Kuggur schreef:Ik straf niet, ik corrigeer.
En de betreffende correctie kan varieren van een zacht "a-ah/nee", tot een luide brul tot in zeldzame uitzonderingen (bv schapen in gevaar) een fysieke correctie.
Over dominantie maak ik me geen zorgen, ik heb geen honden die ambities hebben tot het overnemen van de leiding.
Als ik eerst door de deur ga doe ik dat als gehoorzaamheidscheck, en eventueel veiligheid. Ik wil mijn werkhonden niet op het meubilair hebben, maar niet omdat ik denk dat ze dominant worden als ze op de bank mogen pitten (ik wil de bank niet vies hebben). Ze eten pas als ik het signaal geef zodat ze alldrie uit hun eigen bak eten, en niet in elkaars duiken.
De reden mijn training gebaseerd is op correctie is dat drijfwerk niet met positieve bekrachtiging is te sturen, je kúnt een hond niet om de schapen klikkeren.
Dat betekent dat een belangrijk deel van de vroege training (afgezien van wat basisgehoorzaamheid dat ik wel met voedselbeloningen doe) eruit bestaat de hond aan te leren "een correctie te nemen", in feite een vriendelijk "nee" te begrijpen en te gehoorzamen. Zonder dat te ervaren als "straf", maar als communicatie, "dit gedrag wil ik niet, doe iets anders".
Zeker mee eens! En nee een hond kan je niet om de schapen klikken, maarrrr ik gebruik de natuurlijke "talenten" en mijn hond kent de nee zoals jij hem omschrijft, niet als straf maar wel als dit is niet goed doe iets anders. Zij haalt haar beloningen uit dat ze daarna weer mag werken dus de stop zat er in no time op!