Help! Mijn hond steelt eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:04

chantal_bel schreef:
@loveuggs hoe wil jij het jacht instinkt afleren bij een regel echte jachthond?? bij mijn hond is dit niet af te leren. ziet ze een konijn lopen hier op de uiterwaarden is ze ook echt weg. ze is wel niet snel genoeg en komt wel terug maar afleren kun je dat bij dit ras niet zoals meerdere rassen dat hebben

Wij nemen dat gewoon van jongs af aan mee. Hoe we dat precies gedaan hebben, weet ik niet meer :+ Zal ik eens moeten vragen, maar die van ons ging nooit ergens achteraan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:05

Mijn labrador gaat absoluut niet meer achter wild aan. Enigste waar hij achter aan mag zijn vreemde katten in de achtertuin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:10

LoveUggs schreef:
Betadine, Geen konijntjes. Onze flatcoad. (helaas ingeslapen) Flatcoated retrievers zijn geboren jachthonden hoor. Het gaat er maar net om of je het stimuleerd bij ze. Die van ons heeft er nooit wat mee gedaan. Ging super met katten om, nooit achter vogels of konijnen aan, dus het kan zeker.

Flatcoated Retrievers zijn vrij mild en goed trainbaar.

Het ligt erg aan het karakter van de hond, jachthond en jachthond zijn 2 dingen, veel honden is het jagen wel af te leren maar de echte jachthonden leer je dat niet af, die kun je hooguit leren wachten tot de baas toestemming geeft. (wat dus niet te lang mag duren)
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 05-06-14 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:13

mijn cocker deed het ook stiekem pikken.. hij kon deuren en kasten opmaken en zeker als wij er niet waren ging hij op onderzoek uit!! klom overal op hoe hoog het ook was hij had een missie en daar slaagde hij altijd in :+ vuilnisbakken waren wel zijn favoriet! en hij scannen altijd het huis elke dag weer of er een deur was vergeten dicht te doen enz ook als we op bezoek gingen moest hij eerst rondje huis lopen.. waren er geen kasjes open of lag er nergens eten (kattenvoer enz) dan pas ging hij de mensen af hahaha

pikken uit tasjes van ons bezoek deed hij ook graag en zo stiekem dat we het pas te laat door hadden dat hij het had gepikt :D terwijl we er bij wijze van met onze neus bovenop zaten.

en toen wij hem net kregen had hij ook geen trek in zijn brokken omdat hij "ander" eten lekkerder vond en at maar we hebben voet bij stuk gehouden.. brokken neer leggen 15 min niet eten weg halen en einde dag weer neerleggen en het zelfde riedeltje.. omdat hij niet meer zoveel kon pikken at hij zijn brokken wel weer en uiteindelijk vond hij ze ook lekker!

wij hebben alle deurklinken omhoog gedaan en als we weg gingen moest hij in de hal.. (waar geen eten lag) maar owee als er een paardenkoekje of vergeten brokje in je jas had!! dan ging hij net zolang door tot hij het te pakken had..

als het eenmaal gedaan hebben dan is het onmogelijk af te leren en pikken heeft hij heel zijn leven gedaan al werd het toen hij ouder werd minder..
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 05-06-14 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:16

toch zit er een groot verschil in vind ik een flatcoated retrievee of een rhodesian ridgeback.

rr is een stuk moeilijker op te voeden, doen alles 1x coor hun baas 2x ook nog wel amar de 3e x denken ze je bekijkt het maar. kun je op trainen wat je wilt maar zo is het karakter bij 9 van de 10 rr.

wij stimuleren het jagen helemaal niet. maar kan roepen wat ik wil als ze ecgt gefocust is als ze een konijn ziet die komt dan echt niet 1.2.3 ze is lang niet snel genoeg dus komt wel terug maar pas na een minuut of wat

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:16

anneliesdj schreef:
@ betadine, je moet sneller zijn en al veel eerder ingrijpen, de hond mag niet naast de tafel staan als jullie eten, als hij netjes op zijn plek ligt kan hij ook niet ongezien iets van je bord snaaien als je even niet kijkt.
Zo ook met dat kind, hond moet leren dat wanneer kind een koekje heeft hij uit de buurt moet blijven = 2 meter ruimte voor het kind, als hij gewoon tegen het kind aan mag staan en er omheen draait kun je niet ingrijpen als hij dat koekje stiekem snaait, dan loop je gewoon ver achter de feiten aan.

Aan mijn eten komt die niet hoor. Als wij eten ligt hij gewoon op zijn plek of jaag ik hem weg als hij wilt bedelen.
Dat van dat kind is niet mijn voorbeeld maar van een tjech van kennissen die het deed, maar had zowaar eentje van hem kunnen zijn.
Iets wat ze op zo een moment gemeen hebben is dat ze weten dat het niet mag, je van op afstand nog nee roept en de hond dan de eerste minuten niet meer in je buurt komt en probeer dan maar eens sneller te zijn. Ik trek dan meestal een schoen uit :P
met jullie theorie is niets mis, maar geloof mij a.u.b. je kunt het niet bij alle honden gaan afleren tenzij je bereid bent hem aan je arm te kleven om steeds te kunnen ingrijpen als hij een poot uitsteekt, maar wie leeft er nu zo...
Ik lees hier toch dat de meesten hier vooral ervaring hebben met gemakkelijkere honden. ik dacht net hetzelfde als ik mijn hond in huis nam "ze zijn hoe je ze opvoedt", maar nu 7 jaar later heb ik toch genoeg situaties gezien waar dingen niet afgeleerd konden worden waardoor de hond in het asiel belandde...

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:17

anneliesdj schreef:
LoveUggs schreef:
Betadine, Geen konijntjes. Onze flatcoad. (helaas ingeslapen) Flatcoated retrievers zijn geboren jachthonden hoor. Het gaat er maar net om of je het stimuleerd bij ze. Die van ons heeft er nooit wat mee gedaan. Ging super met katten om, nooit achter vogels of konijnen aan, dus het kan zeker.

Flatcoated Retrievers zijn vrij mild en goed trainbaar.

Het ligt erg aan het karakter van de hond, jachthond en jachthond zijn 2 dingen, veel honden is het jagen wel af te leren maar de echte jachthonden leer je dat niet af, die kun je hooguit leren wachten tot de baas toestemming geeft. (wat dus niet te lang mag duren)

je haalt me de woorden uit de mond. schoonouders hebben een flatcoared retriever die 2 weken ouders is dan mijn rr. en hun hond is een stuk makkelijkee op te voeden dan die van ons. wat een verschil erin een jacht hond kan zitten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:18

Ik geloof niet dat je alles kan opvoeden, maar dan moet je het de hond niet kwalijk nemen en gaan straffen voor iets wat je kan voorkomen door op te ruimen.

Okee, de vriezer opruimen wordt lastig, dat wordt een slot. :')

Ayasha
Blogger

Re: Help! Mijn hond steelt eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:19

als je het niet kan af leren is het maar voorkomen: aanlijnen dan kan ie er niet achter aan en helaas... Opruimen dat ie niets vindt. :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:21

Mijn kleine monster is een echte jachthond. Heeft al mening konijn, vogel, muis en zelfs haas weten te krijgen.. Dat gebeurd soms op een onbewaakt moment op het terrein van boerderij of in de weilanden.. Maar als ik het zie en ik zeg "nee", dan gaat ze er niet achteraan, hoe graag ze het ook wil. Dan kunnen we langs 20 konijnen lopen, dan doet ze er niets mee, want dat mag niet van baasje. Ze gaat er alleen wel telkens achteraan als ik niets in de gaten heb.. Als ik de stal aan het uitmesten ben en ik let bijvoorbeeld 20 minuten niet echt op haar. Maar goed, ach.. De konijnenplaag op de pensionstal is in ieder geval verdwenen. Vind de eigenaresse ook wel weer fijn :).

Wat eten betreft heb ik echt geluk geloof ik, met mijn dieren.. Zowel mijn kat als hond stelen niets, ondanks dat ze er wel bij kunnen.. Want er ligt vaak genoeg onbewaakt eten op het aanrecht en op de tafel. De kat komt sowieso nooit op het aanrecht. Dat weet ze.. De hond wil nog wel eens op de eettafel springen als er niemand is.. Maar pakt het eten niet weg. De kat zit ook vaak op de eettafel, maar komt ook niet aan het eten daar.

Ze schooien wel ontzettend om eten, maar zullen niet stelen.

Dat heb ik niet bewust aangeleerd.. Het is gewoon zo. Hetzelfde met het jagen... Mijn hond luistert gewoon naar me en heeft naar me te luisteren, punt.. En dan heb ik geluk dat ik een hond heb die zich ook in die stelling kan vinden :P

Ik zou dus niet weten hoe of af te leren.. Onze vorige hond stal ook niets als je er zelf bij was, maar zo snel je de rug naar haar keerde vrat ze alles op. Koelkast kreeg ze ook open... En ze was ontzettend dol op chocola.. Die vrat ze soms met papier en al op.. Zaten wij weer in de stress, dierenarts bellen etc... Maar ze heeft er nooit wat van gehad. Ze is 15 geworden en ze had maandelijks wel eens een reep of chocolade koekje te pakken, omdat mijn vader een grote chocola eter is (elke dag wel een reep) en niet altijd even goed oplette..

Ik kon er wel om lachen.. Vooral als we haar mand dan schoonmaakten. Dekens eruit, wassen en de mand uit stofzuigen. Vonden we altijd chocoladepapiertjes, verpakking van vlees voor op brood, verpakking van de metworst etc.. En wij hadden het heel vaak niet door dat tijdens het boodschappen uitpakken, boodschappen af en toe verdwenen.

Het is wel lastig om constant erop te moeten letten. Dat ging vaak zat mis bij ons. Zeker in toen zo'n groot gezin.. Het is een knopje omschakelen en constant bezig zijn met denken om het eten, tot het je tweede natuur word. Nu nog steeds, op kamers, terwijl ik hier geen dier heb, leg ik mijn bord met eten wat hoger of laat ik het niet snel onbewaakt achter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:30

chantal_bel schreef:
je haalt me de woorden uit de mond. schoonouders hebben een flatcoared retriever die 2 weken ouders is dan mijn rr. en hun hond is een stuk makkelijkee op te voeden dan die van ons. wat een verschil erin een jacht hond kan zitten

Eerlijk gezegd denk ik dat het een Ridgeback ook wel af te leren is, alleen moet je dan wel erg volhardend zijn.
RR zijn van oorsprong meer bewakers geweest dan jagers en het jagen wat ze hebben gedaan was meest stelwerk, dus een echte killer is het niet en dat maakt nogal een verschil. Alleen is het een erg zelfverzekerde en zelfstandige hond, wat het trainen een stuk lastiger maakt.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:34

betadine schreef:
Kuggur schreef:
Je hond afleren eten te pakken dat veel lekkerder is dan zijn brokken, en onbewaakt ter beschikking staat?
Vergeet het maar.

Ben ik mee eens.
Mijn hond was ook een verschrikkelijke jatter. Dit is wel verbeterd sinds hij vlees krijgt. Hij at ook maar moeilijk zijn brokken en was dus steeds hongerig.

Eten beter opruimen is de enige oplossing vrees ik. Je hebt nog geluk dat hij uit je bord jat. Mijne krijgt de vriezer en de oven open :')

Inderdaad. Afleren ? Niet te doen :) straffen heeft ook geen zin want ze weten toch dat t niet mag. Hier ook zo, laatst boodschappen gedaan, k vond achterin de auto me vleeswaren, alleen zonder vlees :) heb het niet eens doorgehad. Je kan moeiijk verwachten van een hond dat ie er van afblijft.
Hij heeft t heel sneaky gedaan, had niks door. Had ik het maar beter moeten opruimen of niet in de achterbak leggen.
Laatst bijgewerkt door Kermis op 05-06-14 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:34

het is nog niet extreem dat ze het doet. 1 max 2xin de week. had er eerst vast zitten aan de riem. maar hier werd ze zo ongelukkig en narrig van dat ze gewoon niet meer mee wou op wandeling.

ze mag nu weer los lopen en is gelijk een stuk vrolijker en speelt weer met een balletje of iets dergelijks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:37

Kermis schreef:
betadine schreef:
Ben ik mee eens.
Mijn hond was ook een verschrikkelijke jatter. Dit is wel verbeterd sinds hij vlees krijgt. Hij at ook maar moeilijk zijn brokken en was dus steeds hongerig.

Eten beter opruimen is de enige oplossing vrees ik. Je hebt nog geluk dat hij uit je bord jat. Mijne krijgt de vriezer en de oven open :')

Inderdaad. Afleren ? Niet te doen :) straffen heeft ook geen zin want ze weten toch dat t niet mag. Hier ook zo, laatst boodschappen gedaan, k vond achterin de auto me vleeswaren, alleen zonder vlees :) heb het niet eens doorgehad. Je kan moeiijk verwachten van een hond dat ie er van afblijft.

Mijn Jack zit rustig samen met de vleeswaren in de koffer, zelfs als ik nog even in een andere winkel moet zijn (en ze weet echt wel dat auto sluiten betekent dat baasje langer weg is. )

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:40

Citaat:

Mijn Jack zit rustig samen met de vleeswaren in de koffer, zelfs als ik nog even in een andere winkel moet zijn (en ze weet echt wel dat auto sluiten betekent dat baasje langer weg is. )[/quote]

Meestal gaat het ook goed, maar het blijven beesten. Geef ze eens ongelijk. Ik heb ook een Jack kruising trouwens leuk :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:42

Je hebt veel verschillende jachthonden.. Windhonden zoals die van mij zijn zichthonden, en erop gefokt om te focussen op alles wat beweegt en daar ook gefocust op te blijven. Dat instinct zit zo diep, dat krijg je er niet uit, of je moet het echt eruit gaan fokken. Maar er zijn ook jachthonden die juist gefokt worden op gehoorzaamheid en dus eerst moeten wachten op een sein voordat ze mogen gaan, en bv een prooi niet mogen aanraken. Ook jachthonden, maar veel makkelijker om af te leren om te jagen.

Mijn hond laat ik trouwens gewoon in de kofferbak achter naast een tas vol eten, inclusief worst en kaas, en ik hoef me echt geen zorgen te maken dat ze er in is geweest :D heerlijk!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:54

LoveUggs schreef:
LukieBradley schreef:
Precies wat bovenstaand ibbel zegt :)
We hebben er nog 2 en de mijne houd ze feilloos in de gaten en wil ze altijd voor zijn.
Schrokt ook enorm inderdaad, krijgen wel op een aparte plaats eten zodat we rust kunnen bewaren maar owee als je in de buurt komt :Y)
Het is makkelijker gezegd dan gedaan om haar eruit te slepen.
Ze zit dan zo in haar eigen wereld en vergeet dan dat ze eigenlijk heel lief is.
Straffen werkt echt niet geloof me maar, dan is ze overigens ook doodsbang en kruipt in elkaar en zo wil ik mijn hond ook niet houden :p
Nemen Het maar op de koop toe, imo is dus niet elk gedrag af te leren

Jij zit dan ook met een geheel ander probleem :+
Wat doet ze als je haar wat brokken uit de hand geeft? Grijpt ze dan je handen?
Misschien je hond laten merken dat je haar eten niet afpakt, maar dat je het haar aanbied.

Geloof me dat alles is geprobeerd :+
:=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:56

Serieus wat doet ze als je haar uit de hand geeft?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:01

Ze zit niet voor niets in haar bench hè tijdens etenstijd :+
met een koekje geven oid bijt ze je vingers er net niet bij af
Die moet als pup iets hebben meegemaakt waardoor het verkeerd ingeprent is.
Ze is met 12 weken bij ons gekomen en zat nog een eigenaar tussen ook.
Eten is haar enige probleem, altijd honger en daar waar ze kan haalt ze het weg.
Laatst dook ze spontaan in de chips zak.
Natuurlijk mag ze dat niet en word ze weg gestuurd.
Maar zodra je stem verheft of de "verkeerde" beweging maakt krimpt ze in elkaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:16

LukieBradley schreef:

Dat is niet hetzelfde als voedselagressie, dat is gewoon een kwestie van opvoeding.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:23

In haar geval zeker niet :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:25

Ook slecht gedrag is af te leren ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:33

Ik had een Jack en die bleef van onze loslopende konijnen en cavia's af.
Maar "vreemde" dieren waren niet veilig.

De jack ging regelmatig mee naar mijn opa (kwam zij ook vandaan) en bleef ook van zijn kippen af... totdat hij een nieuwe ertussen had lopen. Die pikte zij er binnen no-time tussen uit.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:49

LukieBradley schreef:
Die moet als pup iets hebben meegemaakt waardoor het verkeerd ingeprent is.
Ze is met 12 weken bij ons gekomen en zat nog een eigenaar tussen ook.
Eten is haar enige probleem, altijd honger en daar waar ze kan haalt ze het weg.
Laatst dook ze spontaan in de chips zak.
Natuurlijk mag ze dat niet en word ze weg gestuurd.
Maar zodra je stem verheft of de "verkeerde" beweging maakt krimpt ze in elkaar.

Probeer als je haar een koekje geeft, en je weet dat ze nog net niet je vingers eraf hapt, je hand eens tot een gesloten vuist te houden. Koekje in je hand, hand dicht, en eerst maar eens snuffelen. Doe je steeds op nieuw tot ze het er rustig uit eet, ipv happen. Hondje van mijn oma neemt ook zowat je vingers mee. Op oudere leeftijd is het helaas wel moeilijk aan te leren, maar het kan. Ik bied het hem aan en zodra hij een heftige hapbeweging maakt haal ik het weg, en sluit mijn hand. Dan probeerd hij mijn hand 'open' te krijgen met zijn neus, en wacht ik gewoon af. Eerst rustig, daarna opnieuw proberen..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:54

Hebben we ook geprobeerd, zolang ze het niet ziet is ze rustig.
Zodra ze een stukje ziet slaat ze op tilt.
Het is puur voedselnijd.
We hebben er 4 jaar lang iedereen bij gehad en allerlei Hulp gezocht maar niets heeft geholpen.
Degene die het beter weet is van harte welkom.
Maar Tot Nog toe heeft niets gebaat en ik ken toch echt mijn eigen hond wel :d
Wij haar ook en daarom is het nu stabiel.