Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:06

Anoniem schreef:
Kom hier maar eens wonen dan als je me niet gelooft. Neem meteen oordoppen mee want de laatste dagen wordt er dagelijks veel geschoten, ik weet niet op wat want de reetjes zijn op 1 na hier op.
Ze zijn aan het oogsten dus dan loopt er altijd een groep jagers mee om alles dat uit het gewas komt rennen af te knallen.
1 ding weet ik wel, zodra op ons eigen stuk bos het jachtcontract afloopt komt er geen verlenging meer. Eerlijke jacht vind hier niet plaats, veel ouwe gekken die niets levends kunnen zien lopen.

Ik heb mijn honden overigens altijd electronisch aangelijnd.

Oke dan doen ze iets dat niet mag, reeen schieten mag alleen met ontheffing maar er is sowieso nu nog geen jachtseizoen. Dus als ze die ontheffing al hebben doen ze het nu op een moment dat het nog niet mag. Dus dan zou je naar de politie oid moeten stappen.

En on topic ik geef inderdaad eerlijk toe dat ik mijn hond laat loslopen. Ik had het ook niet kunnen zeggen.

Anoniem

Re: Boswandeling (tijdelijk) aangelijnd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:13

Ik geloof dat ik al eerder een keer heb gezegd dat Staatsbosbeheer het spelletje gewoon mee speelt hier. Boa van Staatsbosbeheer er al bij gehad, er is nog niets veranderd. Ach, als ze straks allemaal een keer dood zijn en er vanuit het grote bos geen nieuwe meer komen is het uit met de pret voor de jagers.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:43

liedje89 schreef:
superwoman schreef:
gaat er niet om of je er last van hebt.....
Gaat erom dat los verboden is !

Het is toch verboden omdat het een probleem is? Ik vind regels om de regels nu niet echt een argument, regels heb je gewoon verzonnen en kan je ook gewoon weer veranderen als ze nergens op slaan.

Imo zou het beter zijn als je gewoon echt de kwaaie aanpakt ipv het de kwaaie altijd maar voor de goede laat verpesten. Het is imo echt compleet idioot dat ik in overtreding ben als mijn bejaarde doodbraaf achter me aan sjokt zonder touwtje maar dat de buurman die zijn labrador van 40 kg iedere dag zijn dochter van 11 een rondje door de wijk laat sleuren, en daarbij vaak bijna verongelukt omdat de hond bepaald waar ze heen gaan zich braaf aan de wet houdt 8)7

Als ik de stadswacht tegen kom betaal ik de boete wel :$ , de politie hier is gelukkig niet zo flauw :P

sommige regels slaan wel ergens op.
Want (bijna) "iedereen" vind dat zijn hond onder appel staat - ongeacht dat een ander het daar regelmatig niet mee eens is. Dan zorgen de slechte idd weer voor strengere regels.... helaas

Ik heb er overgens ook 1 die achter ons aan sjokt of sjokt iets voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 19:42

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 20:02

Compleet off-topic ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:36

Jij gelooft mij niet toch. Vanavond speciaal voor jou gemaakt slimmerik, vanuit mijn tuin. Genoeg boeren campings hier in de buurt waar je goedkoop kunt overnachten, kom in het vervolg maar eerst eens een week of wat observeren voordat je je oordeel over mij velt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 21:07

Zo'n foto kan ik hier ook dagelijks maken. En geloof me ... bij jou in Twente zijn reeën zat. ;) Maar daar gaat de discussie niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:01

Aan de lijn lopen is toch wel een basisopvoeding vind ik.. Ook in het bos..
Dat de hond altijd netjes naast loopt en niet weg loopt zegt ook niet zoveel, het blijven honden.
Mijn witte herder bleef ook altijd bij mij, liep nooit weg en sprong toen we een mol tegen kwamen achter mij omdat hij die eng vond, toch is hij toen we op Vlieland waren achter iets aan gegaan.. Neus op de grond en in een drafje, bochtje om en weg was ie.. Wat hij geroken heeft weet ik niet maar hij was iets op het spoor en hoorde me gewoon niet meer.
5 minuten later kwam hij terug rennen, een beetje verward omdat hij dus ineens alleen was, daar kwam hij waarschijnlijk pas achter toen het spoor op hield.
Dat is de enige keer dat hij dus wel ging maar in het broedseizoen liep hij sowieso niet los op plekken waar dat niet mocht.
Normaal gesproken bleef hij dus ook altijd bij me, ging niet ver vooruit en jagen deed hij al helemaal niet, en toch had hij die ene keer iets in z'n neus wat wel heel aantrekkelijk was..
Nou mocht hij daar los, en reeën zitten er niet op vlie dus heel ernstig was het niet maar het was wel een bevestiging dat hij niet los ging in het natuurgebied hier tijdens de broedperiode.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:12

De vorige hond van mijn moeder liep uit zichzelf altijd, geen uitzondering, op het pad endeed zijn behoefte precies aan de rand van het pad. Makkelijk op te ruimen . Ging echt nooit maar dan ook nooit verder dan 2 meter (lijnlengte zegmaar, en dat nog niet eens) van de voet vandaan naar voren en bleef ook nooit achter. Luisterde perfect. Die zou ik los hebben laten lopen. Omdat die regrlmatig de kans had achter wild aan te gaan/ geschrokkenis van wild in de bossen en nooit buiten blikveld ging wisten we dat die alleen maar in onze armen zou springen van schrik en meer niet.

Elke andere hond, hoe braaf ook, zou ik aanlijnen.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:14

Blijft bijzonder te lezen hoeveel mensen er werkelijk niets van begrijpen.

Aanlijnplicht = vast
Losloopgebied = los ( tenzij tijdelijk anders aangegeven).

Das toch niet zo ingewikkeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:49

Als ze daar in de Achterhoek zo weinig reeën hebben, waarom vangen ze ze hier dan niet en zetten ze ze daar weer uit.
Oja, dat vinden jagers geen leuk spelletje.

Wie zegt dat dat reetje door een hond aangevallen is? Daar is helemaal geen bewijs van. Het kan net zo goed door een vos aangevreten zijn. De BOA die hier zogenaamd onderzoek kwam doen verklaarde dat jagers hier de delen van het geschoten kalfje hadden laten liggen zodat er nog meer op af zou komen, aaseters zoals vossen, zodat ze ook die zouden kunnen afschieten.
Wie zegt dat dat met dit reetje niet is gebeurd... Dat het geschoten is en als lokaas diende en vossen het aan hebben gevreten. Die jachtopziener stond er niet bij toen het beest werd aangevallen/gevreten.
Ik vind het een suggestief stuk.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:51

Nee, dat is ook niet ingewikkeld. Maar als de hond al doet alsof ie aangelijnd is, voegt in dat ene geval een touwtje niets meer toe. Als ie ook maar 1 pas verder dan lijnlengte bij ons weg zou zijn gelopen, heel soms achter ons zou blijven of wat dan ook ging de riem eraan maar dat was bij die hond gewoon niet nodig. Moet erbij zeggen dat die hond op leeftijd was en echt geen enkel jaaginstinct of zo had. Sowieso geen nuttige hondse vaardigheden had behalve lief zijn. En om bepaalde redenen niet goed aan de lijn kon. Was bij hem echt voor iedereen beter als die gewoon naast ons liep of vlak voor ons, dat gaf zelfs de boswachter toe.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:53

Repelsteel...who cares?
Het gaat hier om een wettelijk bepaalde aanlijnplicht..daar heb je je aan te houden..... zoals alle andere wetten

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:53

Mick75: heel l*llig gezegd.... maar ook dan geldt deze wet......

Klinkt wel als een prettige hond trouwens ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:02

Telt electronisch aanlijnen dan niet?

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:04

Ja telt ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:06

Oke, want te paard 2 honden uitlaten die aan uitloopljjnen zitten is niet te doen :o

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:09

Uh nee..... maar wettelijks gezien telt dat wel zover ik weet.

Daarnaast blijf ik mijn persoonlijke afkeer er tegen hebben want eigenaren hebben er over het algemeen geen kaas van gegeten en maken het niet bepaald een vriendelijk hulpmiddel.....maar dat terzijde...ik oordeel overigens niet over jou persoonlijk repelsteel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:16

Ik houd er ook niet van, maar zo zijn ze iig wel onder alle omstandigheden onder controle te houden (mocht dat nodig zijn ) en is het iig zeker dat er geen hond ergens heen rent zonder dat er ingegrepen zou kunnen worden. Overigens is dit een Garmin die de positie van de honden ook zeer nauwkeurig aangeeft en de hond automatisch binnen een afgegrensd gebied kan houden. Dus geen ordinaire teletact.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:07

Oke.. klinkt goed.
Wat voor signaal krijgt de hond dan als je op de knop drukt.
Als ik mijn honden stroom zou even (stel...) dan rennen ze heel hard nog verder weg in paniek denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:26

Paintlinger schreef:
Oke.. klinkt goed.
Wat voor signaal krijgt de hond dan als je op de knop drukt.
Als ik mijn honden stroom zou even (stel...) dan rennen ze heel hard nog verder weg in paniek denk ik.

Zo ziet de bedieningsunit eruit

http://nl.tinypic.com/m/i5uexw/3

Met de rechter ronde knop bovenin geef je een geluidsignaal, een pieptoon. Met de linker een korte stroomstoot en met de middelste een wat langere stroomstoot (ook maar kort hoor, geen halve minuut ofzo :P )
De sterkte van de stroomstoot is in te stellen van 1 tm 18. Bij 1 voelen ze echt niks, bij 18 denk ik dat ze behoorlijk zouden gaan gillen. Bij mijne staat hij gemiddeld op 8 a 9 omdat ik grote herders heb met dikke ondervacht in hun vacht waar het anders niet goed doorkomt. Op stand 6 reageren mijn honden niet.
Ik gebruik het alleen in een uiterst noodgeval wanneer ze niet naar normale commando's zouden luisteren. In het begin heb ik mijn jongste even zijn jachtinstinct onder controle moeten leren krijgen dmv dit apparaat omdat geen enkele andere training werkte. Hij is niet de enige uit het nest waarbij het jachtinstinct enorm sterk aanwezig is dus het lag echt niet aan mijn opvoeding ofzo.
Verder heb je een hele mooie gedetailleerde kaart waarop je altijd de exacte positie kan zien wanneer hij in losloop gebied loopt en uit zicht is. Ook kun je zien hoeveel meter hij van je vandaan is en of hij loopt of zit, of dat hij van je weg loopt of naar je toe komt. Dus je weet altijd wat je doet, geen ongelukjes door de hond te straffen met stroom juist op het moment dat hij naar je terug komt zoals met een teletact wel kan gebeuren.

http://nl.tinypic.com/m/i5uf05/3

Ik heb waakhonden, dus dat zijn van zichzelf al geen mietjes. Die raken van een stroomstoot niet in paniek. Al doe ik het liever niet en is het ook niet meer nodig nu. Maar ja... Paarden houd je ook binnen met stroomdraad, whats the difference?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 01:51

Ik laat mijn hond niet los in het bos, behalve in een losloopgebied. Achter ons huis zit een heel lang fietspad met een stoep ernaast, daar laat ik haar wel los, omdat er aan de ene kant een sloot is en aan de andere kant huizen. Ik laat haar niet los in het bos omdat ze een jachthondje is en nog wel eens achter dieren aan wil gaan denk ik (is nog nooit gebeurt omdat ik haar dan dus niet los laat) maar als ze een dier ziet aan de lijn wil ze nog wel eens eropaf stormen. (Is een enkele keer gebeurt). Maar dan hou ik haar meteen kort en word ze gestraft. Verder in het losloopgebied loopt ze wel los, dan blijft ze gewoon op het pad en binnen een straal van 5 meter bij je in de buurt. Toch durf ik het niet aan om haar verder ergens los te laten.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 04:22

Is het verplicht om je hond aan te lijnen? Lijn hem dan toch ook gewoon aan. Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een lijntje aan je hond vast te maken en dat vast te houden. Niet alleen herten kunnen er last van hebben, er zijn ook zat mensen die bang zijn voor een hond en zich niet prettig voelen met een loslopend bakbeest. Of dat beest nou braaf luisterde of niet: regels zijn en blijven regels en die horen nageleefd te worden. Als je je hond los wilt laten lopen ga je naar een losloop gebied. Die zijn daar voor bedoeld.

Ikzelf laat wel eens de honden van mijn vaders vriendin uit. Ze kunnen prima los, ze trekken alleen af en toe en grote bek naar anderen. Ze doen niks, ze blaffen alleen heel hard. Toch houd ik ze aangelijnd, dat is voor iedereen om mij heen een stuk prettiger. Zo moeilijk is het niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:17

Ik ben niet zo geïnteresseerd wat wettelijk de regels zijn als ik kijk naar hoe ik denk dat er veilig met een dier omgegaan kan worden. Dan zijn het voor mij richtlijnen, en eventuele boetes neem ik dan op de koop toe.

Wettelijk hoor je met je paard, aan de hand of erop, ook over de weg tussen de auto's te rijden i.p.v. op het fietspad.

Ik vind een hond die goed los kan (en dat is wel belangrijk, er moet gewoon een serieuze basis in zitten qua gehoorzaamheid, in ieder geval hier of blijf die hij vrijwel foutloos uitvoert), een serieuze welzijnsvermindering geven om die op veilige en verantwoorde stukken niet los te laten, zelfs als dat wettelijk verboden is. Een uur aan een lijntje is mijn hond niet echt voldaan van. Een uur los wel. Want dan kan hij lekker hond zijn. En dan loop ik met een 10-meter lijn voor een groot deel. Nu heb ik een route waar hij 20 minuten los kan en de rest aan die 10m-lijn, wat voor hem ook voldoende is. Maar legaal is het niet. Legaal hebben we namelijk alleen een driehoekje waar je met 5 minuten rond gelopen bent. EN dan hebben wij al geen echt mini losloopveldje.

Overigens mag hij ook niet naar andere mensen en (aangelijnde) honden toe, dus dan roep ik hem bij me en in geval van honden of mensen waar ik twijfel in zie, lijn ik hem aan. Dan hou je nog steeds rekening met anderen, zonder dat je hond daaronder hoeft te lijden. En sommige mensen blijven zuur kijken, maar blijven dan ook aan jouw kant van de weg lopen (weg waar 2 auto's elkaar kunnen passeren), daar hou ik niet meer rekening mee als dat ik hem aanlijn. Terwijl voor mensen die oversteken de hond volledig kort voor genomen wordt. Hij snuffelt toch niet aan vreemden zolang ze hem niet lokken, maar het gebaar is duidelijk.

PaintlingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:39

Ik hoor veel mensen erover dat ze het risico op een boete er voor over hebben....... dan gaat er dus nog maar 1 ding niet goed......

De boetes zijn te laag en moeten fiks omhoog!