Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:39

Ik snap niet waarom we in de opvoeding van dieren ineens geen correctie meer mogen toevoegen? Ik bedoel, ik ben niet voor slaan, of voor agressie, maar waarom niet zowel "ja" als "nee" gebruiken? Daar wordt de wereld alleen maar duidelijker van.

Als jij een opdracht in je hoofd neemt en die uit wil laten voeren door iemand anders, dan bereik je dat toch sneller met ja en nee, dan met alleen ja?

Booooo

Re: Hond 7 maanden 'valt' mijn moeder aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 21:42

Paperboy: Daarmee bedoel ik dat hij als pup al 'regels' mee krijgt.. Op zijn plaats als wij eten, als hij spelend liep te bijten en door bleef gaan, puppy kattenkwaad uithalen. Lijkt me logisch dat je dat corrigeert. Dit werd gewoon met stemverheffing NEE gedaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 21:42

volgens mij kan het helemaal geen kwaad om een pup van jongs af aan al te leren wat gewenst gedrag is en wat niet.Nee,ik heb het niet over slaan....gewoon corrigeren,met de stem om te beginnen.
Een kind begin je ook niet op te voeden als het bijna volwassen is.(Hoewel... :7 )

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:54

Natuurlijk moet een pup leren wat gewenst gedrag is, maar dat kan ook op een andere manier dan door ongewenst gedrag af te leren. Voordat ik mijn 2 aussies had deed ik het inderdaad ook op die manier (Nee roepen bv en leider zijn met alles wat daarbij hoort), maar ik heb het met de 2 aussies anders aangepakt. Als ze bijvoorbeeld ergens aan zaten wat niet mocht dan riep ik ze bij me en gaf een brokje. Dat klinkt alsof ik ze dan beloonde voor het ergens aanzitten wat niet mocht maar ik beloonde ze juist voor het ophouden van het ongewenste gedrag en het naar mij toe komen. Dus ik beloonde het gewenste gedrag, ophouden met ergens aan bijten. Ik heb dus wel echt gewerkt met positief trainen, en met mijn honden werkte dat super. Een van de twee was met een maand of 7 een periode erg druk en happerig als er mensen achterom kwamen en ik kreeg vaak commentaar dat ik haar niet hard genoeg aanpakte. Ik ben toen gewoon stug verder gegaan met de positieve training en de drukke hap periode was al vrij snel over. Ik vind de positieve training veel fijner omdat ik merk dat ik een vele betere band met mijn honden heb dan ik ooit bij mijn andere honden gehad heb. Ik vond het trouwens een leuke uitdaging om in plaats van ongewenst gedrag af te leren, gewenst gedrag aan te leren. Het vraagt wel even een andere manier van denken, wij mensen vinden het makkelijker om 'Nee' te roepen als iets niet mag. Maar iedereen moet uiteraard zelf weten hoe hij zijn hond wil trainen/opvoeden. ;)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:17

Mijn ervaring is ook dat positief gedrag belonen beter werkt dan negatief gedrag afstraffen. Dat betekent echter niet dat je je pup/hond nooit mag straffen. Soms moeten ze even weten dat iets niet mag en niet gewenst is. Gewoon door stemverheffing voldoet volgens mij vrijwel altijd :j Maar als de pup wel lief is, iets goed doet o.i.d... altijd goed belonen! Top dat dat nu ook lijkt te werken bij je CC!

Dat eerst aan kijken en dan vervelend gaan doen komt me ook zo bekend voor, dan gaan ze je zo uitdagend aankijken :')

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:10

Persoonlijk denk ik dat bij pups het afleiden beter werkt bij ongewenst gedrag. Bij bijtgedrag een speeltje aanbieden, bij de gekke 10 minuten pup bijv in de tuin doe waar hij even lekker uit kan razen ect. Het gevaar met corrigeren met nee is dat je voor dat je het weet de hele dag nee loopt te roepen. Bovendien werkt nee alleen als de hond dat woord ook begrijpt.... Een baas die altijd leuke dingen verzint ter afleiding is leuker dan een baas die steeds nee loopt te roepen. Een jonge hond die bij het uitlaten in je arm hangt dus bijv een flos geven, kan hij zich daar even op uitleven. Gewoon in je jaszak meenemen en op de momenten dat hij even de kolder krijgt de flos erbij en spelen!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 17:26

Vandaag ging het helemaal niet goed.. Hij heeft weer mijn moeder gebeten tot bloedens toe. Ik heb contact opgenomen met een GT, nu even afwachten tot ik reactie krijg.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:27

Goed dat je nu direct contact hebt opgenomen.
Hoe hebben jullie/je moeder gereageerd op de hond?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 17:42

Ze heeft hem met een snoepje afgeleid zodat hij los liet, een stukje mee laten lopen en toen het snoepje gegeven..

Of dat verstandig was vraag ik me af.. Maargoed het is nu gebeurt

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:29

Mijn advies, zoek een nieuw tehuis voor deze hond. Iemand die weet wat hij in huis haalt, verstand heeft van dit ras en deze hond een fijne plek kan geven. Hij is nog zo jong en jullie weten duidelijk niet hoe hiermee om te gaan. Nu is hij nog herplaatsbaar straks gebeurd er wat en is het arme dier de dupe!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:35

Booooo schreef:
Vandaag ging het helemaal niet goed.. Hij heeft weer mijn moeder gebeten tot bloedens toe. Ik heb contact opgenomen met een GT, nu even afwachten tot ik reactie krijg.

jee...maar wat doet je moeder dan?Zou je dit eens kunnen filmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:40

Zo.. Afleiden met een snoepje als hij in je arm hangt? Dat positief trainen is hartstikke leuk maar op het moment dat een hond in mijn arm hangt en niet loslaat dan krijgt hij toch mijn voet ergens ipv een koekje..
Goed dat je contact opgenomen hebt met een GT, ik zou je moeder in de tussentijd niet meer met de hond laten lopen voordat het nog verder escaleert.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:46

Oja van schoppen leren ze echt, goed advies joh :n

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:48

dees_daan schreef:
Zo.. Afleiden met een snoepje als hij in je arm hangt? Dat positief trainen is hartstikke leuk maar op het moment dat een hond in mijn arm hangt en niet loslaat dan krijgt hij toch mijn voet ergens ipv een koekje..
Goed dat je contact opgenomen hebt met een GT, ik zou je moeder in de tussentijd niet meer met de hond laten lopen voordat het nog verder escaleert.

Dat zou ik toch echt even niet doen met een cc als ie je eenmaal pakt := Verder is mijn ervaring dat ze heel zachtaardig zijn en super makkelijk te corrigeren, van een nee zijn ze inderdaad al onder de indruk. Maar als je ze straft op een moment waarop ze agressief zijn en je vast hebben, zullen ze alleen maar harder bijten.

Ik ben echt enorm benieuwd waarom de hond dit deed (en doet) bij je moeder.. Wat is hieraan vooraf gegaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:49

dees_daan schreef:

nou...goed of niet,bij mij krijgt hij ook een schop :7

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:50

Ik vraag me ook af wat er dan vooraf gegaan is aan het bijten. Was hij opgewonden/uitdagend en heeft hij toen eerst een flinke correctie gekregen met de slipketting? Want dan kan ik me voorstellen dat ie hapt (kan om verschillende redenen zijn). Heel goed dat je een GT gebeld hebt. Hopelijk kan ie jullie helpen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:53

geerke schreef:
dees_daan schreef:

nou...goed of niet,bij mij krijgt hij ook een schop :7

Met het risico dat ie je arm eraf bijt? Het is geen Jack Russel hè :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 18:59

Paperboy schreef:
Oja van schoppen leren ze echt, goed advies joh :n

Dat was geen advies, mijn advies staat er onder.
Alles leuk en aardig en ik train ook veel positief maar als mijn honden in mijn arm gaan hangen en niet loslaten dan ga ik ze echt geen koekje geven, zijn ze helemaal gek geworden.. Nee dat pik ik niet.
Willen ze tot bloedens aan toe bijten dan valt dat voor mij niet meer onder speels happen, en dat gaat me echt te ver.
Natuurlijk zal er eerst een flinke stemcorrectie komen maar als ze niet meteen los laten hebben ze toch echt een probleem, CC of niet.
Positief trainen prima, maar een hond een koekje geven terwijl hij je tot bloedens aan toe bijt? Nee..

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:01

Het allerbelangrijkste is dat je hond je vertrouwd, zich veilig voelt bij jou. Dat bereik je niet door fysiek geweld (zoals slaan, schoppen). Het is een jonge hond, die gewoon nog wat onstuimig is maar natuurlijk al wel mega sterk. Dat is een beetje het lastige van deze leeftijd, ze zijn lichamelijk als groot en sterk maar tussen de oren nog een beetje pup. Het spel kan daarom wel eens veel te hard gaan, vandaar afleiden zoals je een pup die overal in bijt afleid!

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:02

He wat fijn dat ik dit topic voorbij zie komen!
Wij hebben sinds een paar weken een hondje, ongv 6 mnd teefje, een buitenlandse dame, redelijk aan de maat.
Zij vertoond sinds een paar dagen vreemd gedrag wat wij nog niet hadden gezien. Wanneer wij haar corrigeren laat ze haar tanden zien en doet ze soms een schijnbeweging naar uithalen. Dit is enkel wanneer wij haar echt proberen te corrigeren. Morgen ga ik weer naar de jonge honden cursus (waar we vorige week mee zijn gestart, dus vraag het dan zeker na).
Wellicht heeft iemand hier suggesties waar wij goed aan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:06

Paperboy schreef:
Het allerbelangrijkste is dat je hond je vertrouwd, zich veilig voelt bij jou. Dat bereik je niet door fysiek geweld (zoals slaan, schoppen). Het is een jonge hond, die gewoon nog wat onstuimig is maar natuurlijk al wel mega sterk. Dat is een beetje het lastige van deze leeftijd, ze zijn lichamelijk als groot en sterk maar tussen de oren nog een beetje pup. Het spel kan daarom wel eens veel te hard gaan, vandaar afleiden zoals je een pup die overal in bijt afleid!

Ik zou mijn honden ook niet meteen in elkaar schoppen maar een duw met mijn voet en een correctie zou hij echt wel krijgen.
Natuurlijk moet hij zich veilig voelen bij mij, maar ik wil me ook graag veilig voelen bij hem en daar valt mij in m'n arm hangen en niet los laten niet onder :n
Tussen fysiek geweld en een correctie zit een verschil, tussen speels in je arm happen en tot bloedens aan toe in je arm hangen ook.
Ik heb wel ervaring met o.a CC's en ik weet dat ze snel kunnen doorslaan in hun spel maar ik ben nog nooit tot bloedens aan toe gebeten, de hond moet nu nog door de jas heen gebeten hebben, ik vind dat geen spel meer.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:11

Vivian__ schreef:
He wat fijn dat ik dit topic voorbij zie komen!
Wij hebben sinds een paar weken een hondje, ongv 6 mnd teefje, een buitenlandse dame, redelijk aan de maat.
Zij vertoond sinds een paar dagen vreemd gedrag wat wij nog niet hadden gezien. Wanneer wij haar corrigeren laat ze haar tanden zien en doet ze soms een schijnbeweging naar uithalen. Dit is enkel wanneer wij haar echt proberen te corrigeren. Morgen ga ik weer naar de jonge honden cursus (waar we vorige week mee zijn gestart, dus vraag het dan zeker na).
Wellicht heeft iemand hier suggesties waar wij goed aan doen?

Dat ligt eraan hoe je corrigeert, waarom je corrigeert, in wat voor toestand je hond is als je corrigeert.... klinkt een beetje als onzekerheid van je hond. Maar eerst even aangeven hoe het corrigeren precies gaat, waarom je corrigeert en hoe.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:14

Booooo schreef:
Ze heeft hem met een snoepje afgeleid zodat hij los liet, een stukje mee laten lopen en toen het snoepje gegeven..

Of dat verstandig was vraag ik me af.. Maargoed het is nu gebeurt

Kortom: de hond heeft snoepje nu waarschijnlijk gezien als beloning voor zijn aanval.
Mijn advies: tot er een GT bij is geweest zou ik je moeder écht niet meer alleen laten lopen met de hond want dit wordt echt gevaarlijk.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:15

Mijn vroegere Rottweiler heeft me drie jassen gekost door dit gedrag en ja ook weleens een flinke kras op mijn arm van gehad. Maar het was echt een fase en door afleiding was het vrij snel over. Daarna nooit maar dan ook nooit meer ergens in gebeten en we hebben haar 14 jaar gehad, heerlijk dier. Maar die periode was ze soms echt even door het dolle zoals een pup die even zijn gekke 5 minuten krijgt en van gekkigheid even niet meer weet wat hij moet doen. Ik was niet onder de indruk van het gedrag van mijn Rottweiler, maar andere zouden dat misschien wel zijn en door correctie en er tegenin gaan, misschien gaan duwen en trekken aan zo'n hond juist wel dit gedrag stimuleren.....

Mijn Rottweiler is de enige die dit deed, de andere honden hebben dit nooit gedaan. Maar ik herken dit gedrag dus wel, gedrag wat snel verkeerd begrepen kan worden en daardoor een groot probleem kan worden...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:17

@dees_daan: Spel of niet. Het feit is dat als zij je echt aanvallen en jij hun een schop geeft, je jezelf daar waarschijnlijk alleen maar meer kwaad mee doet. Dat zou ik dus niet gaan doen, puur voor je eigen veiligheid. En voor het geval je dat onderschat. De kruising cane corso van de buren ging zelfs door na een messteek.

Het zijn super lieve en vaak makkelijke beesten. Maar we moeten niet vergeten dat het potentieel gevaarlijke honden zijn en dit dan ook naar voren komt als ze eenmaal gaan.