baby eendje gevonden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

femo

Re: baby eendje gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:46

brood soppen in water misschien? :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:47

Niet te veel brood, dat vinden ze heel erg lekker, maar is erg eenzijdig dus je wil niet dat hij zich daar mee vol eet.

Drijvend groen kun je in stukjes in het water doen, sla, andijvie, spinazie of plantjes die je uit een sloot vist. En wat veel dierenwinkels nog wel hebben is "insectenpaté" dat is eigenlijk niet meer dan brokjes gemalen insecten in een zak...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:49

Ik heb vorig jaar een klein eendje gevonden, Fredje, was ook zo leuk! Inmiddels heeft ze een echtgenoot en zwemt ze nog steeds in de sloot voor het huis. Ze mocht zwemmen in de badkuip en vond het heerlijk om in mijn nek te zitten als ik de capuchon van m'n hoodie over mn hoofd trok. Dan viel ze vrijwel direct in slaap. Toen ze groter werd en het bad erg snel vies werd hebben we bij de kippen een kuil gegraven en er water in laten lopen, zodat ze naar buiten kon. Ze kon via de kippenren ook zo de sloot in en kon dus weg gaan wanneer ze wilde, maar ook terugkomen. Ze kreeg haar eendenvoer gewoon bij de kippen en die aten vrolijk mee. Gelukkig is ze niet tam geworden en is ze nu dus gewoon eend aan het zijn in de sloot.

Als ik er dit jaar weer een zou vinden zou ik dat echt niet erg vinden hoor, ik vond het geweldig om te doen.

Als jouw eendje gaat roepen is het het handigst om er een spiegel bij te zetten. Mijn eendje had ook een spiegeltje en lag daar de hele dag voor, tevreden geluidjes te maken. Ze missen toch een soortgenoot. Als ik de spiegel weghaalde ging ze weer roepen.

Ik had voer voor siervogelkuikens. SIVO heette het geloof ik. Je moet het aanlengen met water. Daar zit echt alles in ze groeide als kool. Meelwormpjes kun je wel geven maar echt maar een paar per dag want er zit in feite te veel eiwit in waardoor de veertjes op de vleugels verkeerd kunnen groeien. Ik had eerst levende van de dierenwinkel daar kreeg ze er max 4 van op een dag gewoon omdat het lekker was. Als je dat vies vind oid of bang bent dat ze poppen worden of zelfs kevertjes, kun je ook gedroogde halen bij bijvoorbeeld de intratuin, ligt bij het vogelvoer voor wilde vogels :)

Succes!

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 11:49

hier nog foto's van gisteren

hier zat ze 's ochtends lekker op te warmen bij een warmte infrarood lamp na het zwemmen
Afbeelding

en toen 's middags het zonnetje scheen

Afbeelding

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 11:50

Bedankt voor alle tips!

ga vanmiddag maar even naar de winkel :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:56

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:04

Ahhh wat een droppie! Ik zou het eendje ook zeker opgevangen hebben hoor. Misschien is zijn/haar moeder wel doodgereden. Zie helaas al weer veel eenden dood langs de weg liggen :(

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:05

hmm ja moet ik dan overstappen naar opfokmeel?
want in de winkel zeiden ze dus juist dat ik kuikenmeel moest nemen.. maar heb ook niet echt het gevoel dat ze daar veel aan vind. Ze vind vooral het ei het lekkerste..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:15

Ik heb verschillende soorten voer geprobeerd maar dat van beaphar vond ze het lekkerst. Ze at dat echt onwijs goed.
Gewoon flink nat maken zodat het echt bijna soep is en dan slobberen ze het zo naar binnen.
Er zitten ook gedroogde insecten in. Echt heel compleet voer.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:24

misschien is dat het inderdaad, zal het wat natter maken :)
als dat niet werkt dan haal ik ander voer, alleen wel zonde. Dit zou ze tot 4 weken mogen eten.. maarja wil natuurlijk wel dat ze lekker kan eten!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:40

Fred wilde ook niet goed eten als het te droog was. Dan blijft het hangen. Een eendenslokdarm is berekend op nat eten :)

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 12:45

dan probeer ik dit nog even en anders rijd ik naar de boerenbond, hebben ze dat daar?

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 14:42

Ze eet nu wel beter nu er meer water bij zit! :D

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 14:43

DaphneR93 schreef:
Ahhh wat een droppie! Ik zou het eendje ook zeker opgevangen hebben hoor. Misschien is zijn/haar moeder wel doodgereden. Zie helaas al weer veel eenden dood langs de weg liggen :(

Erg he..
mijn vader heeft ooit toen hij op balkon zat, en dus zo op de drukke kruising kon kijken iemand met opzet paar baby eendjes dood zien rijden.. hij kon makkelijk stoppen! :( moeder eend en nog 2 baby eendjes liepen verschrikt door.. echt erg! hoe kun je zoiets doen. Ik ga altijd vol op de rem (als het natuurlijk kan) wanneer ik een diertje zie op de weg

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:37

MD_Triumph schreef:
hier nog foto's van gisteren

hier zat ze 's ochtends lekker op te warmen bij een warmte infrarood lamp na het zwemmen
[ Afbeelding ]

en toen 's middags het zonnetje scheen

[ Afbeelding ]

Volgensmij word hij wel goed verzorgt bij jou
Echt een droppie <3

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:46

Vroeger kwamen we een eendje tegen op de weg en nergens een moedereend te bekenen, overal gezocht!

Dus namen we het mee naar huis en hebben het grootgebracht en is vanzelf weggevlogen tijdens het rondlopen in de tuin. Wel bleef ze in de buurt in de sloten zwemmen.
Heeft zich goed aangepast en kon zo bij de andere wilde eenden inscharen en 1 jaar later zagen we haar weer maar dan met een hele sloot eigen kleintjes achter zich gezwommen, zo ontzettend leuk.

Daarna hebben we haar nooit meer gezien.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:54

MD_Triumph schreef:
dan probeer ik dit nog even en anders rijd ik naar de boerenbond, hebben ze dat daar?

Boerenbond had het hier niet :n

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:55

Wat leuk die foto's! Gaat goed zo te zien!

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:33

Wat leuk zeg!

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 22:09

jaa ze wordt zeker goed verzorgd!
komt niks te kort :)
het is jammer dat het nu donker is anders kon ik jullie laten zien hoe ze erbij lag. helemaal tegen teddy beertje aan haha zo schattig! iedereen in het gezin is er ook gek op, kan ook niet anders natuurlijk :)
zal morgen nieuwe foto's proberen te maken!

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 22:11

Ragdollcat schreef:
Vroeger kwamen we een eendje tegen op de weg en nergens een moedereend te bekenen, overal gezocht!

Dus namen we het mee naar huis en hebben het grootgebracht en is vanzelf weggevlogen tijdens het rondlopen in de tuin. Wel bleef ze in de buurt in de sloten zwemmen.
Heeft zich goed aangepast en kon zo bij de andere wilde eenden inscharen en 1 jaar later zagen we haar weer maar dan met een hele sloot eigen kleintjes achter zich gezwommen, zo ontzettend leuk.

Daarna hebben we haar nooit meer gezien.

wat gaaf dat het toen goed gelukt is!
was het niet moeilijk om haar los te laten?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:15

Wat schattig! Hopelijk gaat alles goed. :)

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:18

Mijn vriendin Black_Devil heeft ook een eendje zonder ouders. Misschien kan je haar pb´en?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:35

Nee hoor, het was niet moeilijk.

Want zo kon ze gaan vliegen en leven zoals het hoort en lekker bij de soortgenoten leven.
Precies zoals we het graag zien.

Precies wanneer ze het zelf wilde, we hebben haar nooit gevangen gehouden, alles ging vanzelf en toen ze er klaar voor was is ze weggevlogen uit de tuin.

Als ze niet was gegaan en bij ons bleef was het ook goed geweest. Ze hoorde de andere eenden en toen is ze gegaan, heel mooi.

Ze kon direct vliegen.............en ze werd direct geaccepteerd door de andere eenden.......kon ze meekijken en leren hoe eten te vinden en te leven.....en kreeg 1 jaar later zelf kleintjes en zwom heel dicht bij ons, ik kon zo een kuikentje van haar ff op mijn hand laten komen en ik gaf er een kusje op en liet t weer gaan.........mooi he.

We konden haar goed herkennen, doordat ze niet bang was voor ons en aan haar kleur en een littekkentje bij haar linkerneusgat, dat had onze stoute kater gedaan.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 07:32

wauw ts respect hoor, guusje haha leuke naam! je bent goed bezig!