Hondenmythen ontkracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:21

Amandavd schreef:
Ts doet precies wat veel anti cm mensen doen, en dat is hem afbitchen, zwartmaken en de grond in trappen maar met specifieke voorbeelden van hun trainingsmethodes of hoe zij probleeem gevallen oplossen komen ze zelden. En dat is precies waarom ik dit soort topics normaal vermijd.

'Afbitchen' pardon? Ik geef onderbouwde kritiek en argumenten waaróm ik, en de meest educated vooraanstaande mensen in de wetenschap, het oneens zijn met zijn technieken. Als dat al onder afbitchen en zwartmaken valt betekent dat dan dat niemand misstanden aan de kaak mag stellen? Ronduit belachelijk.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:24

tess_84 schreef:
Tigress schreef:
Ik vind het nogal wat om hem een ''onderdeel van het probleem'' te noemen, als zijn aanpak wel werkt voor sommige mensen.

Dat zeg je inderdaad goed, het werkt voor sommige mensen. En de hond dan?

En hier sla je inderdaad de spijker op z'n kop. Het werkt voor de mensen: het probleemgedrag wordt onderdrukt. Daarom denkt iedereen dat het werkt. De hond voelt zich nog steeds ellendig, maar de mens heeft er geen last meer van.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:26

Nee dat doe je niet. Je probeert.in elke post te benadrukken wat er slecht is, hoe slecht het is. Je spreekt je zelf en komt met allerlei vage sites aan en dan krijg je kritiek en raak je gepikeerd. Je gooit met allerlei termen, maar een specifieke situatie met problermoplossing kun je niet schetsen.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:29

Amandavd schreef:
Nee dat doe je niet. Je probeert.in elke post te benadrukken wat er slecht is, hoe slecht het is. Je spreekt je zelf en komt met allerlei vage sites aan en dan krijg je kritiek en raak je gepikeerd. Je gooit met allerlei termen, maar een specifieke situatie met problermoplossing kun je niet schetsen.

Een hondengedragstherapeut die zichzelf serieus neemt zal dan ook NOOIT een oplossing geven voor een probleem als hij de hond en de baasjes niet met zijn eigen ogen heeft GEZIEN. Hoe kan je in godsnaam een oplossing geven als je niet de volledige situatie kent? Inclusief houdingen van de hond in elke situatie, met alle baasjes. Sorry hoor, maar als je die 'allerlei termen' niet begrijpt, zeg dat dan gewoon in plaats van TS op deze manier af te kraken.

Ik bewonder haar voor haar geduld om KEER op KEER hetzelfde te blijven herhalen zonder anderen te beschuldigen. Jullie mogen haar wel beschuldigen van tunnelvisie, maar andersom niet? Kom op zeg...

Amandavd

Re: Hondenmythen ontkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:32

Ik begrijp die termen prima maar het zijn maar termen zolang TS geen situatie kan beschrijven in waar zij ze gebruikt. Ze kan wel CM bekritseren maar een situatie beschrijven waarin zij verkeerd vindt hoe hij gehandeld heeft en hoe zij het zou aanpakken komt er niet.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:33

tess_84 schreef:
Tigress schreef:
Ik vind het nogal wat om hem een ''onderdeel van het probleem'' te noemen, als zijn aanpak wel werkt voor sommige mensen.

Dat zeg je inderdaad goed, het werkt voor sommige mensen. En de hond dan?

ik heb het hier over mensen die de ervaringen goed ervaren met de hond natuurlijk...
Ik had niet verwacht dat ik mijzelf zo duidelijk moest maken hier :') Lijkt me vanzelfsprekend dat die dingen combineren in dit geval :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:49

Kuggur schreef:
I
De reden mijn training gebaseerd is op correctie is dat drijfwerk niet met positieve bekrachtiging is te sturen, je kúnt een hond niet om de schapen klikkeren.

Dat betekent dat een belangrijk deel van de vroege training (afgezien van wat basisgehoorzaamheid dat ik wel met voedselbeloningen doe) eruit bestaat de hond aan te leren "een correctie te nemen", in feite een vriendelijk "nee" te begrijpen en te gehoorzamen. Zonder dat te ervaren als "straf", maar als communicatie, "dit gedrag wil ik niet, doe iets anders".

Ik denk wel dat dat een vrij smalle beschrijving van belonen is, als ik mijn retriever naast een plas water zet en ze iedere keer dat iets correct doet uit het water mag apporteren heeft dat net zoveel trainingswaarde als wanneer ik haar iets lekkers geef.
Mensen denken vaak dat positieve aanpakken niet meer mogelijk zijn als een hond een lastige eter oid is maar imo is een hond bijv van zijn natuurlijke of sterk ingefokte gedrag zoals drijven bij een goede herder of zwemmen voor een retriever vaak al zo zelf belonend dat je het imo niet echt terecht is om te zeggen dat de training op basis van correctie is als je een paar keer nee moet roepen. Als je hond er door op positieve manier door gemotiveerd raakt en dingen voor wil doen om het te krijgen of bereiken kan je het als beloning gebruiken, tuurlijk werkt eten vaak het snelst en het makkelijkst maar positief trainen kan imo wel meer vormen aannemen dan alleen koekjes naar binnen schuiven.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:09

Ik denk niet dat het Kugger om de manier van belonen bij clickeren gaat, maar dat kan ik mis heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:13

liedje89 schreef:
Kuggur schreef:
I
De reden mijn training gebaseerd is op correctie is dat drijfwerk niet met positieve bekrachtiging is te sturen, je kúnt een hond niet om de schapen klikkeren.

Dat betekent dat een belangrijk deel van de vroege training (afgezien van wat basisgehoorzaamheid dat ik wel met voedselbeloningen doe) eruit bestaat de hond aan te leren "een correctie te nemen", in feite een vriendelijk "nee" te begrijpen en te gehoorzamen. Zonder dat te ervaren als "straf", maar als communicatie, "dit gedrag wil ik niet, doe iets anders".

Ik denk wel dat dat een vrij smalle beschrijving van belonen is, als ik mijn retriever naast een plas water zet en ze iedere keer dat iets correct doet uit het water mag apporteren heeft dat net zoveel trainingswaarde als wanneer ik haar iets lekkers geef.
Mensen denken vaak dat positieve aanpakken niet meer mogelijk zijn als een hond een lastige eter oid is maar imo is een hond bijv van zijn natuurlijke of sterk ingefokte gedrag zoals drijven bij een goede herder of zwemmen voor een retriever vaak al zo zelf belonend dat je het imo niet echt terecht is om te zeggen dat de training op basis van correctie is als je een paar keer nee moet roepen. Als je hond er door op positieve manier door gemotiveerd raakt en dingen voor wil doen om het te krijgen of bereiken kan je het als beloning gebruiken, tuurlijk werkt eten vaak het snelst en het makkelijkst maar positief trainen kan imo wel meer vormen aannemen dan alleen koekjes naar binnen schuiven.

Ik denk dat je hier wel een goed punt hebt.

Kuggur, het werken met de schapen is voor jouw honden toch het ultieme, lijkt mij? Dus jij corrigeert bij ongewenst gedrag, maar als ze het goed doen, mogen ze doorgaan met hetgeen wat ze geweldig vinden? Verder ben ik het heel erg eens met jouw post over opvoeden/trainen. :j

Zo zijn wij bezig met, heel anders natuurlijk, pakwerk. Die mouw en het gevecht met de pakwerker is de ultieme beloning. Ik vertel daarbij wel wat niet mag, ben klein begonnen (zonder pakwerker) en als hij het goed doet, mag hij bijten. Dat kan ik 100 kilo kaas op de grond voor leggen, maar dat haalt het er niet bij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:34

CanisVeka schreef:
Maar ik weet wel dat er groepen zijn die 100% volgens moderne trainingstechnieken sheep herding praktiseren. Geheel met wedstrijden en al waar correcties niet toegestaan zijn. Ik zal eens navraag doen binnen mijn netwerk of ik een verwijzing kan geven.

Haha, dát zou ik inderdaad wel eens willen zien, ik hoop dat je een link kunt vinden.

Overigens zie je bij wedstrijden zeker in de hogere (open) klassen eigenlijk nooit correcties.
Je bent nl niet aan het trainen op de wedstrijd, je neemt daar pas aan deel als je hond het betreffende nivo heeft bereikt.
Als je met die "moderne trainingstechnieken" de "uitsluitend positief bekrachtiging" bedoelt zeg ik dat dat alleen lukt met honden met erg weinig talent en drive. En dat zijn honden waar je niets aan heb.

Het resultaat van dergelijke training is een zg drukknopjes hond. Die gehoorzaamt ieder commando prima, en doet dus bij de schapen precies wat je wil, maar zonder enige eigen capaciteit.
Leuk en aardig tot de schapen besluiten niet mee te werken...Dan valt de zaak onherroepelijk uitelkaar.
Je hebt de hond geleerd drijfwerk te imiteren.

Als je voorbeelden wilt zien van dergelijk incompetente pogingen tot drijfwerk moet je eens instinct testen van bv AKC honden uit de drijfgroep bekijken. Daar worden ook uitsluitend goed getrainde (gedogde) schapen voor gebruikt die braaf doen wat er van hen verlangt wordt. (De hond mag de proef over doen als de schapen niet meewerken... :+ ). Zo halen die hun drijfwerk certificaten...

The proof is (zoals altijd) in the pudding. Ik lach om "speciale wedstrijden" voor honden die zo getraind zijn met eigen regels en voorwaarden.

Open trials zijn open voor iedereen.
Als zo een trainer daarheen gaat en met zijn/haar met moderne trainingsmethoden afgerichte hond op een groep ongedogde ranch schapen een goede prestatie neerzet (en het succesvol binnen de tijd het parcours afleggen is voldoende, hoeft niet in de prijzen te vallen wat mij betreft) ben ik onder de indruk, maar niet eerder.

Okay, ik stap weer van m´n zeepkistje af....

NB. Ik hebt nooit gezegd dat in mijn training positieve beloning geen rol speelt, ik corrigeer, maar ik prijs óók. Het is het "uitsluitend positief bekrachtigen toegestaan" dogma, waar ik iets op tegen heb. Zoals de absurde regel "je mag je hond niet corrigeren" tijdens een trial waar CanisVeka het hierboven over heeft.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:03

Als ik met onze pup van 7 maanden aan het ringtrainen ben is ze altijd zo enthousiast waardoor ze fouten gaat maken (heel hard voor mij uit rennen, springen naar de keurmeester etc :+) en dan moet ik haar corrigeren. Niet op een vervelende manier maar wel zodat ze weet dat dat niet de bedoeling is. Verder vindt ze het helemaal geweldig om te doen. Sja, dat is dan geen schapen drijven of zwemmen maar wel vergelijkbaar denk ik.

Een andere hond waarmee ik voorheen ringtraining heb gedaan moest ik juist heel erg motiveren omdat zij het maar saai vond. Dan moet het weer op een heel andere manier aangepakt worden.

Ik denk daarom niet dat er één goede manier van trainen is en dat het per hond verschilt.

Ben er overigens wel mee eens dat eerst door de door gaan en de hond perse naast je laten lopen bij uitlaten etc niet de kern van de opvoeding moet zijn. Onze honden mogen lekker lopen waar ze willen met uitlaten, als ze maar niet trekken. Als ze dan voor me lopen heb ik niet het idee dat ze op dat moment baasje aan het spelen zijn over mij ofzo _O-

Mijn honden luisteren niet altijd perfect, daar train ik ook niet veel voor en daar zijn het ook niet de makkelijkste honden voor maar ik voel me op mijn gemak bij de hond en de hond en bij mij. Ik denk dat het daar in de basis om gaat.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:13

Weer eens met krugger

We moeten eens van het corrigeren is je hond afbreken afstappen. Er zijn zoveel gradaties in correcties dat kan je niet in 1 zin samenvatten.
Als je daar aan vast houd zegt dat mij meer dan allerlei linkjes naar door anderen geschreven stukjes.
Ik zie liever een eigen mening en een ervaring naar jaren trainen en leren dan kijk dit is mijn mening geschreven door een ander ;)

Misschien kijk ik er ook anders tegen aan omdat ik niet enkel huishouden heb maar werkende honden

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 15:42

ik het ook eens met seven en krugger. we corrigeren onze kinderen en paarden toch ook?! nee slaan en schoppen is niet nodig. maar een corrigerende, nee, of een duwtje (nee geen douw van hier tot gunter) moet kunnen. vind ik dan.
mijn hond is bv zo'n ettertje die heel goed weet wat, hier, betekend maar als dat betekend dat we naar huis gaan geeft hij daar echt geen gehoor meer aan. en dan kan ik een snoepje of zijn favo speeltje mee nemen maar dat maakt hem dan echt geen fluit meer uit! nou zou ik, al wil ik het nog zo graag, in dit geval ook niet kunnen corrigeren. maar ik zo toch voor een correctie kiezen dan, en natuurlijk daarna bij gewenst resultaat enthousiast belonen.
mocht er iemand nog een tip hebben hoor ik het graag :+

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 16:19

@Kuggur: ik heb gehoord dat de volgende organisatie +R clinics geeft in sheep herding http://www.raspberryridgesheepfarm.com/ ... ngPositive.
Ze stellen: ''The timing and mindset of the handler is very different when using positive reinforcement training techniques, versus “traditional” reward/punishment or punishment training (the two predominant methods used in herding training).'' Inhoudelijk kan ik er zelf weinig over vertellen.
Jammer dat de discussie in dit topic uitkomt op het wel/niet 'corrigeren' van je hond (waar iedereen een andere definitie op na houdt) terwijl dit topic bedoeld was om gedrag van honden beter te begrijpen, gedragsmodificatie is wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:32

Om gedrag van honden beter te begrijpen moet je een hond sowieso een hondenmaatje geven en observeren wat zij doen, hoe ze met elkaar om gaan en ze hond laten zijn.
Dan moet je helemaal nog niet aan gedragstraining of correcties gaan denken.
De meeste mensen nemen een hond en verwachten dat die hond zich zo snel mogelijk aanpast aan de nieuwe situatie bij zijn nieuwe baasje. De hond moet zo snel mogelijk alle basiscommando's kennen en een lieve makkelijke sociale huisgenoot zijn. Het antropomorfisme druipt er dan ook af en van natuurlijk hondengedrag is al gauw geen sprake meer.
Kijk alleen al naar hoe honden gevoerd worden, met voor 94% uit granen bestaande brokken die gegeven worden in hun eigen voerbak.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:37

Het hangt wellicht ook wel van je hond af, maar bij onze eigen hond merk ik toch wel degelijk dat als je haar corrigeert, voornamelijk als je dat fysiek doet maar ook als echt flink je stem verheft, ze toch wel echt een beetje een schijter wordt naar mensen (ook al ben je echt op tijd met corrigeren en is de correctie ook heel kort).

Hoe heftig een hond reageert op verschillende correcties zal wel van de hond af hangen maar imo is het toch wel een negatief signaal naar je hond en niet iets dat je gemakkelijk toe moet passen. Imo hoeft dat niet perce nooit te betekenen hangt ook maar net van het karakter van je hond af en het gebruiksdoel, een werkhond die uit overenthousiasme uit de bocht vliegt is natuurlijk iets anders als een huishond die niet wil zitten :Y)

@Repelsteel: Twee honden bij elkaar zetten geeft natuurlijk 0,0 procent garantie op normaal honden gedrag, dat heeft het onderzoek waar de dominantie theorie uitrolde toch wel uitgewezen :o? .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:46

Hond naar mens geeft sowieso al nooit 100% hondengedrag omdat een mens geen hond is.
Ik heb het ook nergens over theorieën of normaal gedrag, alleen over gedrag.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:57

Ik heb niet alle pagina's gelezen, ik zie zo een bepaald soort reactie.
TS ik ben het van harte met je eens!
Verder wil ik zeggen dat voor paarden hetzelfde geldt. De vorm van leiderschap gepaard met harde klappen of bijten, komt in een natuurlijke familiegroep ook niet zo sterk voor. Het is niet normaal paardengedrag om te trappen en te bijten. Ook dit gedrag onstaat door een onnatuurlijke groep, hoewel het al een verbetering is dat paarden niet langer alleen gehouden worden. Maar vergeet daarbij niet dat een echte kudde klein is en familiebanden heeft! Je ziet dan minder agressie en minder vlucht-en schrikgedrag want ze kunnen van elkaar op aan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:19

Maar wat wil je dan met die observatie? Je hebt het daarna wel wel over "hond zijn" en "natuurlijk hondengedrag" daarom dacht ik dat je dat bedoelde.

Ik vind natuurlijk gedrag bij een hond altijd een beetje apart, er bestaat immers niet zo iets als een echte wilde labrador oid. Honden zijn al zo lang zo selectief gefokt dat ze helemaal in ons keurslijf passen, dus natuurlijk is niet echt van toepassing. Je kan kijken wat verwilderde honden doen maar is het niet juist de natuur van de huishond om bij mensen te wonen?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:50

CanisVeka schreef:
@Kuggur: ik heb gehoord dat de volgende organisatie +R clinics geeft in sheep herding http://www.raspberryridgesheepfarm.com/ ... ngPositive.
Ze stellen: ''The timing and mindset of the handler is very different when using positive reinforcement training techniques, versus “traditional” reward/punishment or punishment training (the two predominant methods used in herding training).'' Inhoudelijk kan ik er zelf weinig over vertellen.
Jammer dat de discussie in dit topic uitkomt op het wel/niet 'corrigeren' van je hond (waar iedereen een andere definitie op na houdt) terwijl dit topic bedoeld was om gedrag van honden beter te begrijpen, gedragsmodificatie is wat anders.

daar heb je wel weer een punt idd. maar wanneer heb je dan puur honden gedrag als het waar is dat, als er mensen bij betrokken zijn, je niet puur honden gedrag is?
P.S wat voor opleiding volg je als ik vragen mag? vind het heel interessant om meer van honden gedrag te snappen/leren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:11

Kuggur schreef:
Ik straf niet, ik corrigeer.

En de betreffende correctie kan varieren van een zacht "a-ah/nee", tot een luide brul tot in zeldzame uitzonderingen (bv schapen in gevaar) een fysieke correctie.

Over dominantie maak ik me geen zorgen, ik heb geen honden die ambities hebben tot het overnemen van de leiding.

Als ik eerst door de deur ga doe ik dat als gehoorzaamheidscheck, en eventueel veiligheid. Ik wil mijn werkhonden niet op het meubilair hebben, maar niet omdat ik denk dat ze dominant worden als ze op de bank mogen pitten (ik wil de bank niet vies hebben). Ze eten pas als ik het signaal geef zodat ze alldrie uit hun eigen bak eten, en niet in elkaars duiken.

Zeker mee eens! En nee een hond kan je niet om de schapen klikken, maarrrr ik gebruik de natuurlijke "talenten" en mijn hond kent de nee zoals jij hem omschrijft, niet als straf maar wel als dit is niet goed doe iets anders. Zij haalt haar beloningen uit dat ze daarna weer mag werken dus de stop zat er in no time op!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:17

Seven schreef:
Weer eens met krugger

We moeten eens van het corrigeren is je hond afbreken afstappen. Er zijn zoveel gradaties in correcties dat kan je niet in 1 zin samenvatten.
Als je daar aan vast houd zegt dat mij meer dan allerlei linkjes naar door anderen geschreven stukjes.
Ik zie liever een eigen mening en een ervaring naar jaren trainen en leren dan kijk dit is mijn mening geschreven door een ander ;)

Misschien kijk ik er ook anders tegen aan omdat ik niet enkel huishouden heb maar werkende honden

Ja maar we moeten ook af van het imago dat "positief opvoeden" alleen maar snoepje snoepje en nooit grenzen aangeven betekend want dat is het natuurlijk helemaal niet
Het is vooral ombuigen ander gedrag aanbieden en sturen

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:34

Beetje flauw....maar over 20 jaar komen ze weer met andere theorieën. ....

De meeste willen graag "goed" doen voor hun baasje. Het is aan "ons" de hond duidelijk te maken wat we graag willen zien.
En een hond leert zeer snel uit negatieve en uit positieve ervaringen. En daar moet je gebruik van maken.

Ben het met je eens dat een hond een opzich staande soort is. En de hond heeft een groot aanpassingsvermogen ontwikkeld.
En ook zijn er grote verschillen in honden (rassen) en hun gedragingen voort komende uit karakter eigenschappen.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 19:18

Als mensen de wetenschap niet serieus nemen omdat er over 20 jaar mogelijk andere ontdekkingen worden gedaan, sorry maar dan is een discussie niet mogelijk. Ik sta open voor discussies, maar geen ongefundeerde meningen die mij beschuldigen van 'afbitchen' en tunnelvisie zonder goed onderbouwde argumenten. Ik hoop dat ik in ieder geval een aantal mensen aan het denken heb gezet, ik heb gezegd wat ik wil zeggen maar veel mensen staan niet open voor nieuwe informatie (google maar op cognitieve dissonantie). Ik verwijder mijzelf uit de discussie :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:24

nou dat vind ik erg jammer ondanks dat ik misschien niet in 1 keer alles waar vind wat je zegt wil dat niet zeggen dat ik niet wel leer van wat er allemaal besproken wordt. van alle meningen! en ik zou nog steeds graag weten welke opleiding je doet.