Hondenlosloopverbod overal aan laars gelapt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ankie2011

Re: Hondenlosloopverbod overal aan laars gelapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 23:07

Bij ons in de buurt zijn genoeg losloopgebieden. Als iedereen die zijn honden graag los wil laten lopen daar naar toe gaan kan ik ook gewoon een ontspannen wandeling maken met de hond. Er zijn honden genoeg die niet los kunnen. En het maakt mij erg verdrietig dat mijn onderdanige snel bange hond nu al twee keer in de neus is gebeten zonder dat ze wat deed door honden die zogenaamd onder appèl staan. En die eeuwige 'Hij doet niks hoor' kan ik niet meer horen. Lijn je hond gewoon aan als er een aanlijnplicht geldt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:19

dierenfan schreef:
het bos is in vele gevallen uit buiten de bebouwde kom... Zelden een bebouwd bos tegen gekomen wat men ook nog eens bos noemt....... :+

Nou..... wat is dan het probleem?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:41

JessicaD88 schreef:
Tja ik moet eerlijk zeggen dat ik het nogal zielig vind als je lekker in het bos loopt maar de hond moet aan de lijn... De hond wil lekker rennen en spelen en lopen waar hij zelf wil. Veel honden zitten al veel in huis. Ben je eindelijk in de natuur moet ie aan de lijn, dat snap ik dan weer niet :+

Omdat die hond ook wel eens wat anders wil maar misschien niet los kan. In het bos loopt mijn hond ook aan de riem omdat ik dan aan het trainen ben. Los kan ze thuis weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:03

Zover ik weet zit er in elk bos eild. Aangezien mijn pa natuurfreak is en veel in de bossen zit op zoek naar beschermde diersoorten.

Dus als ik weet dat ergens beschermd diersoort zit. Zoals dassenburcht. Dan doe ik zeker de hond aan de lijn.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:11

LadyMadonna schreef:
Toad schreef:
Nou is dit inderdaad een park waar honden officieel niet los mogen lopen, maar iedereen doet het. Sterker nog, iedereen zoekt het juist bewust op om de hond even de benen te laten strekken.

Een park waar ik dus volgens de regels prima mocht komen, maar in realiteit niet kon komen....

Dat er steeds minder losloop gebieden zijn heeft denk ik ook wel met de houding van een aantal honden bezitters te maken. En op deze manier verdwijnen ook aanlijn gebieden en mag je straks nergens meer met je hond komen...

Wil je correct quoten? Dit heb ik niet gezegd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:34

Oh, sorry >;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:47

Bij ons is een aardig ruim losloop veld met daarnaast een voetbalveldje waar de hond niet op mag, 3 keer raden waar altijd de honden uitrazen 8)7 . Ik laat onze hond volgens mij zo'n beetje als enige wel op het losloopveld los, scheelt wel dat daar dus geen poep ligt :Y) .

Ik laat onze hond zelden los waar het niet mag, alleen als het echt een hele rustige en overzichtelijke plek betreft. Ze luisterd erg goed en jagen doet ze toch ook niet dus denk niet dat dat dan veel kwaad kan, ze heeft er duidelijk veel meer plezier in als ze los mag dus dan riskeer ik wel eens een boete maar dat is het me wel waard hoor.

Ik vind de stoplicht vergelijking trouwens wel een beetje krom, als hier midden in de nacht voor geen enkel verkeer toch de stoplichten 10 min op rood staan rij ik ook wel eens door hoor, regels zijn over het algemeen erg handig maar sommige regels zijn ook gewoon onzinnig :Y)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:29

dierenfan schreef:
Amaris schreef:

Dan hou je je dus gewoon niet aan de regels...

Ik vind het onzin dat ik voor elk rood stoplicht moet stoppen, maar hee, ik doe dat toch maar.

Als je je lieve honden wilt loslaten, dan moet je maar naar buiten de bebouwde kom gaan :)*

het bos is in vele gevallen uit buiten de bebouwde kom... Zelden een bebouwd bos tegen gekomen wat men ook nog eens bos noemt....... :+

en bij alle bos en natuurgebieden waar ik kom staat een bordje bij alle paden dat je hond aan de lijn moet, buiten de daar voor bedoelde losloop gebieden , gemarkeerd met bordjes...
dus moet je hond aan de lijn in het bos op een paar plekjes na .

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:37

Wij gaan speciaal met onze hond naar losloopgebieden, die dv ook nog omheind moeten zijn voor ons, anders zijn we haar geheid kwijt! Als ik haar aangelijnd meeneem naar een gewoon bos, waar honden dus niet los mogen, en er lopen honden los, dan geeft dit zeker te weten problemen aangezien mijn hond aan de lijn erg onzeker is en dus uitvalt..en wie is er dan fout?? Dit heeft niets met kwaadwillendheid te maken, we zitten nu ruim een half jaar op cursus, maar sommige zaken krijgen we er vooralsnog niet uit.... Het is onze grootste droom dat we ontspannen met haar zouden kunnen wandelen, maar voorlopig lijkt het bij dromen te blijven.. Maar ontopic..aanlijnplicht is aanlijnplicht, hoe goed je hond ook luistert, en loslopen alleen in de daarvoor bestemde gebieden!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:34

Voor degenen die zich dus ergeren aan loslopende honden in aanlijngebieden: mijn schoonmoeder is iemand die hier heel netjes in is, maar ze maakt soms wel eens mee dat ze een gebied in loopt, en als ze eruit gaat en zich omdraait voor het eerst een bordje "Aanlijnplicht" ziet... :Y) Dat bordje staat dan dus niet bij alle ingangen van het gebied (of heel onduidelijk).
Check dus als je er last van hebt of er dergelijke plekken zijn, zonder bordje, en neem dan contact op met de gemeente ofzo. Voor hetzelfde geld is het bordje gejat!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:39

Dat zal vast gebeuren dat het onduidelijk aangegeven staat maar als je altijd in die buurt loopt weet je echt wel waar ze wel los mogen en waar niet.
Wat mij weleens overkomen is dat was in het bos komen we mensen tegen met een aangelijnde hond en zeggen die mensen tegen ons. Je moet je hond aan de lijn houden hoor want de boswachter is aan het controleren. Vond ik best aso net of alle hondeneigenaren zo aso zijn om hun hond los te laten waar het duidelijk niet mag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:40

Bovendien is het vooraf op te zoeken op internet en als je het niet zeker weet hou je hem vast, en gaat ie pas los als je zeker bent dat het daar klopt toch, en niet omgekeerd?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:45

Heel precies weet ik het ook niet, maar het kan natuurlijk zijn dat een losloopgebied en een aanlijngebied aan elkaar grenzen. Als ik een losloopgebied in loop zou ik ook mijn hond los laten lopen tot ik een aanlijnbordje zie...

Ze zouden beter paaltjes langs de weg plaatsen met kleurcodes, of gekleurde stenen. Bijv. groen voor loslopen, blauw voor aanlijnen en rood voor helemaal geen honden toegestaan.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:49

Ik heb ze altijd vast waar ze niet los mogen. Juist omdat ik tegen mensen zeg die in een losloopgebied met hun hond die niet met anderen kan lopen dat ze dan het andere pad moeten nemen. Moet ik daar mijn hond ook vast hebben vind ik.

Wel vind ik het vervelend dat ruiters tegenwoordig bij ons door het losloopgebied komen en dan boos worden. Joh, ga lekker op het fietspad aan de andere kant van het watertje lopen. Maarja, zo heb je overal wel wat..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:58

Magrathea schreef:
Heel precies weet ik het ook niet, maar het kan natuurlijk zijn dat een losloopgebied en een aanlijngebied aan elkaar grenzen. Als ik een losloopgebied in loop zou ik ook mijn hond los laten lopen tot ik een aanlijnbordje zie...

Daar heb je gelijk in

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:15

Magrathea schreef:

Ze zouden beter paaltjes langs de weg plaatsen met kleurcodes, of gekleurde stenen. Bijv. groen voor loslopen, blauw voor aanlijnen en rood voor helemaal geen honden toegestaan.

zo hebben wij hier een uitlaat gebiedje (niet te hard lopen want dna ben je er uit voor je het weet) daar is de ene helft aanlijnen en de andere helft mag je hond los (behalve van april tot oktober, dan moet je ze sowieso aangelijnd houden)
maar volgens mij komt dat veel voor, een uitlaatgebied (zeker in het bos) waar je een deel aanlijnplicht hebt, een stuk losloopgebied en daarna weer aanlijnen idd

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:16

Amaris schreef:
dierenfan schreef:

Nou..... wat is dan het probleem?

dat in die bossen over het algemeen aanlijnplicht geld, buiten de aangegeven losloopgebieden om,
een bos betekend niet "laat maar lekker loslopen" juist niet, meeste bosgebied mag een hond juist Niet los, op een losloopgebiedje na...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:45

Dat zal per gemeente verschillen :) Dat bedoel ik dus: als het niet duidelijk is, kan je ook de mensen niet kwalijk nemen dat het een keer mis gaat. (Qua wel of niet loslopen dus)

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:14

Blijft toch altijd leuk dat je dan altijd net de mensen treft wiens hond fantastisch luistert. ;) of ze nu door rood rijden, te snel of dat de hond losloopt.

Ik ben een enorme hondenliefhebber, maarwat heb ik een schijthekel aan de gemiddelde baasjes. Neen, ik hoef geen loslopende hond waar dat niet mag. Nee, ik hoef fikkie niet in de winkel als er een bord staat dat dat niet mag. Nee, ik hoef fikkie ook niet tegen me op springend, want hij is zo blij...en nee, ik hoef fikkie al helemaal niet loslopend op het strand terwijl hij mijn pony achtervolgt. Ik ben ook niet vriendelijk hoor tegen hond. Opgesoddemieterd..jou zorg, val mij niet met je dieren lastig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:36

Magrathea schreef:
Voor degenen die zich dus ergeren aan loslopende honden in aanlijngebieden: mijn schoonmoeder is iemand die hier heel netjes in is, maar ze maakt soms wel eens mee dat ze een gebied in loopt, en als ze eruit gaat en zich omdraait voor het eerst een bordje "Aanlijnplicht" ziet... :Y) Dat bordje staat dan dus niet bij alle ingangen van het gebied (of heel onduidelijk).
Check dus als je er last van hebt of er dergelijke plekken zijn, zonder bordje, en neem dan contact op met de gemeente ofzo. Voor hetzelfde geld is het bordje gejat!

Nee, andersom. Aangelijnd tenzij duidelijk aangegeven dat het een losloop gebied is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:19

je kan er idd het beste van uit gaan dat je je hond aangelijnd hoort te hebben tenzij het aangegeven staat dat het niet zo is.
hier is het binnen de bebouwde kom aangelijnd, buiten de bebouwde kom mag je los op voorwaarde dta je met je hond geen overlast geeft en bij alle snippertjes natuur staat een verbodsbord voor honden (dus ook niet aangelijnd) en op de zeldzame plekken waar je wel met de hond mag komen moet je hem meestal aangelijnd hebben. losloop plaatsen staan duidelijk met bordjes aangegeven, behalve de losloop postzegel hier in het dorp die heel veilig uitkomt op een hele drukke rotonde van een 80 km weg :roll:

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:31

In het parkbos waar ik altijd met mijn honden loop staat bij beide ingangen een groot bord met "honden aan de lijn" Toch kom ik meestal mensen tegen die hun hond los laten lopen....
Kijk, dat die honden niet kunnen lezen, oke........maar die arrogante eigenaren!
En dan ook nog de reactie's als je er wat van zegt.....Ja, omdat die van u nou toevallig niet los kunnen lopen? aargh!! Nee!! ik houd me aan de regels!
Die van mij lopen alleen daar los waar het mag!!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:39

wes2009 schreef:
Ik ben een enorme hondenliefhebber, maarwat heb ik een schijthekel aan de gemiddelde baasjes. Neen, ik hoef geen loslopende hond waar dat niet mag. Nee, ik hoef fikkie niet in de winkel als er een bord staat dat dat niet mag. Nee, ik hoef fikkie ook niet tegen me op springend, want hij is zo blij...en nee, ik hoef fikkie al helemaal niet loslopend op het strand terwijl hij mijn pony achtervolgt. Ik ben ook niet vriendelijk hoor tegen hond. Opgesoddemieterd..jou zorg, val mij niet met je dieren lastig.

En precies zo denk ik er ook over. En btw, mijn hond luistert ( helaas) voor geen meter!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:42

Ik heb het nog eens nagevraagd. Het betreffende gebied was vroeger losloop, nu blijkbaar niet meer (maar niet aan alle kanten aangegeven dus 8)7 )

Woofie, kan ik me helemaal voorstellen zeg... En al kan je hond niet los, nou en? :/

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:19

Het valt me ook vaak op dat men het asociale gedrag van zijn/haar eigen hond ook niet aantrekt, alsof ze niet veranwoordelink zijn....en ogenblikkelijk de schuld afschuiven op de hond.

Zaterdag werden mijn 2 aangelijnde honden en ik belaagd door een kwaaie griffon.
Eigenaar riep hem niet eens.....ze zei alleen: 'Normaal gezien gaatie nooit zo dichtbij'....
En ja, hier geldt ook een aanlijnplicht.... :roll: