Kat in eigen huis aangevallen door hond buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:14

De shiba's werden voorheen gefokt voor de jacht op klein wild en in groepen op zwijnen.
Denk dat zo'n beetje iedere hond wel gefokt werd om iets te beschermen/op te jagen?!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:16

Ayasha schreef:
Ze zijn toen ook niet gefokt om te vechten. De meeste "vechthonden" van nu zijn gefokt voor (beren)jacht, bescherming en de amerikaanse bull zijn eerste "taak" was stieren/vee vangen. Niks gefokt voor te vechten dus. Niet meer dan de gemiddelde Jack russel/beagle/labrador. Alleen waren ze bedoelt voor grotere beestjes en dus ook ietsje krachtiger.
Maar puur kwa karakter zijn ze niet gekker gefokt dan eender welke andere werkhond.

Ja weet ik, dat is ook omdat het zulke sterke dieren zijn en moedig zijn en bij de verkeerde baasjes kunnen ze ineens omslaan en veel schade richten.

Je kan ze beter gebruiken en of inzetten waar ze voor gemaakt zijn en ze hun ei kwijt kunnen en bij de mensen die ermee weten om te gaan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:22

Ragdollcat schreef:
Ayasha schreef:
Ze zijn toen ook niet gefokt om te vechten. De meeste "vechthonden" van nu zijn gefokt voor (beren)jacht, bescherming en de amerikaanse bull zijn eerste "taak" was stieren/vee vangen. Niks gefokt voor te vechten dus. Niet meer dan de gemiddelde Jack russel/beagle/labrador. Alleen waren ze bedoelt voor grotere beestjes en dus ook ietsje krachtiger.
Maar puur kwa karakter zijn ze niet gekker gefokt dan eender welke andere werkhond.

Ja weet ik, dat is ook omdat het zulke sterke dieren zijn en moedig zijn en bij de verkeerde baasjes kunnen ze ineens omslaan en veel schade richten.

Je kan ze beter gebruiken en of inzetten waar ze voor gemaakt zijn en ze hun ei kwijt kunnen en bij de mensen die ermee weten om te gaan.

Dat geldt voor ieder dier.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:22

Kentaro schreef:
De shiba's werden voorheen gefokt voor de jacht op klein wild en in groepen op zwijnen.
Denk dat zo'n beetje iedere hond wel gefokt werd om iets te beschermen/op te jagen?!

Jep, behalve de chihuahua, die is hoogstens geschikt voor een muis te vangen. :')

Ragdollcat: de meeste boeren hebben inmiddels humanere manieren om hun beesten onder controle te houden. :+

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:24

Ragdollcat schreef:
Maakt mij niet uit wat jullie zeggen, feit is dat deze soort hondenrassen vaak veel ellende en schade aanrichten bij mens en dier,

Eenmaal dolgeworden weten ze niet van ophouden.
Het is niet voor niks dat zulke honden gefokt werden voor het vechten en of dat men ze neemt om stoer te doen en of als afschrikmiddel...............

Het gaat erom van hoe sterk ze zijn en van wat ze kunnen aanrichten en ze hebben vaak een hoge pijngrens en zijn wat lastiger op te voeden.

Raar dat jij vind dat het niet uitmaakt wat "wij" zeggen. Kleine loedertjes bijten ook maar dat wordt minder gemeld, soms zelfs al grappig gezien.
Mijn terriër-mixje gaat achter onze eigen katten aan op het erf en binnen wordt er gewassen en geknuffeld. De grote dame, een Mastin Espagnol, is inderdaad afschrikwekkend. Vooral het kwispelen bij bezoek is doodeng.
Het blijven dieren en die hebben hun eigen instincten. De eigenaar dient daar rekening mee te houden en voor de gevolgen op te draaien. Daar hoeft geen discussie over rassen op te volgen.

Edit: lees net dat ik ook een molosser heb!!!! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Margee op 17-07-14 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:24

Ayasha schreef:
Kentaro schreef:

Jep, behalve de chihuahua, die is hoogstens geschikt voor een muis te vangen. :')

Ragdollcat: de meeste boeren hebben inmiddels humanere manieren om hun beesten onder controle te houden. :+

ja de veeprikker :+

geintje natuurlijk :D

Ayasha
Blogger

Re: Kat in eigen huis aangevallen door hond buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:25

in de strikte zin des woord is dat humaner.... :') :=

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:25

:D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:30

Kentaro schreef:

Precies, daarvoor had men honden vroeger. Nu meer voor het gezin, maar dat neemt niet instinct weg.

PLUS iedere hond ongeacht voor ras kan je verknippen en 'vals' maken. Ik heb alleen de eerste 2 pagina's vlug gelezen maar jeetje wat een gezeik. Dat je op dat moment niet op die hond gestort was of op die mensen. Ik zou door het lint zijn geweest.

Mij is zo iets dergelijks gebeurd vorige winter met 1 van mijn eigen honden op stal. De boer wist dat wij er waren en liet toch de waakhond los zonder muilkorf terwijl hij haar totaal niet onder appél heeft staan en zij hem niet respecteert (ex-politiehond). Ik was woest.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:45

Wat een nare situatie! Gelukkig is het bij jullie kat wel goed afgelopen. Onze kat had uiteindelijk een dubbele bekkenbreuk (einde kat dus) en dat was onze eigen hond... Hoe stom het ook klinkt, sommige honden draaien gewoon door, ook al staan ze normaal goed onder appel. Onze hond had dit alleen met deze kat, verder kon de hond heel goed met de andere katten omgaan. Maar zodra je weet dat je hond dit doet hoor je gewoon preventieve maatregelen te nemen, uit respect voor anderen, of dit nu mensen of dieren zijn.

Los daarvan vind ik dat de buren het netjes moeten betalen, zoals in eerste instantie gezegd hebben. Als ze het een te hoge rekening vonden, dan hadden ze daar afgelopen 2 maanden al iets over kunnen zeggen, in plaats van wachten op jullie verzoek om het te betalen.

Over de mensen die reageren dat je op t moment van de aanval je kat beter had moeten of kunnen verdedigen, kan ik alleen maar het volgende kwijt. Zo'n aanval gaat kneitersnel. Het ronddraaien en rennen gaat zo snel dat je kat van hond soms niet kan onderscheiden. Daarnaast ben je in de eerste momenten totaal niet bewust van wat er gebeurt, zoiets is zo onrealistisch, dat je je kat door de lucht ziet vliegen bijvoorbeeld, dat je even dicht klapt. En dan nog de pure agressie van een hond op zo'n moment, daar alleen al kan je van angst van verstijven. Ik weet dat ik heb ingegrepen samen met m'n moeder, maar ik heb een black-out van wat er exact gebeurd is...

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 14:52

Lieve allemaal,

Ontzettend bedankt voor alle reacties. Goed om te zien dat ik me niet aanstel en dat het bij iedereen wel wat losmaakt. Wel zou ik willen vragen om een beetje ontopic te blijven. Wat voor hond het was en of er een fokverbod moet komen zal me werkelijk niets uitmaken. Al was het hun konijn geweest die mijn kat had aangevallen. Het gaat me puur even om wat nu te doen in deze situatie. Ik heb zelf nooit honden gehad dus zal me verder niet inmengen in of een hond die katten aanvalt ook gevaarlijk is voor kinderen. Voor mij voelt dat in elk geval niet veilig. Een hond die niet onder appèl staat is voor mij sowieso een gevaar.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:53

Persoonlijk vind ik dat ts en haar vriend zeer schappelijk zijn door alleen de da rekening vergoed te willen zien. Slaapkamerdeur zal ook wel schade hebben opgelopen en wat er verder misschien wel niet is stuk gegaan bij het racen door huis heen.
En nogmaals; ik vind 160 euro voor wat er allemaal met de kat is gedaan door de da een hele schappelijke rekening. Bij mijn da was de rekening een stuk gepeperder geweest.
En het kost toch niet zoveel moeite om met ts te regelen dat die 160 in termijnen wordt betaalt als ze het echt niet in 1 keer kunnen betalen. Niet netjes van ze dat ze kozen voor de optie ontwijken en negeren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:07

Aanstellen? Nee zeker niet. Ik geef je groot gelijk.

Vind het raar ze gewoon niks zeggen en net doen of hun neus bloed en dat je er zelf achter aan moet gaan en dan komen met euh.. ja we vinden het veel..

Als hun eigen hond bij de DA belandt kan het ook zo 160 euro zijn. Nu is door hún hond een kat bij de Da belandt en dan op eens niet thuis wezen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:12

Ts, je zal ook zeker schade aan je gordijnen en slaapkamer hebben, vanavond gewoon rustig gaan praten met deze mensen. Dat je zeker verwacht dat ze hun belofte nakomen om de rekening te betalen en dat je al heel schappelijk bent geweest om verdere schade niet te claimen. Sputtert meneer dan nog steeds tegen dan heel kalm zeggen dat je het uit handen gaat geven aan je rechtsbijstand(of je die nu hebt of niet) omdat je niet weet hoe dit nu verder op te lossen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:13

xxCYNNxx schreef:
En het kost toch niet zoveel moeite om met ts te regelen dat die 160 in termijnen wordt betaalt als ze het echt niet in 1 keer kunnen betalen. Niet netjes van ze dat ze kozen voor de optie ontwijken en negeren.

Ik zou juist niet gaan voor termijnen. Zal je zien dat ze na één termijn betalen daarna weer moeilijk gaan doen. Dan blijf je nog maanden ruziën om je geld te krijgen.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 15:15

Schade viel gelukkig mee. Wel wat krassen op de houten vloer van de hond die tekeer ging. Rechtsbijstand heb ik maar wil het heel graag buiten de rechtszaal houden als het even kan. Melding maken van de hond zou meer gaan om de veiligheid van de buurt dan dat ik er pressie mee wil zetten om mijn geld terug te krijgen. Als zij op enig moment naar mij toe waren gekomen om te bespreken hoe of wat met de rekening (zeg niet dat ik ermee akkoord zou gaan om de rekening te delen) dan was ik er al heel anders in gaan staan. Maar dat wij nu na twee maanden zelf alsnog het gesprek in moeten om de lieve vrede te bewaren vind ik echt tever gaan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:16

Ja ok; zou mijn keuze nu ook niet meer geweest zijn nee. Bedoelde meer; ze hadden ook direct toen ts de rekening bracht kunnen zeggen dat ze het bedrag niet in een keer op kunnen brengen en of er dus ook een regeling van zeg 2 tot 3 termijnen was te treffen.

Ben ermee eens dat ik daar nu ook geen vertrouwen meer in zou hebben nee; niet na hoe ze het tot nu toe hebben aangepakt; gewoon ervoor weglopen en ontwijken.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:19

Kentaro schreef:

shih-tzu's niet, die zijn gefokt als voetenwarmers :') :') :))

TS, succes met het terugkrijgen van je geld, en hopelijk doen de buren wat aan de loslopend honden (hetzij een hek om de tuin, het zij flink trainen zodat ze goed onder apél staan)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:25

als ze zich niet aan hun woorden houden zou ik aangifte doen.
Dit zal zich in de toekomst nog wel eens herhalen vrees ik. Dan weten ze er tenminste al iets van, als ze van goede wil waren zouden ze de helft al kunnen betalen hebben...dit doen ze niet dus moet je verder gaan.
Jouw kat was op eigen terrein, je hebt er de bewijzen van in huis...ook al is dit niet veel, ze zijn er.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:26

Rintah schreef:
Kentaro schreef:

shih-tzu's niet, die zijn gefokt als voetenwarmers :') :') :))

TS, succes met het terugkrijgen van je geld, en hopelijk doen de buren wat aan de loslopend honden (hetzij een hek om de tuin, het zij flink trainen zodat ze goed onder apél staan)

Dat is inderdaad zo waar _O-.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:42

Daarom gaf ik ook het advies dat je, mochten ze zich niet aan hun belofte houden, dat je gewoon heel rustig vermeld dat je je rechtsbijstand inschakelt omdat je het verder ook niet weet. Beetje van de domme houden en waarschijnlijk willen zij verder ook geen gedonder/aangiftes noem maar op en betalen ze gewoon de rekening. Je moet het laten klinken alsof je ze een gunst bewijst omdat je de schade aan de slaapkamer maar buiten beschouwing laat om hun niet verder op kosten te jagen. Met stroop vang je vliegen en ik denk dat ze wel eieren voor hun geld kiezen. Geef ze de mogelijkheid om er even een weekend over na te denken maar dat je uiterlijk zondagavond graag hoort wat ze besloten hebben.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:28

Wat een toestand zeg!
Lijkt bijna wel zo'n scene uit een tekenfilm, twee van die dol geworden honden die als een tornado door je huis gaan. :=

Ik zou me als eigenaar van die honden ook echt kapot schamen!
Ook erg sneu om dan in de eerste instantie te reageren alsof ze het netjes willen oplossen, om vervolgens na het zien van de rekening, gewoon niks meer te laten horen. Erg apart (en vooral asociaal).

Ik kan me voorstellen dat je not-amused bent, al is gaat het alleen om het principe!

Omdat het je buren zijn (en waarschijnlijk nog wel even blijven) zou ik inderdaad ook proberen het gesprek aan te gaan. Eventueel duidelijk maken dat het niet om het geld gaat, maar dat je graag ziet dat er een omheining komt voor die honden. Dat ze het geld daar dan maar in moeten steken.
Wellicht is je vriend het daar ook mee eens. (Ik vind het in ieder geval een zeer redelijk voorstel om tot een fatsoenlijke oplossing te komen hierin.)
Mocht het daarna alsnog niet tot een goed einde komen van hun kant, zou ik verdere stappen ondernemen. (Wellicht hun daar ook voor waarschuwen, zonder meteen te dreigen)

Hopelijk komen jullie er uit!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:07

Zo, wat een toestand..

Gelukkig gaat het al een stuk beter met jullie kat!
Ik zou persoonlijk ook het hele geld bedrag terug willen, op wat voor manier dan ook en inderdaad aangeven dat het voor hun en de omgeving verstandig is een hek om hun tuin te plaatsen.
Succes met het gesprek, hopelijk komen jullie er samen uit.

en om nog even heel kort terug te komen op het gedoe om welk ras wel of niet "gevaarlijk" is, elke hond die onder appel staat is dat niet, ik heb zelf een kruising friese stabij x australian kelpie, beide dus voor jacht / schapen drijven bedoeld.
Maar als er met het wandelen op een paar meter afstand een haas tevoorschijn komt hoef ik alleen maar het woord nee te laten vallen en meneer laat het weer met rust.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:47

Citaat:
En dat sommige katten er een sport van maken om honden uit te dagen, helaas ook ervaring mee. Woon in een nogal kattenrijke buurt en echt elke dag komt er een rode kater in de steeg langs die het blijkbaar erg grappig vind om Bailey pissed off te maken. Hij kan namelijk precies tussen de spleten van de planken doorkijken en gaat dan echt uitdagend naar mn hond lopen staren, liefst recht in de ogen. En waar kan meneer nu juist niet tegen? Wat meneer zelfs woedend maakt? Juist; een dier dat hem recht in de ogen gaat aanstaren. Maar goed; hij wordt altijd in het oog gehouden als hij in de tuin is (juist vanwege zijn iets te territoriale drang), dus dan doe ik de hond maar naar binnen(na een pittige verbale correctie), kat vind het niet leuk meer en sjokt door. Hond mag na 10 minuten weer naar buiten.
Ik wil namelijk niet dat andere mensen last hebben van woedend gesnauw en gegrauw dus er wordt altijd direct ingegrepen.
Kat blijft helaas iedere dag langskomen; de kleine sadist :+ Gelukkig is hij dan wel weer zo wijs om buiten de schutting te blijven.

als ik dit had met mijn honden zat er na 2x dit gedrag van de kat al een plank voor het gat dat die kat er niet meer doorheen kon kijken en andersom, tis maar net waarvoor je kiest.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:30

Margee schreef:
Ragdollcat schreef:
Maakt mij niet uit wat jullie zeggen, feit is dat deze soort hondenrassen vaak veel ellende en schade aanrichten bij mens en dier,

Eenmaal dolgeworden weten ze niet van ophouden.
Het is niet voor niks dat zulke honden gefokt werden voor het vechten en of dat men ze neemt om stoer te doen en of als afschrikmiddel...............

Het gaat erom van hoe sterk ze zijn en van wat ze kunnen aanrichten en ze hebben vaak een hoge pijngrens en zijn wat lastiger op te voeden.

Raar dat jij vind dat het niet uitmaakt wat "wij" zeggen. Kleine loedertjes bijten ook maar dat wordt minder gemeld, soms zelfs al grappig gezien.
Mijn terriër-mixje gaat achter onze eigen katten aan op het erf en binnen wordt er gewassen en geknuffeld. De grote dame, een Mastin Espagnol, is inderdaad afschrikwekkend. Vooral het kwispelen bij bezoek is doodeng.
Het blijven dieren en die hebben hun eigen instincten. De eigenaar dient daar rekening mee te houden en voor de gevolgen op te draaien. Daar hoeft geen discussie over rassen op te volgen.

Edit: lees net dat ik ook een molosser heb!!!! *\o/*

Dan dienen de eigenaars het wel onder controle te hebben zonder dat er een ander op hun eigen erf/tuin en of in huis last van te hebben of zelfs gevaar te lopen. Dus een ander hoeft er geen last van te hebben en of rekening te houden. De eigenaar moet er voor zorgen dat een ander geen gevaar loopt en of andermans dier in hun eigen tuin/ huis.

Tja die kleine bijtertjes...... die is te klein en niet sterk genoeg om veel schade te kunnen toebrengen, dat is al heel anders als grote honden waarvan de eigenaars het niet eens te baas kunnen zijn en niet onder controle hebben.