'Ieder dier verdient een tweede kans'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:05

Cowgirl schreef:
sannutjjuuuh schreef:
Walgelijk, Die beesten (kippen, paarden, koeien, varkens) die kreupel of ongeneselijk zijn zo op je bord ligt.. Als ik vlees zie, Denk ik altijd wat die beesten hadden, Of ze gewoon vet gemest waren, Of pijn hadden.. Daarom ben ik ook al bijna en jaartje vegetariër, En mensen vragen wel eens of dat wel vol te houden is, Waar ik altijd het zelfde op antwoord: "makkelijker dan wel vlees eten" :)

Geen idee wat jou opmerking in dit topic doet?

Ze bedoeld dat als ze ziek zijn en geslacht worden dat ze dan opgegeten kunnen worden.

(Was laatst nog een topic over)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:22

Ragdollcat schreef:
Nikass schreef:

Hoezo is het ergerlijk dat iemand op zoek gaat naar een hond en geen pitbullachtige wil?
En waarom zouden die buitenlandse honden per definitie weer in het asiel belanden? Ik heb nog nooit een buitenlander in het asiel zien zitten nadat hij al geadopteerd is geweest.
Dat er veel pitbullachtige in het asiel zitten zegt iets over de mensen die in eerste instantie zo'n hond nemen, meestal omdat het lekker macho is.

Dan weet je echt niet waar je over praat!
ER zitten veel pitbull achtigen in de Nederlandse asielen en dat is niet voor niks. Juist omdat het lekker stoer staat.......... met alle ellende als gevolg.

De buitenlandse honden komen ook vroeg of laat met wat pech in de Nederlandse asielen terecht en of op de marktplaats omdat men er vanaf wilt........ zat voorbeelden van hoor. Zelfs een noodoproep gehad van iemand dat ik ken omdat die weer iemand kent die een hond uit het buitenland had gehaald, of ik die hond niet wilde hebben? anders moeten ze het naar het asiel brengen, want ze willen de hond niet meer............tja.... ik hoef de hond niet, dat ze zelf hun probleem netjes moet gaan oplossen, dat ze het zichzelf hadden aangedaan door er niet goed over na te denken.

En geloof me..... ze zijn heus niet de enigste hoor.

Denk goed na......... als men in Nederland honden neemt en ervan af willen, precies zelfde hoor als men de honden uit het buitenland nemen en men wil er ook vanaf............ Waarom zou het alleen de Nederlandse honden overkomen, bij de uit het buitenland gehaalde honden overkomt het net zo goed hoor.

Ik snap je bericht niet. Wat is er nu ergerlijk aan dat mensen geen pitbull-achtige willen?

Cer

Re: 'Ieder dier verdient een tweede kans'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:32

Leuk, al die asieldieren...

Overigens gaan de laatste posts niet echt over wat ik bedoel .. En de individuele verhalen zijn prachtig, maar geen gemeengoed helaas..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:37

sannutjjuuuh schreef:
Walgelijk, Die beesten (kippen, paarden, koeien, varkens) die kreupel of ongeneselijk zijn zo op je bord ligt.. Als ik vlees zie, Denk ik altijd wat die beesten hadden, Of ze gewoon vet gemest waren, Of pijn hadden.. Daarom ben ik ook al bijna en jaartje vegetariër, En mensen vragen wel eens of dat wel vol te houden is, Waar ik altijd het zelfde op antwoord: "makkelijker dan wel vlees eten" :)

Apart, want als ik vlees op m'n bord heb liggen denk ik eerder aan een lekker stukje vlees, en echt niet aan die kip die ik 3 dagen ervoor nog gevoerd heb.

Over dieren uit het asiel of opvang, daar hoor ik wisselende verhalen over uiteraard.
M'n eigen ervaring na 2 katten uit een Nederlandse opvang meegenomen te hebben hier heen, is dat het best heel erg mee kan vallen.
We hadden er 1 die van stress zichzelf helemaal kaal zou moeten likken, dat heeft ze hier alleen in de wen periode gedaan toen ze in huis zaten, toen ze naar buiten ging heeft ze het niet meer gedaan. Helaas is deze dus gegrepen door m'n hond.
En de andere zou heel agressief zijn naar handen. Deze kan je nu bijna niet van je af slaan omdat ze zoveel aandacht komt vragen. Ze heeft idd af en toe de neiging om een keer met d'r pootje tegen je hand te slaan, maar echt aanvallen doet ze niet meer.
Dan heb ik die ridgeback uit m'n eerdere post.
En heb een boerenfox die ook bij iemand anders vandaan kwam die hem Niet meer aan kon, deze luisterd heel goed, dus heb dat probleem nooit zo begrepen.
Ook heb ik nog een papegaai die ergens weg moest.

Dus ik denk wel dat wij genoeg doen om dieren een 2e kans te geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:13

ik heb eigelijk al 25 jaar gevonden,asiel of adoptie honden....echt nooit problemen gehad.Natuurlijk moeten ze wel wennen.En dat moet je tijd geven.Je kunt niet verwachten dat een hond die uit de auto is getrapt en vervolgens drie weken rondzwerft en ook nog eens niet te pakken is,in twee dagen weer ''normaal'' is ;)
Soms duurt het wel 6 maanden.Maar dat geeft niet,uiteindelijk worden het allemaal hele lieve trouwe honden. <3

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 10:21

Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met herplaatsers. Heb nu de 4e, en weer een lot uit de loterij <3

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:11

Heb pas mijn eerste hond, ook een tweedehandsje, maar het is echt een wereldhond. Gewoon de perfecte match. Verder eigenlijk bijna altijd tweedehands dieren op gerbils na (die vind je bijna niet in opvangcentra's en is ook geen doen met koppelen, hoewel, heb regelmatig pups gehad die opeens niet meer werden opgehaald of toch teruggebracht waren bij de fokker dus dan nam ik ze wel :p).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:14

Maar naast het opvangen van deze herplaatsers, zijn jullie dan veganist?

(heb even de OP weer gelezen, om te kijken waar het ookalweer precies over ging.. )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:17

Wie bedoel je met jullie?

Ik iig niet, ik lust wel een lekker stukje vlees :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:22

Nou de TS vraagt (volgens mij?) in de OP dat het wel leuk is dat men sneue dieren een tweede kans geeft (door bijv uit de opvang te halen oid) maar dat men dan wel gewoon vlees eet wat niet uit de vrije uitloop komt (even heel kort door de bocht).

Dat er dan verhalen komen over mensen die dieren uit de opvang gehaald hebben, wat dan supergoed gaat, is mooi, maar niet gerelateerd aan de OP. Dus vandaar dat ik me dat afvroeg.

Ik eet ook gewoon vlees (hoewel niet heel veel, want zelfs de plofkip vind ik duur, en ik heb toch liever biologisch) maar ik vind ook niet dat ieder dier zo nodig een tweede kans hoeft.. :)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:32

Ik eet wel vlees, maar alleen 'eerlijk' vlees. Biologisch/scharrel.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:40

Ik heb een herplaatser maar ben zeker niet van mening dat álle honden een tweede kans verdienen. Maar ik ben wel vegetariër, al 11 jaar lang. Veganist niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:46

Cer schreef:
Nou de TS vraagt (volgens mij?) in de OP dat het wel leuk is dat men sneue dieren een tweede kans geeft (door bijv uit de opvang te halen oid) maar dat men dan wel gewoon vlees eet wat niet uit de vrije uitloop komt (even heel kort door de bocht).

Dat er dan verhalen komen over mensen die dieren uit de opvang gehaald hebben, wat dan supergoed gaat, is mooi, maar niet gerelateerd aan de OP. Dus vandaar dat ik me dat afvroeg.

Ik eet ook gewoon vlees (hoewel niet heel veel, want zelfs de plofkip vind ik duur, en ik heb toch liever biologisch) maar ik vind ook niet dat ieder dier zo nodig een tweede kans hoeft.. :)

Ik vind het altijd heel bijzonder dat je niet goed mag doen zonder meteen perfect te zijn...
Ik ben overigens vegetariër. Maar geen veganist dus en dat is ook niet een principe waar ik achter sta (ik zou niet weten waarom ik geen melk zou drinken, behalve dat ik het niet lust)
Mensen die principes en idealen hebben moeten zich altijd verantwoorden en worden meteen onder een vergrootglas bekeken of ze niet ergens een foutje maken. Terwijl je beter af een toe een uitzondering of foutje kan maken dan dat je nooit probeert het goede (diervriendelijk) na te streven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 07:52

Nikass, waar baseer je dat nou weer op :?
Ik zie de samenhang met mijn post niet zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:22

Cer schreef:

Heb je het topic gelezen?
Ik heb namelijk al aangegeven dat een herplaatser in huis nemen een keuze kan zijn zonder de 'ik kan hem redden' gevoelens.
De één heeft liever een pup, de ander liever een oudere hond, en soms loop je gewoon tegen een hond aan waar je meteen een klik mee hebt.
Ik had dat met mijn Zwitser, ik wilde nooit een Zwitserse witte, tot ik hem bij toeval tegenkwam, hij zag er niet uit maar ik had meteen een klik met hem, en toen ik voor de grap zei "nou dan neem ik hem wel mee" en het antwoord was "dat is goed!" Heb ik hem 2 dagen later opgehaald. Ik 'zocht' (zocht is een groot woord) een grotere hond waar ik lekker mee kon trainen en die met me wilde werken, ik had een hond van een jaar of 2/3 in m'n hoofd en haalde een witte herder van ruim 7 in huis.. Niet omdat ik hem wilde redden maar omdat ik die klik met hem had.
Het kiezen voor een herplaatser kan dus heel goed los staan van het zielig vinden en willen redden.
Natuurlijk zijn er mensen die nog steeds geloven dat honden zonder reden worden ingeslapen in het asiel, of die willen kunnen zeggen "kijk deze heb ik uit het asiel/buitenland gered!" Maar dat is bij lang niet iedereen zo.
Ik erger me vaker aan de mensen die het andersom doen, die vegetarisch zijn en op alles en iedereen afgeven dat mensen vlees eten en dat dat écht niet kan, maar ondertussen wel honden en katten hebben die vlees eten.. Dan doe je er dus wel degelijk aan mee al eet je het zelf niet.. Bij mij gaat er nu 500gr vlees per dag doorheen, voorheen was dat 1200gr, dat is meer dan de gemiddelde persoon per dag eet..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:52

Sorry maar waar slaat dat nou weer op :') een kat gaat dood zonder vlees, een mens niet...

Je hoeft heus niet tegen iedereen te roepen dat je een beestje hebt gered maar ik heb meer respect voor iemand die gelijk naar het asiel gaat dan voor iemand die gelijk naar een fokker gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:58

Er zijn anders genoeg vegetariers die hun hond vegetarisch voeren. En dat vind ik dan weer te ver gaan. Een hond of een kat is een vleeseter. Punt. Vegetarisch voeren zal misschien wel kunnen maar daar is dat dier niet voor gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:18

Magrathea schreef:
Sorry maar waar slaat dat nou weer op :') een kat gaat dood zonder vlees, een mens niet...

Je hoeft heus niet tegen iedereen te roepen dat je een beestje hebt gered maar ik heb meer respect voor iemand die gelijk naar het asiel gaat dan voor iemand die gelijk naar een fokker gaat.

Daar gaat het niet om, je kan als vegetariër met honden/katten niet zeggen dat je niet mee doet aan de vleesindustrie, dat doe je wel, of je het nou voor jezelf of voor je dieren koopt, je koopt wel degelijk vlees, en zeker als je brokken voert heb je geen idee wat je nou eigenlijk voert.
Het gaat mij dan dus om de mensen die het hardst roepen dat de vleesindustrie moet stoppen en dat zij daar écht niet aan mee willen werken en daarom geen vlees eten, als je dieren hebt die vlees eten werk je er aan mee, zo simpel is het.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:31

Cassidy schreef:
Er zijn anders genoeg vegetariers die hun hond vegetarisch voeren. En dat vind ik dan weer te ver gaan. Een hond of een kat is een vleeseter. Punt. Vegetarisch voeren zal misschien wel kunnen maar daar is dat dier niet voor gemaakt.

...en mensen zijn omnivoren, dus eten vlees en planten. Die keus hebben we dus.

Hoe dan ook: de vraagstelling in het topic is gewoon domweg fout - het opvangen van dieren of hen onder omstandigheden een tweede kans bieden, heeft natuurlijk helemaal niks met vegetarisme te maken. Ik had je intelligenter gedacht Kuggur dan met zo'n voor de hand liggende open deur aan te komen :))
Er spreekt ook een vorm van minachting uit, alsof iedereen die een dier een kans biedt dan ook maar per definitie een emotionele domoor is die 's avonds - blind voor de wereld - z'n plofkippetje zit te eten.. Misschien zijn er wel enkele mensen die tegen beter weten in bepaalde stappen niet durven te nemen maar ik denk ook dat het 'zomaar' zonder pardon ergens een eind aanmaken ook nogal kortzichtig is. Soms is het nodig, soms ook niet.
En wat dat nou in hemelsnaam met vegetarisme te maken heeft?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:16

Nou ja, 'Fout' is ook weer zo'n botte uitspraak.. iemand kan het zich toch afvragen gewoon..

Is het te verenigen eigenlijk.. zelf vegetarisch zijn maar je huisdier industrieel vlees voeren? Of moet je dan naar levend voer omdat dat natuurlijker is, en biologisch (wel smerig in je huis, maar okee) ofzoiets? Je eigen konijnen fokken zodat je je honden kan voeren.. maar dan wel konijnen in een grote ren, anders is het bio-industrie natuurlijk... euh.. lastig verhaal :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:22

Je kunt prima vegetariër zijn en je honden toch vlees voeren. Evt biologisch vlees, maar je zal ook moeten kijken welk voer bij jouw hond past. Ik woon ook in één huis met een man die geen vegetariër is, waarom zou dat niet kunnen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:29

Staat ergens dat het niet kan :?
Beetje filosoferen in de ruimte heet dat...

En het ligt eraan hoe fanatiek iemand is denk ik.. (let op he: "DENK ik", dus dat hoeft niet, maar t zou kunnen). Er zijn mensen die gaan al walgen bij het idee van een dood beest alleen al.. dan wordt t lastig als het partners zijn. Maar ja, zo'n setje komt dan ook weer nooit bij elkaar natuurlijk. dus dat lost zichzelf op :D #uitgefilosofeerd :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:47

Ik voer mijn honden bijna alleen vlees wat mensen niet meer eten. De afsnijdsels van een biefstukje zijn bizar mooie stukjes vlees, maar wij eten het niet, want we willen een mooi biefstukje. We eten geen pens in Nederland, geen karkassen en geen zalmkoppen. Ik probeer zo min mogelijk dingen te voeren die speciaal voor ons geslacht zijn. Ja, soms krijgen ze wel eens zoiets, maar niet vast in het menu. En voor zover het financieel kan koop ik het nog biologisch ook. Mijn honden eten luxer dan wij zelf, want wij eten weinig vlees en geen biologisch vlees. Dat is op dit moment onbetaalbaar.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:49

Nou ja of je hond nu vlees eet of je partner, je zit met iemand in een huis die vlees eet.

Wat nou als ik eerst geen vegetariër was en mijn hond had genomen en een partner heb, maar de afgelopen jaren wel. Wat moet ik dan met de hond en partner doen? Hond wegdoen, uitmaken met partner want zij eten vlees?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:57

In onderstaande kan ik me wel vinden. Dat gevoel bekruipt me deze hele discussie al.

Jannepauli schreef:
...en mensen zijn omnivoren, dus eten vlees en planten. Die keus hebben we dus.

Hoe dan ook: de vraagstelling in het topic is gewoon domweg fout - het opvangen van dieren of hen onder omstandigheden een tweede kans bieden, heeft natuurlijk helemaal niks met vegetarisme te maken. Ik had je intelligenter gedacht Kuggur dan met zo'n voor de hand liggende open deur aan te komen :))
Er spreekt ook een vorm van minachting uit, alsof iedereen die een dier een kans biedt dan ook maar per definitie een emotionele domoor is die 's avonds - blind voor de wereld - z'n plofkippetje zit te eten.. Misschien zijn er wel enkele mensen die tegen beter weten in bepaalde stappen niet durven te nemen maar ik denk ook dat het 'zomaar' zonder pardon ergens een eind aanmaken ook nogal kortzichtig is. Soms is het nodig, soms ook niet.
En wat dat nou in hemelsnaam met vegetarisme te maken heeft?

Het wordt daarnaast wel een moeilijk verhaal zo:
Zielepietjes redden mag niet, als je ook industrieel vlees eet.
Sterker nog, zielepietjes redden is zelfs helemáál uit den boze!!
En dan zo'n zielepietje industrieel vlees laten eten?!
Je gewone-niet-zielepietjes-hond vlees laten eten als je zelf vegetariër bent, mag ook niet. Of je moet zelf konijnen en muizen gaan houden.
Je gewone-niet-zielepietjes-hond vegetarisch voeren. Dat zou dan wel moeten kunnen, toch?
En een zielepietje vegetarisch voeren, mag dat dan wel?
:') :') :') :')

Ingewikkeld hoor :)

Ik blijf lekker bij mezelf: principeel, maar het moet ook leefbaar blijven. Ik heb een gezond verstand, maak bewuste keuzes. Over zowel het in huis nemen van dieren als ons eetpatroon. En soms is zo'n keuze niet zo principieel als ik zelf zou willen. Tja. Maar zo'n wurgstrop om mijn nek wat allemaal wel en niet mag, brrrrrr.... ;)