Katten binnen of buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Katten binnen houden of buiten

Binnen
157 (51%)
Buiten
148 (48%)

Totaal aantal stemmen: 305

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:41

Toen ik nog alleen 2 HTK broertjes had, heb ik al mijn balkon katproof gemaakt.
Waren alle twee bange katten, en ik wil geen telefoontje krijgen dat mijn kat in paniek de straat overstak en nu plat is.
Nu ik er nog 2 siamezen bij heb vind ik het alleen maar fijn, die 2 zouden binnen een dag verdwenen zijn.
Hoe vaak ik hier wel niet flyers zie hangen met " X is vermist!".

De vergelijking tussen katten, honden en paarden vind ik ook een rare.
Ik heb ook jachthonden en 2.2 ha weiland, dat is dus ook in zijn geheel omheind, de honden lopen iedere dag los maar dan wel op mijn terrein.
Mijn paarden lopen ook iedere dag buiten maar dan wel in de wei op mijn terrein, waarom zouden katten dan maar overal moeten lopen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:42

femo schreef:
katten poepen in de aarde/bosjes. als een hond in de bosjes poept heb ik er dan ook geen problemen mee hoor! dat regent wel weg.

Wat zijn die kattenstronten hier op het gras dan? Honden met een gevoel voor kunst?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:43

Moet ook toleranter worden van mijn buurvrouw, omdat MIJN honden in MIJN tuin lopen durven haar katten het plat dak bij ons niet af... (daar staat aan haar kant dag en nacht raam open voor die dieren, wat in eerste instantie al betekent dat ze hier zonder pardon naar binnen lopen en de logeerkamer onder schijten dus kan geen raam open houden.. en als het raam dicht is op ons kant van plat dak... en omdat zei vervolgens zo goed is om het schoon te maken (lees met haar smakpoten op ons dak loopt te stampen) mag ik er niet over vallen.. straks mn dak lek..

Nee sorry daar kan ik niet toleranter in worden.. alleen maar heel erg pissig

SAKKIA

Ik weet ook wel dat onze kat niet alleen maar bij de directe buren komt.
Wat ik wel weet is dat ze meestal (als ze al aan de wandel gaat) de straat oversteekt, keurig over het tuinpad van de overbuurvrouw wandeld en daar een poosje aan de waterkant gaat zitten kijken (is vijver van de gemeente)
Als ze het echt dol maakt loopt ze over de stoep om de huizen heen naar dezelfde vijver maar gaat dan aan de andere kant zitten.
Ze neemt weleens een muisje of een kikker mee naar huis.

femo

Joolien schreef:
Bij mn moeder gebruikte de buurkat standaard een van de perkjes in mn moeder dr achtertuin als kattenbak, dat was echt ranzig en vind ik asociaal. Toen hebben ze maar overal satéprikkers geplaatst zodat ie t niet meer deed.

Hahaha! dat is toch een mooie oplossing?! :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:44

Ook een goede jolien! Zie al een kat vol met prikkers.

Is zo'n draadje op de grond om je voortuin dan niks, met stroom er op, zoals dat vaak ook wordt gedaan met honden die op het erf moeten blijven? Hoewel onze hond er gewoon over heen springt. :*

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:46

Ondanks mijn mening dat katten over het algemeen buiten moeten kunnen lopen is mijn kat een binnen kat. Er loopt bij ons achter het huis een weg waar ze uiteraard harder rijden dan ze mogen en mijn kat is mij te dierbaar om plat te laten rijden. Ook vind ik het niet nodig dat een automobilist evt een rare handeling verricht om mijn kat te ontwijken en tegen een boom oid te belanden. Momenteel loopt hij aan een lijntje in de tuin maar ik streef ernaar een kattenren achter in de tuin te maken zodat hij vrij kan lopen. De reden waarom dit er nog niet is, is eigenlijk vrij simpel. Ik heb er de financiële middelen niet voor. Die dingen zijn nogal duur en als je het zelf maakt ben je ook al een paar honderd euro kwijt. Ik probeer nu dan ook stelselmatig wanneer er kortingsaanbiedingen zijn balken ed aan te schaffen zodat ik hopelijk dit jaar nog een ren kan realiseren. Een draadje boven de schutting gaat denk ik niet werken bij mijn kat gok ik. Die is vrij ondernemend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:47

Een van onze buren laat zijn honden loslopen. Geen probleem mee hoor, mijn katten tonen zich dan niet (bange drollen zijn het) en de honden poepen net als mijn katten niet op straat. :+ en kan ik de honden even kroelen :D

Ik heb een hoekje afgegraven in de tuin waar katten poepen. En ze doen het ook echt daar (incl katten van de buurt), ik vind nergens anders drollen. En de buurt (heb bij zeker 50 huizen met tuin aangebeld) heeft geen bezwaar tegen katten of heeft een niet toegankelijke tuin. Woon echt in een tolerante dieren/kattenbuurt :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:47

Mijn katten hebben een jaar of 5 binnen gewoond tot ik verhuisde naar mijn huidige woning. Hier kunnen ze dmv een kattenluik dag en nacht naar buiten als ze willen.
De ene kat loopt soms een rondje tuin, maar blijft liever binnen. De andere geniet volop van de mogelijkheid buiten te zijn, gaat op ontdekking, zit in de zon, vangt muizen. Ze kakt in mijn eigen tuin of op de bak, dus daar heeft niemand last van en de hele straat is vergeven van de katten, dus iedereen heeft een kat of is gewend dat ze hier rondlopen. Prima wijk om te wonen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:48

Patries90 schreef:
Moet ook toleranter worden van mijn buurvrouw, omdat MIJN honden in MIJN tuin lopen durven haar katten het plat dak bij ons niet af... (daar staat aan haar kant dag en nacht raam open voor die dieren, wat in eerste instantie al betekent dat ze hier zonder pardon naar binnen lopen en de logeerkamer onder schijten dus kan geen raam open houden.. en als het raam dicht is op ons kant van plat dak... en omdat zei vervolgens zo goed is om het schoon te maken (lees met haar smakpoten op ons dak loopt te stampen) mag ik er niet over vallen.. straks mn dak lek..

Dit vind ik eigenlijk een jammerlijke situatie. Als de buurvrouw gewoon netjes had overlegd met jou over opties voor haar katten had je er wellicht positiever in gestaan..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:48

Ayasha schreef:
femo schreef:
katten poepen in de aarde/bosjes. als een hond in de bosjes poept heb ik er dan ook geen problemen mee hoor! dat regent wel weg.

Wat zijn die kattenstronten hier op het gras dan? Honden met een gevoel voor kunst?

Kun jij ook eens aardig reageren ipv gelijk zo synisch? een kat begraaft bijna altijd hun stront. misschien toch hondendrollen dan?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:49

friendly schreef:
Patries90 schreef:

Dit vind ik eigenlijk een jammerlijke situatie. Als de buurvrouw gewoon netjes had overlegd met jou over opties voor haar katten had je er wellicht positiever in gestaan..

Eens, het is natuurlijk niet de bedoeling dat de katten van de buren in je huis gaan schijten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:51

femo schreef:
Kun jij ook eens aardig reageren ipv gelijk zo synisch? een kat begraaft bijna altijd hun stront. misschien toch hondendrollen dan?

Kunnen vast wel.

Ik heb al mijn hele leven honden van verschillende maten, dat zijn geen honden drollen. Zeker gezien mijn eigen hond hier in de omgeving de enige kleine is. Een Stafford, herder of husky kunnen zo'n drolletjes niet draaien en dat zijn de enige die hier langs komen
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-03-14 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

femo

Re: Katten binnen of buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:52

dan is dat waarsch niet zo'n nette kat. maar ik denk 95% begraaft het gewoon. aard van het beestje.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:52

friendly schreef:
Patries90 schreef:

Heel erg jammer.. stel dat de kat hier de woning binnen loopt en een confrontatie krijgt met een van mijn aids katten.. kan nog een leuke buren ruzie worden.. dat is het inmiddels al.. maar wacht nog op de dag dat dat gebeurt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:54

Eh wat valt er dan te ruziën? Jij houdt jouw katten bij. Wat kan je nog meer doen?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:54

Amable schreef:
Het is natuurlijk heel vervelend, maar als je zeker wilt weten dat er geen katten in je tuin komen is dat toch echt de beste oplossing. En geld uit geven aan het veiligstellen van je eigendommen is heel normaal hoor. Ooit gekeken wat een goed brommer of fietsslot kost, een goed alarmsysteem voor je huis of bedrijfspand?
Het is natuurlijk tof als je met eigenaren van katten kan afspreken dat die hun katten bij houden, maar dan ben je nog niet van de evt. zwerfkatten af. Daarnaast, als er mensen tegendraads zijn en hun kat niet binnen willen houden dan kan je er natuurlijk de politie op af sturen, maar er is geen wet die voorschrijft dat katten binnen moeten blijven, juist niet. Dus ja, als jij zeker wilt weten dat er geen katten in je tuin komen dan moet je daar m.i. zelf voor zorgen.

Hoe dan?
Dan ga je, denk ik, uit van een kleine stadstuin.

Voorbeeldje: mijn ouders hebben een tuin van 20x15 meter. Stedelijk gebied, wel aan de rand. Maar zeer zeer zeker geen buitengebied. De tuin omringt het hele huis, dus loopt al alle kanten langs. Aan de voorkant is hij 20 meter lang open, zodat er wat uitzicht is. Aan de achterkant (en een stukje zijkant) staan schuttingen omdat daar de tuinen van buren aan grenzen.

Hoe kun je dit fatsoenlijk kat-proof maken, gezien de grote lengte van de tuin? Helemaal ommuren met een schutting? Dan leven mijn ouders in een soort bunker. Kijken ze uit het raam en staat er op 3 meter afstand een schutting. Bovendien zou dat heel inefficient zijn, want de schutting aan de achterkant wordt nu al graag gebruikt als klimwand door de katten van de buren. Dat vinden ze prachtig. Moet er dan ook een net overheen gespannen worden? Dan kan er dus ook geen boom meer in hun tuin staan, moet het net op de een of andere manier om het tuinhuis en de berging heen, etc.

En probleem twee: bij de grond (tuin) hoort ook een oprit waar 2 auto's op kunnen. De oprit loopt vrij stijl omhoog. Daar dan deuren inbouwen in de schutting? En hoe dan, want de deuren kunnen niet naar binnen open (helling), en niet naar buiten (stoep loopt ook gebold).

Ik snap dat dit klinkt als een specifiek geval, maar zo'n beetje de halve stad waar ze wonen bestaat uit wijken die zo zijn opgebouwd. Kun je dan nog je tuin goed katproof maken? Dat is geen aanval, maar ik vraag me echt af of wat jij zegt haalbaar is. Ik denk namelijk dat dat in heel veel gevallen totaal niet zo is. Los van de vraag of het wel nodig is dat jijzelf je tuin afshermt tegen dieren van anderen, maar dat is een discussie die al loopt hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:57

femo schreef:
Joolien schreef:
Bij mn moeder gebruikte de buurkat standaard een van de perkjes in mn moeder dr achtertuin als kattenbak, dat was echt ranzig en vind ik asociaal. Toen hebben ze maar overal satéprikkers geplaatst zodat ie t niet meer deed.

Nou t ziet er niet uit, gaat je mooie tuin.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:57

Ayasha schreef:
femo schreef:

Vond dit toch een vrij grappige opmerking :P

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:58

Hier in de buurt lopen heel veel katten buiten. Aan de ene kant heb ik er geen problemen mee, aan de andere kant heb ik er wel wat last van. Die katten schijten in mijn tuin, maar begraven het niet. Waardoor ik dus telkens tegen de kattenstront aan zit te kijken.
Verder ligt er sinds kort een grasveldje voor ons huis wat eerst alleen maar zand was. Inmiddels schijten katten daar ook zonder het te begraven. En wie krijgt dan de schuld? Ik, want het zal mijn hond wel zijn die het doet. Maar ik weet 100% zeker dat het niet mijn hond is, want ik laat hem nooit los lopen op dat gras aangezien ie al dat kattenstront op eet. Dus toen ik tegen die mevrouw zei dat het niet van mijn hond was, maar van haar eigen katten maakte het ineens weinig uit dat haar kinderen niet meer op dat grasveldje konden spelen, want katten moesten eenmaal poepen.
En ja, dat zijn dingen wat ik gewoon erg vervelend vind.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:00

Joolien schreef:
femo schreef:

Nou t ziet er niet uit, gaat je mooie tuin.

Schilder je eerst de satéstokjes, heb je een stukje kunst in de tuin mét nut! :P

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:02

Onze katten komen alleen in onze eigen tuin, kwestie van een schrikdraadje er omheen. Ik vind het helemaal geen fijn idee als ze bij de buren zouden lopen of in hun tuin zouden gaan zitten poepen.

Dus nu hebben ze de ruimte van de benedenverdieping, en de tuin. Maar ze hangen het liefst op de bank :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:02

friendly schreef:
Ayasha schreef:

Vond dit toch een vrij grappige opmerking :P

Zo was ie ook bedoelt maar femo heeft wat moeite met me. Heb ik ook begrip voor maar ga me er toch niet aan aanpassen. :D

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:06

Ik doe ook aan beeldvorming, dus ik zag al een hond vormen die aan het poepen was en zich in rare houdingen aan het wurmen was om dat stukje kunst te creëren. Post aanpassen zou ik niet doen eigenlijk. Is gewoon humor en dat een ander het anders opvat is jammer maar helaas. Ik ben het ook niet altijd met je eens maar dit is gewoon echt humor.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:06

Ach, wat een onschuld. >;)

@joolien, is een flinke cactus planten niet wat?