Met een loopse teef in een losloopgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:50

Miepie77 schreef:
een reu volgt zn instinct als ie een loopse teef ruikt, dat heeft niets met gehoorzaamheid te maken, op die manier kunnen reuen nooit los omdat je overal van die lichten tegenkomt die met hun loopse hond doodleuk het losloopgebied inlopen en dan verbaasd zijn als de reuen naar ze toe komen, domme bazen noem ik dat

Heeft imo wel met gehoorzaamheid te maken. Je hond moet komen als je roept OOK al staat daar een loopse teef, rent daar een superspannend konijn rond of ligt daar een verse worst te geuren. Dat is te trainen. Doe je met je paard toch ook? Mijn paard moet zich ook laten besturen, ook al is er een vleesetende bloembak langs de ring. Kan zijn instinct zijn om te rennen maar ik zit erop en ik zeg dat we er langs gaan. Dus dat gebeurt. (en met die overtuiging blijven mijn paarden ook niet lang zeikerig doen en luistert mijn hond want het is een wisselwerking)

Laat mij maar domme baas zijn, ik vind het van de zotte dat mijn superbrave teef niet naar het losloopgebied zou kunnen omdat andere mensen hun hond niet willen opvoeden. Kijk als je een teef hebt die hem zelf peert en op vrijersvoeten gaat, dan is die teef ook niet onder appel en hoort daar dus niet (iig niet in die periode als ze verder wel luistert) maar mijn hond is zich er zelf nauwelijks bewust van dat ze loops is, die reageert pas als een reu al heel ver gaat in zijn hofmakerij.
Ik krijg dus echt het schijt van die stomme reuen die mijn hond bespringen buiten haar loopsheid, dat moge duidelijk zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:51

Maar amy-leftovers: Ik zit er niet op te wachten dat mijn reu het gaat proberen bij een loopse teef........mijn reu is nu 8,5 jaar en heeft nog nooit een echte loopse teef ontmoet, dit gedrag is bij hem dus helemaal niet aangewakkerd en dat zou ik graag zo willen houden.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:54

Ik kom met mijn honden niet in losloopgebieden, maar al deed ik dat wel dan zou ik er niet met een loopse teef naartoe gaan. Ik heb geen zin om problemen op te zoeken. En je weet als je met je loopse teef in een losloopgebied komt, je veel aandacht zal krijgen van andere honden. Of dat terecht is, is een andere discussie...

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:56

Ik zeg ook: als mijn teef NIET loops is. Dan vind ik het toch echt een gevalletje eigen schuld, dikke bult als ze dan van zich af snauwt...
Als mijn teef loops is, komt daar geen reu bij in de buurt ;) ik blijf ver weg van andere honden dan

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:59

Urielle schreef:
Miepie77 schreef:
een reu volgt zn instinct als ie een loopse teef ruikt, dat heeft niets met gehoorzaamheid te maken, op die manier kunnen reuen nooit los omdat je overal van die lichten tegenkomt die met hun loopse hond doodleuk het losloopgebied inlopen en dan verbaasd zijn als de reuen naar ze toe komen, domme bazen noem ik dat

Heeft imo wel met gehoorzaamheid te maken. Je hond moet komen als je roept OOK al staat daar een loopse teef, rent daar een superspannend konijn rond of ligt daar een verse worst te geuren. Dat is te trainen. Doe je met je paard toch ook? Mijn paard moet zich ook laten besturen, ook al is er een vleesetende bloembak langs de ring. Kan zijn instinct zijn om te rennen maar ik zit erop en ik zeg dat we er langs gaan. Dus dat gebeurt. (en met die overtuiging blijven mijn paarden ook niet lang zeikerig doen en luistert mijn hond want het is een wisselwerking)

Laat mij maar domme baas zijn, ik vind het van de zotte dat mijn superbrave teef niet naar het losloopgebied zou kunnen omdat andere mensen hun hond niet willen opvoeden. Kijk als je een teef hebt die hem zelf peert en op vrijersvoeten gaat, dan is die teef ook niet onder appel en hoort daar dus niet (iig niet in die periode als ze verder wel luistert) maar mijn hond is zich er zelf nauwelijks bewust van dat ze loops is, die reageert pas als een reu al heel ver gaat in zijn hofmakerij.
Ik krijg dus echt het schijt van die stomme reuen die mijn hond bespringen buiten haar loopsheid, dat moge duidelijk zijn.

Hihi, ik heb hengsten. Ik vind het zelf wel heel fijn dat die wel luisteren en niet tijdens een bosritje boven op elke merrie springen. Ik zie het al voor me: "Sorry hoor, maar dat is nou eenmaal natuurlijk gedrag" :o

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:00

lotteElb schreef:
Ik moest maar gaan fietsen met m'n hond volgens een reu eigenaar toen ik zei dat ik m'n hond niet 3 weken niet los kon laten. Ik loop serieus al 15 jaar met loopse honden overal en nog nooit problemen gehad tót vorig jaar.. toen is ze dus inderdaad besprongen en peerden ze er samen tussen uit heel fijn.. maar meneer de eigenaar van de reu had zijn hond niet bepaald onder controle. Nu een jaar later wordt dat beest nog steeds hitsig als ie die van mij ziet.. springt er ook steeds boven op ook al is mijn hond niet loops ( gesteriliseerd ivm schijn zwanger schap na dat incident).

Als jouw hond er ook tussenuit peerde had jij haar ook niet onder controle.......

Met een loopse teef in losloopgebied gaan wandelen is vragen om moeilijkheden. Als je die dan krijgt moet je niet de ander de schuld geven.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:02

Jessix schreef:
Urielle schreef:

Hihi, ik heb hengsten. Ik vind het zelf wel heel fijn dat die wel luisteren en niet tijdens een bosritje boven op elke merrie springen. Ik zie het al voor me: "Sorry hoor, maar dat is nou eenmaal natuurlijk gedrag" :o

dat is omdat jij erop zit, als je hem loslaat blijft ie vast niet braaf bij je ;)

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:06

Losloopgebieden.... in veel gevallen mijd ik ze... juist voor de baasjes die denken losloopgebied dus mijn hond moet los.

Ik heb zelf een reu en een teef... Toch ook als ze loops is kunnen ze 's avonds tijdens het tv kijken beide in de woonkamer slapen.... Reu heeft te luisteren en teef hoeft niet de snollebol uit te hangen... Overdag zijn ze tijdens de loopse periode wel gescheiden, gewoon omdat een ongelukje in een klein hoekje zit en je er dan niet 100% op kan blijven letten...

Tuurlijk heeft onze reu wel door wat er aan de hand is, en natuurlijk vind hij ons teefje dan extra interessant.... Maar ook dan in huis moet hij luisteren en doet dat ook.

Ik wandel vaak in het veld, ideaal gezien het geen losloopgebied is maar ze wel los kunnen, je ver van te voren andere al zie aan komen en je dus geen baasjes hebt die geen idee hebben waar hun hond uithangt. 2 weken geleden toch weer in een 'gewoon' bos geprobeerd... was ook weer gelijk de laatste keer. Had die 2 van mij aangelijnt, plots een grommend beest vanuit het niets, wou duidelijk mijn reu hebben, teefje intreseerde hem niet... baas pas na 10 minuten die eraan kwam en was toen bang om haar eigen hond te pakken en aan te lijnen... (op 3 meter afstand maar blijven staan piepen of ie nu alsjeblieft wou komen... wand ze wou hem niet naar hem toe lopen om aan te lijnen gezien hij nu 'niet zo vrolijk was' en misschien ook wel tegen haar zou gaan grommen en na grommen kwam altijd bijten.... )

Toch vind ik dat je met je loopse teef je aanpast... de geur die een loopse teef afgeeft maakt bij een reu iets los... de focus ligt dan niet meer voor 100% bij een baas... tis niet voor niets dat een loopse teef ook niet mee mag doen aan sportwedstrijden)... Vind met een loopse teef gaan wandelen net zo iets als dat je op een kantoor een striptease neerzet... meeste zullen dan niet meer geconcentreerd bezig zijn en naar hun beeldschermpje kijken...

en voor de 3 weken.... zijn nog genoeg andere aangelijnde plekken om te gaan wandelen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:06

Paintlinger schreef:
Maar amy-leftovers: Ik zit er niet op te wachten dat mijn reu het gaat proberen bij een loopse teef........mijn reu is nu 8,5 jaar en heeft nog nooit een echte loopse teef ontmoet, dit gedrag is bij hem dus helemaal niet aangewakkerd en dat zou ik graag zo willen houden.

Op de hondenclub waar ik lid van ben wordt ook altijd ingegrepen als honden op elkaar kruipen. Bij de pups al tijdens de laatste 10 minuten van de les waarbij ze los met elkaar mogen spelen.

Ze leren dan sociaal gedrag, zonder agressief of dominant te zijn. De trainers daar zijn ook van mening dat je als mens moet ingrijpen, zowel als je hond het doet als wanneer het je hond overkomt. Als baasje moet je, je hond ook in bescherming nemen, vinden zij. Ik dus ook en laat mijn hond dus niet platdrukken of achterna zitten terwijl ze duidelijk signalen afgeeft dat ze dat niet wil.

Mijn vorige, gecastreerde teef had trouwens ook die aantrekkingskracht op reuen. Dus castratie bij teef of reu voorkomt niet altijd bepaald gedrag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:08

Miepie77 schreef:
Jessix schreef:

dat is omdat jij erop zit, als je hem loslaat blijft ie vast niet braaf bij je ;)

Klopt en daarom laat ik hem niet los. :j Hetgeen wat hondeneigenaren ook zouden moeten doen wanneer je weet dat een hond niet gaat luisteren.

Miepie77

Re: Met een loopse teef in een losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:09

dus omdat jij met 1 loopse teef het park in wil moeten tig eigenaren hun hond gaan aanlijnen 8)7

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:11

Urielle schreef:

Je vergelijking met paardrijden is een beetje vreemd, want als je erop zit is dat heel iets anders dan dat het paard los in de weide loopt...of mag je paard dan ook niet instinctief reageren? Je vergelijking met paardrijden is te vergelijken met een aangelijnde hond, als de hond los is en even zijn eigen ding mag doen kan het gebeuren dat hij instinctief op een wegrennend konijn reageert of op de geur van een loopse teef.....dit vind ik geen ongehoorzaamheid. Een dier blijft een dier en is geen robot, tenminste het is bij mij niet de bedoeling dat ze gedrild worden maar binnen bepaalde regels toch vooral hond kunnen zijn inclusief een stuk van hun natuurlijk gedrag kunnen beleven zoals bijv. achter een konijn of fazant aan gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:14

Miepie77 schreef:
dus omdat jij met 1 loopse teef het park in wil moeten tig eigenaren hun hond gaan aanlijnen 8)7

Ik woon hier midden in de bossen en ja daar lopen honden los. Ik vermijd de speelveldjes en andere ontmoetingsplekken, maar ga mijn hond niet 3 weken binnen houden omdat iemand anders zijn hond niet onder controle heeft. Dat vind ik pas: 8)7 Mijn hond moet gewoon uitgelaten worden als ze loops is, aan de riem. En als ik een andere hond tegenkom verwacht ik dat de eigenaar daar correct mee om kan gaan.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:15

Als ze zelf haar mannetje niet zou staan, zou ik ook zeker wel ingrijpen. Echter is het een felle tante en ik denk dat haar correctie 10x duidelijker is voor de reu, dan wanneer ik zelf in zou grijpen :o
Als reu-eigenaar zou ik persoonlijk wel ingrijpen, ik vind het ook niet horen dat een niet loopse teef of een andere reu besprongen wordt door jouw reu. Bovendien zou ik er ook niet op zitten wachten dat de reu gebeten wordt (al geef ik de andere hond geen ongelijk) maar goed, genoeg reu-eigenaren die maar een beetje staan te giechelen als hun hond een andere hond bespringt >;)

Met loopse teven vind ik het dan weer een heel ander verhaal, dan ben je in mijn ogen gewoon dom bezig om je teef tussen de reuen rond te laten sjouwen en maar te verwachten dat de reuen haar met rust laten }:0

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:20

Ik zou idd niet met een loopse teef gaan lopen in een losloopgebied.
Maar je zei dat je ook andere gebieden vermijd omdat mensen hun hond daar ook los laten lopen terwijl er een aanlijn regel is. Daar zou ik dan toch heen gaan...
Ik zelf ga vaak naar een losloopgebied en vind wel als je daar een hond aangelijnd naar toe neemt dat dit dan wel voor onrust zorgt.
Ik heb zelf een nep man en die word ook altijd belaagd door de heren hij is na zijn castratie erg aantrekkelijk voor ze ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:25

amy_leftover schreef:
Ik zeg ook: als mijn teef NIET loops is. Dan vind ik het toch echt een gevalletje eigen schuld, dikke bult als ze dan van zich af snauwt...
Als mijn teef loops is, komt daar geen reu bij in de buurt ;) ik blijf ver weg van andere honden dan

Ah oke, niet goed gelezen.... excusez ;)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:44

Wat een hoop gemiep zeg. Bah. Wat is nou de moeite om je hond bij je te houden als je een aangelijnde hond ziet, in welk gebied dat dan ook is..

Beetje rekening met elkaar houden is toch een kleine moeite.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:51

Ja maar Kimbers.......dat is het punt, het zijn grotendeels allemaal meningen.....
Als een anders (niet ik) nou van mening is dat het in een losloopgebied niet hoeft.........tja, dan ben je het dus niet met elkaar eens.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:58

Waarom zou het daar niet hoeven? In een losloopgebied betekent het niet dat je hond zomaar op andere mag afrennen of dat er alleen honden mogen lopen die los zijn.

In een losloopgebied zou je ook gewoon met je kinderen kunnen wandelen, zonder hond. Dan houd je als hondeneigenaar toch ook je hond bij je? Is gewoon fatsoen. Maar blijkbaar denken mensen teveel aan zichzelf en zit het er niet meer bij om aan een ander te denken.

Ook hier wordt het losloopgebied opgeeist door hondeneigenaren, terwijl het gewoon een park is waar iedereen welkom is. Erg jammer, als iedereen een beetje om elkaar zou denken zou alles een stuk prettiger worden.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:24

Paperboy schreef:
Lauratje_88 slaan is niet mijn ding.....ik geloof ook niet dat mijn reu van een mep op zijn kont onder de indruk zou zijn met een loopse teef voor zijn neus.... Maar goed ligt misschien ook aan het type hond, slaan vind ik not done zeker niet voor dit soort natuurlijk gedrag. En nee ik zie mij niet als roedelleider en mijn honden weten ook echt wel dat ik een mens ben... Als ik een roedelleider zou zijn zou ik voorop moeten rennen met jagen en moeten dekken... huh nee dankje. Ik heb een aantal regels, maar loopse teefjes kom ik (zelden, 1 x gebeurd) tegen dus dat is gewoon aanlijnen dan en doorlopen....

Je doet net of ik mijn hond bont en blauw sloeg :') , een mep of een tik gaan ze niet dood van.
Ik vind dat alleen belonen geen volledige opvoeding is soms moet er gecorrigeerd worden.

Ik was samen met reu en teef aan het wandelen dus aanlijnen en gewoon weg gaan ging niet. De baas van de teef zou denk ik niet graag hebben gehad dat ik zijn teef had achtergelaten. :D

Ja ik ben de leider, als je geen leider bent zal die inderdaad niet echt onder de indruk zijn. Ik vind het ook volkomen natuurlijk dat ik (als leider dus) kies wat mag en niet mag.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:25

Ben het met je eens Kimbers.
Daarom mijd ik de losloopgebieden. Je kunt tegenwoordig niet meer verwachten dat mensen rekening houden met elkaar en ik wil die confrontatie's niet aangaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:25

Altijd grappig te lezen dat veel mensen het rijden van honden op andere honden, (want het zijn niet alleen reuen die dat doen), meteen vermenselijken tot "sexuele frustratie".
Het is geen sexueel gedrag dat dan vertoond wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:26

met een loopse teef hoor je niet in een losloopgebied te komen. Zeker niet als je geen pups wilt hebben. En ook om andere problemen met honden te voorkomen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:34

Kuggur schreef:
Altijd grappig te lezen dat veel mensen het rijden van honden op andere honden, (want het zijn niet alleen reuen die dat doen), meteen vermenselijken tot "sexuele frustratie".
Het is geen sexueel gedrag dat dan vertoond wordt.

Groot gelijk ik dacht dat het meestal om dominantie ging. Zo vond mijn hond het niet erg om bereden te worden door gecastreerde reu's en teefjes maar nooit door een niet gecastreerd mannetje.
Ja een beetje homo dus :')

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:30

Hier lopen ook ruiterpaden en menpaden door het losloopgebied, moeten die ruiters dan ook een andere route kiezen als de loslopende honden op het paard afstuiven.