eet met smaak. :) Dan zal het wel goed zijn. Iedereen moet zijn eigen balans vinden in wat hij of zij prettig vind om te voeren en waar de hond goed op presteert.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:31

Hier ook vers van lotgering en in de zomer barf ik. Mijn hond kreeg hij de fokker al vers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:47

Tussen het kunnen verteren en er iets aan hebben zit ook nog verschil.. Ik zie wel verschil tussen het drinken en de hoeveelheid ontlasting, dat zegt voor mij wel iets.
Natuurlijk is het zoveel mogelijk afwisselen ook iets voor mezelf, hebben ze álle diersoorten nodig die ik voer? Nee dat denk ik niet.. Ik denk wel dat ze overal iets anders uithalen en dat het dus wel een mooie toevoeging is.
Dus het hele uitgebreide is ook voor mezelf, mijn vriezer zit nu bomvol en ik kom nu net iets tegen waar ik mee kan bestellen tegen een hele leuke prijs met diersoorten die nog niet in het menu zitten, dus de vriezer zit over een paar weken waarschijnlijk weer helemaal vol (ik vrees zelf dat ik wat bij iemand anders moet bewaren) en ik kan m'n menu weer omgooien, ik word er wel blij van hoor.. :+

Je hond veganistisch voeren vind ik belachelijk en ik heb daar ook zelf de ellende van gezien.. Honden eten vlees, kan je dat niet accepteren neem dan een konijn/cavia/vogel enz.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:03

Yipee schreef:
Mee eens. ;) Het is volgens mij meer een gevoel van mensen wat ze liever voeren. Ik heb inderdaad geen artikel gevonden die brok vs vlees vergelijkt. Zelf blijf ik een 'goede' brok voeren. Daar zitten ook veel verschillen tussen onderling. Heb ook veel geprobeerd maar nu erg tevreden.

Trouwens veel mensen posten dat er in brok veel dingen zitten die honden niet kunnen verteren. Dat is niet helemaal 100% juist. Honden kunnen wel degelijk ook plantaardige producten verteren. Katten als obligaat carnivoor daarentegen dus niet. Toch zal dit natuurlijk beperkter zijn dan een herbivoor kan en daarom geef ik wel de voorkeur aan een vlees rijkere brok. Want hij heeft dan een stuk minder ontlasting. Als een hond dezelfde hoeveelheid energie uit plantaardige stoffen moet halen, dan zal je wel een stuk meer moeten voeren en komen er meer afvalstoffen uit aan de achterkant simpel gezegd. (Zelf heb ik ook ooit supermarkt merken gehad maar dat merk je wel, ook in meer dingen dan ontlasting.)

Laatst kwam ik iemand tegen in een dierenwinkel die veganistisch is en die vond het maar niks vlees in een brok en al helemaal KVV en die wilde haar hond juist veganistisch gaan voeren.... Dat kan in principe maar dat vind ik ook weer een ander uiterste. Dan had ik toch maar een konijn als huisdier genomen. Honden vinden het volgens mij ook gewoon domweg lekkerder lijkt me. :') Ik geef mijn hond vaak ook wel nog vlees bij. Dan niet rauw, hart of kippenvlees bijvoorbeeld kook ik van te voren en af en toe koop ik zo'n rol uit de diepvries van de Welkoop en daar doe ik dan wat van bij de brok. Ik ben mij ieder geval bewust van wat ik voer en heb er over nagedacht en dat is denk ik al meer dan de doorsnee honden bezitter.

Hondje is alweer 13 jaar maar zijn vacht glimt, tandsteen heeft hij heel weinig voor zijn leeftijd en hij eet met smaak. :) Dan zal het wel goed zijn. Iedereen moet zijn eigen balans vinden in wat hij of zij prettig vind om te voeren en waar de hond goed op presteert.

Waarom geef je dit niet rauw als ik vragen mag? Door het te koken gaan hoop voedingsstoffen verloren.
En indien je geen geperste brok geeft, wist je dat vlees icm brok niet zo goed is? :+

Je hond veganistisch gaan voeren, kan echt niet. Honden zijn van nature vleeseters, neem dan idd een konijn :')

Ik heb niks tegen mensen die brokken voeren (voer zelf ook 50 % brok), mits goede brok. Maar mensen die heilig overtuigd zijn van de brokken van bekende merken zoals, eukanuba, royal canin ect ect.. heb ik wel wat op tegen :P. Puur omdat je betaald voor de naam en deze brokken vol is gestouwd met zooi. Hier is geloof ik ook een heel artikel van.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 02:15

MelissaYM schreef:
Ik voerde altijd Orijen (80% vlees), nu overgestapt op Acana (70% vlees)

Mag ik vragen waarom je overgestapt bent MelissaYM? Ben net begonnen met Orijen, daarom :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:55

Ik kan niet voor MelissaYM spreken, maar ik ben van Acana (jeuk) naar Orijen overgestapt, maar vrij snel gewisseld naar Renske omdat hij er relatief veel van moest eten om op gewicht te blijven en veel van moest poepen. Meer dan op Royal Canin (maar niet zoveel als de eerste keren poepen als pup, toen hij op Pedigree aangeleverd werd). Ook vond ik hem het er niet geweldig op doen.

Op zich is Orijen top voer, maar niet alle honden verdragen/verteren het even goed. Specifiek over Orijen (van het topsegment aan hondenvoer) hoor ik hier relatief veel verhalen over.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:08

De huidige is op vers afgespeent hij de fokker en is bij ons op vers groot gegroeid met eem graanvrije en vleesrijke brok als beloningsvoertjes.

De fokker heeft meerdere generaties in huis die ook op vers opgegroeid zijn.
Mijn ouders hun huidige hond staat ook op vers (nu 9 maanden) waar mijn moeder mee is begonnen omdat hij brok slecht at en te licht bleef.
Onze toekomstige pup gaat ook weer op vers met graanvrije vleesrijke brok als werk/beloon voer
Tis alleen lastig dat we hier kipvrij moeten voeren(allergie)
Maar dat is met brok eigenlijk nog lastiger dan met vers.

Wat je ook doet, je moet er zelf achterstaan , maar op vers groeien ze ook gewoon gezond op, ik vind tot nu toe op vers veel mooier groeien dan op de meest gebruikte brokken (gelijkmatiger) maar dan spreek ik over de standaarmerken als RC, Hills, Eukanuba etc die ik hier om me heen vooral gevoerd zie worden
Ik ken persoonlijk geen mensen waar de honden op een brok als acana, orijen, totw, of de andere brokken waar daadwerkelijk een aanzienlijk deel vlees in zit

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:12

Ik voer zelf naar tevredenheid kvv natudog,ook koop ik soms smuldier of rodi in de supermarkt.mijn aussie en stafford doen het er super op.mijn teef heft pas pups gekregen ook met deze voeding,ook de pups gespeend op kvv.
ik ben er erg tevreden over,heb meestal wel brok thuis staan zou ik vergeten zijn kvv uit teleggen.
ik heb me goed ingelezen en verdiept in brokken,als ik brok geef is het acana, tate of the wild of orijen

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:45

Wel benieuwd waar de ts nu voor gekozen heeft, heb ik nog niet kunnen lezen hier als ik het goed heb.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 23:49

Op dit moment voer ik het zelfde als wat ze bij de fokker gewend was, Yami Pets excellent brok. Hiervan hebben we een 3kg zak mee gekregen. En dit combineer ik met KVV van Farmfood (meng dit uiteraard niet).
Heb daarnaast een grote zak van 12.5 kg Yami pup graanvrij bij de fokker gekocht, maar twijfel inmiddels weer enorm ;) las ook weer dat aardappel als vulmiddel helemaal niet goed is en dat het vlees van jarco niet bekend is waar het precies vandaan komt.. (Yami is van Jarco dus ik vermoed dat dit dan hierbij ook niet zulk best vlees is wat er in verwerkt wordt....)
Ik denk dat als ze straks geen pup brokken meer heeft, ik terug ga naar farmfood brok icm het farmfood vlees.. Had bij de geperste brokken een veel fijner gevoel dan nu bij deze koekjesbrokken ;)
Maar ook doglovers gold, acana of orijen sluit ik nog niet uit.. Eigenlijk ben ik dus nog net zo besluiteloos als toen,......... ;)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:47

Ik heb een franse bull van 10 maanden, en eentje van 9 weken, beide staan op KVV.
Voornamelijk: Alaska, BARFmenu, Shaweca, DARF en Tammenga.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 00:51

Leuk topic, ik lees/praat even mee :)
Wij voeren onze Teckel BARFmenu (kip, eend, makreel) en Mulder diervoeding, oftewel vlees. Het is een ontzettende moeilijke eter. Brokken eet ze bijvoorbeeld hooguit een keertje tussendoor als het vlees niet op tijd uit de vriezer is gehaald maar ze zal er nooit genoeg van eten om op gewicht te blijven. Op dit vlees doet ze het prima :j
Over een half jaar willen mijn vriend en ik een Aussie aanschaffen dus ik ben me weer aan het verdiepen in voeding. Het liefst voer ik vlees, het lekkerste en natuurlijkste voor de hond. Maar er zijn zoveel merken en zoveel kwaliteit- en prijsverschillen dat het nog een hele zoektocht is. Dit topic komt in ieder geval goed van pas :J

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:22

@Joyce: Haha, lastig hè? Iets met te veel keuzes. Op een gegeven moment zou ik ook gewoon zeggen dit wordt het, anders blijf je bezig. Kan je altijd na een langere periode, een jaar bijvoorbeeld kijken of je toch nog iets aanpast. Mocht de hond er niet goed op lijken te reageren dan eerder natuurlijk :P Vlees kan je natuurlijk ook goed afwisselen, elk merk heeft zo zijn sterke punten. Hou je de brokken hetzelfde.

Toby krijgt nog steeds Smuldier/Rodi in allerlei varianten en Profine brok zalm adult. Nu heb ik wel gemerkt dat hij de proefbrokjes van Farmfood wel erg lekker vindt... Eerst wilde hij ze niet ;( Nu heb ik die proefverpakkingen opgemaakt door ze wat door de Profine te mengen en dan eet hij toch beter. Maar goed, qua brok is het wat wisselend of de bak leeg gaat. Vlees gaat er altijd in!

Ik ben dus half aan het denken om dan de volgende keer toch voor een zak Farmfood te gaan... Maar goed, kan nog even nadenken, Toby doet echt máanden met een zak van 3 kg :P

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:44

Wij voeren onze honden/puppy's o.a. Naturis en yarrah

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:38

Ts als je acana en orijen overweegt zou ik taste of de wild ook mee nemen in je rijtje.de andere die je schreef vind ik niet thuis horen bij de kwaliteit van de orijen en acana

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:06

Onze husky krijgt Farmfood Gluten vrij pers brokken. Ze heeft erg gevoelige darmen en op dit voer doet ze het het beste.

Royal Canin was letterlijk drama daar was ik als pup mee begonnen.

Farm food is voor alle leeftijden dus als straks onze 2de pup er is gaat die er gewoon van mee eten.

Verder krijgt ze een half pakje ALMO NATURE per dag. Ik wou graag 1 x per dag vlees voeren, maar de mijne eet dus helaas geen BARF etc. In Almo zitten geen kunstmatige toevoegingen en bestaan iig van 60 % uit vlees en voor de rest uit rijst en groente

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:51

Ik heb eens goed naar de verhoudingen gekeken , maar hier krijgt hij half vers, half brok.
Vers is lotgering, smuldier en naturis etc. De brok totw of wolfsblut en dan de kipvrije versies.
De brok krijgt hij als beloningsvoer en 's ochtends na het eerste rondje zomaar een handje in zijn voerbak. Het versvoer halverwege de middag na zijn tweede rondje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:56

We hebben sinds gister een pup en die kreeg Royal Canin, dus die geven we even. Onze oudere hond is 15 en gaan we niet meer veranderen van voer.
Maar voor deze dame gaanw e wel op zoek. Nu heeft mn moeder een klein reutje van 6 en die kreeg gewone brokjes. Zelfde als onze honden eerst.
Nu is zij over gegaan op een natuurlijke voeding. Ben de naam even vergeten. Ook natuurlijke beloningen kun je daarvan kopen.
De winkel raadde alleen aan om niet te mengen, omdat gewone brok drijft in de maag en die andere brokken beter passeren. Dit zou bij mengen verstoppingen kunnen veroorzaken. Zij is dus van de een op andere dag overgestapt. Tot nu toe gaat het prima. Dit wil ze af wisselen met gedroogd vlees als lekkernij en pakjes vlees, kip en vis etc. Bij zo een klein hondje is het wel even kijken, want de verpakkingen mogen niet te groot zijn, aangezien hij maar kleine beetjes eet.
Aangezien onze pup wel stiekem de brokjes van de oudere hond kan pikken straks, durf ik haar nog niet over te zetten. Stel dat ze dan verstopping krijgt?
We houden het normaal uit elkaar hoor, maarz e moet het wel nog leren. En we halen het steeds weg, maar 1 brokje is voor de kleine pup al meer dan voor een grotere hond.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:02

Even een schopje met een vraag, zonde om een nieuw topic te openen denk ik.

Het Profine hondenvoer zag ik vandaag in de schappen liggen en leek me een mooie brok. Veel vlees, zeer weinig graan. Echter ben ik niet zo goed in het kijken of het wel of geen goede brok is. Veel gelezen al, maar ik raak in de war van allerlei termen. En door de prijs sla ik gelijk aan het twijfelen. Ik voer momenteel van het merk More, voorheen first class. Hele fijne brok voor mijn hond, ziet er práchtig uit, maar is ook iets duurder.

Nou hoef ik het om de prijs opzich niet te doen, maar ik neem nu altijd de brok mee van mijn werk. Helaas gaan wij binnenkort sluiten en ben ik op zoek naar een andere winkel die dit merk te koop heeft. Wel gevonden al gelukkig, maarja ik zag de Profine dus ook liggen. Iemand die hier een beetje verstand van heeft en mij kan adviseren? (Ja, ik weet het, heel slecht omdat ik zelf in een dierenwinkel sta, maar van voer heb ik nou eenmaal niet zo heel veel (kaas) gegeten :+ )

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:22

Onze 3 jarige boerenfox en onze 4 maanden oude border collie krijgen beide Dog Lovers Gold brok.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:45

Leffroi schreef:
Even een schopje met een vraag, zonde om een nieuw topic te openen denk ik.

Het Profine hondenvoer zag ik vandaag in de schappen liggen en leek me een mooie brok. Veel vlees, zeer weinig graan. Echter ben ik niet zo goed in het kijken of het wel of geen goede brok is. Veel gelezen al, maar ik raak in de war van allerlei termen. En door de prijs sla ik gelijk aan het twijfelen. Ik voer momenteel van het merk More, voorheen first class. Hele fijne brok voor mijn hond, ziet er práchtig uit, maar is ook iets duurder.

Nou hoef ik het om de prijs opzich niet te doen, maar ik neem nu altijd de brok mee van mijn werk. Helaas gaan wij binnenkort sluiten en ben ik op zoek naar een andere winkel die dit merk te koop heeft. Wel gevonden al gelukkig, maarja ik zag de Profine dus ook liggen. Iemand die hier een beetje verstand van heeft en mij kan adviseren? (Ja, ik weet het, heel slecht omdat ik zelf in een dierenwinkel sta, maar van voer heb ik nou eenmaal niet zo heel veel (kaas) gegeten :+ )

Helaas ik ken deze brokken ook niet.bij de ingredienten zie je vaak al ged of het wel of niks is.hoeveel % vlees zit er in?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:03

Ingrediënten had ik in de winkel niet zoveel zin om naar te kijken en dacht, ik zoek het op internet wel op. Het enige wat ik zover weet is dat er voor 60% vlees in zit, de rest aangevuld met aardappel, tomaat en mais. Maar het granengedeelte scheen echt minimaal te zijn. Je krijgt 15 kg voor 45 euro. Ik betaal nu voor een zak van 12 kg ook zoiets geloof ik en dan heb ik een brok met (volgens de leverancier, heb er eigenlijk nog niet eens naar gekeken) 40% vlees en de rest wordt gewoon aangevuld met granen e.d.

Heb verder niet naar zouten en andere toevoegingen kunnen kijken. Zie op zich wel lovende reacties staan, maar ja, ik weet dus niet wat er allemaal in zit en voor die prijs... Dan sla ik direct aan het twijfelen enzo. Nou staan er in sommige reacties dat de hond het niet wil eten (lust het niet), maarja die van mij eet toch wel alles wat los en vast zit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:21

Leffroi schreef:
Ingrediënten had ik in de winkel niet zoveel zin om naar te kijken en dacht, ik zoek het op internet wel op. Het enige wat ik zover weet is dat er voor 60% vlees in zit, de rest aangevuld met aardappel, tomaat en mais. Maar het granengedeelte scheen echt minimaal te zijn. Je krijgt 15 kg voor 45 euro. Ik betaal nu voor een zak van 12 kg ook zoiets geloof ik en dan heb ik een brok met (volgens de leverancier, heb er eigenlijk nog niet eens naar gekeken) 40% vlees en de rest wordt gewoon aangevuld met granen e.d.

Heb verder niet naar zouten en andere toevoegingen kunnen kijken. Zie op zich wel lovende reacties staan, maar ja, ik weet dus niet wat er allemaal in zit en voor die prijs... Dan sla ik direct aan het twijfelen enzo. Nou staan er in sommige reacties dat de hond het niet wil eten (lust het niet), maarja die van mij eet toch wel alles wat los en vast zit.

De prijs vind ik oke acana koop je ook rond die prijs,de adult variant en acana is goed voer.wat ik minder vind in het voer dat jij aangeeft is de mais,mais is niet echt geschikt voor een hond,maar als er 60% vlees in zit zal het wel al veel beter zijn als de meeste merken waar 10 of 15 maar in zit.
ik zelf weet dat orijen,taste of the wild en acana goed voer is,misschien kun je jou voer daar eens mee vergelijken

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 07:27

Ik geef al jaren vers vlees.
Nooit problemen gehad ;)