Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:38

En toch ben ik het daar niet met je eens M_Jacky, als die halve seconde teveel was voor jou om de aandacht van de hond bij jou te houden, dan heb je de stap te groot gemaakt. Ik heb in reactie op jou voorbeeld ook gezegd dat ik de uiteindelijke methode van ingrijpen begreep, en ik waarschijnlijk hetzelfde had gedaan. Jij kwam ondanks als je pogingen echt niet verder, en dan begrijp ik je keuze om op een dergelijke manier in te grijpen. Ik ben het daar ook wel mee eens. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet denk dat het toch had kunnen lukken op de methode van bijvoorbeeld Zak, of andere positieve approaches. De vraag is dan alleen, of dat voor jou situatie en de kleinheid en de hoeveelheid van de stapjes die voor jou hond nodig waren geweest een realistische verwachting was. Waarschijnlijk niet, en daarom begrijp ik je keuze ook.

En natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen. Dat is bij alles zo. Altijd. Maar voor het overgrote deel van de honden, vind ik de methode van CM niet goed, en er zijn meer dan genoeg filmpjes te vinden, waar de hond helemaal niet agressief is, of echt extreem slecht gedrag vertoont (zoals het filmpje in de openingspost), dat er toch door CM op een dergelijke dominerende en intimiderende manier getraind wordt, terwijl dat helemaal niet nodig is en je toch een natuurlijke leider positie hebt.

Bambi1995, jammer dat je alleen dat zinnetje aanhaalt, en niet de rest van het stukje. Ik zeg, dat buiten de trainingen om, waarin je bezig bent dit gedrag aan te pakken en de hond leert op de correcte manier te gedragen, het jou taak is te zorgen dat dergelijke ongewenste situaties niet ontstaan. Als dat toch gebeurd, is dat jou verantwoordelijkheid en niet die van je hond en is het dus in mijn ogen ook niet eerlijk je hond daarvoor te straffen. Dus probeer de methode van je training, werkt dat niet op dat moment niet (omdat je hond niet in de juiste frame of mind is), dan negeer het, ga verder, haal de stressvolle situatie weg en, maak de rest van de wandeling leuk en uitdagend, en ga er in de trainingsessies weer mee verder.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-11-14 17:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:39

Air schreef:
Sorry, maar dit laat mij zien dat je je dus niet verdiept hebt in Cesar. Dan zou je namelijk zijn aanpak voor puppy's zijn tegengekomen. Dan zou je ook nooit hebben gezegd dat hij ieder probleem op dezelfde manier aanpakt.

Een hond wordt niet onzeker of angstig van een kalme en assertieve leider, maar juist van het gebrek daar aan. Daar komt ook angstagressie weg. Daarom zeg ik ook: door gedrag te negeren, zoals fietsers willen aanvallen, geef je geen leiding aan de hond en geef je niet aan op welke manier je wil dat de hond zich gedraagt. Negeren kan werken op het moment dat het gedrag ontstaat, maar op het moment dat het er is lost dat niets meer op en heb je grote kans op verergering.

Trouwens, als je de methode van Zak verkeerd toepast dan krijg je ook te maken met verergering van het gedrag ipv. verbetering, zo'n trekspelletje kan ook de verkeerde kant op gaan. Dus dat is geen goed argument.

Dit is geen reactie op mij neem ik aan? Ik ben het nl net je eens dat negeren bij zelfbelonend gedrag (uitvallen aan de riem/aanvallen fietser) totaal geen zin heeft.
Ook is het zo dat je bij gevaarlijk gedrag van de hond (gevaarlijk voor de omgeving) moet ingrijpen. Dat gaat dan even boven je manier van trainen, maar je kunt natuurlijk geen onverantwoorde risico's gaan lopen. Maar op dat moment ben je dan ook niet aan het trainen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:43

Shiloh schreef:
Ik heb het heel vaak met vrienden en kennissen over het trainen van honden, om allerlei verschillende redenen. Vaak wordt dan gezegd iets in de trand van "ik kijk zo graag naar programma's van Cesar Milan, hij is zo goed!" Als ik dan zeg dat ik de methodes van Cesar Milan dus echt helemaal niks vind, krijg ik meteen de vraag waarom. Ik ben dan niet zo handig in het uitleggen.

Recent heb ik training video's van Zak George ontdekt en hoewel ik ook niet met alles eens ben wat hij doet, is hij wel het ultieme voorbeeld van een compleet tegenovergestelde methode van Cesar Milan.

Cesar Milan heeft het over de hond de baas zijn, domineren, je hond submissive maken, controlling power, etc etc.

Zak George praat over, fun, spelen, connectie, bonding, de training leuk maken, de aandacht bij je houden door het leuk te maken etc.

Het verschil tussen de twee is enorm en ik heb een hele sterke voorkeur voor de methodes van Zak.

Twee video's waarin het verschil perfect getoond wordt. Beide gaan over het afleveren van het trekken aan de lijn en het blaffen naar andere honden. Beide zijn sterke grote rassen, die heftig trekken aan de riem en blaffen naar alles dat los en vast zit.

Cesar Milan:
[ Video ]

Zak George:
[ Video ]

Hier legt Zak George trouwens heel goed uit wat in de basis het verschil is tussen de twee methodes, en waarom de theoretische achtergrond van het domineren in zijn ogen niet klopt.
[ Video ]

Nu zeg ik echt niet dat ik Zak George perfect perfect, er zijn ook verschillende dingen waar ik het niet mee eens ben. Zo vind ik dat Zak George af en toe iets te dicht in de personal space van de hond komt.

Ik vind het altijd leuk om over dit topic te discussieren en benieuwd hoe andere bokkers hierover denken. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening natuurlijk.

Hoe trainen jullie je hond? Waarom doe je het zo? etc.

mijn vraag... heb jij ooit een hond met gedragsproblemen gehad en dat op gelost?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:43

Nikass schreef:
Ja natuurlijk onthouden ze wat de angst veroorzaakt. Maar ze kunnen op dat moment niets leren wat jij ze op dat moment wil bijbrengen. Sterker nog, mijn hond kan het commando "zit" niet eens meer uitvoeren als ze bang is.
Je wel eens verdiept in hoe honden leren? Dan heb je je onderbouwing.

Sorry hoor, ik nam aan dat het het dikgedrukte was dat je bedoelde. Dat is namelijk de crux van hoe mensen met harde correcties, zo je wil straffen hun honden trainen. En dat werkt op vele honden prima (nogmaals niet ethisch en ik zou er niet voor kiezen).
Er zijn óók gevoelige honden die onmiddelijk in de paniek schieten bij zo´n behandeling (mishandeling) en die van jou is er blijkbaar zo een. En daar werkt het inderdaad niet.
Altijd het probleem van dit soort discussies; mijn hond/methode is de maatstaf voor alle honden/methoden.
En zo simpel ligt de zaak niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:45

Air, ik heb genoeg voorbeelden gezien waar ik CM met puppies of jonge honden bezig zie. Zie dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=XHl8VFCoxyI

Die hond vertoond geen enkel gedrag vooraf, waarin hij agressief is, of wat voor vervelend gedrag dan ook. Vervolgens houdt CM de hond fysiek, met intimideren de hond weg bij het eten. De hond is gestrest, dat kun je duidelijk zien. Een hond die gaapt is over het algemeen gestrest. En vervolgens gaat hij dat nog belonen ook.

Dat in tegenstelling tot de methode die Zak bijvoorbeeld hanteert als hij "leave it" aanleert.

https://www.youtube.com/watch?v=hQdg0qOVik0

Dit is prettig, vriendelijk, zonder dominantie, zonder de hond fysiek aan te raken, met spel, waarin de hond op een positieve manier wordt gestimuleerd na te denken wat jij wilt dat hij doet. Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-11-14 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:46

Even voor de duidelijkheid ik heb niet gezegd dat ik een hond zou negeren als hij een fietser aanvalt he.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:49

Kuggur, ik denk dat ook niemand ontkent dat methodes als die van CM resultaten boeken, de vraag is alleen of het zo nodig is, en of je dat een prettige fijne manier vind voor je hond. Voor mij niet in ieder geval. Ik ben het wat dat betreft ook niet helemaal eens, dat angstige honden niet leren, maar of je het op die manier moet willen is een tweede. Al leren sommige honden echt niet meer door angst, behalve dat ze jou als baasje eng vinden. Als we de hond van mijn ouders op de CM hadden opgevoed, dan hadden we nu een vreselijk bange onbetrouwbare hond gehad. Zodra je bij haar ook maar enigsinds dwingend, of dominant overkomt, dan blokkeerd ze, gaat ze zitten, gaat ze je negeren met de oren stijf en gestrest, net zo lang tot je weg gaat en later leuk en positief terug komt. Je kunt dan gewoon helemaal niks meer met der.

Aerdenhout1, ik ga mijn mening daarover niet nog een keer uitleggen. Ik zou zeggen, lees mijn reacties in dit topic en ik denk dat je daar heel goed uit kan halen hoe ik daarin sta.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-11-14 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:51

Bambi1995 schreef:
Even voor de duidelijkheid ik heb niet gezegd dat ik een hond zou negeren als hij een fietser aanvalt he.

Ik ook niet, daarom vind ik het ook zo jammer dat je alleen dat ene zinnetje post. Want nogmaals: Ik zeg, dat buiten de trainingen om, waarin je bezig bent dit gedrag aan te pakken en de hond leert op de correcte manier te gedragen, het jou taak is te zorgen dat dergelijke ongewenste situaties niet ontstaan. Als dat toch gebeurd, is dat jou verantwoordelijkheid en niet die van je hond en is het dus in mijn ogen ook niet eerlijk je hond daarvoor te straffen. Dus probeer de methode van je training, werkt dat niet op dat moment niet (omdat je hond niet in de juiste frame of mind is), dan negeer het, ga verder, haal de stressvolle situatie weg en, maak de rest van de wandeling leuk en uitdagend, en ga er in de trainingsessies weer mee verder.

Als jij het goed doet, kan je hond geen fietser aanvallen en hoef je ook niks te negeren. Die verantwoordelijkheid ligt bij jou en niet bij je hond. Maar als jij jou hond in een situatie brengt, waarin hij reageert op een manier die hij niet beter weet omdat jij hem niet beter hebt geleerd, dan is dat niet de schuld van de hond en hoeft de hond daar ook niet de prijs voor te betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:52

Kuggur schreef:
Nikass schreef:
Ja natuurlijk onthouden ze wat de angst veroorzaakt. Maar ze kunnen op dat moment niets leren wat jij ze op dat moment wil bijbrengen. Sterker nog, mijn hond kan het commando "zit" niet eens meer uitvoeren als ze bang is.
Je wel eens verdiept in hoe honden leren? Dan heb je je onderbouwing.

Sorry hoor, ik nam aan dat het het dikgedrukte was dat je bedoelde. Dat is namelijk de crux van hoe mensen met harde correcties, zo je wil straffen hun honden trainen. En dat werkt op vele honden prima (nogmaals niet ethisch en ik zou er niet voor kiezen).
Er zijn óók gevoelige honden die onmiddelijk in de paniek schieten bij zo´n behandeling (mishandeling) en die van jou is er blijkbaar zo een. En daar werkt het inderdaad niet.
Altijd het probleem van dit soort discussies; mijn hond/methode is de maatstaf voor alle honden/methoden.
En zo simpel ligt de zaak niet.

Mijn jongste is gevoelig ja.
Maar het gaat niet om mijn hond specifiek. Je wilt neem ik aan je hond iets aanleren. Dat kan alleen als je hond ontspannen is, anders is hij niet tot leren in staat. Wel tot associatie, bijvoorbeeld dat training niet leuk is omdat hij dan bang wordt. Meestal omdat hij totaal niet snapt wat de baas van hem wil en waarvoor hij al die correcties krijgt.

Ik ben niet zo van het wetenschappelijk alles onderbouwen, maar hoe honden leren is wel degelijk wetenschappelijk bewezen. Angst blokkeert het leervermogen.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:54

Ik begrijp je nu beter. Je geeft aan dat je gelooft dat het had KUNNEN lukken op de methode van Zak en dat is geheel jou mening. (Die ik niet met je deel, maar dat is mijn mening. ;) ) Je geeft ook aan dat dat bij mijn hond waarschijnlijk niet realistisch was gezien de tijd en het aantal stapjes wat te veel zou worden.
In principe had ik in dit verhaal dus niet veel aan deze methode, gezien de tijd en omstandigheden.

Shiloh

Re: Waarom ik Cesar Milan niks vind en hoe het anders kan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 17:58

Precies en dat ik daarin je keuze dan ook begrijp en ik waarschijnlijk hetzelfde had gedaan. De ideale situatie is soms gewoon niet in elke situatie realistisch. Maar daarnaast heb ik ook niet de indruk dat jij in de omgang met je hond constant de dominante houding aanneemt die CM aanneemt, en daarin vind ik jou manier van omgang met je hond dan ook anders dan CM. Althans, zo komt die op me over zoals je die beschreven hebt in je posts.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:00

hoezo heb je het over trainingssessies ,je moet je hond op elk moment trainen. En situaties vermijden is soms onmogelijk.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:05

Omdat je de tijd moet nemen gedrag af te leren. Dat kost tijd, soms betekend dat dat je niet verder komt dan 20 meter je straat uit. Voor uitlaten werkt dat niet, en bijvoorbeeld in de ochtend voor je werk heb je daar de tijd gewoon niet voor. Daarom moet je echt momenten inbouwen waarin je daar heel bewust mee aan de slag gaat en de situatie opbouwt, waarin je je hond ook in de juiste frame of mind van opletten krijgt. Bovendien kun je dan vooral ook de situatie beter controleren, en beter ervoor kunt zorgen dat triggers rustig opgebouwd worden, bij een wandeling kan dat niet altijd. Meer dan je best om situaties te vermijden kun je niet doen, maar toch blijft dat jou verantwoordelijkheid en niet die van je hond. Hij kan er toch niks aan doen dat hij een fietser tegen komt als hij daar nog niet aan toe is. Dus gebeurd de situatie toch, vind ik niet dat je je hond moet straffen (met een dergelijke state of mind bereik je hem toch niet!), maar dat je de trigger van de situatie moet wegnemen. Reageert die op een fietser, haal hem weg bij de fietser, reageert die op een hond, loop de andere kant op etc. Vergroot de afstand tussen de hond en de trigger. In je trainingssessies kun je dan weer zorgen dat je verder gaat met heel erg stapje voor stapje opbouwen. In het filmpje van Zak uit de openingspost legt hij dit ook goed uit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:23

Shiloh schreef:
Air, ik heb genoeg voorbeelden gezien waar ik CM met puppies of jonge honden bezig zie. Zie dit filmpje:

Die hond vertoond geen enkel gedrag vooraf, waarin hij agressief is, of wat voor vervelend gedrag dan ook. Vervolgens houdt CM de hond fysiek, met intimideren de hond weg bij het eten. De hond is gestrest, dat kun je duidelijk zien. Een hond die gaapt is over het algemeen gestrest. En vervolgens gaat hij dat nog belonen ook.

Dat in tegenstelling tot de methode die Zak bijvoorbeeld hanteert als hij "leave it" aanleert.

https://www.youtube.com/watch?v=hQdg0qOVik0

Dit is prettig, vriendelijk, zonder dominantie, zonder de hond fysiek aan te raken, met spel, waarin de hond op een positieve manier wordt gestimuleerd na te denken wat jij wilt dat hij doet. Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Waar zegt Cesar dan dat de hond agressief is?
Ik heb het filmpje bekeken maar het lijkt wel alsof je een heel ander filmpje bekijkt. Intimidatie? Waar? Wat noem jij intimidatie? Het bewaken van je persoonlijke ruimte waarin het voedsel staat? Er is niets anders te zien.
Is een AANRAKING slecht? De hond luistert niet naar de lichte correctie, dus volgt er een aanraking. Geen mep oid.: nee een aanraking om de hond uit het foute gedrag te halen.

Een hond die gaapt verwerkt iets, ik zie geen gestresste hond, maar een hond die iets moet verwerken. Logisch: hij leert iets nieuws. Het kwartje valt al snel, het gewenste gedrag volgt en de hond wordt beloond. Niet het gapen wordt beloond, dat het kwartje valt en de afstand wordt bewaard wordt beloond.

En de rest van het filmpje spreekt je hele mening tegen.

Zak daarentegen.... die hangt over de hond heen, is druk.... dat noem ik voor een hond intimiderend, over een hond heen hangen is dominant. Van een hond die niet zo braaf is zou die een hap hebben gekregen. Daarnaast leert hij een commando aan, Cesar leert om niet het eten aan te vliegen: uit respect, niet op commando.

Ik weet wel waar mijn voorkeur, en die van honden naar uit gaat: duidelijkheid. En niet het moeten raden naar wat ze moeten doen. Daar krijg je weer de honden van waar Cesar mee te maken krijgt... hond weet niet wat ie moet doen dus doet ie maar iets en dat iets is dan het probleem.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:27

Shiloh schreef:
Omdat je de tijd moet nemen gedrag af te leren. Dat kost tijd, soms betekend dat dat je niet verder komt dan 20 meter je straat uit. Voor uitlaten werkt dat niet, en bijvoorbeeld in de ochtend voor je werk heb je daar de tijd gewoon niet voor. Daarom moet je echt momenten inbouwen waarin je daar heel bewust mee aan de slag gaat en de situatie opbouwt, waarin je je hond ook in de juiste frame of mind van opletten krijgt. Bovendien kun je dan vooral ook de situatie beter controleren, en beter ervoor kunt zorgen dat triggers rustig opgebouwd worden, bij een wandeling kan dat niet altijd. Meer dan je best om situaties te vermijden kun je niet doen, maar toch blijft dat jou verantwoordelijkheid en niet die van je hond. Hij kan er toch niks aan doen dat hij een fietser tegen komt als hij daar nog niet aan toe is. Dus gebeurd de situatie toch, vind ik niet dat je je hond moet straffen (met een dergelijke state of mind bereik je hem toch niet!), maar dat je de trigger van de situatie moet wegnemen. Reageert die op een fietser, haal hem weg bij de fietser, reageert die op een hond, loop de andere kant op etc. Vergroot de afstand tussen de hond en de trigger. In je trainingssessies kun je dan weer zorgen dat je verder gaat met heel erg stapje voor stapje opbouwen. In het filmpje van Zak uit de openingspost legt hij dit ook goed uit.

Zeer gevaarlijk om te doen bij honden die de agressie vertonen uit onzekerheid(en dat is het vaak).
'We moeten weg van de situatie dus er is inderdaad iets wat niet klopt.'
En zo maak je van een klein iets een steeds groter wordend probleem.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:30

De manier waarop hij de hond meteen naar de zijkant van zijn hoofd richting zijn nek grijpt, met vervelend tsssjt geluidjes erbij en de hond fysiek weghoud vind ik ontzettend intimiderend. Zo hoeft dat helemaal niet.

Ja, Zak werkt in een hele dichte afstand met honden. Hij zegt daarbij ook 9 van de 10 keer heel duidelijk dat hij dat alleen zou doen met niet agressieve honden die je goed kent. En dat hij gemerkt heeft dat dit bij dergelijke honden niet intimiderend werkt, maar juist de interactie bevorderd. Ik heb ook nog nooit, bij hem honden gezien die daar op welke manier dan ook door geintimideerd waren. Allemaal vrolijke hondjes, met swingende staartjes die blij en enthousiast zijn.

Ik vind juist het uitzoeken wat er van ze verwacht wordt goed voor een hond. Het stimuleert hun intelligentie en je maakt er uiteindelijk een spelletje van. Het maakt de hond juist echt helemaaaal niet onzeker. Omdat je enkel beloond wat je wel wilt. Ik heb nog nooit gehoord van een hond die agressief of onzeker werd omdat hij clicker training kreeg. Die uitspraak maakt dan weer dat ik me afvraag of jij het principe van clickertraining wel begrijpt :?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:31

Ik vind dat filmpje van Cesar juist heel prettig. Hond snapt het met enkele minuten, wordt niet geslagen of oneerlijke behandelt, en daarnaast 'bestraft' Cesar de eigenaar ook nog eens op het 'slaan' om het speeltje af te pakken.

In dit filmpje zie ik juist vriendelijkheid, consequent zijn, leiderschap vanuit liefde..

En nee, ik ben niet vóór de 1 of tegen de ander. Maar ik denk dat je wel een wat verkeerd beeld hebt van Cesar.

Edit: reactie op dit filmpje:
Shiloh schreef:

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:32

Ik zag net een stukje CM over een jong stel met een onhandelbare pittbull. CM komt in beeld en gaat de hond corrigeren. Maar ik denk dan: die hond mist een basis opvoeding. Die hond loopt niet voor de baas in de lijn te hangen omdat hij dominant is, hij loopt zo omdat hij niet geleerd heeft netjes aan de riem te lopen. Dan kan je hem wel gaan corrigeren, maar de hond weet niet dat hij iets fout doet. Ik mis dat de hond eerst iets wordt aangeleerd, nl niet trekken aan de riem. Dit kan op een positieve manier. Maar dit wordt overgeslagen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:33

Air schreef:
Zeer gevaarlijk om te doen bij honden die de agressie vertonen uit onzekerheid(en dat is het vaak).
'We moeten weg van de situatie dus er is inderdaad iets wat niet klopt.'
En zo maak je van een klein iets een steeds groter wordend probleem.

Helemaal niet mee eens. Dat ligt helemaal aan jou houding en manier van doen. Als jij de andere kant op loopt, de aandacht van de hond probeert te trekken en enthousiast en speels bent op het moment dat hij dat doet (wat vroeg of laat gebeurd als de afstand tussen de hond en de trigger groter wordt) geef jij totaal geen aanleiding voor die hond om te denken dat het eng is. Ga jij angstig en paniekerig doen, en schreeuwen naar je hond om de overhand te krijgen, dan stimuleer je juist het angstige gedrag, want jij hebt net zo veel paniek als de hond. Afstand creeeren is geen enkel probleem als jij maar rust en zekerheid uitstraalt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:35

Shiloh schreef:
De manier waarop hij de hond meteen naar de zijkant van zijn hoofd richting zijn nek grijpt, met vervelend tsssjt geluidjes erbij en de hond fysiek weghoud vind ik ontzettend intimiderend. Zo hoeft dat helemaal niet.

Naar de nek grijpt? Hij tikt de hond aan, om aandacht te vragen. Vind ik iets heel anders.
Ik heb zelf een hond die, als ze ergens mee bezig is of op focust, spontaan oost-indisch doof wordt. De enige manier om te laten weten dat jij er ook nog bent is de hond even aantikken. Dat is niet intimiderend, dat is een 'he hallo, remember me?' :+

Ik vind in dat laatste filmpje die Zak enorm druk, chaotisch en rusteloos. Ik zie dan ook hele drukke honden daar omheen. Ik heb liever de rust en duidelijkheid in huis, zeker omdat mijn hond al adhd heeft.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:37

MalaQ schreef:
Ik vind dat filmpje van Cesar juist heel prettig. Hond snapt het met enkele minuten, wordt niet geslagen of oneerlijke behandelt, en daarnaast 'bestraft' Cesar de eigenaar ook nog eens op het 'slaan' om het speeltje af te pakken.

In dit filmpje zie ik juist vriendelijkheid, consequent zijn, leiderschap vanuit liefde..

Ik zie met zijn houding en taal naar de hond toe intimidatie. Het is een subtiel verschil, maar wel een essentiële in mijn ogen.

Ja, naar de nek grijpt ja. Hij haalt met zijn hand langs de kaak, richting zijn keel nek, en duwt hem weg met een tsssjjt. Die positie, die hand daar is intimiderend. Het is de plek waar honden elkaar grijpen, als ze vechten, het is een plek die ze met hun ogen niet kunnen zien. Het is een dominante intimiderende actie. Voorkomen dat de hond bij het eten komt, kan ook door simpel de hand tussen de hond en het eten te houden en desnoods het eten ietsje (niet meer dan nodig) weg te halen, daarvoor hoef je de hond niet aan te raken, dat is helemaal niet nodig.

En er zijn honden die daar echt totaal verkeerd op reageren. Als ik de hond van mijn ouders hetzelfde op een dergelijke manier had geleerd, had ik een angstige onzekere hond gehad, die alleen maar geleerd had dat in de buurt van eten als de baas er ook is, eng is.

Ik vind Zak ook wat druk, zoals ik al meerdere keren gezegd heb, hij is ook niet perfect. Maar dat wil niet zeggen dat zijn methode niet werkt, hij is gewoon een hele energieke persoon die veel beweegt als hij praat of uitlegt.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-11-14 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:41

Goof schreef:
Ik heb zelf een hond die, als ze ergens mee bezig is of op focust, spontaan oost-indisch doof wordt. De enige manier om te laten weten dat jij er ook nog bent is de hond even aantikken. Dat is niet intimiderend, dat is een 'he hallo, remember me?' :+

De hond weet echt wel dat jij er ook nog bent. Dat hij jou negeert kan zijn omdat hij jou niet interessant vindt, je niet begrijpt of omdat hij probeert de situatie te vermijden omdat deze stress oplevert.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 18:43

Wat CM in dat filmpje deed was echt geen "hee ik ben er ook nog" dat was een "don't touch the food or else!"

CM houd de hond weg door fysiek de hond weg te houden (ofwel te dreigen), Zak houd de hond bij het eten weg door de hond gewoon geen toegang te geven zonder (gesloten hand, hand tussen hond en eten etc). Dat vind ik een essentieel verschil.

En verder ben ik het eens met Nikass dat het nodig is je hond aan te tikken om de aandacht te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 30-11-14 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:43

8nnemiek schreef:
Maar cesar doet ook aan positieve training hoor.
Ik zag toevallig laatst de aflevering van de luie buldog die niet wilde wandelen, en cesar hem heel enthousiast wist over te halen om mee te lopen, trappen op..
Voor mij zijn het vooral de resultaten die ik belangrijk vind. De weg er naar toe maakt niet uit.
Als je eerst een zwaar agressieve hond hebt die op het punt staat een spuitje te krijgen, die even later getransformeerd is naar een braaf en vrolijk dier waar kinderen en honden veilig mee kunnen spelen en stoeien, dan maakt het me niet uit welke methode is gebruikt om het dier te heropvoeden.
Ik kijk graag naar verschillende trainers, haal de methodes waarvan ik denk dat ze voor mijn hond werken eruit, en de rest dat zal allemaal wel. Elke hond is anders.
Zo zal ik mijn hond nooit afstraffen voor het focussen op wild, daar is het een zichtjager voor, en afleiden met iets lekkers of leuks zoals cesar doet werkt ook niet.. en andere trainers raden weer een schokband aan, waar ik ook niet van hou.. Zo veel verschillende trainers die allemaal vinden dat ze het beter weten.. Maar één trainingsmethode voor álle honden, dat werkt niet :n

Precies, Cesar past zich aan aan de hond waarmee hij te maken heeft. Mensen zien de signalen die honden geven helaas niet en letten alleen op wat Cesar doet, zonder te begrijpen WAAROM Cesar dat doet.
Dat Cesar het vaak over dominantie heeft, is simpelweg omdat het meestal dominante honden zijn die de grootste problemen geven en mijn ervaring is dat je dat dan inderdaad het beste zo aanpakt als hij dat doet.
Maar eerst moet je beseffen wat jouw eigen aandeel is in het gedrag van de hond. De hond reageert op de mensen in zijn omgeving en dat kan goed of slecht uitpakken.

Cesar herkent het ook wanneer een hondje juist niet tegen een stevige aanpak kan en eerder met een zachte stem toegesproken moet worden. Maar ja, dat ziet er niet zo spectaculair uit en dat onthouden de mensen daarom niet en die filmpjes worden minder geupload op Youtube.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 18:44

Shiloh, je overdrijft echt gigantisch en je beweert zo dingen die niet in het filmpje te zien zijn.
Cesar grijpt helemaal niet meteen naar de nek, pas op het moment dat de hond in zijn persoonlijke ruimte komt doet hij een hap van de moederhond na, op een hele rustige manier, de hond wordt nauwelijks aangeraakt. Dat gebeurt 1! keer, daarna volgt alleen de beweging en de hond snapt het. De tweede en laatste aanraking vindt plaats op het moment dat de hond tegen het aanrecht opspringt en niet op de lichte 'tsssjt' correctie reageert: Cesar raakt zijn flank aan en de hond begrijpt het dat hij dit gedrag niet moet vertonen.

Dat jij 'tssjt' een vervelend geluid vindt maakt het nog niet slecht. Jij zegt nee, Cesar zegt tssjt. Er is geen verschil maar toch is dat van Cesar gigantisch fout :')

Ik ben overigens wel heel benieuwd waarom je een discussietopic opent wanneer je zo overtuigd bent van je gelijk(en dan ook nog dingen beweert die te zien zouden zijn die er niet zijn). Je wil niet overtuigd worden, prima, maar open dan geen discussietopic.