Brits Korthaar eigenaren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabini

Re: Brits Korthaar eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 11:39

Wat prachtige Brit Diaantje! <3 Jammer dat hij niet zo oud is geworden. Was hij ziek?

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:14

Jeremy had last van struvietvorming (blaasgruis) en stond hiervoor op speciaal voer. Op de dag zelf was er 's ochtends nog niets aan de hand. Ik kwam eind van de middag thuis en was hij overleden. Ik moet wel zeggen dat een kleine vier maanden daarvoor mijn Engelse Bulldog Hugo was overleden en daar was Jeremy behoorlijk van slag van. Hij heeft de eerste vier weken bijna niet gegeten en was echt uit zijn doen. Maar daarna ging het wel beter dus waar hij nu aan is overleden, geen idee...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 17:38

Agossie, wat een sneu verhaal ;(
Maar hij was wel met grote stip een " echte sheba kat" :D
Echt mooi!
( wij hadden drstijds dezelfde en die werd altijd uitgelegd als sheba look a like ;) , dan wisten mensen wat we hadden!)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:03

Mij was juist verteld dat britse kortharen nooit heel erg oud worden, doordat de meeste hartproblemen hebben. Mijne is dan 15 jaar en 7 maanden geworden, wat volgens mijn dierenarts al heel erg oud is voor een britse korthaar. Weet niet of dit klopt?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:12

Onze 1e was ong 12 jr maar die had hele erge last van soort exceem; dat steeds erger werd vandaar dat hij zo oud is geworden. Nr 2 was 16 jr geworden.
Maar is het niet gewoon geluk hebben :o ?

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:19

Hoi! :)

Ik kom dit topic even binnenvallen. Mijn vriend is een tijd geleden gescheiden van zijn toenmalige vrouw. Wegens omstandigheden is de kat, ook een britse korthaar, toen nog een hele tijd bij ons gebleven. Het was echt een fantastisch dier en zowel mijn vriend als ik zijn verliefd geworden op het ras. Helaas is de kat inmiddels terug naar zijn ex en missen we hem ontzettend...

Mijn vriend verwacht over een half jaar weer een eigen huisje te hebben en dan willen we graag weer een nieuw poesje. Kater of poes maakt niet veel uit, kleur ook niet en stamboom geven we niks om, maar we willen geen kruising. De prijzen lopen op Marktplaats ontzettend uit een, dus ik vroeg me af of hier mensen een schatting kunnen geven wat je ongeveer kwijt bent. Is het belangrijk om hem bij een professionele fokker weg te halen of voldoet Marktplaats ook? Soms staan daar schitterende nestjes op voor niet al te veel geld :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:36

Mijn Britje was €550. Ik weet eigenlijk niet of dat 'marktconform' is.

Onze oude poes ging slapen en werd niet meer wakker.
We hadden nog een poes en die wilden we niet alleen laten, dus in de tijd dat er weinig kittens waren liepen we Nicky tegen het lijf. Bij een Cattery. Ik vond haar gelijk al erg leuk.

Ze heette eigenlijk Vicky, maar daar maken mensen Fikkie van.
Nicky en Vicky betekenen allebei 'overwinnaar' en het klinkt ook nog het zelfde, dus hebben we haar een beetje van naam veranderd.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:43

Het aller belangrijkste is dat de ouder dieren getest zijn op de erfelijke aandoeningen die voorkomen bij dit ras. Hcm en pkd. Deze testen kosten een fokker erg veel geld. Dat is dan ook een van de hoofdredenen dat een raskat duur is. Een kitten zonder stamboom kun je nooit natrekken op ziektes in de lijnen. Het stamboom zelf kost om en nabij een tientje dus als er geen stamboom bij zit (als beide ouders wel een stamboom hebben), heeft dat vaak een reden. Bv teveel nesten gefokt met de poes. Rasvereniging geeft geen stambomen af als je meer dan drie nesten in twee jaar fokt met een poes. De genoemde aandoeningen zijn uiteindelijk ongeneeslijk en met dodelijke afloop. Ik ben een brit verloren aan hcm dus ben er heel fel op. En goede fokker zal ook altijd alles doen om gezonde kittens af te leveren en geven hier vaak zelfs garantie op. Zoek alsjeblieft bij rasverenigingen ed en niet op marktplaats. Niet alles op marktplaats is rommel maar het is lastig om het kaf van het koren te scheiden. Hoop dat je hier iets aan hebt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:53

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Dit is fientje, mijn witte brit van inmiddels 6 jaar oud. Ik heb ze van mijn vader, en hij heeft ze gratis gekregen van een cattery waar ze een kater aangekocht hebben.
Fientje is een grote knuffelkont :)
Niet de meest flatterende fotos,maargoed :D

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:55

Super bedankt voor jullie reactie! Dit maakt het zeker een stuk belangrijker voor ons om toch naar een stamboek/goede fokker te gaan kijken ondanks de prijs. Als mensen nog een idee hebben over wat een gemiddelde prijs is om te betalen of misschien een tip hebben voor een goede fokker, hoor ik het graag! :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:41

Ik denk dat je als gemiddelde prijs €600,- kunt aanhouden.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:05

Wij betaalden voor quinto (een vroeg gecastreerde kater) 550 incl stamboom etc.

Wij geven trouwens proplan, daar doen zowel de kruising maine coon als quinto het heel goed op!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 06:01

Ik denk dat je je niet blind moet staren op het aankoopbedrag. Het beestje moet je aanstaan en het moet gezond zijn.
Als je later met de dierenarts te maken krijgt betaal je zo het drie-dubbele.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:29

Oohhh Fientje is schattig! <3

Snoesje was 10 jaar terug € 475 geloof ik.
Destijds had ik de kans om voor heel weinig geld haar broertje erbij te kopen, omdat een van zijn balletjes niet was ingedaald. Hij was dus voor de fok niet bruikbaar en had 'officieel' een mankement.

Ik heb dat toen niet gedaan. Later wel spijt van gehad, want een paar maanden later heb ik alsnog MiniPoes erbij gekocht, als kitten-gezelschap voor Snoesje. (al denk ik soms bij het stofzuigen daar wel anders over, want dubbel zoveel haar.... oef....)

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:45

kijk inderdaad bij een goede fokker, dit ivm de erfelijke ziektes.
Wij betaalden 4 jaar geleden voor ons manneke 600 euries, met stamboom en alles erbij, voor ons vrouwtje hebben we 450 euro betaald, maar dat kwam omdat we ze zelf nog moesten chippen.
Ik betaal liever wat meer voor een goede fokker, dat wil niet zeggen dat de nestjes van marktplaats niet goed zijn, maar toch........
En een kat kan altijd ziek worden of wat gaan mankeren natuurlijk, dan zegt een stamboom ook niet veel, maar voor de erfelijke dingen vind ik het wel belangrijk dat ze getest zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:11

600 is idd nette prijs. Hier in belgie gaan ze duurder ivm de castratiewet. Maar als je vanuit nederland koopt dan maakt die wet niet uit en kun je ze goedkoper krijgen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:11

Wij hadden hem gratis gekregen. Hij heeft tussen de fokker en ons nog een huisje gehad, maar daar was hij erg ongelukkig omdat die mensen vrijwel nooit thuis waren. Toen hebben wij hem gratis gekregen als we heb veel aandacht zouden geven :)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:15

Celestial schreef:
Hoi! :)

Ik kom dit topic even binnenvallen. Mijn vriend is een tijd geleden gescheiden van zijn toenmalige vrouw. Wegens omstandigheden is de kat, ook een britse korthaar, toen nog een hele tijd bij ons gebleven. Het was echt een fantastisch dier en zowel mijn vriend als ik zijn verliefd geworden op het ras. Helaas is de kat inmiddels terug naar zijn ex en missen we hem ontzettend...

Mijn vriend verwacht over een half jaar weer een eigen huisje te hebben en dan willen we graag weer een nieuw poesje. Kater of poes maakt niet veel uit, kleur ook niet en stamboom geven we niks om, maar we willen geen kruising. De prijzen lopen op Marktplaats ontzettend uit een, dus ik vroeg me af of hier mensen een schatting kunnen geven wat je ongeveer kwijt bent. Is het belangrijk om hem bij een professionele fokker weg te halen of voldoet Marktplaats ook? Soms staan daar schitterende nestjes op voor niet al te veel geld :)

Een echte Brit kost ongeveer 550 a 600 Euro bij de fokker. Ik zou persoonlijk geen Brit bij een broodfokker kopen (die zitten veel op Marktplaats). Het is ook pas een echte Brit als er een stamboom bij zit. Mijn Britten heb ik voor 550 per stuk gekocht met stamboom, 2 entingen, chip etc. Komen bij goede fokkers vandaan. Bij goede fokkers worden de poezen en katers idd ook getest op erfelijke ziektes. HCM e.d. HCM (hartkwaal) komt best vaak voor bij Britten.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:21

soloro schreef:
Mij was juist verteld dat britse kortharen nooit heel erg oud worden, doordat de meeste hartproblemen hebben. Mijne is dan 15 jaar en 7 maanden geworden, wat volgens mijn dierenarts al heel erg oud is voor een britse korthaar. Weet niet of dit klopt?

Wat ik weet is dat raskatten normaal gesproken minder oud worden dan 'normale' katten. Voor een Brit is 15 jaar dus best oud.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:01

Excuses dat ik hier zo binnen kom vallen :o

In mijn zoektocht naar een kat ben ik een Britse Korthaar poes tegengekomen van 1.5 jaar oud. Ze heeft 1 nestje gehad, heeft een volledige stamboom en is helemaal vrij van gezondheids- en gedragsproblemen. Reden dat ze weg moet is dat de huidige eigenaresse allergisch is geworden. Ze zegt dat ze €800 heeft betaald voor haar en vraagt €575.

Puntje is dat ik helemaal niet op zoek ben naar een kat om mee te fokken, ik wil gewoon een leuke gezelschapskat en het eerste wat ik met haar zou doen is haar laten steriliseren := Is die €575 een eerlijke prijs voor deze kat? Ik ga vanavond kijken maar vind het enorm lastig, ze is een stuk duurder dan ik voor mezelf als grens had gesteld (max €300), maar qua omschrijving past ze perfect bij mij en mijn huidige woon- en leefsituatie. Wat zouden jullie doen?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:06

voor 300 euro krijg je geen echte Brit. Voor 575 zou ik persoonlijk liever een kitten kopen bij een gerenommeerde fokker. Maar de meeste fokkers verkopen een kitten niet als hij geen andere huisgenootjes (katten) krijgt.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:35

Ik heb mijn Brit overgenomen van een fokker. Jeremy was toen twee jaar oud en mocht hem overnemen voor € 150,00 en werd voordat hij naar mij toekwam gecastreerd. Als ik weer een Brit zou nemen zou ik misschien wel weer voor een herplaatser gaan (al is een kitten ook wel erg leuk) maar op deze manier kon ik Jer nog een mooi leven geven. En omdat hij al wat ouder was en gewend was aan honden wist ik dat het goed zou gaan met mijn hond en een ander voordeel, omdat hij al volwassen was heeft hij in huis niets gesloopt en ging netjes op de kattenbak.

Via www.kittentekoop.nl worden naast nestjes van verschillende rassen ook herplaatsers aangeboden. Wel goed opletten want ook hier zitten vast broodfokkers tussen (vaak uit het buitenland). Maar € 575,00 vind ik een hoop geld tenzij je een fokker zou zijn en nestjes zou willen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:43

Bedankt voor de reacties! Ik was niet bewust op zoek naar een Britse korthaar, liep hier toevallig tegenaan en ze lijkt qua karakteromschrijving perfect te passen bij mij en mijn situatie, daarnaast lijkt na wat inlezen het ras ook goed bij mij te passen. De €300 budget was voor mij de max voor een leuke HTK kat, ik ben niet bewust op zoek gegaan naar een raskat en dat is waarschijnlijk ook waarom ik nu even moet slikken. Ik ga vanavond sowieso even kijken, maar vind het toch een smak geld voor een dier waar ik verder geen fokambities mee heb.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:52

Ik vind het ook veel geld voor een herplaatser.

Aan de andere kant: bij een kitten moet je altijd maar afwachten wat het qua karakter gaat worden (ook bij BK) en bij deze poes kun je wellicht een stuk beter inschatten of ze bij je past.

Maar ook bij lieve htk katten uit het asiel kan vaak goed het karakter aangegeven worden en dan ben je voor 10x minder geld ook een lieve (volwassen) kat rijker.

Al was ik wel op zoek naar een herplaats BK (en die kans zit er na Snoetje wel in) dan nog zou ik voor die prijs niet gaan.

Een kitten van een gerenommeerde fokker zou ik voor die prijs wel doen, maar dan ben je daarop ingesteld. Dat kosten ze nou eenmaal, dat weet je van tevoren én dan wil je specifiek dat ras.

Maar een herplaatser en niet specifiek op zoek naar een BK... nee, ik zou het niet doen.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 16-12-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:52

Volgens mij kun je leuke herplaatsers van fokkers vinden voor rond de 150 euro (zijn dan wel bijna altijd castraten). Is de poes die je voor 575 kan kopen nog open? (niet gesteriliseerd?).