Staffords, vecht en bijthonden of toch maar een imago?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:09

xSlvna schreef:
yentl2010 schreef:
Mijn dochter en schoonzoon hadden er 1 en die hond heeft namelijk tot 4 x toe een hond aangevallen
De laatste was de pup van zijn vriend daar was hun teef mee opgegroeid

En past vanuit het niets grijpt ze de hond

https://sites.google.com/site/hondenras ... ll-terrier

Ja daar heb je het probleem gelijk.

_O-

Poiuytrewq

Re: Staffords, vecht en bijthonden of toch maar een imago?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:13

Wauw yentl jij durft. Ze komt een stuk volwassener over als jij, weet niet hoe oud je bent maar zulke uitspraken zijn best kinderachtig :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:14

Sorry, ik als 17-jarige, toch wel openstaande voor iedereens mening en manier van kijken, ik begrijp (accepteer) zo ontiegelijk veel denkwijzes, maar dat kan ik echt niet serieus nemen. Sorry, ben nog niet zo ver ontwikkelt dat ik zo een onlogisch kortzichtig denkend mens (in ieder geval wat betreft dit onderwerp) kan begrijpen.

De stafford van jou dochter en schoonzoon is niet DE stafford. De stafford van mensen die niet kunnen opvoeden is niet DE stafford. DE stafford is nog steeds een leuk beest, tot mensen het weer weten te verpesten.

Een stafford slaat niet om, echt niet. Die van jou dochter misschien (ahum, zal wel verkeerd opgevoed zijn, net als alle bijtende honden die NIET zo geboren zijn).

Jazeker zijn honden die agressief geboren zijn, maar als ik Yentl's mening moet inzetten, zijn álle herders, pitbullachtige, alles wat groter is dan 10 cm, agressief. Klaar punt. Mensen ook gelijk afschaffen? Weet je hoeveel gekken op aarde lopen?

Even serieus, waarom komt niemand met een goed onderzoek? Iemand hoeft maar 20 (of 50) goede hondentrainers te nemen en 50 mensen die geen hond hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 07-08-14 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:17

@xSlvna

Ze kunnen helaas soms wel omslaan.....

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:18

Meisje droom lekker verder en veel plezier met je stafford

Ben klaar met deze discussi ik heb mijn mening gegeven dat ik het een vreselijk ras vind en daar blijf ik bij

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:18

ThreeFingers schreef:
@xSlvna

Ze kunnen helaas soms wel omslaan.....

Zeker, alles en iedereen kan omslaan. Ik zeg ook niet dat ze niet omslaan. Ahja, dat zei ik wel maar dit zei ik omdat het niet typisch is voor staffords. Een stafford slaat niet vaker/eerder om als een herder of maltezertje.

yentl2010 schreef:
Ben klaar met deze discussie. Ik heb mijn mening gegeven: dat ik het een vreselijk ras vind en daar blijf ik bij

*correct*

Prima, maar ga niet in een discussie als je niet open staat voor andermans mening. Een discussie is om feiten en ervaringen te bespreken en aan de hand daarvan bij je eigen standpunt te blijven of toch (misschien een beetje, misschien veel) te veranderen aan je denkwijze.

Je zegt in princiepe gewoon dat je de kleur roze lelijk vind. Gewoon, omdat je dat vind. Prima, ik geef je groot gelijk ook nog. Maar kom dan niet telkens 'Maar roze is lelijk', 'Roze is echt afschuwelijk', 'Op roze ga je uitgekeken raken'. Prima, JIJ vind dat en je verteld ons die mening. 1 keer is prima, als je geen zin hebt om die mening te onderbouwen. Dan blijf je jezelf als maar herhalen zonder iets toe te voegen.

Maar ach, voor mensen als jij ben ik maar blij dat je nooit te oud bent om iets te leren. Misschien ga je je ooit beter voelen als je uit dat kleine doosje kruipt. Ik gun het je van harte, een wat neutralere blik op het leven en alle dingen waar je tegenaan zult lopen. ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:28

Met omslaan bedoel ik niet agressie...teckels en herders enz enz zijn vaak veel agressiever. Terwijl Staffords vaak juist lief en grappig zijn.
Het omslaan wat ik bedoel is dat het "knopje" omgaat....je ziet het niet aankomen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:30

Hier zou ik wel wat meer over willen weten. Is er 'iets' waardoor ze omslaan, komt het op een bepaalde leeftijd voor, is het al meerdere keren in mindere mate gebeurd?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:36

De honden die IK dat heb zien doen (echt omslaan) waren honden van incest. Dus puppy's uit broers of ouder-kind. Misschien is de stafford daar gevoeliger voor dan een ander ras, dat omslaan bij incest.

Ook alle mensen met staffordervaring (dus járenlang, 10 of meer staffords) die ik ken zeggen dat. Altijd tussen de 2 en 3 jaar. Hele nesten die gewoon ineens omslaan.

Maar wat je ook veel ziet zijn staffords met pijn die ze niet tonen. Als zo een hond constant pijn heeft worden ze sneller getriggerd, dan vallen ze veel sneller aan, logisch. Maar een stafford laat die pijn vaak niet zien.

Mijne heeft ook één keer naar mijn moeder gegromd, één keer. Dag erna kregen we van de DA te horen dat er een ontsteking van 1,5 kg in zijn baarmoeder zat waar we nooit wat van gemerkt hebben. Ook bij een andere hond, werd plotseling agressief (beet niet, werd wel wat viezer), bleek iets in de oren te hebben waar niemand wat van wist, ja daar word je ook agressief van.
Die honden laten pijn niet zien op een normale manier, maar je ziet het wel in het gedrag als het echt ver gaat.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 07-08-14 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:38

Ze reageren op bepaalde prikkels....dit kan bv veel haar zijn....of op geluiden. Gegil maar ook bv de wieltjes van rolschaatsen of stepjes enz.
Als ze vechtlustig zijn naar andere honden, beginnen ze vaak op jonge leeftijd al andere honden te profoseren, niet door domineren maar door andere honden te tackelen....omver lopen enz.
De kans zit er in dat de andere hond boos word en de staff een knauw geeft. Waardoor ruzie ontstaat. En dan kan het gebeuren dat de staff "wakker" word en lekker in zijn vechtraus komt.
Dus de smaak te pakken. De staff zal dan willen blijven vechten met andere honden...

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:40

Ik ken ook heel wat stafford.
En nee geen 1 doet een vlieg kwaad en heb er zelf ook 1.

Maar wat het grootste probleem is.
Veel jonge mensen nemen een stafford en ook de grootste gedeelte is een bepaald slag volk om het maar zo te zeggen.
Omdat deze honden stoer zijn.
En voor veel mensen er eng uit zien nemen ze een stafford.
Maar van opvoeden weten ze helemaal niks.
En ze lachen er maar om.

En nee een stafford is voor veel mensen heel eng omdat ALS ze bijten er ook vaak iets andere gevolgen heeft dan dat er een maltezer ofzo bijt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:41

Klopt, maar DIE honden zitter er altijd tussen. Net als herders die flink agressief zijn zonder waakhond te zijn en gewoon thuis als HTK opgevoed zijn. Net als dobermannen, doggen, chihuahua... Die zitten er altijd tussen, altijd.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:44

Fijn dat je je hier niet meer bemoeit yentl2010 :wave:
imo zijn de reacties van xSlvna een stuk volwassener en meer onderbouwd. Een discussie voeren wilt zeggen onderbouwde argumenten aanreiken en niet jouw mening doordrammen en andere mensen (stafford-eigenaars in dit geval) de grond inboren.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:44

Maar ben dan nog van mening dat het aan opvoeding ligt wij thuis hebben in totaal 6 chihuahua's en er loopt 1 Engelse stafford tussen.
En geen van de honden bijt.
Terwijl ik vaak chihuahua's bij andere wel zie bijten.
En waarom.
Ze worden niet opgevoed en ze lachen overal om.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:47

Citaat:
Het is een kwestie van kan jij als baas zo'n dier aan ja/nee?
en een kwestie van het dier niet zien als een stoere accessoire , maar als een dier met instincten.
Werk je niet meer met deze instincten? laat zo'n ras dan lekker achterwegen en neem iets wat gemaakt is om lekker op bank te liggen en af en toe een rondje mee om te gaan :)

zo voorkom je een heleboel problemen voor je hond, jezelf en je mede mens en dier :)

Ik quote mezelf even om gelijk te wijzen op waarom de stafford zo'n negatieve aankijk heeft gekregen...
(Als je het gehele stuk wil lezen, ga dan terug naar pagina 3..)

Elke (ras)hond is gefokt met instincten in zich. Dat is een gegeven en hoeft niemand omheen te draaien.
Wat mensen en dan bedoel ik elke honden houder, of je nou een teckel, een labrador, bulldog of stafford hebt is dat je niet koppelt op het leuke kleurtje etc. maar op of het karakter (inclusief de instincten) matcht met wat jij met je dier wil bereiken...

Wat in Nederland zo'n enorme impact op het Stafford ras heeft gemaakt is dat het een image-hond is geworden voor mensen die zelf vaak helemaal in de knoop zitten met hun leven en nog niet eens fatsoenlijk voor hun eigen leven kunnen zorgen, laat staan een leider kunnen zijn over een hond of meerdere....
Daarbij doen ze niet meer waar de stafford oorspronkelijk zijn instincten voor heeft in gefokt gekregen...
Je neemt het verkeerde dier voor de jouw leven...

Dat is er enorm veel mis gegaan hier in Nederland en niet alleen bij de stafford.. daardoor hebben verschillende rassen een negatief beeld.. terwijl ze als je ze koopt waarvoor ze gefokt zijn, je er prima dieren aan hebt, al helemaal als je zelf een krachtig persoon bent die een dier wel in betoon kan houden en dat heeft behalve met sterkte ook met kennis te maken + zelfreflectie etc.
Nederland moet eens stoppen met dieren kopen op uiterlijk, maar op match met je eigen levensstijl..
dan zijn we gelijk ook van honden af die dit soort fratsen uithalen want dan hebben ze bazen die flink met ze aan de slag gaan etc. en leiderschap tonen.
De rassen die nu niet meer nodig zijn omdat die instincten niet meer nodig zijn voor het uitvoeren van enig werk? die zullen dan ook vanzelf van de markt verdwijnen :j

Mijn ouders hebben hun hond express gekocht op jachtinstinct etc. maar die gebruiken hem daar ook voor, en ik de mijne ook (lees het verhaal stuk terug)
En die zijn prima met de stevige hand opgevoed waardoor ze altijd om toestemming vragen om überhaupt op iets af te gaan etc. en in thuis en uitlaat omgeving doen ze dit al helemaal niet... (lees ook terug)

Stop toch eens van "wat een belachelijk ras en gevaarlijk!"
het is een krachtig en prachtig ras gefokt voor bepaalde instincten.
En als je ze daarvoor inzet en de baas zoekt die zo'n dier in de hand kan houden ipv het enkel neemt voor zijn image is er helemaal niks mis mee.. :j

Elk ras heeft zijn eigen pracht en praal, zodra ze bij de eigenaar uitkomen die ermee doet waar ze voor bedoeld zijn en dit met kennis en doorzettingsvermogen etc, doet :j

entja, niet voor alle mensen betekend dat dat een hond is weggelegd.. en soms betekend dat opgeven wat je heel graag wil..
Want het wordt pas gevaarlijk als je onkunde hebt met honden.. qua karakter van elk mens van binnen ( de drang uit eindelijk om echt boven zo'n dier te staan i.p.v. onder) en zeker ook qua kennis.
En ondanks dat je dan nog zoveel boekjes hebt gelezen over honden, maakt dat nog niet dat je leiderschap kan tonen aan je dieren en daarmee dus volledige orde kunt hebben over je honden ;)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:50

Zoals hierboven ook al is aangegeven is de schade die dit type honden maken veel groter, waardoor ze ook meer in de publiciteit komen.
In verhouding zijn ze juist vaak minder agressief.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:53

Ja als een chihuahua een andere hond bijt maar er is meestal dan geen schade dan roep je goh wat een kreng l.
Bijt een Engelse stafford ja dat ziet er vaak heel anders uit.
En de schade is vaak enorm.
En een stafford haal je er ook niet zo 1.2.3 bij weg als hij aan het vechten is

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:54

xSlvna schreef:
De honden die IK dat heb zien doen (echt omslaan) waren honden van incest. Dus puppy's uit broers of ouder-kind. Misschien is de stafford daar gevoeliger voor dan een ander ras, dat omslaan bij incest.

Ook alle mensen met staffordervaring (dus járenlang, 10 of meer staffords) die ik ken zeggen dat. Altijd tussen de 2 en 3 jaar. Hele nesten die gewoon ineens omslaan.

Maar wat je ook veel ziet zijn staffords met pijn die ze niet tonen. Als zo een hond constant pijn heeft worden ze sneller getriggerd, dan vallen ze veel sneller aan, logisch. Maar een stafford laat die pijn vaak niet zien.

Mijne heeft ook één keer naar mijn moeder gegromd, één keer. Dag erna kregen we van de DA te horen dat er een ontsteking van 1,5 kg in zijn baarmoeder zat waar we nooit wat van gemerkt hebben. Ook bij een andere hond, werd plotseling agressief (beet niet, werd wel wat viezer), bleek iets in de oren te hebben waar niemand wat van wist, ja daar word je ook agressief van.
Die honden laten pijn niet zien op een normale manier, maar je ziet het wel in het gedrag als het echt ver gaat.

Maar dat is toch gevaarlijk? Mijn labradoodle had laatst een oorontsteking en had dus pijn. Mijn zoontje van 3 liep langs hem en geeft hem een klopje op zijn hoofd. Hond jankt en loopt weg, gaat vervolgens in zijn bench liggen en mij zielig aankijken. Maar de kans bij een Stafford is dus veel groter dat hij van zich afbijt, die trigger is veel meer aanwezig bij een -van oorsprong- vechthond. En door dát soort dingen vind ik het volstrekt onbegrijpelijk dat mensen (en helemaal met jonge kinderen) een Stafford in huis nemen..
Ik heb ook te vaak gehoord dat de hond omslaat, volledig onverwachts. Alsof je een soort tijdbom in huis hebt. Om het dan maar niet te hebben over de schade die ze kunnen aanrichten in vergelijking met een andere hond..

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:57

ThreeFingers schreef:
Zoals hierboven ook al is aangegeven is de schade die dit type honden maken veel groter, waardoor ze ook meer in de publiciteit komen.

Precies!
ALS deze honden aanvallen brengen ze meer schade aan en daardoor komen ze gelijk in een verkeerd daglicht en flinke publiciteit.
terwijl het echt prachtige dieren zijn als je ze het juiste werk laat doen en de juiste leider geeft.

het mis-matchen is in Nederland een enorm probleem.
niet alleen bij de stafford,
ook bij bijvoorbeeld de Chihuahua ...
je wil niet weten hoe die allemaal eigen baas zijn met baasjes die absoluut handelen uit onkunde..
(zoals het oppakken van zo'n dier, wat is dat egostralen, ze denken meteen dat ze de hele wereld aankunnen en worden vaak snappers en blaffers)
Alleen wat is daar 'het lachertje?" , als deze totaal mis-matched zijn leveren ze uiteindelijk kleinere wonden omdat ze minder groot etc. zijn.
maakt dat dat dit diertje bij de juiste baas zit? NEE!

Nederland moet eens strenger zijn in het wie honden etc. überhaupt mag houden en eens wakker worden en ALS ze een hond willen, dat ze dan (verplicht) ene uitzoeken die match bij wat zij zelf aankunnen.. :j
en niet een door ons gefokt dier de schuld geven. wij als mens zijn schuldig omdat nederland zo dom is om zo egocentrisch in het leven te staan dat ze denken 'ja wij kunnen elke hond wel aan etc.'
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 07-08-14 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:57

ralphtdw schreef:
Ja als een chihuahua een andere hond bijt maar er is meestal dan geen schade dan roep je goh wat een kreng l.
Bijt een Engelse stafford ja dat ziet er vaak heel anders uit.
En de schade is vaak enorm.
En een stafford haal je er ook niet zo 1.2.3 bij weg als hij aan het vechten is

Precies! Omdat ze daar op gefokt zijn.

Goed geschreven KingYasFenn

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:58

Dat als een Engelse stafford pijn heeft en dan eerder van zich afbijt.
Nou nee nog nooit van gehoord.
Die ik ken jankt en loopt dan ook weg.
En ze worden dan heeeeeeeel zielig.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:59

Staffords kunnen ook best wat hebben, als gefokte vecht honden zijn ze ook gefokt om veel pijn te verdragen. Het is wel zo dat bijv. een chihuahua sneller zal bijten dan een grote hond.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:59

KingYasFenn schreef:
ThreeFingers schreef:

Precies!
ALS deze honden aanvallen brengen ze meer schade aan en daardoor komen ze gelijk in een verkeerd daglicht en flinke publiciteit.
terwijl het echt prachtige dieren zijn als je ze het juiste werk laat doen en de juiste leider geeft.

het mis-matchen is in Nederland een enorm probleem.
niet alleen bij de stafford,
ook bij bijvoorbeeld de Chihuahua ...
je wil niet weten hoe die allemaal eigen baas zijn met baasjes die absoluut handelen uit onkunde..
(zoals het oppakken van zo'n dier, wat is dat egostralen, ze denken meteen dat ze de hele wereld aankunnen en worden vaak snappers en blaffers)
Alleen wat is daar 'het lachertje?" , als deze totaal mis-matched zijn leveren ze uiteindelijk kleinere wonden omdat ze minder groot etc. zijn.
maakt dat dat dit diertje bij de juiste baas zit? NEE!

Nederland moet eens strenger zijn in het wie honden etc. überhaupt mag houden en eens wakker worden en ALS ze een hond willen, verplicht ene uitzoeken die match bij wat zij zelf aankunnen.. :j

_/-\o_

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:01

DianXX schreef:
Staffords kunnen ook best wat hebben, als gefokte vecht honden zijn ze ook gefokt om veel pijn te verdragen. Het is wel zo dat bijv. een chihuahua sneller zal bijten dan een grote hond.

Ik zeg ook vaak als de chihuahua een grote hond zal zijn in de armen van de verkeerde mensen. Dan heb je pas een probleem.
Dit zijn pas honden met een grote bek.
En denken zekers dst ze de wereld aan kunnen.
In de handen van de verkeerde mensen

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:03

ralphtdw schreef:
DianXX schreef:

Ik zeg ook vaak als de chihuahua een grote hond zal zijn in de armen van de verkeerde mensen. Dan heb je pas een probleem.
Dit zijn pas honden met een grote bek.
En denken zekers dst ze de wereld aan kunnen.
In de handen van de verkeerde mensen

Inderdaad. Maar dat komt vooral door hoe de eigenaren ze behandelen. Als hun kindjes ipv een hond.