Te magere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:03

NikkiEnJij schreef:
Misschien kan je gewoon echt rauw vlees geven? Ik vind zelf namenlijk dat in brokken nooit genoeg voedingstoffen kunnen zitten (maar ieder z'n ding). Of beide, vaak vinden ze rauw vlees ook veel lekkerder. bijv: http://www.webshop4dieren.com/barf-hondenvoer of gewoon gehakt kopen en dat geven bijv.

Alleen gehakt kan je niet standaard geven.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:31

NikkiEnJij schreef:
Ik vind zelf namenlijk dat in brokken nooit genoeg voedingstoffen kunnen zitten (maar ieder z'n ding).

Wat een rare gedachte gang, voederfabrikanten hebben hele laboratoria's achter zich staan om de hondenbrokken volledig te krijgen/houden en dan zeg jij dit :') Begrijp me niet verkeerd, hier wordt ook vers vlees gevoerd maar vind dit een beetje tunnelvisie gedachtes.

Alleen gehakt geven lijkt me niet wijs en al helemaal niet als het half om half gehakt is, slecht advies!

Lante

Re: Te magere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:41

Ik heb niet alle pagina's gelezen hoor, maar jeetje; wat een adviezen worden hier soms gegeven, op de eerste blz las ik 'macaroni' geven (=granen, dus niet goed voor een hond) en zelfs 'pindakaas', wat echt gewoon giftig is voor honden!! Mensen roepen soms maar wat, schrik er van! Ik zou zeggen, geef bij voorkeur een goeie, granen vrije brok of KVV. Een kwestie van je even in verdiepen. Orijen, dogs lover gold, Acana hebben bijvoorbeeld granenvrije brok.
Veel herders met aanleg tot mager worden doen het ook goed op Cavom (helaas niet granenvrij).

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:46

Mijn mixje uit Portugal krijgt zelf Carvom
Maar hij blijft te mager
Dus lees mee voor de tips :j
al zou ik sommige dingen ook idd zelf nooit gaan doen
zoals gehakt gaan voeren :n

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:47

Geen pindakaas mogen geven? Waarom niet?
Ik lees juist op veel site's dat het prima kan, natuurlijk niet te veel, maar dat is bij alles. Als het giftig was, was mijn hond dan niet allang dood neer gevallen...?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:57

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... onden.html

Als je leest dat pinda's niet goed zijn voor honden, dan ga je dus ook geen pindakaas geven. En sowieso hoor; een hond is een carnivoor, dus een vlees eter. Geen omnivoor, zoals een mens of een varken.
Aardappelen zou ik persoonlijk bijvoorbeeld ook gekookt dus nooit aan mijn hond geven, al is die van mijn oma er oud mee geworden...

Ik lees dat TS haar hond het goed doet op KVV; helemaal top! Mooie hond hoor! (Heb nu wel alles gelezen). ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:07

Pinda's vind ik wat anders dan pindakaas. Er staat dat de schimmels op pinda's giftig kunnen zijn, die zullen niet meer in de pindakaas zitten. En dat ze er diarree van kunnen krijgen klopt, daarom geef ik ook maar 1 à 2 likken pindakaas per week.
Ik geef mijn hond niet dagelijks groente en fruit of wat dan ook, maar ook in het wild zullen ze wel eens wat anders moeten eten dan vlees. Zullen ze echt niet slechter op worden.
Mijn hond komt uit Bulgarije en heeft dus een sterk zwerversinstinct, die zullen ook echt niet alleen maar vlees eten.
Af en toe iets anders dan vlees kan echt geen kwaad lijkt mij...

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:20

Los of je hond er dood van zou neervallen of niet, vind ik het toch erg vreemd dat je producten aan je hond geeft, die die zelf nooit in de natuur zou vinden (zoals pindakaas (??) bijvoorbeeld).
Een hond eet inderdaad niet alleen maar vlees in het wild, daar eten ze vooral ook de maag op van de dieren die ze doden, omdat daar al verteerd plantaardig voedsel in zit. Om diezelfde reden zal je zien dat heel wat honden verzot zijn op paardenmest: een echte vitaminebom!
Het is dus zeker niet verkeerd om je hond ook gekookte groenten te geven zoals wortel, broccoli, ... Maar zuivelproducten of pasta/brood?? Neen, echt niet... Of toch zeker niet als hun "echt" eten. Hier krijgen ze heel af en toe wel een restje rijst, en je merkt dan meteen dat hun uitwerpselen een stuk groter zijn: ze verteren dit namelijk niet, het dient hoogstens als "vulling".

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:23

Honden krijgen hier gewoon brood,macaroni enz. Is gewoon een hype nu (net als bij mensen)
Ze eten naast hun gewone eten gewoon met de pot mee, alles gaat hier naar de honden of de kippen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:29

Pindakaas is dan geen natuur product maar imo wel een natuurlijk product. Er zitten weinig/geen toegevoegde, slechte dingen in. Smeerkaas of filet american vind ik dan weer iets anders. Dat zou ik zelf nooit geven.
Of het gezond is maakt mij niet veel uit, wij zondigen af en toe ook wel eens. En geef toe, chips is nou ook niet het toppunt van gezond voedsel.
Zolang het niet slecht voor ze is vind ik het niet zo erg. Met de pot mee laten eten doe ik dan weer niet.
Maar af en toe wat rijst of pindakaas vind ik niks mis mee.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:50

tess_84 schreef:
Een hond eet inderdaad niet alleen maar vlees in het wild, daar eten ze vooral ook de maag op van de dieren die ze doden, omdat daar al verteerd plantaardig voedsel in zit.

een natuurlijk prooidier voor een hond is klein ( bv konijn) en die gaan hier echt met huid en haar naar binnen hoor,geen hond die daar een maag uit staat te peuteren,overigens bestaan er geen honden in het wild...

daarnaast zal een pens,want daar hebben mensen het over ,grote prooidiermagen eten honden nl niet....voor het opeten flink uitgeschud worden...

overigens als je uitgaat van een natuurlijk prooidiermaagje,kip/konijn grote,kan je mss je ook voorstellen hoeveel granen/grassen daar nu werkelijkheid inzitten...

TS ,super mooie hond,en fijn dat je nu een voer hebt gevonden wat ze goed eet :j

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:58

Kimmie, ik zeg toch nergens dat ze alleen de maag opeten? Ik wilde gewoon zeggen dat in de maag van prooidieren verteerd plantaardig voedsel zit, wat een hond zeker niet zal laten liggen. Het is juist goed om het mee op te eten, omdat honden plantaardig voedsel nu eenmaal niet goed verteren.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:22

Mijn hond krijgt nu idd KVV :j
Mijn vriend stelde voor om, wanneer ze bij hem thuis een rund slachten, wat 'slachtafval' (hetgeen zijn moeder niet mee laat leveren, wel eetbaar door de mens trouwens) mee te vragen (zoals kopvlees, pens, hart, tong, de botten,...). Hij ging zelf kvv samenstellen, maar dat heb ik hem afgeraden, want ben me er wel van bewust dat kvv niet zomaar een hoopje gemalen vlees is. Er zitten daar wel afwegingen ed bij.
Denk dus wel dat ik bij kvv ga blijven, waarschijnlijk wel nog wat merken uitbreiden :j

Voor de rest krijgt ze er nu niks meer bij (geen kaas, geen melk, geen yoghurt, geen pindakaas,...) Gewoon haar maaltijd + geperste brokken (de staaltjes die ik nog heb).
Van zodra de geperste brokken op zijn, ga ik haar 's morgens 350g geven en 's avonds 300g. en vrijdag is dan vis-dag :D

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:31

Ziet er goed uit hoor Lisa, haar dieet :j Af en toe gewoon rauw vlees is zeker goed!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:35

toppie!
en nee niet af en toe rauw vlees is goed ;) altijd :D
denk je niet dat het andersom is kohtje?.. dat brokken de hype zijn/waren?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:39

Maar puur rauw vlees is geen volwaardige maaltijd hé, essiesilly :) denk dat Tess dat bedoelt ;)
Gabos krijgt zo af en toe ook wel eens een lapje spek tussendoor en natuurlijk de runderbotten niet vergeten ! Hier is ze gek op. Ze kan uren zitten prutsen om het merg eruit te krijgen :=

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:22

essiesilly schreef:
toppie!
en nee niet af en toe rauw vlees is goed ;) altijd :D
denk je niet dat het andersom is kohtje?.. dat brokken de hype zijn/waren?

Nee dat denk ik niet. Toen de brok kwam was mijn vader er heel blij mee omdat alles er in zit. (40 jaar geleden ?)
Ik voer Cavom en daar ben ik heel blij mee.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:40

ik heb nog een vraagje...
Ik had op "hondenvrienden.be" een NL-leverancier gevonden die ook in BE leverde. Helaas weet ik zijn naam niet meer, vind ik de website niet meer en ook het topic is zoek |o

De leverancier leverde om de 4 weken in Vlaanderen, dit zou komende vrijdag moeten zijn (17/01). Hij leverde onder anderen Tinlo en Lotgering. Ik had graag nog en bestelling geplaatst, maar dat is moeilijk zonder website :o

Dusss... Misschien weten jullie over wie ik het heb?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:54

Dat bedoel ik inderdaad Lies. Alleen rauw vlees is volgens mij niet "compleet" genoeg. Daarom geven wij graag KVV, omdat je dan, bij voldoende afwisseling, zeker weet dat je hond alle nodige voedingsstoffen binnen krijgt.

Lisa, Slagerij West?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:57

Tess_84, daar heb je helemaal gelijk in. Daarom zei ik hierboven dat alleen gehakt voeren niet zo verstandig is. Kvv wisselt per merk of je moet afwisselen, of dat je maar 1soort hoeft te voeren. (Hoewel afwisselen altijd goed is)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:02

Mechelse hersers vallen zowizo snel af bij stress.

brok met rijst, macroni, brood liefst bruin,
meerdere kleine porties voeren. werkt ook super!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:24

Granen voeren is nooit super voor een hond; dus brood en macaroni vermijden. Ze horen (zoals TS ook heel goed doet) gewoon te groeien van vlees.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:40

Sowieso zijn mechelse herders slanke honden, het hoort bij het ras. Een mechel waarbij je de ribben niet meer kunt voelen is 9 van de 10 x te dik. Naarmate ze ouder worden, worden ze natuurlijk wel wat vorser. Aan de fotos te zien is joun mechel niet te mager.
En kwa voer, ik ben zelf altijd een groot voorstander van vers vlees. Bij de jumbo hebben ze van die pakjes smuldier in de vriezer liggen, dat is vlees zonder rommel er door heen en de meeste honden vinden het heerlijk. Een van onze Duitse herders hebben wij ook op het vers vlees, en op Bosch Bio ( zonder granen en andere rommel ) omdat hij als jonge hond erg gevoelig was voor granen en zich daardoor helemaal open krabte. Onze andere duitser kun je alles geven en heeft nooit ergens last van, deze hebben we ook op Bosch bio en heel soms vers vlees omdat ze dat zo lekker vind.
Ik vind altijd dat de honden er veel beter uit gaan zien door vers vlees ( gezondere glans over de vacht, etc. )

van het merk cavom wil een hond ook nog wel eens wat groeien in de breedte, omdat deze brok uitzet in de buik van de hond.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 18:05

@Tess, het was Han van Vossen ;) Heb het gevonden door zelf een topic te openen op "hondenvrienden" :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:00

xLIESSSx schreef:
@Tess, het was Han van Vossen ;) Heb het gevonden door zelf een topic te openen op "hondenvrienden" :=

Hele goede leverancier met veel keuze!!