slipketting (hond) zielig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:45

Ik heb een slipketting voor mijn hond maar dat is omdat hij soms in het donker nog wel eens naar onbekende wilt springen als ze in mijn buurt komen. Voor de rest heeft hij hem nooit om. Ik trek er ook niet onnodig aan en meestal is hij lekker los. Hij luistert wel goed. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:46

mika11 schreef:
Maar ik weet dat op de meeste hondenscholen ze verboden zijn.
Waarom weet ik eigenlijk niet?

Omdat de meeste hondenscholen en mensen gevoelig zijn voor wat het publiek denkt en zelf niets aan onderzoek doen.

Een slipketting is vriendelijker dan een gewone halsband aangezien een halsband de luchtpijp van een hond ersntig kan verminken als de hond ineens ergens op afrent. Doordat de halsband "vast zit" kan de druk niet verdeeld worden over een groot oppervlak en zal de hond dus altijd een gigantische klap krijgen op de luchtpijp omdat de halsband strak op zit dan. Naast een slipketting heb je ook de stoffen versie als je niet van de ketting houdt. De grootste oorzaak van fout gebruik van de slipketting en de stoffen variant is de manier van omdoen. Veel mensen doen ze op de verkeerde manier om waardoor de band niet meer los kan slippen na een correctie. Veel mensen zijn te vroeg of te laat met een correctie waardoor veel honden trekken, een slipvariant doet dit bij goed gebruik uit zichzelf en ontspant direct weer waardoor er niet onnodig aan die riem getrokken hoeft te worden zoals bij een halsband of tuig.

Ik gebruikte zelf altijd de stoffen variant omdat het enige nadeel want ik van een ketting vind is dat ze de haren eruit trekken. Dat is overigens ook heel snel op te lossen door een brede veter door de schakels te vlechten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:47

DynamiteS schreef:
Ik lees niet selectief, ik vind gewoon dat een slipketting kan.
Dat anderen dat niet vinden moeten zij vinden. Ik heb gwn goede ervaring met slipketting.
Sorry dat ik actief deelneem aan een topic over iets van honden waar ik voor ben..

Je leest wel selectief. En daar mag ik je best op wijzen want anders is het gewoon geen zinnige discussie. En natuurlijk mogen er voor en tegenstanders zijn! Anders valt er weinig te bepraten. Maar dan moet je wel met inhoudelijke argumenten komen.

@Pluttersplut: Ik heb geen idee wat er precies mis ging. Maar de technische hantering was wel oké. Het ging er mij om dat hoe goed je m ook gebruikt, door het geen wát je doet dus voor schade kan zorgen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:47

_San87_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de aangehaalde argumenten wel meer begin te vinden dat een slipketting de meest slechte keuze is qua halsbanden...

Maar, dan heb ik nog wel een vraag. Hoe zit dat dan met andere halsbanden? Zoals bijvoorbeeld de jachtlijn die ik aanhaalde in een linkje, ik vind dat erg fijne lijnen, maar qua werking zijn ze wel hetzelfde als zo'n slipketting.

Ik gebruik ook het liefst halfchecks of jachtlijnen, puur voor het gemak van het omdoen. Halfchecks en (goeie) jachtlijnen hebben allemaal een stop, die je zó kunt afstellen dat de lijn op z'n smalst nog steeds net zo groot is als een goed passende halsband, waardoor ie dus niet echt strakslipt, zeg maar.

En het állerliefst gebruik ik gewoon helemaal géén riem trouwens :P Helaas moeten hondjes soms ook gewoon echt even vast, en ik heb ook een hond die trekt aan de lijn, maar met heel veel geduld, trekken=stilstaan, premack principle en clickeren voor aandacht kan ik nu een heel eind wandelen door de wijk hier zonder een trekhond. En nee, dat is dus geen quickfix, maar ik heb wél een hondje wat naast me loopt omdat ie daar zélf voor kiest, omdat ie dat LEUK vindt. En daar word ik een blij baasje van :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:48

Ja maar dat kan altijd.. Zo schijnt een tuigje in combinatie met een flexi ook niet goed te zijn, en een flexi zou het trekken in de hand werken. Zoals je leest hebben gewone halsbanden ook risico op schade, tuigjes vast ook. Dus dan moet je je hond maar altijd los bij je hebben?
Mijns inziens klopt je argument dus niet. Want je kan met álles schade aanrichten bij onjuist gebruik.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:49

Ik ben in ieder geval tegen de slipketting (maar ik denk dat dat wel duidelijk was). Naast de schade die een slipketting kan geven (ja bij "goed" en "slecht" gebruik ervan) heb ik het idee dat veel mensen te snel grijpen naar middelen die voor hun idee snel resultaat boeken en makkelijk zijn. En dan heb ik het niet alleen over slipkettingen, maar ook over anti-blaf banden en allemaal van dat soort middelen. In plaats van trainen waarbij de hond wordt begeleid goed gedrag te laten zien wordt de hond echter fel afgestraft op de momenten dat het voor de baas niet goed is. Training kost nou eenmaal tijd. Een hond is niet geboren om te weten hoe hij aan een lijn moet lopen, dat moet hem GELEERD worden. Ik ben dan voor de manier om het goede gedrag uit te lokken in plaats van het verkeerde gedrag te corrigeren. Zeker in een aanleerfase van gedrag. (En nee, ik ben niet iemand die mijn hond nooit corrigeert)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:49

love_western schreef:
Je hebt jachtlijnen met een stop. Die kunnen niet verder slippen dan die stop. Mijn hond word zo dus niet gewurgd. Werkt inprincipe dan als een halsband.

Ah ja, zo'n metalen werkje zit er dan omheen. Maar de meeste lijnen hebben die dan weer niet... Of het ringetje gaat over de stop.

Hoewel dat dus voor een volgende hond wel een optie kan zijn, ik vind jachtlijnen oprecht hele fijne lijnen. Maar dat wurggedeelte vind ik dan weer niet prettig...

sallandval schreef:
_San87_ schreef:
Graag, ik ben zeker geïnteresseerd in dat filmpje! Daar kom ik dan morgen op terug, ik ben nu mobiel.

Het is inderdaad het wurgeffect wat dus die schade aanricht... Logisch ook. Nu heb ik voor mijn honden altijd een gewone lederen halsband gehad, geen slipkettingen, geen jachtriemen, niks. Maar ik vind de jachtriem wel heel fijn, maar eigenlijk werkt deze dus op dezelfde manier, enkel is het materiaal zachter en de band breder.

Nou het correctierukje met een een gewone riem is ook schadelijk, maar alleen voor het leerproces, niet voor de fysieke gezondheid http://reachingtheanimalmind.com/pdfs/ch_09/ch_09_pdf_05.pdf

Als je het niet erg vindt, ga ik je link lezen zodra ik een laptop heb, ik vind dat op een telefoon niet fijn lezen :)).

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:50

daffie1986 schreef:
mika11 schreef:
Maar ik weet dat op de meeste hondenscholen ze verboden zijn.
Waarom weet ik eigenlijk niet?

Omdat de meeste hondenscholen en mensen gevoelig zijn voor wat het publiek denkt en zelf niets aan onderzoek doen.

Eh nee hoor, zelfs in dit topic staat genoeg wetenschappelijke onderbouwing dat aantoont dan slipkettingen schadelijk zijn; bij onze hondenschool spreekt de etholoog ook uit eigen ervaring bij honderden honden. Noem aub één onderzoek waaruit blijkt dat halsbanden schadelijker zijn dan slipkettingen voordat je meningen als feiten presenteert.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:51

annepaardoes schreef:
Ik ben in ieder geval tegen de slipketting (maar ik denk dat dat wel duidelijk was). Naast de schade die een slipketting kan geven (ja bij "goed" en "slecht" gebruik ervan) heb ik het idee dat veel mensen te snel grijpen naar middelen die voor hun idee snel resultaat boeken en makkelijk zijn. En dan heb ik het niet alleen over slipkettingen, maar ook over anti-blaf banden en allemaal van dat soort middelen. In plaats van trainen waarbij de hond wordt begeleid goed gedrag te laten zien wordt de hond echter fel afgestraft op de momenten dat het voor de baas niet goed is. Training kost nou eenmaal tijd. Een hond is niet geboren om te weten hoe hij aan een lijn moet lopen, dat moet hem GELEERD worden. Ik ben dan voor de manier om het goede gedrag uit te lokken in plaats van het verkeerde gedrag te corrigeren. Zeker in een aanleerfase van gedrag. (En nee, ik ben niet iemand die mijn hond nooit corrigeert)

Mag ik dan vragen wat je in mijn geval zou doen? Jack Russel teefje, 3 jaar oud, uit het asiel. Is zeer duidelijk vroeger mishandeld, en nee dat zeg ik niet omdat ik het zielig wil maken. Is een verschrikkelijke angstbijter en draait soms helemaal door, tot mij aan toe bijten in pure 'waanzin'. Pupillen worden enorm, en als er een hond aan komt krijg je haar aandacht er vrijwel niet meer bij. En ze gaat echt voor het bijten, ook bij honden die ze kent. Ook als ze los is, ze vliegt er op af en bijt. Maar je zou het denk ik moeten zien.
Ik heb nu mijn manier gevonden, maar ik ben benieuwd wat jij zou

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:54

Neej schreef:
_San87_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik door de aangehaalde argumenten wel meer begin te vinden dat een slipketting de meest slechte keuze is qua halsbanden...

Maar, dan heb ik nog wel een vraag. Hoe zit dat dan met andere halsbanden? Zoals bijvoorbeeld de jachtlijn die ik aanhaalde in een linkje, ik vind dat erg fijne lijnen, maar qua werking zijn ze wel hetzelfde als zo'n slipketting.

Ik gebruik ook het liefst halfchecks of jachtlijnen, puur voor het gemak van het omdoen. Halfchecks en (goeie) jachtlijnen hebben allemaal een stop, die je zó kunt afstellen dat de lijn op z'n smalst nog steeds net zo groot is als een goed passende halsband, waardoor ie dus niet echt strakslipt, zeg maar.

En het állerliefst gebruik ik gewoon helemaal géén riem trouwens :P Helaas moeten hondjes soms ook gewoon echt even vast, en ik heb ook een hond die trekt aan de lijn, maar met heel veel geduld, trekken=stilstaan, premack principle en clickeren voor aandacht kan ik nu een heel eind wandelen door de wijk hier zonder een trekhond. En nee, dat is dus geen quickfix, maar ik heb wél een hondje wat naast me loopt omdat ie daar zélf voor kiest, omdat ie dat LEUK vindt. En daar word ik een blij baasje van :D

Ik vind de jachtlijnen inderdaad ook erg prettig omdat ze zo makkelijk om en af gaan. Ideaal. En er zitten inderdaad stops op, maar die werken niet altijd even goed...

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:56

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:58

bij de honden die hier niet trekken gebruik ik gewone halsbanden,en dan van allerlei soorten eigenlijk,meestal gebruik ik een slipkoord ( soort touwtje) die kunnen niet afschieten als ze op de rem gaan :D

maar ,krijg ik hier een "trekker"gaat deze echt 1 of 2x op de slipketting,en daar corrigeer ik het trekken mee,meestal met 1 correctie weten ze al dat trekken niet de bedoeling is,de hardnekkige weten het dan wel na 2 of 3x...

werkt super hoor,in rotterdam liep ik met 5 toch wel grote honden in mijn uppie,zonder dat er maar 1 aan het lijntje trok :) ,erg fijn :)

tuigen vind ik echt hélémaal niets :n ,buiten dat die dingen werkelijk oerlelijk zijn bij een hond,kunnen ze als een soort helicopter alle kanten op draaien...nee, ooit in vroegere tijden ( voor de tegenwoordige tuigenrage) geprobeerd bij 1 van mijn honden,maar héél snel vanaf gestapt...

overigens op de vraag van TS ,nee een slipketting is niet zielig,mits juist gebruikt :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 29-12-13 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:00

_San87_ schreef:
Ik vind de jachtlijnen inderdaad ook erg prettig omdat ze zo makkelijk om en af gaan. Ideaal. En er zitten inderdaad stops op, maar die werken niet altijd even goed...

MAar als de stops niet goed werken, dan is het dus een nylon variant van de slipketting, dat maak het toch niets beter dan?

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:01

Ik heb wel niet alle pagina's gelezen dus excuus als het al genoemd is. Maar wij gebruiken een gentle leader voor onze hond. Een riem wat over de neus gaan en via haar hoofd bevestigd is. Zij trok ook altijd heel erg en sprong tegen mensen op uit enthousiasme. Het is niet de bedoeling om aan deze riem te trekken. Maar als de hond zelf gaat trekken kan ze geen kracht zetten omdat dit niet met het volle gewicht haalbaar is. Voor ons is dit een echte uitkomst geweest! https://www.google.nl/search?q=gentle+l ... 00&bih=774

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:01

ik heb een soort jachtlijn halsbanden zie ik,en die stops zitten echt wel goed vast...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:02

Pluttersput schreef:
annepaardoes schreef:

Mag ik dan vragen wat je in mijn geval zou doen? Jack Russel teefje, 3 jaar oud, uit het asiel. Is zeer duidelijk vroeger mishandeld, en nee dat zeg ik niet omdat ik het zielig wil maken. Is een verschrikkelijke angstbijter en draait soms helemaal door, tot mij aan toe bijten in pure 'waanzin'. Pupillen worden enorm, en als er een hond aan komt krijg je haar aandacht er vrijwel niet meer bij. En ze gaat echt voor het bijten, ook bij honden die ze kent. Ook als ze los is, ze vliegt er op af en bijt. Maar je zou het denk ik moeten zien.
Ik heb nu mijn manier gevonden, maar ik ben benieuwd wat jij zou

Ik kan jou hierop geen kant en klaar antwoord geven. Naast dat ik geen gedragstherapeut ben, de situatie niet ken en ook iedere hond anders is, zo ook in de trainingsmethode. Wel zou ik in combinatie met een gedragstherapeut willen gaan voor een zo positief mogelijke training. Waarschijnlijk o.a. training van prikkel arme naar prikkel rijke omgeving met ondersteuning van Bach druppels. Daarnaast is het vaak nooit enkel een training van de situatie maar het veranderen van de omgang met de hond, ten alle tijden.

baszo17

net als een bit, je kan ze kapot maken maar ook veel goed mee maken. mijn labrador x herder trok zich door een gewone halsband, nu met een slipketting trekt ie niet meer zo, ik ben wel naar zo'n informatie avond geweest over slipketting gebruik, die was toevallig in de buurt.. :) ik wist namelijk niet dat je zon ketting 'verkeerd' om kan doen:P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

MAar als de stops niet goed werken, dan is het dus een nylon variant van de slipketting, dat maak het toch niets beter dan?

Kennelijk is dat afhankelijk van de kwaliteit riem. Niet geheel onverwacht, natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:03

Ik gaf trouwens nooit een ruk aan de slip, hond trekt en krijgt vanzelf druk. Je leert een hond toch evengoed wijken voor druk als een paard. Ik zie het maar als een soort van hengstenketting, ben je vervelend dan krijg je druk, lief zijn en de druk is weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:04

_San87_ schreef:
Kennelijk is dat afhankelijk van de kwaliteit riem. Niet geheel onverwacht, natuurlijk.

Ze slippen allebei of ze nou van katoen gemaakt zijn of van goud of van ijzer of van nylon, ze doen allemaal hetzelfde en dat is de keel afknijpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:06

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Ze slippen allebei of ze nou van katoen gemaakt zijn of van goud of van ijzer of van nylon, ze doen allemaal hetzelfde en dat is de keel afknijpen.

Dat is dus niet wat ik bedoel... Ik bedoel het materiaal waarvan de stop gemaakt is. Je hebt stops van metaal, daar kan de ring niet overheen. Je hebt ook stops van kunststof en daar kan de ring wel overheen met veel kracht. Dat is het verschil in kwaliteit wat ik bedoel.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:09

sallandval schreef:
Noem aub één onderzoek waaruit blijkt dat halsbanden schadelijker zijn dan slipkettingen voordat je meningen als feiten presenteert.

Een onderzoek geloof ik zoiezo niet zo vaak in omdat het vaak i.m.o. te selectief en met voorbedachte uitslag in het voordeel van de sponsor wordt uitgevoerd. Daarbij heb ik het in de praktijk zien gebeuren bij een paar honden en hoef dus voor mijzelf niet zo nodig op zoek naar uitslagen van een onderzoek en ik probeer mijn voorkeur ook helemaal niet op te dringen aan anderen en dat hoeft iemand met een andere voorkeur ook niet bij mij te doen.

Zelf ben ik opgevoed met honden aan een slipketting en ik heb echt nog nooit een ruk gegeven aan een slipband omdat dit nooit hoefde. Er zijn ook genoeg dingen waar ik bij de africhting met een gewone halsband en slipband niet in geloof (en ja dan heb ik het over hondenscholen) en die doe ik dan ook echt niet. Ik moet me goed voelen en ik wil een happy hond zien, geen hoopje ellende omdat het bang is van een slipband. Nogmaals, de grootste schade wordt nog altijd veroorzaakt door het verkeerd omdoen van de slipketting. Zelf ben ik meerdere hondenscholen afgegaan op zoek naar de juiste voor mijn 1ste eigen hond, het was echt een regelrechte ramp om haar op te voeden en ondanks de honden (schotse collies, golden retriever en rotweilers) die ik al met veel succes had opgevoed kreeg ik het bij haar niet voor elkaar. Uiteindelijk kwam ik terrecht bij een hondenschool die geen tuigjes en normale halsbanden wouden hebben maar een slipband en bij voorkeur een slipketting. De jonge honden werden een kwartier getraind en de rest stond in het teken van spelenderwijs opvoeden, b.v. door een tunnel of dat de baas zich verstopt en de hond de baas moet gaan vinden. Toen ik doorkreeg dat er meerdere honden met een verkeerd aangebrachte slipketting liepen en ik me bedacht dat de instructeurs mij ook nog nooit verteld hadden hoe ik deze om moest doen ben ik gestopt. Als je wilt dat mensen iets gebruiken voor hun hond moet je ze ook vertellen hoe ze het moeten gebruiken en als ik dan van de 150 honden (allemaal groepen van 10-12) bijna 85% zie lopen met een verkeerd aangebrachte slipketting, dan ben ik er klaar mee want dan ben je niet goed in het opleiden van mensen.

Verder heb ik mijn hond trouwens nog nooit met wat voor halsband dan ook laten lopen, in huis of los dan ging de slipband altijd af.

Hoe hoort een slipband omgedaan te worden? Als je voor de hond staat(en je hond hoort altijd links te lopen) hou je de slipband voor je en zou je deze als een P om moeten doen. De bovenkant van de p is dan uiteraard voor het hoofd/nek van de hond en de onderkant bevestig je aan de riem. Dit is de enige manier waarop de slipband los kan slippen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:12

Zo'n gentle leader vind ik echt een verschrikkelijk ding. Ik heb er honden echt letterlijk krom van zien worden. Mij dierenarts en dierenwinkels hier in de buurd raad het gebruik van gentle leaders gelukkig ook af.

Ik zie trouwens het nut van een jachtlijn niet in. Het is een slip, totdat de ring de stop tegen komt. Zo'n lijn is toch veel dunner dan een standaard halsband. Dan wordt toch weer alle druk naar de voorkant van de hals geplaatst ipv om de hele nek.

Persoonlijk gebruik ik dan nogsteeds graag een slip. 1 correctie is vaak genoeg en anders dor je iets niet goed als trainer. En ik zie idd heel erg veel mensen met een constant trekkende hond aan een slip. Om te janken. Die beesten hangen zich echt op en de eigenaar snapt er niks van. Sommige mensen hebben het licht gewoon nog nooit gezien.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:25

Neej schreef:
Ik vind een slipketting vanwege het trekken eigenlijk nooit diervriendelijk. Hond trekt en wurgt zichzelf. Niet mijn manier van diervriendelijk in ieder geval. Een hond leren netjes naast je te lopen kan op veel meer manieren dan met een slipketting :)

Dit dus.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:26

Peelie schreef:
Zo'n gentle leader vind ik echt een verschrikkelijk ding. Ik heb er honden echt letterlijk krom van zien worden. Mij dierenarts en dierenwinkels hier in de buurd raad het gebruik van gentle leaders gelukkig ook af.

Ik zie trouwens het nut van een jachtlijn niet in. Het is een slip, totdat de ring de stop tegen komt. Zo'n lijn is toch veel dunner dan een standaard halsband. Dan wordt toch weer alle druk naar de voorkant van de hals geplaatst ipv om de hele nek.

Persoonlijk gebruik ik dan nogsteeds graag een slip. 1 correctie is vaak genoeg en anders dor je iets niet goed als trainer. En ik zie idd heel erg veel mensen met een constant trekkende hond aan een slip. Om te janken. Die beesten hangen zich echt op en de eigenaar snapt er niks van. Sommige mensen hebben het licht gewoon nog nooit gezien.

Ik ben zelf ook niet tegen één korte correctie, zo ben ik bijv. ook niet tegen een slof bij paarden ofzo. Maar ik vind dit wel heel gruwelijk. Ik heb zelf ook ervaring met een trekker maar no way dat hij aan de lijn trekt als ik met hem loop. Dat heb ik hem afgeleerd.