Loslopende hond krijgt een schop.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Loslopende hond krijgt een schop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:25

Nou dat is dus niet zo. :)

Jij bent als bezitter van een hond altijd risicoaansprakelijk voor de schade die jouw hond toebrengt aan andere... (vul maar in). Daarnaast wordt er gekeken of er een bepaalde mate van eigen schuld bij de tegenpartij ligt.

Ieder geval wordt apart bekeken en beoordeeld. Hierdoor zijn er geen harde uitspraken te doen zo van: als de hond... dan... Dat is per situatie verschillend.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:46

anneliesdj schreef:
Martine_R schreef:

Ik heb ook een grote hond, en heb daar ook wel eens last van.
Maar laten we even eerlijk zijn: een grote hond richt ook sneller grote schade aan dan een kleintje, dus die gedachtegang kan ik enigzins volgen ja.

Dat ligt volledig aan hoe sociaal de hond is, een onsociale keffer richt veel meer schade aan dan een reusachtige sociale hond die alleen een snauw uitdeelt ter verdediging.
Juist die naieviteit die denkt dat zo'n kleintje toch niets kan aanrichten, levert een hoop narigheid op.

Ja maar ik mag aannemen dat de man die de Teckel een schop gaf, die gaf omdat hij dacht dat hij nìet sociaal was? In het geval van niet sociaal maakt het dus wel degelijk uit of de hond groot is of klein.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:02

Lastige situatie. Aan de ene kant is de eigenaar fout, de hond had aangelijnd moeten zijn. Aan de andere kant vind ik het dan ook weer een beetje te ver gaan dat de hond dan gelijk een schop krijgt , mits de hond niet agressief op deze persoon af kwam. ZO wel, dan is de schop gerechtigd. Liever dat dier een schop dan een hap in je achillespees :')

Maar schop zonder aanleiding.. nee. Hond kan immers niet zelf het bordje lezen en zijn baasje er op wijzen dat hij aangelijnd moet zijn.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:54

Wat een rare reactie van jouw man. Alsof het niet erg is wat er is gebeurd. En alsof hij kan zien dat het hondje niets mankeert.

Je gaat een hond toch niet schoppen terwijl het niets doet? Het gedoe om het aanlijnen heeft daar geen flikker mee te maken.

Walgelijk zeg die man had echt een probleem gehad als dat bij mijn hond gebeurde.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:09

Heel lastig!
Denk ook dat een schop niet nodig is geweest maar wellicht schrok de eigenaar van de aangelijnde honden ook van de aanstormende hond. Geen excuus maar wel begrijpelijk als je schrikt.
De man van de loslopende honden reageert natuurlijk buitengewoon asociaal.

Afgelopen zaterdag liep ik met het hondje van mijn ouders, netjes aangelijnd want zodra ze een andere hond ziet zijn die oren voor de sier. Dus aan de lijn.
Tis maar een klein hondje en ziet er schattig uit, maar dat is ze dus naar andere honden niet. Ik had al een loslopend ander hondje gespot en hoopte dat deze niet mijn kant op zou komen. Dat gebeurde uiteraard wel. Was oud hondje dus ging niet zo snel :+
Dus ik roep: denk om je hond, de mijne is niet zo lief. En ik krijg idd terug dat die van hem niks deed :roll:
Omdat het een wat ouder hondje was had ik die van mij al kunnen waarschuwen dus er gebeurde niks.
Vrouwtje zei nog: ach die van jou ziet er zo lief uit, daar kan toch geen kwaad in zitten :n ze moest eens weten in wat voor furie ze kan veranderen.
Mensen denken echt niet na of wat de andere hond kan doen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:52

Winged schreef:
PaulinBijoux schreef:
Kleine toevoeging voor die mensen die denken goed bezig te zijn met hun loslopende, vrolijke en sociale hond:

Als een hond is aangelijnd, met een lijnlengte van minder dan 1 meter dan is de hond aan de lijn vrij om wat dan ook te doen. Als de agressieve hond dan bijt, is dit niet de fout van de aangelijnde hond maar de fout van de loslopende hond! Dus je kan er helemaal niks mee om met je sociale maar dode hond bij de politie. Je krijgt gewoon de opmerking: Dan had je de hond bij je moeten houden.

Amen _/-\o_

Bovendien, wat doe je met een niet aangelijnde hond in een gebied waar je je hond aan MOET lijnen.

De situatie van de persoon waarop ik reageerde was op een hondenlosloopgebied, dus ik ben daar zeker niet verplicht om mijn hond aan te lijnen.[/quote]

Je bent daar idd niet verplicht om je hond aan te lijnen. Wel ben je ook daar verplicht om je hond onder appel te hebben en te zorgen dat hij geen overlast veroorzaakt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:04

Hier is het best normaal om de honden in een aanlijn gebied los te laten, hoe vaak ik onder het wandelen wel niet hoor "Hij doet niks!". Als ze een "Mijne bijt" horen, hebben ze de hond ik enkele tellen terug aan hun zij om aan te lijnen, niet voor hun agressieve hond, maar die wat aan de lijn zit. Hier zijn nooit problemen mee dus hier word ook nooit een hond geschopt.

Moet er nog bij komen, kijk nu heb ik een Stafford/pitbull (ook nog eens red nose, hoe eng kun je hem hebben) dus zou ik zo een reactie best begrijpen, maar bij een kleine hond een schop geven? Weg duwen met je voet kan nog wel, maar niet trappen, dat kan echt niet door de beugel... :n

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:00

Freggle_Edge schreef:
PaulinBijoux schreef:
Kleine toevoeging voor die mensen die denken goed bezig te zijn met hun loslopende, vrolijke en sociale hond:

Als een hond is aangelijnd, met een lijnlengte van minder dan 1 meter dan is de hond aan de lijn vrij om wat dan ook te doen. Als de agressieve hond dan bijt, is dit niet de fout van de aangelijnde hond maar de fout van de loslopende hond! Dus je kan er helemaal niks mee om met je sociale maar dode hond bij de politie. Je krijgt gewoon de opmerking: Dan had je de hond bij je moeten houden.

Amen _/-\o_

Bovendien, wat doe je met een niet aangelijnde hond in een gebied waar je je hond aan MOET lijnen.

De situatie van de persoon waarop ik reageerde was op een hondenlosloopgebied, dus ik ben daar zeker niet verplicht om mijn hond aan te lijnen.[/quote]

Je bent daar idd niet verplicht om je hond aan te lijnen. Wel ben je ook daar verplicht om je hond onder appel te hebben en te zorgen dat hij geen overlast veroorzaakt.[/quote]

Mijn hond veroorzaakt zeker geen last, is niet agressief, bijt niet, is de goedheid zelve en luisterd als ik zeg dat ze moet blijven staan.

Ik snap het alleen niet dat op de weinige plaatsen waar mijn hond los kan lopen, ik dan nog mijn hond moet gaan aanlijnen en rekening mee moet houden met honden die aangelijnd zijn in hondenlosloopgebied omdat die agressief zijn.
Dat is toch de omgekeerde wereld, dat ze dan gaan lopen op de vele plaatsen waar de honden aangelijnd moeten zijn.

Waar kunnen brave honden dan nog loslopen en hun uitleven, zonder ze aangelijnd moeten zijn of naast ons moeten lopen?

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:18

@chanel1985

Dit ben ik helemaal met je eens. Het is natuurlijk heel erg flauw om met een bv loopse teef of agressieve aangelijnde hond in een losloop gebied te gaan lopen wandelen.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:31

Als die geen overlast veroorzaakt, dan is er toch ook geen probleem?
Beetje rekening houden met elkaar en ten aller tijden je hond blijven lezen tijdens het wandelen voorkomt een hoop ellende.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:34

nee, maar ik ga mijn hond daar niet voor aanlijnen in een hondenlosloop gebied, ik vind dat dat het zoeken naar problemen is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:36

Maar je hebt een bos, een groot bos. Overal kan je hond los, enkel kom je zo 1 of 2 keer een tegenligger tegen die vraagt of jouw hond niet op zijn hond af wil stormen want dat vind zijn hond niet fijn. Dat is toch niet teveel gevraagd?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:37

Dat een hond in een losloopgebied onder controle van zijn eigenaar moet staan, zegt toch niet dat je hem daar aan moet lijnen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:41

Ik ben van België, in mijn ogen is een hondelosloopgebied een omheinde hondenweide. Daar ga ik ze niet aanlijnen en ga ze ook niet bij mij houden, dat is de speelplaats voor honden.
Daar staat ook dat je daar met je hond niet moet ingaan, als ze agressief zijn ofzo.

Als jullie een echt bos bedoelen, dan is er inderdaad minder een probleem. IS er meer ruimte.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:44

Een hond moet altijd te controleren zijn. Kan dit niet als hij losloopt omdat de hond simpelweg niet goed luistert, hoort hij aan de lijn.

Zelf ga ik ook naar het bos met mijn aso hond. Die goed luistert, maar alsnog op straat altijd aan de lijn.
Maar ik ga altijd naar een plek waar bijna niemand komt en waar het overzichtelijk is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:28

ThreeFingers schreef:
Persoonlijk vind ik het belachelijk als je een lastige hond hebt en je wilt niet dat je last hebt van loslopende honden, dan ga je NIET in een losloop gebied lopen. Dat heet provoceren.
Maar alsnog ik ben niet tegen loslopende honden mits ze luisteren en fatsoenlijke baasjes hebben.

Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
En of de hond al dan niet lastig is is niet aan de orde.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 06:38

Citaat:
Mijn vader heeft overigens klappen uitgedeeld (helaas nog net minderjarige gasten) toen onze onderdanige teefje een paar trappen kreeg van een hangjongen.
Ze liep trouwens los, terwijl dat eigenlijk niet mag.... So what. Sommige honden doen nu eenmaal niets, nooit niet. En de boete is voor de eigenaar....

Wat een mispunt is je vader. Hij laat willens en wetens de hond los waar het niet mag.
Hond krijgt schoppen van jongeren en je vader slaat.
Ik als ouder zou aangifte hebben gedaan.
Vader had hond aan de lijn moeten houden, hadden die jongens niets kunnen doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:16

Dus omdat een hond losloopt krijg je een vrijgeleide om dat dier in elkaar te shotten?

Tuurlijk is die eigenaar in fout, geef die gerust een boete, maar dat betekend niet dat die jongeren zomaar die hond in elkaar mogen shotten en dat je daar niets tegen mag doen.

Ga jij een fietser in elkaar kloppen omdat die op het voetpad rijdt waar het niet mag?
Het zou nogal een boel worden als iedereen maar erop begint te kloppen, om alles in goede banen te laten verlopen heeft men politie uitgevonden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:24

Ik kan het wel begrijpen. Waarom moet een hond naar een andere hond toe lopen die aan de riem zit? Hou hem lekker bij je. Dat doe ik ook op bv het strand. Niet zo maar mijn hond naar een andere hond laten lopen.
Meestal probeer ik er tussen te gaan staan als ik mijn hond aan de riem heb en er komt er een los aan maar mocht die op mijn hond springen dan pak ik hem wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:28

Ik zou mij daar helemaal niet mee bemoeien, dat soort dingen gebeuren...

Due mongolenroeper had zijn hond aangelijnd moeten hebben....en dat " hij doet niks" daar wordt ik groen van...had een hond die WEL wat deed en dus nooit los liep...maar ik moest wel zorgen om andermans honden van hem af te houden......en als er dan wordt geroepen, ach de mijne is groter...krijg ik helemaal de scheit...

Je bent er niet bij geweest....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:42

Ik snap beiden partijen. Het is vervelend als je hond een schop krijgt, maar het is handiger hem dan aan te lijnen en te vragen waarom de ander dat doet als tekeer te gaan en te gaan bedreigen of zoals ik hierboven zelfs lees mensen te gaan slaan, valt mij niks meer in. Mijn hond sprinte een keer de voordeur uit recht op een herder af en kreeg een schop van de eigenaar. Ik heb de hond bij mij geroepen en gevraagd hoe of wat en toen bleek de herder erg agressief te zijn, dus de baas wilde mijn hond tegen de zijne beschermen door hem weg te schoppen. Ik begrijp dat en heb er geen problemen mee. Mijn hond moet gewoon luisteren en als hij dat niet doet meg hij met deze reden zeker merken dat het niet kan wat hij doet.
Dezelfde hond van mij is zelf ook geen lieverdje (witte poedel in mijn profiel) hij ziet lief en schattig uit met als gevolg dat iedereen in het aanlijngebied hun honden gewoon los op hem af laat komen. Als ik zeg hij bijt dan maakt dat helaas geen indruk en zeggen mensen dat voelt mijne toch niet, of och maakt niet uit leert die van mij dat hij niet op alle honden af moet gaan. Mijne bijt na meerder bnijtincidenten en dus puur uit angst, nu wil ik de angst voorkomen en het gedrag afleren, wat moeilijk gaat met bovenstaande reacties. Ik jaag andere honden nu ook weg, ik roep een waarschuwing en daarna jaag ik ze weg. Ik heb geen zin in dat gedonder. Buiten de reactie van mijn hond heb ik nu namelijk ook al 2 keer meegemaakt dat die hond die niks zou doen , mijne wel pakte, dan zijn mensen ook nog verbaasd als je boos wordt. Ik kan dan ook begrijpen dat de eigenaar van de aangelijnde hondjes in dit geval een schop verkoopt, je wordt namelijk erg moe van die reactie o mijne doet niks hoor.....

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:48

Als je in een aanlijngebied je hond los hebt lopen en die hond loopt naar een hond die aangelijnd is, dan heb je inderdaad het volste recht om er iets over te zeggen, en bij agressie iets te doen om je eigen hond te verdedigen.

Maar het gaat er bij mij niet in dat zoals een bokker in een eerdere reactie vertelde dat haar brave, onderdanige, niets misdoenende hond een paar schoppen krijgt van een hangjongere (zonder hond) en dat een andere bokker dit normaal vind want hij liep los. En de reagerende vader een mispunt is omdat hij daarop reageert en zijn hond verdedigt.
Als dit normaal is, waarom is er dan nog politie, als we het recht in eigen handen nemen?

Ok, hij is fout om de hond los te laten, maar wat is er verkeerd aan in dialoog gaan en als dat niet helpt dan bel je de politie.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:07

chanel1985 schreef:
Ik ben van België, in mijn ogen is een hondelosloopgebied een omheinde hondenweide. Daar ga ik ze niet aanlijnen en ga ze ook niet bij mij houden, dat is de speelplaats voor honden.
Daar staat ook dat je daar met je hond niet moet ingaan, als ze agressief zijn ofzo.

Als jullie een echt bos bedoelen, dan is er inderdaad minder een probleem. IS er meer ruimte.

Hier ben ik het ook met je eens. In België moet je eigenlijk verplicht je hond ten alle tijden aanlijnen, tenzij het aangegeven staat dat het niet moet. Ik laat m'n hond ook nooit los, behalve in een omheind gebied zoals een hondenpark. Bij de ingang van elk park staat trouwens een bordje met regels, en een van die regels is namelijk dat je met een agressieve hond onder geen geval binnen mag.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:23

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:25

@ Chanel1985.

Van de ene kant wil je niet dat mensen het recht in eigen handen nemen en dus de politie moeten bellen.
Alleen als het je eigen hond betreft die belaagd wordt, dan mag je vader er opeens wel op losslaan? Ook hij had de politie kunnen bellen i.p.v. een ander te meppen.

Ik zou mijn hond uiteraard ook niet zo maar laten schoppen. Maar de beschreven situatie zoals ik hem in het bos meemaakte, zal bij ons ook niet zo vlug voorkomen. Ik laat haar niet loslopen waar het niet mag en hou de omgeving altijd in de gaten. Als ik iets of iemand aan zie komen, roep ik haar altijd bij me en lijn haar aan. Niet omdat ze iets doet, maar omdat heel veel mensen bang zijn voor Bull Terriërs vanwege hun vreemde kop.

Ik vind dus ook dat die man niet moest gaan miepen over identiteitspapieren om erachter te komen wie de persoon is en bij wie hij dus moet zijn om eventuele DA kosten te declareren toen hij zijn hond willens en wetens losliet waar het niet mag. Als je meent je hond te moeten laten loslopen waar het niet mag, je hem niet onder appel hebt en hij dus een schop krijgt, dan is dat voor je eigen risico; had je hem maar niet los moeten laten, dan was het ook niet gebeurd. Nogmaals, ik keur niet goed dat de hond zomaar een schop heeft gekregen, maar ik weet niet wat de achterliggende gedachte was die deze reactie heeft veroorzaakt.