Alternatieven voor het oormerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:21

Dit lees ik er over Pearl:

Citaat:
De maagbolus: het zijn mini-maagbolussen, maar het is wel even schrikken als je het lammetje naast de bolus houdt. Ze moeten ingebracht worden als het dier een gewicht bereikt heeft van vier kilo of bij een leeftijd van maximaal 6 maanden. Op de bolus moet hetzelfde nummer staan als op het oornummer.
Het gaat eigenlijk verrassend gemakkelijk: de bolussen even in de sla- of olijfolie dopen, wat ze gladder en smakelijker maakt. De helper houdt het dier op schoot en duwt de kaken vanéén, de ander brengt met de hand de punt van de bolus diep in de keelholte en drukt met de wijsvinger de bolus nog even na. Hand eruit en de bek nog even dicht houden tot er een slikbeweging gemaakt is. Een handige en ervaren schapenhouder kan het wellicht in z’n eentje, maar met z’n tweeën werkt het prettiger. Ook kan een pillenschieter gebruikt worden in plaats van het met de hand inbrengen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:24

Dus je geit krijgt eerst een naald in zich, daarna een geval door zijn keel en ook nog een tattoo in zijn oor, zodat je hem de 2 seconden bespaard die het duurt om een oormerk aan te brengen?

Je riskeert liever beschadiging van de slokdarm dan een uitgescheurt oor?

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:27

Iris82 schreef:

Citaat:
De maagbolus: het zijn mini-maagbolussen, maar het is wel even schrikken als je het lammetje naast de bolus houdt. Ze moeten ingebracht worden als het dier een gewicht bereikt heeft van vier kilo of bij een leeftijd van maximaal 6 maanden. Op de bolus moet hetzelfde nummer staan als op het oornummer.
Het gaat eigenlijk verrassend gemakkelijk: de bolussen even in de sla- of olijfolie dopen, wat ze gladder en smakelijker maakt. De helper houdt het dier op schoot en duwt de kaken vanéén, de ander brengt met de hand de punt van de bolus diep in de keelholte en drukt met de wijsvinger de bolus nog even na. Hand eruit en de bek nog even dicht houden tot er een slikbeweging gemaakt is. Een handige en ervaren schapenhouder kan het wellicht in z’n eentje, maar met z’n tweeën werkt het prettiger. Ook kan een pillenschieter gebruikt worden in plaats van het met de hand inbrengen.

Nondeju.. Dan kan er maar 1 een maagbolus.. Weet eerlijk gezegd even niet meer wat ik moet doen nu.

Elise_0o schreef:
Dus je geit krijgt eerst een naald in zich, daarna een geval door zijn keel en ook nog een tattoo in zijn oor, zodat je hem de 2 seconden bespaard die het duurt om een oormerk aan te brengen?

Je riskeert liever beschadiging van de slokdarm dan een uitgescheurt oor?

Nou, eerlijk gezegd weet ik het niet meer. Een naald in zich vind ik een beetje overdreven. Een goede dierenarts zet een spuitje zo dat het dier het niet merkt. Wanneer hij volledig verdoofd is krijgt hij niets mee van de tattoo en hier zal hij hierna niets meer van merken. Een oormerk hangt voor altijd aan zijn oor en dat vind ik persoonlijk erger dan een tattoo.

Wil aan zo'n maagbolus eigenlijk ook niet beginnen.

Iris82

Re: Alternatieven voor het oormerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:29

Omdat de andere te oud zou zijn?

Nee dat is omdat het eigenlijk wettelijk zo is dat ze voor hun 6e maand geindentificeerd zou moeten zijn. :j Niet dat die bolus dan niet meer zou kunnen hoor.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:32

Ieder z'n keuze maar ik vind het bizar dat je liever de risico's van een verdoving hebt (ergste risico: dode geit, geiten zijn nogal gevoelig voor narcose) dan die van een oormerk (ergste risico: uitgescheurd oor).

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:41

Iris82 schreef:

Citaat:

Toch denk ik: Bij een lammetje is dat denk ik makkelijker gedaan dan bij een volwassen geit. Krijg je bij een volwassen geit ook een bolus in zijn keel geduwd terwijl je hem zodanig vast hebt dat hij niet ontsnapt (geiten zijn verdomd sterk!).

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:43

Waarom heb je eigelijk geiten meegekregen zonder nummers?

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:36

Omdat ik de oormerken niet in de oren wilde hebben en ze eigenlijk naar een weitje achter in de tuin van een particulier zouden gaan, de eigenaren van mijn oude verzorgpaard. Hier vonden zij het ook niet nodig maar op deze andere weide moet het dus..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:39

Je zou eventueel als je toch aan de oormerken zou moeten ook naar die kleine platte kunnen kijken.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:17

quera schreef:
LuckyLuna schreef:
Er zit toch echt en verschil ik jet houden van 2 of 200 geiten en andere dieren.

Voor de mensen die graag 2 als hobby willen zou een oplossing mogelijk moeten zijn.

Maar die is er niet en dus zou ze gewoon een oormerk moeten ( laten) schieten.

Dus omdat vrouwen geen stemrecht hadden moesten we ons er ma bij neerleggen.

Sorry ma tijden veranderen, steeds meer mensen hebben graag hobby dieren.
En steeds meer dieren krijgen dus een ander doel dan alleen slacht.

Oftewel wetten moeten met de tijd mee aangepast worden!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:35

Deze wet is in de jaren 90 ingevoerd, omdat we met de tijd mee moesten..

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 22:38

Elise_0o schreef:

Een mobiele telefoon wordt ieder jaar vervangen.

Sorry ma ik zie het probleem van wet aanpassen niet?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 00:25

LuckyLuna schreef:
Elise_0o schreef:

Een mobiele telefoon wordt ieder jaar vervangen.

Sorry ma ik zie het probleem van wet aanpassen niet?

Een wet pas je niet zomaar eventjes aan.
*maar

ts
ik bedoelde mijn reacties niet aanvallend naar jou toe hoor. Maar vooral richting dat het overal is dat van alles zielig is. Alles is zielig en sneu en ik snap dat niet.
Natuurlijk is het vervelend dat de wet op deze manier is geregeld, ook voor hobbyisten maar helaas is dat zo.. en om eerlijk te zijn vind ik zo'n ding door de strot douwen (om het even bot te zeggen) minder vriendelijk klinken.

Hoop dat je dan toch nog toch een goede oplossing komt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 06:14

Zoals ik het nu begrijp, zoekt ts naar de meest diervriendelijke manier van identificatie. Niet alleen tijdens het plaatsen, maar ook na plaatsing.

Ik zou voor die maag bolus en tattoo informeren bij de dierenarts en naar zijn ervaringen vragen.