hond aanlijnen !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:39

MyWishMax schreef:
hanny_jelke schreef:
nou ik heb toch al een aantal verhalen gehoord en ook mee gemaakt van dicht bij dat de eigenaar van de bijtende aangelijnde hond in het gelijk gesteld wordt.
als ik met de hond van mijn overbuurman loop, probeer ik ook te voorkomen dat een loslopende hond bij hem komt, door hem te blokeren, tussen de honden gaan staan en met arm gebaar richting zijn baas wijzend (niet dat hij het snapt) en strenge stem opzetten "ga terug nar de baas" maar als ik het dan nog niet kan voorkomen tsja heel jammer, maar eigenaar van loslopende hond gewaarschuwd en proberen te voor komen, en ik weet heel zeker dat ik dan ik dan in het gelijk gesteld wordt :j

In het gelijk gesteld door wie? Door de verzekering? Of tijdens een rechtszaak?

meestal is het verzeker werk, maar als het uit loopt op een recht zaak, en ik heb gedaan wat ik kon, om het te voorkomen, dan kunnen ze mij niks kwalijk nemen.
een eigenaar kiest er voor zijn hond los te laten, en ja het blijven natuurlijk altijd dieren, die ook wel eens hun eigen wil door zetten, maar dat weet je als dieren eigenaar, en dat is dan ook een risco die je voor lief neemt, omdat je, je hond zijn/haar vrijheid gunt

pluisje88

Re: hond aanlijnen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:46

Ik vind loslopende honden lang niet altijd prettig. Mijn hond zit vast zodra er een hond aankomt. Hij is erg bang doordat hij meerdere keren is aangevallen en lost dit op door zich agressief op te stellen. Mijn hond zit vast maar veel mensen nemen niet de moeite hun hond heel even een paar meter vast te doen. Dan roepen ze van honderd meter ver af hij doet niks hoor! Nee maar die van mij wel.....

Als je in je eentje met een hond als die van mij staat terwijl er drie of 4 loslopende honden om hem heen staan te drentelen dan wordt je daar echt niet blij van...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 17:25

hanny_jelke schreef:
MyWishMax schreef:

In het gelijk gesteld door wie? Door de verzekering? Of tijdens een rechtszaak?

meestal is het verzeker werk, maar als het uit loopt op een recht zaak, en ik heb gedaan wat ik kon, om het te voorkomen, dan kunnen ze mij niks kwalijk nemen.
een eigenaar kiest er voor zijn hond los te laten, en ja het blijven natuurlijk altijd dieren, die ook wel eens hun eigen wil door zetten, maar dat weet je als dieren eigenaar, en dat is dan ook een risco die je voor lief neemt, omdat je, je hond zijn/haar vrijheid gunt

Jij blijft altijd aansprakelijk voor de schade die jouw hond maakt op basis van artikel 6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Je bent dan een schadevergoeding verschuldigd. Op basis van artikel 6:101 BW kan een rechter beslissen dat er deels eigen schuld is (bijvoorbeeld omdat de hond losloopt). Dit kan ervoor zorgen dat de schadevergoeding die je moet betalen omlaag gebracht wordt of zelfs 0 euro is. Maar je bent dan alsnog wel aansprakelijk. Dat nemen ze je dus wel kwalijk. Bijten is erger fout gedrag dan een loslopende hond. Zelfs als jij alles doet om het te voorkomen, kan een rechter nog steeds beslissen dat je schadevergoeding moet betalen.

De enige keer dat je niet aansprakelijk bent is als de tenzij-regel van artikel 6:179 BW van toepassing is, bijvoorbeeld bij noodweer. Jouw hond verdedigt jou tegen een hond die jou probeert aan te vallen, dit zijn alleen grote uitzonderingen en hangen heel erg af van het geval. Officieel is er voor honden niks geregeld over noodweer, dus is de uitkomst erg onzeker. Een loslopende hond die alleen komt kijken is geen reden om die tenzij-regel aan te spreken.

Verzekeringen gooien het vaak op een akkoord, dat kost minder geld. Maar dat betekent niet altijd dat jij geen schuld hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:31

pluisje88 schreef:
Ik vind loslopende honden lang niet altijd prettig. Mijn hond zit vast zodra er een hond aankomt. Hij is erg bang doordat hij meerdere keren is aangevallen en lost dit op door zich agressief op te stellen. Mijn hond zit vast maar veel mensen nemen niet de moeite hun hond heel even een paar meter vast te doen. Dan roepen ze van honderd meter ver af hij doet niks hoor! Nee maar die van mij wel.....

Als je in je eentje met een hond als die van mij staat terwijl er drie of 4 loslopende honden om hem heen staan te drentelen dan wordt je daar echt niet blij van...

Maar daar kan ik niks aan doen, dat jij dan problemen hebt om je hond te controleren. Zolang ik in een losloopgebied loop en IK van mening ben dat mijn hond jouw hond niet lastig valt, hoef ik hem niet bij me te roepen, laat staan aanlijnen. Ik weet bijvoorbeeld dat mijn oudste hond altijd conflicten uit de weg gaat. Dus die laat ik lopen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:50

Weet je wel hoe vaak ik in jou stukje tekst voorkomt nikas? Het is allemaal ikke ikke en de rest kan stikken?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:51

pluisje88 schreef:

Helemaal mee eens! Waarom niet even 10 tellen bij je houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:26

appiesjappie schreef:
Weet je wel hoe vaak ik in jou stukje tekst voorkomt nikas? Het is allemaal ikke ikke en de rest kan stikken?

Ik kan alleen namens mezelf spreken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:30

Appiesjappie ik heb even geturfd; in jouw eerdere post net zoveel ikjes als in de mijne :D
Het draait niet allemaal om mij, dat kan ik ook tegen jou zeggen: waarom moet iedereen zich aan jou aanpassen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:42

Als iedereen nou rekening met elkaar houdt, dan zou het probleem al een stuk minder zijn. En daar hoort je hond bij een aangelijnde hond weghouden bij. Zij houden een eventueel agressief dier aan de lijn.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:43

ooohhh dat is wel heel zielig! Dat je al mijn berichten gaat terug lezen en dan alles gaat tellen. Je hoeft je niet alleen aan mij aan te passen maar ook aan andere mensen die een hond hebben die bang zijn of soms agessief zijn. Aan zulke honden valt soms weinig toen en de baasjes doen er al zoveel mogelijk aan door ze aan te lijnen en bij zich te houden en passen zich al aan!! Zij lieten hun hond ook liever los lopen!. ( en zeg nou niet!! Ga een cursus volgen want dat is wel een heeeeel gemakkelijk antwoord!!! Die heb ik namelijk al meerdere keren gedaan) Baasjes met loslopende honden kunnen nog wel iets extra's doen door ze even 10 seconden aan te lijnen of even 10 seconden bij zich te roepen. en als de honden toch zo geweldig goed luisteren kunnen ze toch wel even 10 seconden naastje lopen?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:43

Mizora schreef:
Als iedereen nou rekening met elkaar houdt, dan zou het probleem al een stuk minder zijn. En daar hoort je hond bij een aangelijnde hond weghouden bij. Zij houden een eventueel agressief dier aan de lijn.

Mee eens!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:51

appiesjappie schreef:
ooohhh dat is wel heel zielig! Dat je al mijn berichten gaat terug lezen en dan alles gaat tellen. Je hoeft je niet alleen aan mij aan te passen maar ook aan andere mensen die een hond hebben die bang zijn of soms agessief zijn. Aan zulke honden valt soms weinig toen en de baasjes doen er al zoveel mogelijk aan door ze aan te lijnen en bij zich te houden en passen zich al aan!! Zij lieten hun hond ook liever los lopen!. ( en zeg nou niet!! Ga een cursus volgen want dat is wel een heeeeel gemakkelijk antwoord!!! Die heb ik namelijk al meerdere keren gedaan) Baasjes met loslopende honden kunnen nog wel iets extra's doen door ze even 10 seconden aan te lijnen of even 10 seconden bij zich te roepen. en als de honden toch zo geweldig goed luisteren kunnen ze toch wel even 10 seconden naastje lopen?

Mijn honden lopen niet naar jouw honden toe, heb ik al een paar keer gezegd, dus waarom zou ik ze dan aanlijnen?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:53

Prima!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 19:57

Mizora schreef:

Het moet wel van twee kanten komen. Dus niet met je agressieve hond die je niet kunt houden oo een losloopterrein gaan staan (tenzij gemuilkorfd) en niet vanaf grote afstand gaan blèren en schelden want dan krijg je echt mijn medewerking niet

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:07

Nikass schreef:
Mizora schreef:

Het moet wel van twee kanten komen. Dus niet met je agressieve hond die je niet kunt houden oo een losloopterrein gaan staan (tenzij gemuilkorfd) en niet vanaf grote afstand gaan blèren en schelden want dan krijg je echt mijn medewerking niet

Ik kom niet in losloopgebieden (die zijn er bij ons niet eens). Het heeft niks met niet onder controle kunnen houden te maken. hij heeft gewoon een trauma, en nee dat is niet mijn schuld. het is een herplaatser en opdringerige loslopende honden die hem hebben aangegrepen hebben het probleem nou niet bepaald kleiner gemaakt. Juist honden van baasjes die zeggen mijn hond doet niks bleken ineens wel wat te doen.. Oeps! en mij maar vertellen dat ik naar ceasar milan moet kijken want daarmee kan je het probleem oplossen! Ahum. 5 minuten later taaien de eigenaren wel af en heeft mijn hond nog een groter trauma. fijn hoor. maar nee ik zeg niks :+

Ik bleer en schreew ook niet. Maar als ik iemand vraag wilt u alstublieft uw hond even bij u roepen zodat ik kan passeren? zou het wel fijn zijn als die gene dat ook doet :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 21:24

Helemaal mee eens pluisje! Mijn hond is een appenzeller en is nou eenmaal eenkennig en houden niet van vreemde mensen en honden. Ik vraag of zeg het ook 1 keer. Daarna moeten ze het zelf weten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:35

Dat is dan weer fijn, dat ik het toch zelf mag weten :)

Pluisje, ik neem aan dat jij je hond wel onder controle heb? Ik ken hier meerdere mensen waarbij de hond hen over straat sleurt. Kan ik mijn hond wel vast doen, maar als zij hun hond laten schieten kan zij geen kant meer op.
Of je rekening houdt met een ander en je netjes en sociaal opstelt heeft imo niets met loslopen an sich te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:37

Loopt hier ook een vrouw met vier honden die op afstand begint te gillen "doe je honden vast want ik hou ze niet". Nou ze houdt ze toch niet nee, heeft niks te maken met of mijn honden haar los of aan de lijn ongeïnteresseerd voorbij lopen lijkt me.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:46

Als jouw honden een vergelijkbare afstand houden als wanneer ze aan de lijn zitten wel. Maar vaak passeren honden los op een meter en aan de lijn kan daar in gestuurd worden. Dat maakt qua heftigheid van de reactie van de andere hond vaak een wereld van verschil.

Overigens weet ik niet waarom iemand met honden die ze niet kan houden de straat op gaat, onverantwoord. (en eigenlijk onbegrijpelijk, want een paard kan ook gewoon meelopen. Opvoeden en de kracht uit de hond halen, eventueel met gentle leader en prikband)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:32

Zullen we het aanraden vd prikband achterwege laten, ding is verboden en dat is niet voor niets....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:36

Ik lees hier net de reden om in het vervolg de loslopende aanstormende over mijn honden heen vliegende honden een enkeltje met mijn schoen te geven, is toch van de zotte dat ik aansprakelijk ben als mijn hond bijt, wanneer hij zo kort gehouden wordt dat hij enkel kan bijten als de ander zich op hem stort. Dan heb ik redelijkerwijs alles gedaan om het te voorkomen, inclusief de eigenaar van de hond waarschuwen, wat ik alleen doe bij op mijn hond af stormende honden en niet op de honden die gewoon langslopen, die zijn namelijk ook geen probleem voor mijn hond. het moet niet gekker worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:27

Tinkermuts schreef:
Zullen we het aanraden vd prikband achterwege laten, ding is verboden en dat is niet voor niets....

Voor zover ik kan ontdekken is dat besluit nog niet in werking getreden. Het staat wel helemaal klaar, maar geldt nog niet. (Maar ik zoek nog even verder over de voortgang, was er net toevallig naar aan het zoeken)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:41

Nikass schreef:
Pluisje, ik neem aan dat jij je hond wel onder controle heb? Ik ken hier meerdere mensen waarbij de hond hen over straat sleurt. Kan ik mijn hond wel vast doen, maar als zij hun hond laten schieten kan zij geen kant meer op.
Of je rekening houdt met een ander en je netjes en sociaal opstelt heeft imo niets met loslopen an sich te maken.

Dat lijkt me wel ja. Het is een Jack van 29 cm hoog :+ niet in mijn profiel gekeken zeker? :')

Nauw passeren vindt hij niet prettig. Als er een paar meter tussen zit vindt hij het minder erg en zegt hij niet zo veel. Het is gewoon angst die mensen verwarren met agressie.

Mensen lijken te vinden dat alle honden elkaar aardig horen te vinden. Als je in de stad loopt laat iedereen zijn hond bij die van jou. Als je zegt dat je dat niet wilt zijn ze boos. Ze moeten even gedag zeggen! Ga jij als mens je voorstellen aan elke mens die je tegen komt? Ik vind ook niet alle mensen aardig dus waarom zou ik dat wel van mijn hond verwachten...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:57

pluisje88 schreef:
Nikass schreef:

Dat lijkt me wel ja. Het is een Jack van 29 cm hoog :+ niet in mijn profiel gekeken zeker? :')

Nauw passeren vindt hij niet prettig. Als er een paar meter tussen zit vindt hij het minder erg en zegt hij niet zo veel. Het is gewoon angst die mensen verwarren met agressie.

Mensen lijken te vinden dat alle honden elkaar aardig horen te vinden. Als je in de stad loopt laat iedereen zijn hond bij die van jou. Als je zegt dat je dat niet wilt zijn ze boos. Ze moeten even gedag zeggen! Ga jij als mens je voorstellen aan elke mens die je tegen komt? Ik vind ook niet alle mensen aardig dus waarom zou ik dat wel van mijn hond verwachten...

Honden met mensen vergelijken? Totaal verschillend, juist daar gaat veel fout..

Een hond is een roedel dier, een Stabiele hond kan inderdaad met elke andere stabiele hond overweg. Natuurlijk de één is leuker dan de ander, maar zet 30 stabiele honden bij elkaar en het gaat gewoon goed. Mijn honden lopen ,als ik werk in, een roedel van 30-40 honden en er gebeurd nooit wat. Ja, wel eens een klein snauwtje of correctie maar vechten nooit. Wanneer honden stabiel zijn gebeurd dit namelijk niet. Het zijn geen mensen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:08

Overigens kan angst niet verward worden met agressie. Je haalt namelijk zelf twee dingen door elkaar: de onderliggende emotie en het gedrag. De emotie bij de hond is angst maar het gedrag is agressief. Daarom heet het ook angstagressie. Een andere hond die angstig is (emotie) uit dat door tegen de baas aangeplakt te lopen met de staart tussen de poten - dan is ook het gedrag angstig. De emotie is hetzelfde, hoe die vervolgens geuit wordt is verschillend van hond tot hond. Maar een hond die grauwt, blaft, en/of wil bijten gedraagt zich gewoon agressief, ongeacht de onderliggende oorzaak.