Show je aquarium!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:26

Niet in de buurt anders had ik je wel willen helpen met komen kijken wat er mogelijk mis gaat.

Ik zou juist omdat je pomp zo snel dichtslibt niet dit in het water uitknijpen, je knijpt de zooi weer er terug in dus logisch dat dan de pomp dichtslibt.

Ik zou nu het water 1/3 verversen, aangezien je zegt dat vissen overlijden. En 1 keer de pomp toch goed in de wasbak uitspoelen met water en dan terug doen. Beetje dus opnieuw starten zeg maar, en dan zien hoe het gaat.

@secricible in een andere bak hadden wij ook alg, veel alg. Maar geen nitraat, dus dit is zeker niet altijd het geval. Heb hele uitgebreide testen en laat het ook bij de winkel testen, nitraat komt er echt wel uit als die zo hoog is zonder nitraat filter :).

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:28

Hier ook iemand met een zee aquarium!!
Afbeelding

Heb ondertussen veel meer koraal, maar zal binnenkort eens een goede foto maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:28

noaenkelly schreef:
Wij knijpen inderdaad het filter uit in het water dat we uit de bak hebben gehaald.
Als we niet elke 2 weken onze filters schoon maken slibt hij vol en pompt hij gewoon niet meer.
Dit snap ik niet omdat we geen overbevolking of wat anders hebben.

Ik woon in overijssel.

Verder is de nitraat altijd goed geweest. Net als de pH.

Hoeveel liter filter je pomp per uur? En hoeveel liter is je bak zelf?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:30

Mioux, je test alleen het water. Als je algen alle nitraat benutten dan zit het dus niet meer in het water en test je dus een onmeetbaar. Logischer kan ik het niet uitleggen. Nitraat is het voedsel van algen en zonder nitraat geen alg. Maar goed, ieder zijn eigen visie

Mioux

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:35

Dan zou ze dus al eerder nitraat in haar bak moeten hebben gehad, en ze zegt dat ze altijd heb laten testen en geen nitraat? Nitraat komt niet vanuit het niks, dan had je wel eerst nitraat moeten hebben als alg alles benut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:35

Ik heb toendertijd veel drijfplanten erin gegooid. Zijn ook nitraat vreters. Waardoor algen niet genoeg nitraat konden eten en dood gingen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:36

Hier inderdaad ook vaak drijfplanten :) Ook catappa bladeren, en nooit gedoe..

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:37

Ik ga het proberen Mioux! Kijken of het helpt! Love-western, ik weet eigenlijk niet hoeveel liter hij pompt. Hij behoorde bij het aquarium. Ik heb een 125 liter van ferplast.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:38

Je kan op de pomp als het goed is alles aflezen, vaak staat het er wel op, soms zijkant soms achterkant.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:38

Hoe werken drijfplaneten? En raakt dan niet het gehele oppervlakte bedekt? En hoe snoeien jullie eigenlijk jullie planten? Ik knip ze onderaan af en dan groeien ze weer uit.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:41

Ik trek gewoon de buitenste bladeren 1cm van de wortel eraf. De drijfplanten groeien wel snel maar kan je gewoon de helft eruit halen elke keer het groeit vanzelf weer.

Bij mij groeien de planten altijd wel :) Heb 1 moederplant die blijft groeien dus ook voordeel, ook de kleinere gaan heel hard !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:42

Bij de snel groeiers haal ik de toppen eraf en plant ik weer in de bodem of geef ik weg.

De anubias en java varen haal ik gewoon stekken weg. Plant ik ergens anders. Of verkoop ik.

En bij de rest haal ik overtollig blad weg.

Helaas eendekroos in de bak. En als het teveel word scheppen we het weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:44

noaenkelly schreef:
Ik ga het proberen Mioux! Kijken of het helpt! Love-western, ik weet eigenlijk niet hoeveel liter hij pompt. Hij behoorde bij het aquarium. Ik heb een 125 liter van ferplast.

Binnen filters ben ik geen fan van. Ik ga eens kijken op internet als ik kan vinden hoeveel liter die pomp per uur pompt.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:45

Ik heb best vaak dat de bladeren snel bruin worden. De planten groeien wel snel maar zien er niet erg mooi uit. Ze zijn heel licht. We hebben er een voedingsbodem onder zitten en af en toe geef ik plantenvoeding. Ik had dacht ik al een foto geplaatst. Wat zou ik anders kunnen doen? Andere planten of andere inrichting/verzorging?

Ik vind het trouwens fijn dat er zo veel mensen meedenken! Toppie!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:46

Ik heb ook een binnenfilter, in een bak van 120 cm :) Helemaal geen problemen mee !

De externe filter die ik had, gaf herrie (eheim en tetra geprobeerd ondanks goed aangeschreven) plus ik wil geen enkel risico als die lekt of dergelijke, dat mijn dure laminaat vloer naar de knoppe is... Als je dag weg bent en hij lekt, nou dan kan je zwemmen :) Plus alle overige schade aan meubels, vissen mogelijk dood. Nee ik vertrouw die dingen niet...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:47

Hoeveel uur per dag staat je lamp aan noaen? En heb je TL erin zitten? Je hebt ook TL lampen die ook speciaal voor de planten zijn, is ook een tip ! Je hebt ook vloeibare mest voor planten, maar ben ik zelf geen fan van...

Sterke planten is wel een tip, bepaalde planten zijn ook gewoon niet heel sterk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:49

Geen voedingsbodem! Dat gaat gegeven moment rotten.

En wat voor tl lampen heb je? En hoeveel?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:50

Voedingsbodem ben ik ook nooit fan van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:52

Mioux schreef:
Ik heb ook een binnenfilter, in een bak van 120 cm :) Helemaal geen problemen mee !

De externe filter die ik had, gaf herrie (eheim en tetra geprobeerd ondanks goed aangeschreven) plus ik wil geen enkel risico als die lekt of dergelijke, dat mijn dure laminaat vloer naar de knoppe is... Als je dag weg bent en hij lekt, nou dan kan je zwemmen :) Plus alle overige schade aan meubels, vissen mogelijk dood. Nee ik vertrouw die dingen niet...

Wij hebben nog nooit een lekke pomp gehad. Wel dat we op een dag beneden kwamen en alles onder water stond. Zat er een barst in het raam. Word je niet gelukkig van. Bak was 2 m lang.

Maar ook al zou bij ons de pomp lekken. Er blijft altijd 30 cm water staan. En daarnaast zijn we goed verzekerd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:53

Mijn zwager had een voedingsbodem, ondanks dat we gezegd hadden het niet te doen. Vorige week kwam de volledige bodem bovendrijven, rottend en al. Wat een nachtmerrie was dT...

Mioux

Oja de barst heb ik ook gekent, 1 keer. Wel garantie en verzekerd, maar toch. De schade en ellende is dan al gebeurd. Daarom vertrouw ik ook geen externe pompen, ik heb vaker gehoord dat die kunnen gaan lekken na verloop van tijd, nou mij niet gezien hahah.

noaenkelly

Ons aquarium is geknapt op een houten vloer. Daar waren mijn ouders niet zo blij mee... Dus ik denk dat we het maar bij binnenfilters houden. De lampen staan nu ong. 8 uur aan. We kwamen van 5 uur. We hebben namelijk al 3x zweefalg gehad. De bak nu (ik gok) 5x opnieuw opgestart. Als laatste optie hebben we er nu rode lampen inzitten. De zweefalg is tot nu toe (gelukkig!!!) niet terug gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:54

Ja wij doen hooguit van die bolletjes bij de planten die het nodig hebben. En af en toe vloeibare plantenvoeding.

Geen speciale co2 systemen ofzo.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:55

Wat een gedoe zeg, ik snap het niet echt... ik heb nooit alg, nooit problemen in alle jaren gehad, op die stip onlangs na na aankoop visjes.

Ik heb zelf LED erin zitten, geen tl die staan altijd uit aangezien led het heel goed doet.

Voedingsbodem eruit halen is zeker wat nodig is, je krijgt een rottende bodem, bacterieen en dergelijke in je bak.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:56

Dat van de voedingsbodem wist ik niet! De viszaak heeft ons toen een onderbodem aangeraden waar voeding in zat (wel gewoon zand) en daarover hebben wij een dikke laag wit zand (voorgespoelt). Onze planten groeiden niet en nu wel. Moet ik dan de onderbodem weg halen of kan ik hem laten?