Spannende week.. bevalling van ons geitje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:04

Dan maar hopen dat ze snel wat gaat doen. Ben wel benieuwd of je het strikje weer dicht gaat krijgen. Hoe staat ze er nu voor?

Beetje toeval, zaten een aantal bij die we nog niet zover hadden geschat. Maar als het goed is hebben we het vannacht even rustig.

Ylvy

Re: Spannende week.. bevalling van ons geitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:07

Spannend hoor, zo'n geitenbevalling!

Veel succes en het komt vast wel goed :j

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 22:55

Nee niet gevraagd eigenlijk ik zal het goed schoonmaken voordat de strik erop gaat. Hij zei zelf het strikje niet te strak zodat de nageboorte eruit kan en zr kan plassen. Een duim moet er in kunnen nog. Zal dat groot genoeg zijn voor een nageboorte?

Ze was net weer heel energiek alsof er niks aan de hand is.. zal wel niet vannacht komen denk. Maar mijn gevoel laat me vaker in de steek :+ misschien is ze inderdaad zo attent om het op mijn vrije dag op zondag te doen wanneer ik alle tijd heb :P

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:02

Ik zou lekker even wachten tot de nageboorte er is, zit vaak maar een half uurtje/uurtje tussen voor die er is.
Al laten wij na de geboorte de strik er gewoon af, als het lam er is is de persdrang vaak ook weer weg en blijft alles ook keurig binnen.
Een als het niet lukt wil de dierenarts vast nog wel een strikje plaatsen, als ze een beetje schappelijk zijn zelfs wel gratis. Zou er dus niet al te veel aan rommelen als het niet lukt, fijn vinden ze het namelijk niet :=

Lekker slapen dan maar! Ze worden van te voren toch wel duidelijk onrustig, en als ze nu nog zo vrolijk staat te doen is de kans klein dat ze het vannacht doet. Of het moet morgen ochtend heel vroeg komen, maar dan merk je dat vannacht al wel als je gaat kijken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:10

Hmmm een nageboorte is natuurlijk wel slap, maar alsnog best een formaat. Uit eigen ervaring bij mijn bevallingen :+ moest je daar toch even wat moeite voor doen om die eruit te krijgen zeg maar. Mij lijkt het niet verstandig, een duim lijkt me erg weinig, maar goed ik wil de kennis van je DA niet in twijfel trekken.

Je kan ook altijd na de bevalling kijken hoe het gaat. Ook voor de nageboorte zal ze weeën krijgen en dus persen. Als alles er goed uitziet zou ik het afwachten tot de nageboorte er is en dan schoonmaken, ontsmetten en dan de strik weer vastmaken.
Mocht je zien dat de schede erg naar buiten gaat uitpuilen (prolaps) tijdens en na de bevalling dan zou ik wel ingrijpen.
Maar bel bij twijfel je DA gewoon!

Zelf zou ik er altijd even bijblijven om te kijken of de nageboorte goed afkomt. Maar mocht je er voor kiezen de strik wel weer vast te maken dan zou ik zeker blijven.
Een geit eet bijna altijd de nageboorte snel op als je hem niet weghaalt. Stel dat dit gebeurt en je bent er niet bij dan weet je dus niet of die goed is afgekomen of dat ie, misschien door die strik, niet naar buiten kan komen.

Het is wel belangrijk dat die na het loslaten daadwerkelijk naar buiten kan. Als de placenta los laat ontstaat er van binnen een wond die bloed. Als de placenta eruit is en de baarmoeder dus leeg kan die gaan samentrekken, wat het bloeden stelpt. Op het moment dat de placenta los is gelaten maar nog (half) in de baarmoeder zit kun je volgens mij best flink wat problemen krijgen.

Meestal komt de nageboorte tussen een half uur tot anderhalf uur er af.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:10

beeehhh, beeeehhh, nog niks?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 17:32

Oh in dat geval, als hij toch zo snel komt dan wacht ik zeker nog even af! :j

Ik ga zo weer kijken maar volgens mijn vader was ze de hele dag gewoon normaal alsof ze niet zwanger is. :+ vanaf nu ben ik heel het weekend lekker thuis dus van mij mag het nu wel eens een keer komen! Ik word gek als ik nog een hele week snachts er uit moet en al mijn lunchpauzes moet opgeven voor heen en weer rijden terwijl ze gewoon rustig staat te eten :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:48

Ha, ik had gehoopt dat het er al wel zou zijn, niet dus.

Niet toevallig een webcam liggen zodat je via de pc kunt kijken? Hoef je 's nachts niet steeds naar buiten.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 19:01

Ja ik heb wel een webcam maar Hoe ga ik dat aan sluiten in het hok 20 m verder? :P

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:02

*Stille meelezer*
Verlengkabel? (of 3 :P)

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:03

Ik lees ook stil met je mee, hoop ook dat het deze week gaat komen :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:05

Geeeen idee :') Ik weet dat het kan, en er lopen hier op bokt ook een aantal topics daarover, maar ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit :=

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 20:04

Ja wat voor kabel? :+ We hebben er wel electriciteit maar daar gaan we denk weinig aan hebben :P

leuk trouwens al die volgers!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:13

Je hebt er 1 met usb aansluiting?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:28

Nog niet, ze heeft in elk geval weinig haast.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:42

Beter dat ze de tijd nog even neemt om de lammetjes perfect af te maken!

1 van de schapen hier heeft er net een miniatuur lammetje uitgepoept.. Dan kunnen ze echt beter nog even paar dagen warm in mama's buik zitten hoor!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:39

Jeetje hoe is het daarmee afgelopen? Leeft het lam Nog? Het moeilijke is dat we niet weten hoelang ze drachtig is..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:42

@Froukje dat ben ik helemaal met je eens. Hoe is het met je lam?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:46

Het (nog niet gekeken of het een ooi of ram is) leeft nog.. Net een beetje biest gegeven en nu maar hopen dat ie het red. Mama wil er niet heel veel van weten, dus heb er maar een lamp boven gehangen.

Hij dronk iig gelijk goed uit de fles en hij jammert ook goed, dus de wil om te leven is er wel. Nu hopen dat het lijfje ook wil.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:58

Spannend allemaal hoor...een stille meelezer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:59

@ ts webcam kun je gewoon op stal hangen maar dan moet je wel een lange usb kabel hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:04

Froukje1993 schreef:
franka75 schreef:
Ik weet niet of je engels kan, maar op marestare kan je als je geluk hebt alvast een bevalling bekijken. Ik raad jullie aan de da te bellen als je denkt dat het begint. ze gaan rondjes lopen liggen staan er komt een witte blaas uit als het goed gaat en je moet twee pootjes zien anders zeker niet trekken, kan ook stuit dus eerst het hoofd. Als jullie weinig ervaring hebben laat de da komen. Kijk op internet een bevalling van geiten zodat je weet wat je te wachten staat. al je twee pootjes ziet kan je pas gaan trekken voorzichtig en later harder als er echt geperst word , tussendoor stoppen en wachten op de volgende ronde. Je kan het ook aan de natuur overlaten maar verlossen is wel fijner voor mamma. Maar alsjeblieft zorg ervoor dat je erbij bent ,maakt niet uit wie, anders kan het echt vervelend af lopen

En als je goed gelezen had is dit geitje dichtgenaaid en kan er dus helemaal geen vruchtblaas of pootjes uitkomen.
Dat is juist de reden waarom TS het zo spannend vind. Een gewone bevalling had geitje zelf namelijk wel overleefd als er niemand in de buurt was geweest. ;)

Oh, en helpen tijdens zwangerschap of met wondjes aan je handen. Wat denk je dat ik doe als er alleen 2 achterpootjes uitsteken en ik heb toevallig een wondje? Juist, mouw omhoog en zorgen dat het lam eruit komt. Nog nooit wat gebeurt en ik stond als 8 jarige al aan pootjes te trekken.
Nadien goed handen wassen, eventueel met betadine scrub(fijn spul!), en door met de dingen waar ik mee bezig was.

Hoe is het vannacht gegaan TS? :)

Ja ik kan lezen,jij ook? die strik moet er zo snel mogelijk uit vanaf het moment dat je vermoed dat ze gaat beginnen, he.... dus voor het blaas moment

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:11

De spenen waren al mooi vol van jouw geit en heb je harsjes kunnen zien, een beetje opgedroogd voorvocht. Vaak gaat de staart ook verder uitstaan, en worden de banden slapper aan de achterkant. ff over dat strikje kan de da dat niet weer vastmaken , lijkt me nogal tricky

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:31

franka75 schreef:
Froukje1993 schreef:
En als je goed gelezen had is dit geitje dichtgenaaid en kan er dus helemaal geen vruchtblaas of pootjes uitkomen.
Dat is juist de reden waarom TS het zo spannend vind. Een gewone bevalling had geitje zelf namelijk wel overleefd als er niemand in de buurt was geweest. ;)

Oh, en helpen tijdens zwangerschap of met wondjes aan je handen. Wat denk je dat ik doe als er alleen 2 achterpootjes uitsteken en ik heb toevallig een wondje? Juist, mouw omhoog en zorgen dat het lam eruit komt. Nog nooit wat gebeurt en ik stond als 8 jarige al aan pootjes te trekken.
Nadien goed handen wassen, eventueel met betadine scrub(fijn spul!), en door met de dingen waar ik mee bezig was.

Hoe is het vannacht gegaan TS? :)

Ja ik kan lezen,jij ook? die strik moet er zo snel mogelijk uit vanaf het moment dat je vermoed dat ze gaat beginnen, he.... dus voor het blaas moment

Maar dát had je er niet bij staan ;)

Maar goed, volgens mij weet TS inmiddels heel goed waar ze op moet letten en heb ik er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen! :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:35

Hoe is het met de geit TS?