Kat volledig buiten houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:12

blokje schreef:
maar als ik egoistische zou zijn is een katten eigenaar die zijn kat 24/7 binnen houd dan niet egoistische?
doe je toch ook puur voor jezelf.
iedereen neemt dieren voor zichzelf. altijd een egoistische keuze dus.
sommige katten zouden misschien best 24/7
binnen kunnen. maar onze buurkat mag alleen binnen en in de tuin. die jammert erg veel.

Ben ik egoïstisch omdat ik mijn kat, het dier waar ik verantwoording voor draag, waarvoor ik gekozen heb, te beschermen tegen aanrijding, vergiftiging, mishandeling van gekken, en stelen? Maakt mij dat een egoïstisch mens? Omdat ik niet wil dat mijn dier pijn lijdt, een langzame dood sterft of beschoten wordt?

Ik heb 3 binnenkatten die zelfs zelden in de tuin komen. Zij hebben een huis waar ze samen in spelen, ze hebben beschikking over het gehele huis behalve badkamer, waskamer en slaap kamer, ze hebben te eten, worden geborsteld, wordt met ze gespeeld. Ze hebben een eigen kattenkamer waar ze in kunnen als ze geen zin hebben in ons. Ze zijn gezond, en bovenal, niemand heeft last van het feit dat ik katten wil. En de katten kunnen geen gevaar van buiten af op lopen.

Als dat mij egoïstisch maakt, dan laat mij maar egoïstisch zijn.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:16

Amandavd schreef:
blokje schreef:
maar als ik egoistische zou zijn is een katten eigenaar die zijn kat 24/7 binnen houd dan niet egoistische?
binnen kunnen. maar onze buurkat mag alleen binnen en in de tuin. die jammert erg veel.

Ben ik egoïstisch omdat ik mijn kat, het dier waar ik verantwoording voor draag, waarvoor ik gekozen heb, te beschermen tegen aanrijding, vergiftiging, mishandeling van gekken, en stelen? Maakt mij dat een egoïstisch mens? Omdat ik niet wil dat mijn dier pijn lijdt, een langzame dood sterft of beschoten wordt?

Ik heb 3 binnenkatten die zelfs zelden in de tuin komen. Zij hebben een huis waar ze samen in spelen, ze hebben beschikking over het gehele huis behalve badkamer, waskamer en slaap kamer, ze hebben te eten, worden geborsteld, wordt met ze gespeeld. Ze hebben een eigen kattenkamer waar ze in kunnen als ze geen zin hebben in ons. Ze zijn gezond, en bovenal, niemand heeft last van het feit dat ik katten wil. En de katten kunnen geen gevaar van buiten af op lopen.

Als dat mij egoïstisch maakt, dan laat mij maar egoïstisch zijn.

sommige katten worden daar niet gelukkig van (ik zeg niet dat dit bij jouw katten het geval is.
Mijn katten zijn gelukkiger als ze hun natuurlijk instinct kunnen volgen en lekker buiten kunnen jagen en van hun vrijheid kunnen genieten.
Ook ik ben er kapot van als er eentje doodgereden wordt of vergiftigd (wat hier al gebeurd is) maar voor mij weegt dat niet op tegen de vele voordelen.

Amandavd

Re: Kat volledig buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:18

Er zijn zeker katten die buiten blijer zijn, maar dan kan je alsnog je tuin afschermen zodat ze niet de straat op kunnen etc. In mijn ogen is er geen enkel voordeel dat op weegt tegen een pijnlijke of langzame dood, zoals wel eens gebeurt met aanrijdingen en vergiftigingen. Ik zou mijzelf dat ook nooit vergeven.

Maar goed, TS wilt een buitenkat. Dan zou ik gaan voor asielkatten die het liefst buiten zijn en die niet al te veel aandacht nodig hebben, want bij veel knuffelen neem je de haren ook weer mee naar binnen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:19

RedRoses schreef:
blokje schreef:

Nee, je doet het dan ook voor een ander.

Wij hebben duiven en vissen buiten, en als we een kat zien gooien we er een tennisbal naar.
We zijn die rotbeesten zat, sorry dat ik het zeg, maar ze hebben al 2 duiven gedood.
Laat ik de details maar niet vertellen.

Als er 1 in onze tuin zit bij de vijver of bij de duiven, heeft ie geen lang leven meer.

Dus egoïstisch is het niet om een kat binnen te houden, beter zelfs voor anderen.

Als ik het goed lees help jij dus andermans dieren om zeep?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:21

Mijn kat komt ook niet buiten, maar goed die is dan ook doof dus sowieso niet verantwoord. Ze is het al haar hele leven gewend en komt alleen op het terras aan een tuigje. Als ze buiten is, gaat ze in de zon liggen of zitten en om zich heen kijken. Ze heeft trouwens meer dan genoeg touw dus ze kan wel overal heen, maar ze doet het niet.

Niet elke kat vindt het erg, maar ik heb wel jaren geleden eerder een kat weggedaan omdat die niet kon wennen in huis. Die werd helemaal gek en wilde alleen maar naar buiten, elk gaat probeerde hij om te ontsnappen. Die heb ik bij een klein meisje geplaatst (en haar ouders natuurlijk) waar die lekker achteraf in de wilde natuur kon rondlopen. Vond het zelf heel erg om hem weg te moeten doen, maar het kon echt niet meer. Ik woon trouwens in een appartement dus kon hem ook niet naar buiten doen.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:25

Overleeft een kat buiten? Ja, zeker!
Maar ik ben bang dat je een zeer grote kans loopt dat de kat zelf gaat verkassen naar een plekje waar hij gezellig binnen mag komen. Een buitenkant zwerft rond, als hij ergens anders meer gezelligheid vind dan de plek waar jullie hem houden, komt hij echt niet meer terug ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:26

har166 schreef:
RedRoses schreef:

Nee, je doet het dan ook voor een ander.

Wij hebben duiven en vissen buiten, en als we een kat zien gooien we er een tennisbal naar.
We zijn die rotbeesten zat, sorry dat ik het zeg, maar ze hebben al 2 duiven gedood.
Laat ik de details maar niet vertellen.

Als er 1 in onze tuin zit bij de vijver of bij de duiven, heeft ie geen lang leven meer.

Dus egoïstisch is het niet om een kat binnen te houden, beter zelfs voor anderen.

Als ik het goed lees help jij dus andermans dieren om zeep?

Of die kat dood jouw dieren? Ik weet niet maar dat lijkt me net zo erg.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:29

KingYasFenn schreef:
Het kan zeker.
maar wat heb jij aan een kat die altijd buiten is?
Waarom wil je een kat?
Vanuit de drang naar een lekker knuffeldier of gewoon naar een dier wat rondloopt om naar te kijken? (Want dat krijg je met een buiten dier)
Ook moet je goed nadenken dat een kat buiten houden zeker kan met een schuurtje etc. Maar als je echt een mens aanhankelijke kat hebt dat het best zo kan gaan zijn dat ze gaan roepen om mee naar binnen te willen etc. En gewoon ook binnen bij je willen zijn.

Je moet ze dus bewust afstandelijker gaan opvoeden dan je kat die naar binnen gaat.
Maar wat heb je dan aan een kat? Je wil er toch ook mee knuffelen etc? Ook die haren gaan mee je huis in etc.

Daarbij is een afstandelijke buiten kat ook wel eens geneigd om in de winter lekker bij de buren of ergens anders in de straat naar binnen te gaan omdat hij/zij het wel lekker warm mag liggen (die van ons gaat nu nog door het kattenlak van de buren om daar lekker even op de bank te liggen, ondanks dat ze bij ons naar binnen mag en je hebt er flink gezeik mee in de buurt)

Het kan zeker,
maar ik denk niet dat het eerlijk is tegenover waarom jij een kat wil.
want ik kan mij niet voorstellen dat jij een (boerderij) kat neemt om de muizen weg te houden. (Waarvoor ze vaak op de boerderij rondlopen)
Maar dat jij een kat wilt voor de gezelligheid. en die heb je dan niet.. Of moet je niet zo creëren.. want mijn knuffel kat gaat door het lint als ze niet mee naar binnen mag en heeft er altijd moeite mee. Jankt het liefst de hele nacht als ze buiten moet blijven..

Ik vind het vaak gemeen om een kat te nemen voor alleen de positieve dingen en de negatieve dingen niet te willen hebben. En dat creëer je zo...
Een kat die wel moet knuffelen en liefde moet geven als jij er zin in hebt en jij even buiten komt..Maar op moet rotten en het zelf maar moet uitzoeken als jij binnen bent...

Het leven van een boerderij kat is ook totaal niet te vergelijken met het leventje wat jou kat zal krijgen..

(Je laat de kat dan zeker ook lekker buiten poepen/plassen? Je geeft de buurt dus ook nog overlast.)

Mee eens! Dat is ook hoe ik erover denk.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:33

Dat dieren elkaar doden dat is de natuur. Maar dat mensen huisdieren doden omdat zij er last van hebben vind ik waanzin. Je weet niet wat een huisdier voor iemand betekend en gekost heeft. Ik ben een kat kwijt en als ik er achter zou komen dat iemand hem opzettelijk om het leven gebracht heeft dan zou ik niet voor mezelf instaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:35

har166 schreef:
Dat dieren elkaar doden dat is de natuur. Maar dat mensen huisdieren doden omdat zij er last van hebben vind ik waanzin. Je weet niet wat een huisdier voor iemand betekend en gekost heeft. Ik ben een kat kwijt en als ik er achter zou komen dat iemand hem opzettelijk om het leven gebracht heeft dan zou ik niet voor mezelf instaan.

Maar als jouw kat mijn vogels heeft gedood die misschien wel heel waardevol zijn en zielsveel voor mij betekenen. Dus imo is dat precies hetzelfde, daarbij is de kat op jouw terrein.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:38

har166 schreef:

Tsja, dat is het risico i.m.o.dat je neemt door je kat zo naar buiten te laten. Katten kunnen veel schade en overlast veroorzaken, zowel financieel als emotioneel. En als jij als eigenaar je verantwoording niet neemt, dan moet je ook niet miepen als iemand dat wel doet. Vind ik het goed dat mensen zomaar andermans huisdier doodmaken? Absoluut niet. Er zijn altijd andere wegen. Maar ik kan wel begrijpen dat iemand in een rode waas iets doet waar die later spijt van heeft.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:38

Als je weet van wie de kat is kun je om een vergoeding vragen, als het huisdier verzekerd is dan is dat helemaal geen probleem. Ik zou het heel vervelend vinden als een hond mij kat zou dood bijten maar dan zou ik nog niet die hond vermoorden. Het gaat er bij mij niet in dat je over die grens gaat. Want als je geen moeite hebt met een dier, wat is dan de volgende stap?

Dus 1+1=2. Een dier doden komt op flinke ruzie en wraak te staan. Zou je dit willen?? Leuk voor rtl, kunnen ze weer een programma maken XD

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:41

har166 schreef:
Als je weet van wie de kat is kun je om een vergoeding vragen, als het huisdier verzekerd is dan is dat helemaal geen probleem. Ik zou het heel vervelend vinden als een hond mij kat zou dood bijten maar dan zou ik nog niet die hond vermoorden. Het gaat er bij mij niet in dat je over die grens gaat. Want als je geen moeite hebt met een dier, wat is dan de volgende stap?

Die laatste zin is erg overdreven. Als jij continue een dier van een ander op je erf had wat steeds opnieuw weer jouw beesten waar jij erg aan gehecht bent, dood zou maken, dan zou je wellicht anders denken. Maar het is heel makkelijk om de verantwoording voor je eigen beesten op een ander af te schuiven.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:50

Wie heeft het over verantwoording afschuiven en in welke context? Dat ontgaat me even?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:54

har166 schreef:
Wie heeft het over verantwoording afschuiven en in welke context? Dat ontgaat me even?

De katten eigenaar die zijn kat naar buiten laat gaan, en vervolgens miept als een andere dieren eigenaar maatregelen neemt, die schuift zijn verantwoording i.m.o. af. Jouw kat richt schade en vernieling aan, maar er voor zorgen dat hij dit niet meer kan doen, ho maar.

Maar dit is off topic. TS, zou zeker de tip van andere volgen om toch in het asiel te kijken. Kittens zijn leuk maar die kun je niet nu op jonge leeftijd al meteen buiten doen i.m.o. Denk niet dat ze dat overleven.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:59

Amanda ik vind dat jij jouw mening erg aanvallend formuleert. Dat viel me ook al op in het topic van een bokker die zich zorgen maakt over een buurman die een dieronvriendelijke afzetting had gemaakt. Het lijkt me beter deze discussie , ondanks dat hij interessant is, te staken en ik wens TS veel plezier met haar zoektocht naar een geschikte kat.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:01

har166 schreef:
Amanda ik vind dat jij jouw mening erg aanvallend formuleert. Dat viel me ook al op in het topic van een bokker die zich zorgen maakt over een buurman die een dieronvriendelijke afzetting had gemaakt. Het lijkt me beter deze discussie , ondanks dat hij interessant is, te staken en ik wens TS veel plezier met haar zoektocht naar een geschikte kat.

Aanvallend of direct? Dat is maar net hoe je het zelf interpreteert. Ja ik heb een hele duidelijke mening over dit soort dingen, en nee ik banketstaaf er niet omheen. Daar kun je of tegen, of niet. En de meeste kunnen dat niet.

Maar je hebt gelijk, deze discussie hoort niet in dit topic.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:40

damian23 schreef:
Hij heeft pilletjes en die neemt hij ook in, maar dan zit hij evengoed met een kwartier met rode ogen en een dichte keel. Met honden werkt een pilletje wel, maar met onze katten is het niet te doen.

Ik heb 8 katten op het moment mijn schoonmoeder en zwager hebben een ernstige vorm van allergie voor katten honden paarden en wellicht nog veel meer. Als ze geen medicijnen nemen hebben ze ook rode ogen bulten en een dichte keel maar met de juiste pillen hebben ze nergens last van

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:06

Amandavd schreef:
har166 schreef:

De katten eigenaar die zijn kat naar buiten laat gaan, en vervolgens miept als een andere dieren eigenaar maatregelen neemt, die schuift zijn verantwoording i.m.o. af. Jouw kat richt schade en vernieling aan, maar er voor zorgen dat hij dit niet meer kan doen, ho maar.

Maar dit is off topic. TS, zou zeker de tip van andere volgen om toch in het asiel te kijken. Kittens zijn leuk maar die kun je niet nu op jonge leeftijd al meteen buiten doen i.m.o. Denk niet dat ze dat overleven.

Wat een onzin. Zijn zoveel (wilde)katten die buiten een nestje krijgen en waarvan de kittens t gewoon overleven.
Natuurlijk moet je een kitten die binnen opgroeit en daar gepamperd is, niet zomaar naar buiten gooien, maar daar is bij de kittens van ts al geen sprake van

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:14

Niet alle buitenkatten zijn verwildert of komen af en toe maar eens langs.. die van mij is de liefste kat die ik ooit gekend heb, vroeger niet nee. Toen was ze wel wild en bang van alle mensen maar dat is gewoon gegroeid. In positieve zin. Nu wandelt ze gezellig met ons mee, als ze aandacht wilt miauwt ze gewoon aan de raam en dan kom ik erraan :) ze kan zitten op commando en al.. ze is rond de 12 jaar en is nog maar een keer ziek geweest, maar daar is ze met de nodige medicatie goed vanaf geraakt. Mijn dierenarts zei net dat buitenkatten veel minder snel ziek zijn, omdat ze een hogere weerstand opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:21

Kan prima. Maar zou er echt twee nemen dan.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:28

Ik heb ook 4 katten die alleen buiten leven, ze kunnen wel naar binnen, niet in huis, maar wel in de schuur, vaak kom ik ze op de vreemdste plaatsen tegen, in het konijnenhok, tussen de balen hooi of stro op stal, in een voerbak van de paarden.

Ik heb niet het idee dat ze het missen om in huis te komen, in tegendeel juist. Ze komen, zodra je op stal bent, naar je toe om te knuffelen en aangehaald te worden. Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:43

Carina, je vergeet dat de 'w ilde' kittens opgevoed worden door hun moeder en de eerste maanden bij haar blijven om te leren jagen en overleven. Dat kan je niet vergelijken met kittens die maar 8 tot 13 weken bij moeders blijven.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:56

Dat is waar, maar kittens die altijd buiten zijn geweest, hebben in die weken van de moeder ook al veel geleerd en zullen vast niet zomaar in 7sloten lopen.
Ik heb al jaren buitenkatten, zowel uit asiel als vanaf kittens en nooit problemen gehad.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:57

Deze kitten(s) hoeven toch ook niet te overleven?! Ze worden toch gewoon verzorgd door TS, alleen komen ze niet in huis.