Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Air schreef:Sorry, maar dit laat mij zien dat je je dus niet verdiept hebt in Cesar. Dan zou je namelijk zijn aanpak voor puppy's zijn tegengekomen. Dan zou je ook nooit hebben gezegd dat hij ieder probleem op dezelfde manier aanpakt.
Een hond wordt niet onzeker of angstig van een kalme en assertieve leider, maar juist van het gebrek daar aan. Daar komt ook angstagressie weg. Daarom zeg ik ook: door gedrag te negeren, zoals fietsers willen aanvallen, geef je geen leiding aan de hond en geef je niet aan op welke manier je wil dat de hond zich gedraagt. Negeren kan werken op het moment dat het gedrag ontstaat, maar op het moment dat het er is lost dat niets meer op en heb je grote kans op verergering.
Trouwens, als je de methode van Zak verkeerd toepast dan krijg je ook te maken met verergering van het gedrag ipv. verbetering, zo'n trekspelletje kan ook de verkeerde kant op gaan. Dus dat is geen goed argument.
Shiloh schreef:Ik heb het heel vaak met vrienden en kennissen over het trainen van honden, om allerlei verschillende redenen. Vaak wordt dan gezegd iets in de trand van "ik kijk zo graag naar programma's van Cesar Milan, hij is zo goed!" Als ik dan zeg dat ik de methodes van Cesar Milan dus echt helemaal niks vind, krijg ik meteen de vraag waarom. Ik ben dan niet zo handig in het uitleggen.
Recent heb ik training video's van Zak George ontdekt en hoewel ik ook niet met alles eens ben wat hij doet, is hij wel het ultieme voorbeeld van een compleet tegenovergestelde methode van Cesar Milan.
Cesar Milan heeft het over de hond de baas zijn, domineren, je hond submissive maken, controlling power, etc etc.
Zak George praat over, fun, spelen, connectie, bonding, de training leuk maken, de aandacht bij je houden door het leuk te maken etc.
Het verschil tussen de twee is enorm en ik heb een hele sterke voorkeur voor de methodes van Zak.
Twee video's waarin het verschil perfect getoond wordt. Beide gaan over het afleveren van het trekken aan de lijn en het blaffen naar andere honden. Beide zijn sterke grote rassen, die heftig trekken aan de riem en blaffen naar alles dat los en vast zit.
Cesar Milan:
[ Video ]
Zak George:
[ Video ]
Hier legt Zak George trouwens heel goed uit wat in de basis het verschil is tussen de twee methodes, en waarom de theoretische achtergrond van het domineren in zijn ogen niet klopt.
[ Video ]
Nu zeg ik echt niet dat ik Zak George perfect perfect, er zijn ook verschillende dingen waar ik het niet mee eens ben. Zo vind ik dat Zak George af en toe iets te dicht in de personal space van de hond komt.
Ik vind het altijd leuk om over dit topic te discussieren en benieuwd hoe andere bokkers hierover denken. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening natuurlijk.
Hoe trainen jullie je hond? Waarom doe je het zo? etc.
Nikass schreef:Ja natuurlijk onthouden ze wat de angst veroorzaakt. Maar ze kunnen op dat moment niets leren wat jij ze op dat moment wil bijbrengen. Sterker nog, mijn hond kan het commando "zit" niet eens meer uitvoeren als ze bang is.
Je wel eens verdiept in hoe honden leren? Dan heb je je onderbouwing.
Bambi1995 schreef:Even voor de duidelijkheid ik heb niet gezegd dat ik een hond zou negeren als hij een fietser aanvalt he.
Kuggur schreef:Nikass schreef:Ja natuurlijk onthouden ze wat de angst veroorzaakt. Maar ze kunnen op dat moment niets leren wat jij ze op dat moment wil bijbrengen. Sterker nog, mijn hond kan het commando "zit" niet eens meer uitvoeren als ze bang is.
Je wel eens verdiept in hoe honden leren? Dan heb je je onderbouwing.
Sorry hoor, ik nam aan dat het het dikgedrukte was dat je bedoelde. Dat is namelijk de crux van hoe mensen met harde correcties, zo je wil straffen hun honden trainen. En dat werkt op vele honden prima (nogmaals niet ethisch en ik zou er niet voor kiezen).
Er zijn óók gevoelige honden die onmiddelijk in de paniek schieten bij zo´n behandeling (mishandeling) en die van jou is er blijkbaar zo een. En daar werkt het inderdaad niet.
Altijd het probleem van dit soort discussies; mijn hond/methode is de maatstaf voor alle honden/methoden.
En zo simpel ligt de zaak niet.
) Je geeft ook aan dat dat bij mijn hond waarschijnlijk niet realistisch was gezien de tijd en het aantal stapjes wat te veel zou worden. Shiloh schreef:Air, ik heb genoeg voorbeelden gezien waar ik CM met puppies of jonge honden bezig zie. Zie dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=XHl8VFCoxyI
Die hond vertoond geen enkel gedrag vooraf, waarin hij agressief is, of wat voor vervelend gedrag dan ook. Vervolgens houdt CM de hond fysiek, met intimideren de hond weg bij het eten. De hond is gestrest, dat kun je duidelijk zien. Een hond die gaapt is over het algemeen gestrest. En vervolgens gaat hij dat nog belonen ook.
Dat in tegenstelling tot de methode die Zak bijvoorbeeld hanteert als hij "leave it" aanleert.
https://www.youtube.com/watch?v=hQdg0qOVik0
Dit is prettig, vriendelijk, zonder dominantie, zonder de hond fysiek aan te raken, met spel, waarin de hond op een positieve manier wordt gestimuleerd na te denken wat jij wilt dat hij doet. Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Shiloh schreef:Omdat je de tijd moet nemen gedrag af te leren. Dat kost tijd, soms betekend dat dat je niet verder komt dan 20 meter je straat uit. Voor uitlaten werkt dat niet, en bijvoorbeeld in de ochtend voor je werk heb je daar de tijd gewoon niet voor. Daarom moet je echt momenten inbouwen waarin je daar heel bewust mee aan de slag gaat en de situatie opbouwt, waarin je je hond ook in de juiste frame of mind van opletten krijgt. Bovendien kun je dan vooral ook de situatie beter controleren, en beter ervoor kunt zorgen dat triggers rustig opgebouwd worden, bij een wandeling kan dat niet altijd. Meer dan je best om situaties te vermijden kun je niet doen, maar toch blijft dat jou verantwoordelijkheid en niet die van je hond. Hij kan er toch niks aan doen dat hij een fietser tegen komt als hij daar nog niet aan toe is. Dus gebeurd de situatie toch, vind ik niet dat je je hond moet straffen (met een dergelijke state of mind bereik je hem toch niet!), maar dat je de trigger van de situatie moet wegnemen. Reageert die op een fietser, haal hem weg bij de fietser, reageert die op een hond, loop de andere kant op etc. Vergroot de afstand tussen de hond en de trigger. In je trainingssessies kun je dan weer zorgen dat je verder gaat met heel erg stapje voor stapje opbouwen. In het filmpje van Zak uit de openingspost legt hij dit ook goed uit.
Shiloh schreef:Air, ik heb genoeg voorbeelden gezien waar ik CM met puppies of jonge honden bezig zie. Zie dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=XHl8VFCoxyI
Air schreef:Zeer gevaarlijk om te doen bij honden die de agressie vertonen uit onzekerheid(en dat is het vaak).
'We moeten weg van de situatie dus er is inderdaad iets wat niet klopt.'
En zo maak je van een klein iets een steeds groter wordend probleem.
Shiloh schreef:De manier waarop hij de hond meteen naar de zijkant van zijn hoofd richting zijn nek grijpt, met vervelend tsssjt geluidjes erbij en de hond fysiek weghoud vind ik ontzettend intimiderend. Zo hoeft dat helemaal niet.
MalaQ schreef:Ik vind dat filmpje van Cesar juist heel prettig. Hond snapt het met enkele minuten, wordt niet geslagen of oneerlijke behandelt, en daarnaast 'bestraft' Cesar de eigenaar ook nog eens op het 'slaan' om het speeltje af te pakken.
In dit filmpje zie ik juist vriendelijkheid, consequent zijn, leiderschap vanuit liefde..
Goof schreef:Ik heb zelf een hond die, als ze ergens mee bezig is of op focust, spontaan oost-indisch doof wordt. De enige manier om te laten weten dat jij er ook nog bent is de hond even aantikken. Dat is niet intimiderend, dat is een 'he hallo, remember me?'
8nnemiek schreef:Maar cesar doet ook aan positieve training hoor.
Ik zag toevallig laatst de aflevering van de luie buldog die niet wilde wandelen, en cesar hem heel enthousiast wist over te halen om mee te lopen, trappen op..
Voor mij zijn het vooral de resultaten die ik belangrijk vind. De weg er naar toe maakt niet uit.
Als je eerst een zwaar agressieve hond hebt die op het punt staat een spuitje te krijgen, die even later getransformeerd is naar een braaf en vrolijk dier waar kinderen en honden veilig mee kunnen spelen en stoeien, dan maakt het me niet uit welke methode is gebruikt om het dier te heropvoeden.
Ik kijk graag naar verschillende trainers, haal de methodes waarvan ik denk dat ze voor mijn hond werken eruit, en de rest dat zal allemaal wel. Elke hond is anders.
Zo zal ik mijn hond nooit afstraffen voor het focussen op wild, daar is het een zichtjager voor, en afleiden met iets lekkers of leuks zoals cesar doet werkt ook niet.. en andere trainers raden weer een schokband aan, waar ik ook niet van hou.. Zo veel verschillende trainers die allemaal vinden dat ze het beter weten.. Maar één trainingsmethode voor álle honden, dat werkt niet