Diablo schreef:Wij hadden eens het gras heel hoog staan, ik ben toen met de grasmaaier over een jong haasje gereden, zijn achterpootjes waren kaarsrecht afgesneden. Heel naar een vreselijk zielig, maar ik had het beestje echt niet gezien. Ik wil er maar mee zeggen dat het best mogelijk is dat het ongeluk is geweest.
Is ook eigenlijk de reden dat ik in dit geval denk aan een ongeluk.
a) de wond is mooi schoon, heel recht, haartjes mee afgesneden, dan heb je het dus over een donders scherp mes, oftewel industriële messen, geen huis- tuin- en keukenmes. Ik ben zelf hobbykok, en heb aardig wat geïnvesteerd in mijn keuken, en met mijn messen kun je heel gemakkelijk vlees en groente snijden, maar geen bot of haar (ja, ik maak weleens vlees klaar als gasten dat perse willen). Het allerscherpste is mijn fileermes, en dat is zo dun dat je er zoiets zeer zeker niet recht mee kunt afsnijden. Zo een wond is dus door een particulier eigenlijk niet te maken. Haren zijn namelijk heel hard én heel flexibel, en het mes moet dus zo scherp zijn dat het, zonder de haar opzij te duwen, hem doorsnijdt, dat lukt je zelfs niet met een professionele kappersschaar, laat staan een huis- tuin- en keukenmes. En dan hebben we het hier over heel fijn, dun kattenhaar.
b) stel je zou de kat aan de staart optillen en dan de staart afhakken, lijkt me de kans niet aanwezig dat de kat braaf stil blijft hangen, en ook een slapende kat is dan echt wel wakker (kwam een kindje uit de buurt achter). Je hebt de kat dan ófwel hevig aan het spartelen, óf in je handen hangen, in beide gevallen is niet mogelijk om in één keer die staart af te snijden. Sowieso, een kat die niet je eigen kat is, die je vasthoudt gaat spartelen en probeert los te komen.
c) buiten dat, iemand die gebakken sponsen en vergif neerlegt, is passief-agressief, en wel degelijk een kattenhater, maar passieve agressie wordt zelden omgezet in actieve agressie, zeker wanneer de kans is om onder de krassen te komen zitten heel groot is, en je flitsend snel moet zijn om de kat überhaupt te pakken te krijgen.
(hierbij dus gelijk een tip: mocht je iemand zien die verschrikkelijk onder de krassen zit, met name onderarmen en handen (katten trekken zich nl aan de buikspieren op en grijpen naar dat wat het dichtstbij is, in dit geval handen en onderarm) kun je ervanuit gaan dat dat de dader is).
Neem daarbij dat katten werkelijk overal op en vooral in zitten (if it fits, I sits) en de kans op een ongeluk met een snijmachine, grasmaaier, whatever lijkt zeer me reëel (wat dus o.a. ook de reden is dat ik mijn katten binnen heb gehouden, heb er eens een veel te jong verloren aan een ziekte die leek op FIP, en nooit nooit meer).