Kitten stinkt enorm, welk voer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:49

qua de sheba blikjes/bakjes, deze heb ik inderdaad ook wel eens gehad.
En eerlijk is eerlijk voor een kattevoer vond zelfs ik deze redelijk lekker ruiken :P

De blikjes die je nu hebt was ook naar mijn mening de beste keuze, 50% vlees en geen granen. Wel opletten want vanuit het sheba assortiment is/zijn alleen deze 'goed' (naar mijn mening dus) en zelfs bij dit specifieke merk niet alle varianten, maar de kip was vlgs mij wel ok.

Alleen omdat mijn kat ze binnen een poep en een scheet opheeft en net zo blij is met andere tractaties geef ik ze persoonlijk dus niet, vlgs mij zijn ze hier iets van 80-90 ct per kuipje. Ik heb ze dus ook al een aantal jaar niet meer gegeven.

Waarom niet gewoon echt rauw vlees voor de kat als extraatje kopen? Hij krijgt alles binnen via de brok die je nu geeft, het rauwe vlees is dan als extra/tractatie dus hoef je niet op de verhoudingen etc te letten, maar het is wel goed voor zijn tandjes (als je dingen met bot geeft zoals een kuiken/kippevleugel).
Voordeel is dat je het niet apart in de dierenwinkel hoeft te kopen en goedkoper is dan kuipjes/blikjes, en het op zich niet 'opvalt' (in kosten) tussen je normale boodschappen, je kunt zelf lekker kippevleugels eten en er gewoon 1 aan de kat geven (ongekruid, ongekookt, ongebakken etc, gewoon rauw, mocht je kat moeite hebben met de botten (soms moeten ze daar even aan wennen) kun je het even met een hamer bewerken zodat de botjes kleiner zijn), alleen nooit dingen van varken geven, de rest mag een kat wel hebben

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:13

De tip van Annemiek80 vind ik ook een goede. Of als je een kippenboutje koopt, vlees eraf snijden en het botje met wat vleesrestjes aan de kat geven.
Ik heb het zelfs ook wel eens omgedraaid: kipfilet (voor 3,15/kg) gekocht bij een dierenvoer-site, daar alle mooie stukken voor mezelf afgehaald en de rest voor de hond/kat.
Voor een kat zijn kippenhartjes een goede aanvulling, een overschot van taurine geeft geen problemen. Kippenhartjes kun je vaak ook nog wel in de supermarkt kopen. Moeten ze toch even op kauwen, maar geen bot.

De blikjes zijn handig, maar in verhouding erg duur. (Want ze doen ongeveer even lang met zo'n blikje als met 1 kippenhartje, en die kost toch echt geen 90 cent per stuk!)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 11:37

@ Sassol: Ah ok, en dat overschot aan graan, in welk opzicht is dat dan belastend voor een kat?
Royal Canin is toch een goed merk, niet? Of is hier ook zo een groot overschot aan graan dat belastend is voor een kat?

Ik dacht dat die bakjes goed waren omdat de kat dan weer wat meer vlees binnen krijgt en meer vocht?
In die bakjes zit ook taurine, in een van je vorige posts zei je dat dit ook in goed kattenvoer zit.

Wat betreft het zout in RC, is dat nog steeds zo belastend als de kat voldoende drinkt?

@ idinn: wel interessant om te weten dat RC die testen doet, dat wist ik niet! Ik dacht ook wel dat er wel degelijk een verschil zit in de verschillende brokken, anders zou het maar weinig nut hebben om die verschillende soorten te maken :D

@ Annemiek80: Ik vond die bakjes ook best wel lekker ruiken :D
Die bakjes zijn inderdaad wel duur, daarom dacht ik om zo maar 1 bakje per week te geven :Y) Maar goed, ze heeft toch een dikke 20 minuten plezier gehad ervan, het duurde best lang voordat ze het op had :) Ze at er wel héél smakelijk van, ze vond het heerlijk!

Ik heb dit weekend een stukje kip aan de kat gegeven (stukjes die ik niet opeet en er dus afsnij voor ze de pan in gaan), ze vond het wel lekker maar begon er niet enthousiast aan te eten. Toen het op was kwam ze wel naast me zitten in de keuken, waardoor ik wel denk dat ze het lekker vond (ze is nog niet in de zeur-fase als het om eten gaat, ze volgt je en kijkt alleen zielig als ze graag iets te eten wil).

Een kippenvleugeltje of een kippenhartje kan ik haar wel geven, maar dan denk ik aan de praktische kant... Hoe doen jullie dat met het schoonmaken van het huis? Haar brokjes eet ze gewoon braaf uit haar bakje, maar ik merkte dat ze dat maar niets vond met die kip, die kip moest uit het bakje en daar wou ze op alle plaatsen in de living en keuken van eten, met andere woorden, allemaal plekken op de vloer waar die kip gelegen had :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:39

Kippehartjes en maagjes haal ik bij de poelier op de markt, 2,99 per kilo... maar dat is veel te veel natuurlijk. Ik haal dan max 200 gr (dus 50-60ct) en voer het in 3 porties op (hoef dan ook niet 'moeilijk' te doen met invriezen oid).
Maag zijn lapjes waar mijn kat echt wel even op moet knauwen, hart is meer hap slik weg hier

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:43

sander_lotte schreef:
Een kippenvleugeltje of een kippenhartje kan ik haar wel geven, maar dan denk ik aan de praktische kant... Hoe doen jullie dat met het schoonmaken van het huis? Haar brokjes eet ze gewoon braaf uit haar bakje, maar ik merkte dat ze dat maar niets vond met die kip, die kip moest uit het bakje en daar wou ze op alle plaatsen in de living en keuken van eten, met andere woorden, allemaal plekken op de vloer waar die kip gelegen had :+

Vaak moeten katten even wennen aan de geur/structuur van rauw vlees, dan zie je inderdaad een beetje het gedrag wat je nu omschrijft, beetje hengelen, likken, kauwen en weer weglopen, weer terug komen, weer likken, verplaatsen etc.

Mijn kat doet dit als ze iets nieuws krijgt wat niet hap slik weg is zegmaar (in haar geval dus grotere stukken), gooit het uit het bakje, kijkt nog een keer naar mij etc. Na een uur haal ik het dan weg als het niet op is.
Mijn kat stopt ermee als ze weet hoe ze er mee om moet gaan/weg moet krijgen, dan eet ze weer gewoon vanuit haar bakje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:46

Waarom zou je stoppen met royal canin omdat ie een buikje krijgt?
Geef dan gewoon wat minder. Van royal canin naar Whiskas is nogal een groot verschil en lijkt me niet goed.
Gewoon terug naar royal canin en dan maar wat minder geven, en anders heeft ze maar een hangbuikje jammer dan, hebben die van mij ook allemaal ook door sterilisatie kan dat komen..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:46

Annemiek: kan een kat volledig leven op bijvoorbeeld die kippehartjes enz. Of moet daar dan nog meer bij? Ik heb zelf namelijk een kat die flink wat weegt en ik krijg haar maar niet dunner. Ze krijgt afgepaste hoeveelheden. Vers voer is misschien nog een optie, aangezien daar geen 'troep' inzit wat ze niet nodig heeft. Wat is dan een gebalanceerde voeding voor een kat? Wat moet ze hebben op een dag enz..

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:57

ik denk dat sassol je dat beter kan beantwoorden, ik voer mijn kat nl geen vers, vers krijgt ze als extraatje/tractatie, via haar brokvoer (porta grainfree) krijgt ze alles binnen wat ze nodig heeft omdat ik zelf dus niet aan berekeningen durf te wagen.
Ze krijgt 2/3x per week vers erbij en ligt er in mijn geval aan wat ik in huis heb.

Nee een kat kan niet alleen leven op hart dat is te eenzijdig, ze hebben ook bot en spiervlees nodig.

Dunner krijgen/afvallen is en blijft eigenlijk een simpel sommetje, jouw kat krijgt meer binnen als hij verbruikt, dus of je moet minderen in de hoeveelheid kcal die hij binnenkrijgt of hij moet meer gaan verbranden of een combinatie van beiden.

Voer op het oog, blijkbaar krijgt jouw kat teveel eten want hij is te dik/komt aan, je kan dus minderen, echter bij katten moet je opletten dat ze niet teveel afvallen in te korte tijd. Hoeveel voer geef je?

Mijn kat is helemaal lyrisch van een laserlichtje/pointer... met hoe zij door het huis vliegt zou je een gemiddelde kat wel mee kunnen laten afvallen lol

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 12:05

@ Annemiek: Dus dan is het een kwestie van afwachten en haar laten wennen? En in de tussentijd gewoon veel meer schoonmaken? :Y)

Haha zo een laserlichtje werkt hier ook goed, dan vliegt ze het hele huis rond! Ik heb sinds kort ook zo een muisje dat aan een touwtje en een stokje hangt. Ik hou dus het stokje vast en de poes jaagt achter de muis, vindt ze helemaal geweldig! Dit weekend heb ik haar zo 1 uur (!!) kunnen bezighouden, na een uur was ze nog altijd even enthousiast als in de eerste minuut, nadien bleef ze het muisje zelfs nog zoeken :D Zou bijna iemand kunnen inhuren om voltijds met die muis te komen rondlopen :Y)

@ Annett1990: Dat vraag ik me nu dus ook af... waarom ben ik daarmee gestopt? Ik wist ook niet dat er zo een groot verschil was tussen Royal Canin en Whiskas... Ik was afgegaan op de bekendheid van het merk (omdat er zo veel reclame is van Whiskas).
Eerlijk gezegd was het nog niet in me opgekomen om gewoon minder te geven, tot dat hier werd aangehaald... Ik ging ervan uit dat die aanbevolen hoeveelheid sowieso juist was :o

Ik heb dus al terug RC gekocht en ik geef haar nu gewoon minder.
Mijn kat (kitten, 6 maandjes oud) is niet gesteriliseerd, ik vond het dan ook vreemd dat ze al een hangbuikje had. Maar ik denk dat ze gewoon in het algemeen wat te zwaar is, als je haar ziet zou je niet denken dat ze nog maar 6 maanden is. Ze ziet er wel gezond uit, maar ze heeft geen kitten-uiterlijk meer.

@ Rena100: Ik denk niet dat een kat volledig kan leven op kippenhartjes, ik ken er dan wel niet veel van maar het lijkt mij niet logisch dat dat zou kunnen. Mensen die enkel vers voer geven moeten berekeningen enz. doen om de juiste voedingsmiddelen aan hun kat te kunnen geven, dus het kan volgens mij niet dat er vb in enkel kippenhartjes alles zou zitten dat een kat nodig heeft.

Komt je kat ook buiten? Kan het zijn dat ze op een ander plekje wat lekkers krijgt? De kat van mijn ouders kreeg een hele periode namelijk op meerdere plaatsen te eten, en wij vroegen ons maar af hoe het kwam dat ze ineens zo dik werd _-:(

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:13

Sassol schreef:
Nou even op een rijtje waar je dan naar moet kijken voor goed kattenvoer:

-Geen granen, katten zijn obligatore carnivoren (wat zoveel betekent als: eet alleen vlees).
-Genoeg taurine. Overschotten hoef je niet bang voor te zijn. Taurine zit vooral in hart, kun je dus ook apart bijvoeren. Vlees altijd rauw geven, met name botten echt NIET VERHITTEN!
-VOCHT. Ik kan niet benadrukken hoe belangrijk het voor een kat is om voldoende vocht binnen te krijgen. Wil je brokken voeren, zorg dan voor een drinkfonteintje in huis, dit stimuleert drinken.
-Geen zout. Dit belast de nieren. Helaas zul je op een ingredientenlijst geen 'zout' zien staan. Ook zelden natriumchloride (het bekende keukenzout). Om de zouten te ontdekken, kan dus best een klus zijn. Mijn advies daarvoor is: zie je allemaal toevoegingen staan waar je niks van begrijpt of geen idee hebt wat het is? Niet kopen of eerst googlen.

KVV kopen/maken en zelf aanvullen met ongemalen vlees vind ik ideaal voor katten. Heb je een echte tijger, kun je zelfs hele prooidieren geven (zoals een kwarteltje, weegt zo'n 150g). Maar om een KVV op goede wijze aan te vullen, zul je je wel eerst in moeten lezen. (voor de informatiesponzen onder ons: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... d45c748#c5)
Voer op het oog, niet op gewicht. Kat te dik? Voer minder. Kat te dun? Voer meer. Mijn kat krijgt zo'n 100g vlees per dag, op graanvrije brok heeft hij maar zo'n 50g nodig (vond ik er zo zielig uitzien, mager bakje, ik geef dus ook vlees om mijn ego als eigenaar een beetje te strelen :o )

Katten zijn absoluut carnivoren, maar granen krijgen ze wel binnen via de maag van de prooidieren, dus helemaal graanvrij is naar mijn idee niet noodzakelijk..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:15

Ik geef mijn kat gemiddeld 10 tot 15 gram minder dan de aanbevolen hoeveelheid. Ze is nu bijna 5 kilo, maar er mag zeker 2 kilo af. Ze zeurt echter bijna de hele dag om eten, want ze eet haar brokjes in een keer op. Alles wat ik zelf eet, wil zij ook. Gelukkig lust ze heel veel niet en eet ze dus niet alle 'restjes' van je bord. Spelen doe ik op zich wel, maar ze is snel uitgespeeld want dan wordt ze moe en kijkt ze alleen nog maar. Dan beweegt ze niet meer...

Ik geef dus eigenlijk steeds minder (sinds een half jaar) maar ze komt nog steeds aan. Ze is absoluut niet dunner geworden. Mijn kat is overigens echt type huiskat. Ze komt niet buiten en slaapt vrijwel de hele dag.
Ik ben ook wel benieuwd wat echt goed voer is?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 12:33

Haha dan wordt het moeilijk om haar in beweging te houden natuurlijk, als ze dan gewoon gaat kijken van zodra ze moe wordt :D
Dat lijkt me dan echt een voorbeeld van een dikke, luie kat :+
Het lijkt me ook wel heel moeilijk om zo een kat te laten afvallen, ik kan je zelf dus ook niet helpen... (weet er te weinig over)
De kat van mijn ouders is ook wel zo, ze eet haar bakje in 1 keer leeg en gaat dan opnieuw zeuren om eten. Nu denken we wel dat ze een beetje aan het dementeren is... ze kan aan de achterdeur zeuren om binnen te mogen, dan loopt ze naar de voordeur en gaat ze daar zeuren om weer buiten te mogen :? Nu laten we haar vaak gewoon zeuren om eten, ze geeft na een tijd wel op en dan gaat ze gewoon in haar mand liggen, maar als je kat echt een volhouder is, lijkt het mij wel vervelend!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:42

Amandavd schreef:
jiperdepip schreef:
Ik snap jou reactie niet TS , wat hier gezegd wordt is toch echt wel waar

Het duurt gemiddeld 5 minuten nadat een voer topic is geopend voordat er iemand binnenvalt die meteen brokken afkraakt en vol overtuigen reclame maakt voor vlees voeren. Ik zeg niet dat er iets mis is met vlees voeren, vind het alleen jammer hoe het vaak gebracht wordt.

en toch is dat de keiharde waarheid helaas voor die wat dan toch brokken voeren!
dan moet je de consequenties ook ervan nemen dat ze BV ook super veel drinken op die rotzooi
brokken ( wie dat ook ooit heeft uitgevonden moet zich schamen)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 13:54

@ Onley: Jij vindt dus dat vb Royal Canin rotzooi is? (gewoon uit interesse hé, geen aanval ofzo :Y) )
Is het erg dat een kat veel drinkt? Want je zegt "dan moet je de consequenties ook ervan nemen dat ze vb super veel drinken op die rotzooi", maar ik zie veel drinken niet per se als consequentie :o Tenzij er uiteraard een medisch nadeel achter zit dat ik niet weet. Maar ik vind het niet erg als de poes veel drinkt, dan plast ze ook meer ja, maar of ik na mijn werk nu 2 hoopjes uit de kattenbak moet scheppen of 6 hoopjes, dat maakt voor mij geen verschil :+

Is veel drinken trouwens niet gezond voor een poes? Ik bedoel, voor een mens is het net goed om veel te drinken, is het dan ook niet gezond voor een dier? (dan bedoel ik gewoon veel drinken, niet TE veel drinken, want "te" is nooit goed hé ;) )
Volgens mij is het beter dat de kat veel drinkt dan weinig, want weinig drinken lijkt me ook niet goed voor de nieren...

Of ben ik verkeerd in deze redenering?

somokkele

Re: Kitten stinkt enorm, welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 13:59

Ik heb niet alle 6 de pagina's gelezen, maar is ze al getest op de parasiet Giaridia?? Daar stinken ze zo enorm van en is het ook vaak geen vaste drollen. Nog wel de moeite waard om na te kijken voordat er met allerlei soorten voer geexperimenteerd wordt. Succes met je katje

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:06

Zijn er mensen die ervaring hebben met voer van Renske?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 14:15

@ somokkele: Nee ik heb haar op niets laten testen, ik ben hier niet mee naar de dierenarts geweest.
Ondertussen moet ik wel zeggen dat de stank na 3 dagen al aardig geminderd is, dus ik ben er wel van overtuigd dat het aan het voer lag. Dit dacht ik ook wel, gezien ze zo begon te stinken nadat ik van voer veranderd was. Ik denk ook niet dat er medisch gezien iets aan de hand is, ze is gewoon nog een blije, enthousiaste kitten met een zachte en blinkende vacht.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:45

Hier krijgen ze ook alleen vers als ik vlees aan het maken ben. Als ik draadjes vlees maak kom ik een verpakking waar voor mij te veel in zit. Dat gaat dan naar de katten :j

Ik heb geprobeerd ze vers te gaan voeren, maar ze moeten er beiden niks van weten. Graanvrije brokken geprobeerd. De kater wilde wel, maar de poes wilde niks.
Dus staat de poes weer op RC sterilised en de kater staat nu al weer heel lang op Hill's prescription Mobility. Die laatste omdat hij artrose heeft door een trauma. Dit kan ik alleen kopen bij de DA en kost 33 euro voor 2 kilo.

De poes wissel ik ook weleens af met RC Dental, omdat ze weleens last wil hebben van geirriteed tandvlees. Soms gooi ik gewoon twee zakken door elkaar. Heel dol is ze namelijk ook niet op de Sterilised :+ De Dental vindt ze wel heel lekker. Volgens mij kosten beide 20 euro voor 2 kilo

De kater mag op niks anders dan de Mobility, ik zie bij hem ook snel een verslechtering van lopen als hij een keer iets anders krijgt.

Ze krijgen elke avond een dikke eetlepel natvoer uit zijn kuipje. Dit voegt verder echt 0,0 toe, maar ze vinden het heerlijk en zitten er echt elke avond op te wachten.

ik kijk niet op de zak wat ze moeten hebben, ik voer puur op het oog. De poes is nu wat dikker, zit ook wat dikker in het haar, maar ze mag graag buitenspelen en in de winter vind ik een heel klein beetje spek niet erg. De kater komt niet buiten, dus die is aardig stabiel in gewicht. Hoewel de kater nog kleiner is dan de poes (das al een ukkie) wegen ze beiden rond de 4 kilo. Het beste zou zijn als ze tussen de 3,7 en 4 kilo zouden wegen. Dan zijn ze mooi slank.
Beiden hebben trouwens een buikje. De poes wordt straks 3.5, de kater is 1.5 jaar oud.
Supermarktvoer hebben ze nog nooit gehad :n

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:47

Ik heb goede ervaringen met brokjes van de dierenarts (hills geloof ik). Hoe puurder de brokjes zijn, hoe minder ze hoeven te eten en te stinken geloof ik.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 16:47

Sheba is idd blikvoer. Gaan ze vaak meer van stinken. Als je wil compenseren kan je beter kijken of ze smuldier eet

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:20

sander_lotte schreef:
@ Sassol: Ah ok, en dat overschot aan graan, in welk opzicht is dat dan belastend voor een kat?
Royal Canin is toch een goed merk, niet? Of is hier ook zo een groot overschot aan graan dat belastend is voor een kat?

Ik dacht dat die bakjes goed waren omdat de kat dan weer wat meer vlees binnen krijgt en meer vocht?
In die bakjes zit ook taurine, in een van je vorige posts zei je dat dit ook in goed kattenvoer zit.

Wat betreft het zout in RC, is dat nog steeds zo belastend als de kat voldoende drinkt?

De kat is niet gebouwd om granen te verteren. Ja, een prooidier heeft ook granen in de maag zitten. Van een muis eet de kat deze wel op, maar zodra de prooidieren wat groter worden wordt de inhoud van de maag niet opgegeten. Zoveel graan zit er dus niet in het natuurlijke dieet van een kat.
Of je nu een mens, hond of kat bent: granen zijn belastend voor de maag/darmen. Niet gek dus dat als een mens maag-darmproblemen heeft, deze vaak overgaan bij een glutenvrij dieet (gluten=eiwit in graan). Het verteert zwaar.

Een teveel aan zout verhoogd de kans op hartproblemen, verhoogde bloeddruk en nierziektes. Of je kat nu voldoende drinkt of niet, deze risico's blijven bestaan.

De bakjes van sheba is verhit vlees, voor de voedingsstoffen die in vlees zitten hoef je het dus niet te doen. Ook hangt het er vanaf welke bakjes je koopt wat er in zit en dus hoe gezond het is. Maar ik zou sheba als niet meer beschouwen dan 'een lekkere snack'.

Overigens sleept mijn kat het niet door de kamer, mijn hond eet wel graag op een kleed maar hier helaas dus geen ervaring met vleesvlekken door het huis. Al laat de kat heel soms nog wel eens wat van z'n eetplankje op de stoel vallen. Maar ach, doekje eroverheen en klaar!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 10:22

@ Sassol: Bedankt voor de duidelijke uitleg, op die manier had ik het allemaal nog niet bekeken!

Ik begrijp dat mensen met maag-darmproblemen overgaan op een glutenvrij dieet, maar mensen die deze problemen niet hebben hoeven toch niet glutenvrij te eten, toch? Dus mijn redenering zou zijn dat als een kat er geen problemen mee lijkt te hebben, het niet zo erg is om niet granenvrij te eten, of ben ik nu te moeilijk bezig? :Y)

Aan het zoutprobleem had ik nog niet gedacht op die manier, bij mensen is het namelijk ook zo dat te veel zout de kans op hartproblemen, verhoogde bloeddruk en nierziektes verhoogt.

De bakjes van Sheba zal ik dan gewoon als beloning geven, ze vond het ontzettend lekker dus dat gun ik haar wel :o Ze is blijkbaar ook heel blij dat ik terug op RC ben overgegaan, ze eet alweer veel smakelijker en ze komt naast me zitten als ik het bakje neem om bij te vullen (bij de Whiskas boeide het haar totaal niet)

@ Callum: Smuldier heb ik hier nog nooit gezien, zouden ze dat ook in België hebben? (Limburg) Ik lees vaak dat er in Antwerpen wel meer keuze is, maar ik ben sneller in Nederland (Maastricht) dan in Antwerpen :Y)

@ Sakkia: Bedankt voor je reactie, dat natvoer uit zo een kuipje vindt de poes hier ook heerlijk. Heb het nog maar 1 keer gegeven, maar ze vond het echt heerlijk, ze at nog net het bakje niet mee op :Y)

Ik heb de poes overlaatst gewogen, ze woog al 3 kg... Is dat niet te veel voor een kitten van 6 maanden? Ze ziet er wel niet dik uit, ze heeft gewoon echt geen kitten-uiterlijk meer, alleen dat hangbuikje heeft ze wel... (maar blijkbaar hoeft dat ook niet te betekenen dat ze te dik is)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:36

Mja ligt er natuurlijk ook aan hoe groot ze is.
Mijn kater was met een half jaar net twee kilo. Hij moest namelijk twee kilo zijn om gecastreerd te mogen worden. Maar zoals ik al eerder schreef is mijn kater echt een ukkie. Wel mooi in verhouding (afgezien van die enorme poten/tenen die er onderzitten), maar echt klein. Nu verraden zijn poten dat hij eigenlijk een beetje groter had moeten worden. Maar hij heeft zoveel tegenslag gehad in zijn belangrijkste groeiperiode. Gedumpt en geen idee hoe lang zonder voer/moeder, vreselijk niesziekte, vreselijk diarree. Kortom hij had ook vooral veel energie nodig om te overleven en heeft dat niet gebruikt om te groeien. Is een hele poos gedwangvoerd bijvoorbeeld.

Die kuipjes vlees zijn hier ook echt alleen maar omdat ze het vreselijk lekker vinden. Nu krijgen ze elke avond elk een kwart van zo'n bakje, stelt dus niks voor.
Mijn kater had trouwens enorm last van zijn darmen toen hij op RC kitten stond. Hij is toen overgegaan op Hills en tijdelijk op natvoer van Hills en daar heeft hij nooit problemen mee gehad. Als je bij ons binnenkomt, ruik je niet dat daar twee kattenbakken staan (komt ook omdat ze goed schoon gehouden worden natuurlijk) maar je ruikt ze eigenlijk echt nooit, ook niet als de kater net op de bak is geweest.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:41

Sorry dat ik hier even op "inbreek"

las even mee voor tips en kwam terecht op deze laatste pagina :j
maar mogen katten dan ook gekookte kip ipv rauwe?
en is rauwe niet slecht ivm samonella?

Ik ga vanaf pag 1 ff terug lezen vanavond :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:47

Echt nooit gekookte botten geven hoor. Deze botten versplinteren en dat is gevaarlijk.

Gewoon rauw geven en zelf daarna even goed je handen wassen :j