Vers vlees hond, welke?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Vers vlees hond, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:15

Onze hond (9.5kg) kreeg toen hij aan moest komen 400g smuldier. Daarna een periode 266 (2/3e bakje) met rijst en omdat hij stopte met het te eten zijn we (terug) overgegaan op renske. Daar ook 2/3e bakje (266g) met rijst. Nu loopt hij tegenwoordig minder en krijgt ij gewoon 2/3e bakje.

Hoe oud is dat Franse Bulldogje? Omdat je het hebt over: bij de fokker vandaan. Als pup moeten ze 5-10% van hun lichaamsgewicht aan vlees krijgen. Dus veel meer dan een volwassen hond. En wat voer je nu aan krokante brokken?

Goede brokken zijn brokken met weinig tot geen granen en een hoog (minimaal 30%) vleespercentage. Bijvoorbeeld Acana, Taste of the Wild, Orijen, Dog lovers gold (passion), applaws, Nutro's choice zit op het randje (net voldoende vlees, veel rijst), almo nature, wolfsblut, lukullus, nutram, purizon.

Zelf zou ik gaan voor "Taste of the Wild" of "Wolfsblut" op het moment. Maar het zijn allemaal schappelijke merken. De ene doen wat meer honden het goed op dan de ander.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 14:28

NoName126 schreef:
Ik voerde carnibest maar de kosten vond ik te hoog. Nu voor iets meer dan de helft per kilo krijgen ze Kivo. Vind het nog.mooier vlees.ook. Ik heb via de site een verkoper gevonden waar ikhet steeds ga halen. Ik haal meestal 50 kilo per keer. We gebruiken oongeveer 250 kg per jaar.

Ik wilde ook Kivo proberen ivm dure Carnibest maar kwam er achter dat het gewicht van Kivo vooral veel uit verpakking en met name vocht bestaat. Terwijl dat met Carnibest helemaal niets is, daar komt keer op keer het exacte gewicht vlees uit de verpakking.

Ik zit nu met een ander probleem; ik wilde onze honden op alleen maar Carnibest zetten maar man wat werd die poep donker en hard! Dus nu zitten ze weer grotendeels op brok (Fokker lam & rijst) met 2x per week Carnibest. Toch ander vlees proberen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:14

Mizora schreef:
Onze hond (9.5kg) kreeg toen hij aan moest komen 400g smuldier. Daarna een periode 266 (2/3e bakje) met rijst en omdat hij stopte met het te eten zijn we (terug) overgegaan op renske. Daar ook 2/3e bakje (266g) met rijst. Nu loopt hij tegenwoordig minder en krijgt ij gewoon 2/3e bakje.

Hoe oud is dat Franse Bulldogje? Omdat je het hebt over: bij de fokker vandaan. Als pup moeten ze 5-10% van hun lichaamsgewicht aan vlees krijgen. Dus veel meer dan een volwassen hond. En wat voer je nu aan krokante brokken?

Goede brokken zijn brokken met weinig tot geen granen en een hoog (minimaal 30%) vleespercentage. Bijvoorbeeld Acana, Taste of the Wild, Orijen, Dog lovers gold (passion), applaws, Nutro's choice zit op het randje (net voldoende vlees, veel rijst), almo nature, wolfsblut, lukullus, nutram, purizon.

Zelf zou ik gaan voor "Taste of the Wild" of "Wolfsblut" op het moment. Maar het zijn allemaal schappelijke merken. De ene doen wat meer honden het goed op dan de ander.

Hij is nu 19 weken.
Op dit moment krijgt hij Kenner. (zak gekregen)
Heb net een pakje Smuldier uit de vriezer gehaald.
Morgen de Lotgering ophalen. Winkel was dicht vandaag.
Kenner vind hij lekker maar poep is dun en geel, niet goed dus. Denk dat ik de rest van de zak maar weggooi.

Edit : hij weegt 4.7 kilo

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:29

WOW, :') decoupeerzaag en hamer en beitel voor vlees verdelen, haha.
Manlief ziet me aankomen :=
Doe nu met scherp broodmes, maar ga eens kijken voor een elektrische.

Ik voer op het oog, en dat is in de winter vaak meer dan in de zomer.
Toen ik pas begon met vers voeren hield ik mij aan die procenten en grammen die werden aangegeven, maar werd hondje beetje dik (is ook maar een klein ding dus zit er snel op en wil absoluut geen worst op poten).
Dus nu voer ik op het oog en krijgt ie een supplement bij.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:47

mijn volwassenen kruising gecastreerde reu van 15.5 kg krijgt 250 gram per dag en kreeg vandaag nog complimenten van de dierenarts dst die er zo goed uit ziet. actieve hond welke veel beweging krijgt.
mijn mechelaar pup van 21 weken krijgt nu 600 gram per dag .
Ze krijgen Lotgering

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 15:55

De honden bij mijn oma thuis waren allemaal stee vast oud geworden door met de pot mee te eten;) En nee, ze hadden geen klachten en werden allemaal minstens 18 jaar en ouder? Dus weet niet maar denk dat je moet kijken naar de hond.

Onze boxer nu kreeg vers vlees en ontwikkelde een fistel er mee? DIe mochten we van 2 dierenartsen zelfs geen vers vlees meer geven. Zijn brokken die hij nu krijgt moesten we lang naar zoeken om er een te vinden die hij at.

Soms krijgt hij nog vlees. En waarom haal je dan niet gewoon bij de slager in overleg zijn afval? Is dat zo anders dan die pakjes vlees? En nog steeds je moet wisselen en toevoegingen doen om aan alle behoefte te voorzien!

Onze honden zijn zo door gefokt vaak nu dat er niets zuiver meer aan is. Net als paarden;) En net als mensen eet niet iedereen hetzelfde en verschilt het zelfs per land en cultuur wat daar het beste werkt. Je kijkt naar de persoon. Laten wij dan kijken naar het dier..wat werkt en wat laat je erbij of weg:) En als dat werkt..doe je je best om een goed en gezond dier te houden!

Ik klaag niet..onze boxer is nu 10 jaar en nog super fit! En die heeft afwisselend brokken/vers vlees soms een restje van de pot als we dit geschikt achten:) Geen klagende hond..niet te dik, geen klachten enz...en zo doet iedereen het op zijn manier.

Soms zit het ook in de doorfok dat er iets is met de honden of niet en kan je er als eigenaar alleen maar het beste mogelijke van maken voor het dier. EN het antwoord is dan verschillend wat werkt in het voer..zo lang je maar je best doet voor het dier om een aangenaam leven te maken:)

Zo denk ik er over...bij alle dieren. Mijn katten krijgen ook van alles en die zijn nu 19 jaar zonder veel klachten tot nu toe;)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:20

Ik voer ook op het oog, volgens mij is dat in percentages meer dan eigenlijk zou moeten. Heb een kruising Jack Russel en die doet iets van 3 dagen met een rol van 500 gram. Maar krijgt ook geregeld een kipkarkas of iets dergelijks. Is erg actieve hond, dat is ook weer een verschil.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:29

pff ik heb hier precies honden met een serieus overactief metabolisme...
kruising jackrussel van +/- 10kg (en alle ribben goed voelbaar) eet gemiddeld zo'n 200g kvv en tot 100g brokken per dag of +/- 400g kvv
Dalmatiër van +/- 31kg (en nog aan de mager kant): 1.5kg kvv/dag of 300g brokken en 500g kvv

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:06

gisteravond Smuldier ontdooit.
Volgens de verpakking mag hij 135 gram.
heb t pakje in 3en gedeeld en dat weer door 3 gedaan.
In z'n bakje leek het toch wel heel erg weinig dus iets meer gedaan.
Denk dat hij nu zo'n 60 gram heeft gehad.
Hij is 4.7 kilo en 19 weken.
zouden jullie nog 3 x per dag geven of overgaan op 2 x per dag?

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:17

NoName126 schreef:
Ik ontdooi voor.mijn twee honden altijd een kilo per keer. Dat eten ze in iets minder dan twee dagen op. Toen we nog.maar een hond hadden, sneed ik de worsten altijd in twee stukken.

Haha wat een verschil he, mijn ene hond weet een goede 1200 gram per dag 1,2 kilo :P

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 09:46

Onze cane corso pup (7 maanden, 23kg) krijgt nu een kilo per dag, en eet daarnaast regelmatig met de pot mee. Gewoon onze resten van het avondeten, stuk brood of we maken een omeletje extra.

Ze eet alles wel, maar vis vind ze verschrikkelijk dus die laten we nu weg uit de bestelling.

Onze Golden Retriever (800gr) heeft zijn levenlang brokken gehad maar nu sinds 4 maanden vers vlees en hij is bijna onherkenbaar; Glanzende, klitloze vacht, geen problemen meer met ontlasting, kijkt helder uit zijn ogen, energiek en zijn vacht geurt niet meer.

Wij voeren lotgering en bestellen nu zo'n 54 kilo per maand.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:31

@ClaudiaHS: Hij mag dus meer. Het is nog geen volgroeide hond. De advieshoeveelheid is voor een volwassen hond. Zeker omdat hij mager is (als ik je goed begrijp) ga je het met deze hoeveelheid niet redden. Je krijgt een gratenpakhuis. Begin met 200g minimaal en kijk of hij daarbij niet afvalt. Ik verwacht dat hij tussen de 250 en 300g nodig gaat hebben. (5-6% lichaamsgewicht).

Hij kan op zich wel over op 2x per dag. Dat is op die leeftijd geen probleem.

Even de site van farmfood gebruikt, die zeggen voor een volwassen hond 33g/kg lw/dag, dus vergelijkbaar met smuldier (3% lw/dag).

http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... fresh.html
farmfood schreef:
Voorbeeld 1: Een puppy, van een klein ras, met een leeftijd van 5 maanden en een gewicht van 4 kg mag volgens de tabel 68 tot 51 gram per kg lichaamsgewicht.

Voor een leeftijd van 5 maanden geldt: 68 - (5 x 2,4) = 56 gram per kilogram lichaamsgewicht. Uw pup weegt 4 kg dus geeft u 4 x 56 = 224 gram per dag, verdeeld over 4 maaltijden. U geeft dan 224 / 4 = 56 gram per maaltijd.

Dus dan kom je voor jou uit op 68 - (19 weken = 4 maanden; 4*2.4) = 58.4g/kg lw/dag. Jouw hond weegt 4.7kg, dus 4.7*58.4 = 275g kvv per dag.

Dat is dus het dubbele van wat je nu voert. En dit gaat dan over pups met een goed gewicht, niet over een hond die mager is. Je hoort namelijk te rekenen met het ideale gewicht van de hond/pup. Stel dat jouw hond 0.3kg zwaarder hoort te zijn, dan moet je dus rekenen met (4.7+0.3)*58.4 = 292g kvv per dag.

Voor de rest: voer met je ogen. Als hij afvalt (en hij te mager wordt) dan heeft hij meer nodig. Als hij aankomt (en te dik wordt) dan heeft hij minder nodig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:39

puppys mogen idd meer van volwassen honden. Een beetje puppyvet kan geen kwaad, zetten ze qua borst ook wat van uit.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:49

Ik zou persoonlijk nog even op 3x blijven. Geen idee waarom, maar dat zegt mijn gevoel. Ik ga ons pubertje ook pas op twee keer zetten dadelijk in de kerstvakantie, dan is de dik 10 maanden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:52

Hier kreeg de jongste op 4 maanden al 2 keer en op 5 maanden één keer per dag. Hij vond die middag maaltijd en later de ochtend maaltijd niet zo boeiend meer. Gewoon kijken naar de hond dus. Ik heb me dus absoluut niet gehouden aan de richtlijn voor aantal maaltijden, omdat die richtlijn niet paste bij mijn hond.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:55

Al met vijf maanden naar één keer vind ik echt véél te vroeg. Kan me niet voorstellen dat zo'n maag-darmkanaaltje dat al aankan. Maar dat ik eerder mijn gevoel dan een onderbouwde mening. Ieder z'n ding zegmaar ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 13:57

NoName126 schreef:
Al met vijf maanden naar één keer vind ik echt véél te vroeg. Kan me niet voorstellen dat zo'n maag-darmkanaaltje dat al aankan. Maar dat ik eerder mijn gevoel dan een onderbouwde mening. Ieder z'n ding zegmaar ;)

Je moet iets als een pup niet eet. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:06

Ik loog, hij was iets ouder dan 6 maanden. Ik heb eerst nog een aantal weken lopen klieren om hem het op te laten eten. Daarna ben ik de ochtend maaltijd tijdens trainingen en wandelingen overdag gaan geven. Het is een hele goede eter, maar heeft nog steeds de voorkeur voor één grote maaltijd ipv twee kleinere. Ik smokkel alleen door de grote maaltijd nog te verdelen in beloningen en maaltijd.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:37

aah dat maakt het verhaal ook meteen een stuk minder zwart-wit. Hij krijgt dus door de dag ook nog eten. Het is dus niet zo dat de maag maar eens per etmaal wat binnen krijgt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:42

NoName126 schreef:
aah dat maakt het verhaal ook meteen een stuk minder zwart-wit. Hij krijgt dus door de dag ook nog eten. Het is dus niet zo dat de maag maar eens per etmaal wat binnen krijgt.

:n Het is inderdaad minder zwart wit als dat ik het neerzette.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:51

@Mizora. ik heb hem ook 200 gedaan vandaag.
Ik vond 135 ook veel te weinig. Is Het trouwens normaal dat ze het binnen 5 sec ophebben? :')
Hij had iig eindelijk een beetje normale ontlasting vanavond.
Even kijken hoe hij het nu gaat doen hierop.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:52

Ja, dat is normaal. Het wordt bij onze hond iets minder, maar als hij langer dan 20 seconden bezig is ben ik verbaasd.

Fijn dat zijn ontlasting normaliseerd. Wel goed opletten dat hij dus niet te mager wordt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:08

Ik zal het een paar dagen aankijken.
Vind hem vrij ingevallen sinds een paar dagen maar zijn ontlasting was ook erg veel en heel dun de laatste week.
Volgende week ook meteen even ontwormen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:03

Ik zit een beetje met hoeveelheden. Is een kilo carnibest (of ander kant en klare vleesvoeding) vergelijkbaar met een kilo lamsribben of haaskarkas (iets met veel bot zeg maar)
Bot weegt natuurlijk al gauw wat, geef je daar meer van?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:06

En nog iets anders; is het normaal als je hond in de winter meer honger heeft (heb dit met eerdere honden nooit meegemaakt, maar met mijn jonge herder nu wel) en is het erg dat ze dan ook iets zwaarder is dan normaal (kilootje)?