Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Arabiansp schreef:Dus een fokker die er alles aan heeft gedaan om gezonde honden te fokken en fokt met honden die op alles wat maar mogelijk is zijn getest moet schadevergoeding geven omdat de natuur zijn grillige gang is gegaan?
Als die fokker alleen maar honden zonder gebreken zou KUNNEN fokken zou hij multimiljonair zijn. Wij mensen/fokkers kunnen nooit garanderen dat de pup niks mankeert.
dees_daan schreef:Het kan net zo goed zijn dat deze hond beter af is bij de fokker.Arabiansp schreef:Dus een fokker die er alles aan heeft gedaan om gezonde honden te fokken en fokt met honden die op alles wat maar mogelijk is zijn getest moet schadevergoeding geven omdat de natuur zijn grillige gang is gegaan?
Als die fokker alleen maar honden zonder gebreken zou KUNNEN fokken zou hij multimiljonair zijn. Wij mensen/fokkers kunnen nooit garanderen dat de pup niks mankeert.
Dat is het risico wat je als fokker neemt, en hij heeft dit zelf in het contract gezet. Maar sluit niet uit dat hij al het mogelijke heeft gedaan om gezonde pups te fokken.
Dit is geen klein dingetje als een onderbeet of een vacht die niet helemaal klopt, dit is een gebrek dat de hond belemmerd waar hij voor gefokt.. Maar niet gewenst door de fokker.
Miljonair worden als de pups nooit erfelijke gebreken hebben? Heb jij ooit een nest pups gefokt? Ja meerdere.
Miljonair zal je nooit worden, als je kijkt wat alles kost voordat de teef überhaupt gedekt word en wat de kosten daarna zijn valt dat vies tegen.
Daarnaast fok je met het doel om gezonde pups op de wereld te zetten lijkt mij, die kunnen doen waar ze voor gefokt zijn. Dat is helemaal het doel maar helaas leggen we het soms af tegen de natuur.
De fokker heeft de keuze gemaakt om deze teef met deze reu te combineren en als daar dan een pup uit voortkomt die behoorlijke afwijkingen heeft dan is dat klote, voor de fokker, voor de eigenaar en voor de hond maar de fokker is verantwoordelijk voor de pup (zoals ook in het contract staat) en zou ook blij kunnen zijn dat hij geen hond terug krijgt waar hij niks mee kan, die geld gaat kosten aan medicijnen en het onderhoud en dat hij de pups die hij nu (of later) heeft kan verkopen. Nee hoor, breng maar terug.
Het is wel jammer dat er geen doel in het contract staat.
Ik heb een tijdje terug een rechtszaak bijgewoond/gedupeerden gesteund die een hulphond hadden die niet functioneerde (en dat is zwak uitgedrukt) stichting wilde van niets weten en de hond kon niet terug ivm wanpraktijken. De hond is via een herplaatsinstantie herplaatst en de stichting klaagt de familie aan en wil geld zien omdat ze zich niet aan het contract gehouden hebben. In welke hoedanigheid heb je dat bijgewoond?
Duidelijk was dat de hond niet functioneerde, dat hij met een duidelijk doel aangeschaft is en dat de stichting de familie niet geholpen heeft toen de hond nog bij hen was.
Lastige situatie maar de stichting heeft verloren.
Honden zij officieel gezien gewoon dingen maar als fokker hoor je naar het belang van de hond te kijken en ik denk dat het in dit geval in het belang van de hond is dat die blijft waar hij is, dat het je dan als fokker geld kost is balen maar dat is het risico dat je neemt als je fokt..
damian23 schreef:De rijdende rechter heeft in 2002 een keer een uitspraak gedaan over een soort gelijk iets. Contract had dezelfde bepaling. Je kan de uitspraak op google vinden als je zoekt op "rijdende rechter+hond+hd"
Citaat:Noppers heeft daarom recht op teruggave van de koopprijs . Niet gebleken is dat zij in plaats daarvan akkoord is gegaan met vervanging van Argos door een nieuwe pup. Op haar beurt zou Noppers Argos moeten teruggeven (hetgeen echter onmogelijk is geworden omdat die is ingeslapen).
Citaat:Onvoldoende gebleken is dat Noppers zich direct of indirect heeft schuldig gemaakt aan het voeren van de door Van der Meulen bedoelde smaadcampagne. De tegenvordering, die van het tegendeel uitgaat, moet daarom worden afgewezen. Dat neemt niet weg dat wel gebleken is dat Van der Meulen door derden zwart wordt gemaakt. Daardoor is zij zeer aangeslagen. Dat lijkt mij niet in orde, alleen al niet omdat vooralsnog onvoldoende aannemelijk is geworden dat Van der Meulen in deze affaire Noppers bewust om de tuin heeft geleid. Wellicht dat zij bij het fokken wat al te gemakkelijk is heengestapt over de kans op HD, maar kwade trouw kan ik daar voorshands niet in ontdekken. In elk geval komt het me voor dat het niet de taak is van individuele hondenbezitters om hiernaar op eigen houtje een onderzoek in te stellen en/of hierover publiekelijk een oordeel te vellen. Het ligt veeleer op de weg van de rasvereniging om zich daaromtrent na behoorlijk onderzoek (hoor en wederhoor) een oordeel aan te matigen.
Arabiansp schreef:dees_daan schreef:Het kan net zo goed zijn dat deze hond beter af is bij de fokker.Dat is het risico wat je als fokker neemt, en hij heeft dit zelf in het contract gezet. Maar sluit niet uit dat hij al het mogelijke heeft gedaan om gezonde pups te fokken.
Dit is geen klein dingetje als een onderbeet of een vacht die niet helemaal klopt, dit is een gebrek dat de hond belemmerd waar hij voor gefokt.. Maar niet gewenst door de fokker.
Miljonair worden als de pups nooit erfelijke gebreken hebben? Heb jij ooit een nest pups gefokt? Ja meerdere.
Miljonair zal je nooit worden, als je kijkt wat alles kost voordat de teef überhaupt gedekt word en wat de kosten daarna zijn valt dat vies tegen.
Daarnaast fok je met het doel om gezonde pups op de wereld te zetten lijkt mij, die kunnen doen waar ze voor gefokt zijn. Dat is helemaal het doel maar helaas leggen we het soms af tegen de natuur.
De fokker heeft de keuze gemaakt om deze teef met deze reu te combineren en als daar dan een pup uit voortkomt die behoorlijke afwijkingen heeft dan is dat klote, voor de fokker, voor de eigenaar en voor de hond maar de fokker is verantwoordelijk voor de pup (zoals ook in het contract staat) en zou ook blij kunnen zijn dat hij geen hond terug krijgt waar hij niks mee kan, die geld gaat kosten aan medicijnen en het onderhoud en dat hij de pups die hij nu (of later) heeft kan verkopen. Nee hoor, breng maar terug.
Het is wel jammer dat er geen doel in het contract staat.
Ik heb een tijdje terug een rechtszaak bijgewoond/gedupeerden gesteund die een hulphond hadden die niet functioneerde (en dat is zwak uitgedrukt) stichting wilde van niets weten en de hond kon niet terug ivm wanpraktijken. De hond is via een herplaatsinstantie herplaatst en de stichting klaagt de familie aan en wil geld zien omdat ze zich niet aan het contract gehouden hebben. In welke hoedanigheid heb je dat bijgewoond?
Duidelijk was dat de hond niet functioneerde, dat hij met een duidelijk doel aangeschaft is en dat de stichting de familie niet geholpen heeft toen de hond nog bij hen was.
Lastige situatie maar de stichting heeft verloren.
Honden zij officieel gezien gewoon dingen maar als fokker hoor je naar het belang van de hond te kijken en ik denk dat het in dit geval in het belang van de hond is dat die blijft waar hij is, dat het je dan als fokker geld kost is balen maar dat is het risico dat je neemt als je fokt..
Ragdollcat schreef:Sorry, maar HD staan tegenwoordig niet bepaald bekend meer om dat het supergezonde dieren zijn, veel heupproblemen. Dus dat risico zat er in.
Helaas........
Citaat:Dus een fokker die er alles aan heeft gedaan om gezonde honden te fokken en fokt met honden die op alles wat maar mogelijk is zijn getest moet schadevergoeding geven omdat de natuur zijn grillige gang is gegaan?
Ragdollcat schreef:Sorry, maar HD staan tegenwoordig niet bepaald bekend meer om dat het supergezonde dieren zijn, veel heupproblemen. Dus dat risico zat er in.
Helaas........
KingYasFenn schreef:even ter info?
zoals in het contract is terug betaling bij ERFELIJKE aandoening?
is het probleem met je hond nou wel 100% erfelijk of niet?
Estera schreef:Ja KingYF, er staat erfelijk. Ik ben geen da of geneticus en ik weet dat ED door externe factoren kan optreden, maar volgens mij moet de erfelijke aanleg dan wel aanwezig zijn. Over die 8e lendewervel was mijn da duidelijk: erfelijk. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb me er verder niet verdiept en zijn de deskundigen er ook nog niet over uit hoe het hele ED en HD gebeuren exact in elkaar zit. Ik heb dan in ieder geval het lot uit de loterij getroffen met 2 behoorlijke problemen die los van elkaar staanal dan niet erfelijk.
De meningen over wie er nu wel of niet in zijn recht staat zijn verdeeld. Ik hou het netjes en hoop dat we er samen uit gaan komen. Ik ben echt niet de enige die een hond heeft gekocht met contract en hopelijk halen anderen hieruit dat er met de fokker dus duidelijk zaken besproken moeten worden op voorhand. Mij is dat wel duidelijk geworden.
Estera schreef:Ja KingYF, er staat erfelijk. Ik ben geen da of geneticus en ik weet dat ED door externe factoren kan optreden, maar volgens mij moet de erfelijke aanleg dan wel aanwezig zijn. Over die 8e lendewervel was mijn da duidelijk: erfelijk.
Nuage schreef:Een paard heeft altijd nog restwaarde, namelijk slachtwaarde. Dat is het verschil met honden. Ik denk dat het wel voorkomt dat iemand een paard houdt en aankoopprijs terugkrijgt, maar dan min slachtwaarde. Maar omdat paarden toch even een tikkie duurder zijn in onderhoud en niet iedereen net zo hecht aan een paard als een hond denk ik dat veel paarden gewoon teruggaan dan (en de handel in verdwijnen...)
Rowdine schreef:Als ik ts was zou ik gewoon schikken en tot een oplossing proberen te komen met de fokker. Van alleen de griffierechten kan je waarschijnlijk al een aantal honden kopen. (Geen idee wat zo'n dier kost)