Honden en schapen samen --> Nee dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Honden en schapen samen --> Nee dus!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 13:29

Ik wou ook een ezel voorstellen. Die kunnennog een puma doden als die een bedreiging vormt...
Ik vind het vreselijk dat mensen hun honden, die niet onder apel staan, los laten bij schapen...

Ik liet als 14jarige een flinke argentijnse hond uit die alle dieren het lifst dood beet. Waarom kon ik als 14 jarig meisje wel zon hond aan en logisch nadenken dat die niet los mag lopen en volwassen mensen te naief zijn om te denken dat hun hond wel terugkomt na het spelen met de schapen? :7

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:45

lifaya schreef:
Ik wou ook een ezel voorstellen. Die kunnennog een puma doden als die een bedreiging vormt...
Ik vind het vreselijk dat mensen hun honden, die niet onder apel staan, los laten bij schapen...

Ik liet als 14jarige een flinke argentijnse hond uit die alle dieren het lifst dood beet. Waarom kon ik als 14 jarig meisje wel zon hond aan en logisch nadenken dat die niet los mag lopen en volwassen mensen te naief zijn om te denken dat hun hond wel terugkomt na het spelen met de schapen? :7

Ik ken een ezel die gedood is door 2 herdershonden... Toch niet zo'n goed idee dus.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:50

Vreselijk he van hoe de eigenaren van de honden ermee omgaan en er luchtig over doen.

Ook ik zeg alle honden aan de lijn, want veel mensen snappen niks van dieren en hun instincten en hebben de honden absoluut niet onder controle.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:31

inderdaad , het liefste alle honden aan de lijn inderdaad.
want als bij ons een hond los loopt klitten de schapen
al bij elkaar , en hebben ze dus stres , klaar om te vluchten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:46

wat naar TS.
arme schapen. onze hond jaagt niet op schapen, geiten, paarden en koeien.
maar wel op wild. zij kan in bepaalde tijden van het jaar echt niet los.
ik heb bij een schapen boer stage gelopen. 1 van de clienten liet zijn herder ff 'spelen' in de kudde.
arme beesten in blinde paniek de grote sloot in.
ik kreeg er een paar niet uit. heb in de sloot gelegen (letterlijk) om 2 schapen hun koppies boven water te houden tot de boer er was..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 21:06

Lifaya; Dat komt omdat kinderen daar een stuk meer verantwoordings gevoel in hebben.. Volwassenen worden daar over het algemeen een stuk lakser in. "Dat doet mijn Fifie niet!" "Dat doet ie anders nooooooit"..

Ezels en alpacas ga ik niet aan beginnen, al vind ik het echt geweldige beesten.
Ik wil het risico niet lopen dat een hond ook daar nog z'n tanden in zet.

De 6 die in de sloot zaten hier hebben we er ook maar met moeite uit kunnen trekken. Die beesten worden goed zwaar als het wol eenmaal vol gezogen is met water.

Er loopt er hier nog steeds 1tje helemaal "stoned" rond. Het arme beest is compleet de weg kwijt. Laat zich spontaan vallen als ie een mens ziet. :(:)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:44

Ik weet het zeker ;)
Mijn honden komen met regelmaat in aanraking met verschillende dieren en ze jagen er niet achteraan.
Kippen die op fladderen vinden ze nog wel interessant genoeg om naar te kijken maar daar houd het ook echt mee op (het is dan meer een blik van oh het fladdert ......... waar was ik mee bezig ???)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 08:24

Er zijn jammer genoeg veel hondeneigenaren die hun dier simpelweg niet opvoeden en vooral vinden dat zij "het recht" hebben om hun hondje overal los te laten lopen....ongeacht de consequenties.

Op mijn vorige stal waren dat type hondeneigenaren een ware plaag :+ Schapenhouder daar had ook zo af en toe de vellen uit zijn schapen omdat er een hondje aan het spelen was geweest.

Maar de arrogantie en stommiteit van sommige eigenaren kent echt geen grenzen :n

Waar ik nu woon lopen ook veel honden los (wat overigens niet is toegestaan hier) meestal geen punt maar wij hebben ook wel eens een hond achter ons konijn op eigen terrein aangehad.Mijn vriend de hond verjaagt en ik een brul naar de eigenaren gegeven.Bleven stoïcijns doorgaan met joggen.Mijn vriend is er met de auto achteraan gereden en heeft ze op hun falie gegeven.
Zwijgzaam en vol schaamte hebben ze toen hun hondje aangelijnd...heel zachtjes kwam er een "sorry"uit.

De schapenboer hiernaast is ook niet mals als het een hond betreft tussen zijn schapen...het is te hopen dat je je hond eerder in handen hebt dan de boer en ik geef hem geen ongelijk.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 23:15

Je hond te pas en te onpas los laten lopen zou me echt een worst wezen. Zeker hier in de buurt zorg je dan voor weinig overlast.

MAAR, dan moet je wel je hond onder apel hebben staan en hem ten alle tijden de baas kunnen zijn.
En dat ontbreekt er bij heel veel eigenaren nogal eens aan.

En wat mij betreft zou daar in cursussen een heel stuk meer aandacht aan bestaat moeten worden..

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:32

Ik snap überhaupt niet dat mensen die hun hond zo slecht onder controle hebben hun hond los durven laten. Hier loopt ook zo'n stel die honden luisteren totaal niet en zij letten ook echt niet op wat die beesten doen. Dus die honden rennen gewoon kris kras de dijk over waar de auto's 60 km/u rijden en dus vol op de rem moeten om die beesten te ontwijken. De ene schoot laatst ook de wei in, alleen ging mijn pony er nogal agressief op af dus dat was snel verholpen.
Maar echt ik sta op een landgoed waar veel mensen de hond uit laten, de honden dienen aangelijnd te zien maar daar heeft iedereen schijt aan, en echt ik zie zoveel honden die totaal niet luisteren. Een vrouw met een beagle die iedere keer weer de benen neemt en toch laat ze hem weer los 8)7 En zo kan ik nog wel even doorgaan, je merkt gewoon zelfs aan mijn pony dat ze er echt genoeg van heeft. Eerst gaf ze er niks om nu begint ze er gewoon achter aan te jagen. Jammer dat de meeste schapen dat niet durven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 10:38

Kuggur schreef:
Gini schreef:
En nog even een interessevraag waarbij ik hoop dat ik niemand tegen de schenen schop. Zijn schapen echt zo gevoelige dieren? Dat een woeste hond voor heel wat onrust en blessures kan zorgen in een kudde schapen, dat wist ik. Maar dat ze meteen een hartaanval kunnen krijgen of aborteren, dat wist ik totaal niet. Het is toch niet echt gunstig voor een prooidier om zo te reageren op een aanval van een roofdier?

Waarom zou je er er mee tegen schenen schoppen? Het is een heel redelijke vraag.
Zoals zo vaak hangt het er een beetje van af. In een bepaalde periode (zou even moeten opzoeken precies waar en hoe lang) van de zwangerschap zijn schapen erg gevoelig voor stress, en aborteren dan snel, in doodsangst door een hek worden gejaagd bijvoorbeeld is dan meer dan genoeg stress daarvoor.
Waar schapen in volle wol erg gevoelig voor zijn is hitte stress, we moeten er zelf in de gönger (roundup) erg mee oppassen, dan kan een matige inspanning zeker als het gepaard gaat met de stress op opgejaagd/gedreven worden er al voor zorgen dat jonge gezonde schapen dood omvallen.

Ik denk juist dat je een heel goed punt aanhaalt, wellicht onderschatten veel hondeneigenaren de impact die hun lieve huisdier op eeen kudde schapen heeft, zelfs als de hond niet aanvalt of bijt, en alleen maar een beetje speelt.

Bedankt voor je antwoord.
Dit wist ik dus echt niet, dat je met schapen zo moet oppassen. Nu zou ik mijn hond ook nooit zomaar loslaten op een kudde schapen (hoe kom je er ook eigenlijk bij om zoiets te doen), maar mijn paard heeft eens op een wei gestaan met een kudde schapen en "speelde" er graag mee. Ook al had ik altijd wel de indruk dat mijn paard meer plezier had dan de paarden, dit had dus ook wel gevaarlijk kunnen zijn voor de schapen? De schapenboer maakte er geen probleem van, dus ik ook niet.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 10:55

Gini schreef:
Kuggur schreef:
Waarom zou je er er mee tegen schenen schoppen? Het is een heel redelijke vraag.
Zoals zo vaak hangt het er een beetje van af. In een bepaalde periode (zou even moeten opzoeken precies waar en hoe lang) van de zwangerschap zijn schapen erg gevoelig voor stress, en aborteren dan snel, in doodsangst door een hek worden gejaagd bijvoorbeeld is dan meer dan genoeg stress daarvoor.
Waar schapen in volle wol erg gevoelig voor zijn is hitte stress, we moeten er zelf in de gönger (roundup) erg mee oppassen, dan kan een matige inspanning zeker als het gepaard gaat met de stress op opgejaagd/gedreven worden er al voor zorgen dat jonge gezonde schapen dood omvallen.

Ik denk juist dat je een heel goed punt aanhaalt, wellicht onderschatten veel hondeneigenaren de impact die hun lieve huisdier op eeen kudde schapen heeft, zelfs als de hond niet aanvalt of bijt, en alleen maar een beetje speelt.

Bedankt voor je antwoord.
Dit wist ik dus echt niet, dat je met schapen zo moet oppassen. Nu zou ik mijn hond ook nooit zomaar loslaten op een kudde schapen (hoe kom je er ook eigenlijk bij om zoiets te doen), maar mijn paard heeft eens op een wei gestaan met een kudde schapen en "speelde" er graag mee. Ook al had ik altijd wel de indruk dat mijn paard meer plezier had dan de paarden, dit had dus ook wel gevaarlijk kunnen zijn voor de schapen? De schapenboer maakte er geen probleem van, dus ik ook niet.

1 van de shets hier greep in z'n jongere jaren de schapen gewoon in hun rug en zette de aanval op ze in.
Vonden de schapen niet echt grappig := Zowel een hond als paard kunnen erg bedreigend overkomen.

Maar zolang de schapenboer er geen probleem van maakte zal het in die kudde wel meegevallen zijn. :) De ene schapen soort is ook een stuk sneller gestrest dan de andere.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:09

Vroeger in het park bij de kinderboerderij zijn er heel veel schapen doodgebeten en of zwaar toegetakeld, zelfs eentje werd de tong er compleet uitgetrokken en erin gebeten.

Velen hebben ze moeten laten inslapen die toen nog leefden, ivm de ernstige verwondingen.

De kinderboerderijhouder was er ziek van, zo erg vond hij het.

Die stomme honden stonden totaal niet onder controle en is zomaar de hek overgegaan en in de sloot gegaan en daarna door een hekwerk heen gegaan om de schapen te grijpen.

En het was daar niet eens losloopgebied voor de honden in het park.

Ik kan me er nog kwaad over maken.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:46

Zunzuncito schreef:
Ik leer van collega's dat er eigenlijk een verplichting zou moeten zijn om zo'n hond in een stal met ooi en lam te stoppen. Een van de collega's doet dit met zijn honden als ze overdreven gaan happen bij zijn schapen en zo'n ooi houdt de hond een aantal keer in de hoek van de stal, waarna zo'n hond toch wat meer respect krijgt voor een schaap.

Belachelijk idee. Soms zal dat werken, ik heb een hond meegemaakt waarbij de eigenaar het ook zo op dacht te lossen. Hond vloog vervolgens desnoods 3 voetbalvelden over als hij een schaap rook, en ging direct voor de kill. Heeft in die stal moeten knokken voor z'n leven en de aanval is dan de beste verdediging.

Verder met TS eens. Schandalig als zoiets gebeurd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 09:42

Inderdaad niet het slimste idee.
Onze bouvier heeft ooit met zijn stomme gedrijf bij de paarden , een tik opgelopen en sindsdien kan ik hem niet meer bij de paarden laten want hij laat ze de stal niet meer uit en bijt ze in hun neus als ze maar met hun hoofd over de muur komen.

Mijn paarden zijn eens opgejaagd door loslopende honden.
Beide door de draad heen en ééntje een zware beenverwonding.
Gelukkig is dat goed gekomen maar de honde-eigenaar heeft zich nooit gemeld.

Heel vroeger , toen ik nog een klein meisje was, hebben wij geluk gehad met onze hond.
Het dier nam nog al eens de benen en was blijkbaar met een andere hond tussen de schapen gekomen van de boer.
Politie kwam aan de deur dat als wij de hond konden roepen ze hem niet zouden schieten, anders was het einde hond.
Ze hadden gezien dat onze hond niet achter de schapen aan ging maar daar wel rond liep terwijl de andere hond heel bewust de schapen liep op te jagen en de sloot injoeg.
Stond daar als 10 jarig meisje, riep onze hond en ze kwam dwars door een sloot van 4 meter breed gezwommen , recht op mij af, groot weiland over en gauw onder de draad door aan mijn zij staan.
Wat was ik blij dat ze eens een keertje goed luisterde.
De andere hond is afgeschoten.
Het zal nog wel een staartje gehad hebben voor mijn ouders maar daar heb ik niks van meegekregen.
Ook besefte ik toen nog niet goed wat de gevolgen voor de boer en de schapen geweest zullen zijn :(:)

We hebben al jaren zelf schapen en onze honden leren zich te gedragen met zowel schapen als kleine lammetjes .

TS sterkte met de schapen.
Ik zou bordjes bij het hek plaatsen met uitleg.
Veel mensen weten gewoon niet wat het voor ellende kan geven.
Meldt vooral de abortus, daar schrikken heel veel mensen van, is mijn ervaring.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 15:17

Froukje1993 schreef:
Eh ja. Want dit is niet de eerste keer dat ie dit gedaan heeft, en ook andere honden zijn niet veilig bij hem.
Als je als baas dan niet in staat bent om hem bij je te houden is de hond beter af als hij dood is. De volgende keer is het geen hond of schaap maar een kind in het speeltuintje er tegenover.
Nee dus.

ik weet dat we inmiddels ene aantal pagina's verder zijn , maar wil toch even wat onzin uit deze post aanhalen
en als het over deze specifieke hond gaat en niet over honden in het algemeen, sorry...maar

schapen jagen is GEEN agressie , schapen jagen is niet meer dan jagen , en helaas heel erg zelf belonend, schappen gaan rennen, dat is leuk, hond blijft er achter aan jagen.
aanlijnen is de beste manier om het te voorkomen, of je hond staat gewoon echt heel erg strak onder appél, ik lijn die van ons ook aan als we weides passeren met vee er in want als ze inderdaad eenmaal aan het jagen zijn geslagen krijg je dat er vrijwel niet meer uit ivm dat het gedrag gewoon ontzettend zelfbelonend is want die schapen rennen wel.

maar dan de opmerking"wat als ie opeens ene speeltuintje induikt en een kind grijpt" ik hoop toch dat je zelf ook wel snapt dat schapen jagen en mens gerichte agressie twee compleet verschillende zaken zijn en dat een hond die op een schaap jaagt , absoluut niet zomaar een kind zal grijpen??
echt grootst mogelijk onzin die je verkondigd op dat vlak en je helpt weer fijn mee aan het in stand houden van oude wijven praat waardoor mensen compleet idiote zaken in hun hoofd gaan halen.
word een beetje pissig als ik zulke algehele BS lees waar iets als op schapen jagen gelinkt word aan mens gerichte agressie... en er gelijk word gebruld om afschieten want ze gaan vast ook mensen bijten onzin.
valt in de categorie "van vers voer/vlees worden ze bloeddorstig :roll: "

even aanlijnen en het is opgelost , probleem is niet de hond, maar de onkunde en onbenul van de baas , of algehele onverschilligheid, dat bestaat helaas ook idd,die moeten opgevoed worden (of gewoon gigantisch op zijn/haar lazer krijgen in sommige gevallen. )

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 15:25

Zelf belonend gedrag. Amehoela.
Jagen is 1 ding. De schapen vervolgens de dood in bijten is geen zelf belonend gedrag.

En als de zelfde hond het niet erg vind om onze jackrussel in z'n bek te pakken en weg te lopen is dat géén zelf belonend gedrag meer. :n

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:19

Ik ben gebeten door een hond toen ik moest rennen voor een wesp. Hond vond het erg leuk dat ik aan het rondrennen was voor de wesp en hond beet zo in mijn been ;) dus ja, een speeltuin met rond rennende kinderen zou wel degelijk ook een potentieel probleem kunnen vormen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 16:38

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 18:30

lifaya schreef:
Ik ben gebeten door een hond toen ik moest rennen voor een wesp. Hond vond het erg leuk dat ik aan het rondrennen was voor de wesp en hond beet zo in mijn been ;) dus ja, een speeltuin met rond rennende kinderen zou wel degelijk ook een potentieel probleem kunnen vormen.

Dat bedoel ik dus.. Als rennende schapen/honden/ander beesten al zo interessant zijn is een rennende peuter net zo interresant.
bigone schreef:
Als je ze aankunt dan laat deze maar over je kudde waken http://www.schuthok.nl/dieren/yadra-en- ... per-setje/
Het is dat er hier al drie rond lopen en de schapen niet aan huis staan, maar anders was het een goede optie geweest!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:34

Vandaag toevallig een hond achter de schapen aan zien gaan. Schaapjes stonden achter een hek en zag ze ineens vliegen, zat er een labradorachtig iets achteraan. Geen idee of de eigenaar erbij was. Ik zag wel 2 vrouwen staan, maar niemand maakte aanstalte om de hond terug te halen.
Ik heb de politie gebeld. Hond hapte echt naar de schapen, dus vond het niet kunnen. Sowieso niet. Ik had op dat moment 2 honden bij me anders was ik de wei ingegaan en de hond weggejaagd. Schapen waren helemaal over de rooie. Kon me daar zo boos over maken!
Ik hoop dat de politie er is geweest en dat het nog aan de gang was. Dat of de hond gepakt wordt, of de eigenaar een duchtige boete..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:37

Hier kwam de berner ooit heel trots aan zetten met een kip in zijn bek. Kip ging ervandoor, berner dacht leuk en ging er achter aan. En kip was dood. Gelukkig heeft hij het daarna nooit weer gedaan. Het is gelijk duidelijk gemaakt dat het niet mag. Zo ontschoot hij ook ons een keer. En vloog een weiland met koeien in. Gelukkig kwamen de koeien achter hem aan. Plus dat we hem gelijk flink hebben gecorrigeerd. Nu kunnen we als het moet door een kudde schapen heen lopen als het moet. Hij zal geen kik geven.

Mijn labrador moet ik goed in de gaten houden. Komt uit een jachtlijn, dus zeer veel jachtdrift. Dus ja als hij de kans krijgt brengt hij mij een prooi. Puur omdat het erin zit en voor hem zelfbelonend gedrag is. En ja dit is er ook uit te krijgen. Dus kwestie van opvoeding. Alleen hij zit nu in de pubertijd. Dus zijn oren werken niet altijd goed. Dus dan doe ik hem weer aan de lijn als we langs een kudde schapen lopen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:41

Pff, vervelend zeg! En wat een stom excuus :\

Als mijn honden achter een dier aanrennen krijgen ze meteen een draai in hen nuk en oor, die liggen dus ook meteen plat op hun rug... Ja, ze weten dat het niet mag, hooguit een reiger de tuin uit jagen die de visjes wel lekker zal vinden, hond komt er toch niet bij, en deur opens doen is meestal al genoeg :+
Heb hier al een jaar geen reiger meer in de tuin gezien, zou het misschien steeds dezelfde reigers geweest zijn? :')
Maarja, onze honden luisteren echt wel, komen terug, en anders stamp en ren ik naar ze toe en dan houden ze direct op en kruipen ze naar me toe, ja want dan weten ze dat het menens is :j

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 19:26

Pluttersput schreef:
Vandaag toevallig een hond achter de schapen aan zien gaan. Schaapjes stonden achter een hek en zag ze ineens vliegen, zat er een labradorachtig iets achteraan. Geen idee of de eigenaar erbij was. Ik zag wel 2 vrouwen staan, maar niemand maakte aanstalte om de hond terug te halen.
Ik heb de politie gebeld. Hond hapte echt naar de schapen, dus vond het niet kunnen. Sowieso niet. Ik had op dat moment 2 honden bij me anders was ik de wei ingegaan en de hond weggejaagd. Schapen waren helemaal over de rooie. Kon me daar zo boos over maken!
Ik hoop dat de politie er is geweest en dat het nog aan de gang was. Dat of de hond gepakt wordt, of de eigenaar een duchtige boete..

Goed gehandeld!! Belachelijk dat een ander er dan alleen bij gaat staan kijken..

Bovenstaande even als voorbeeld nemend.
Vinden de mensen die het een schande vinden dat ik de hond de dood in wens het wel kunnen dat ik op zo'n moment een jagende hond het weiland uit schop(Letterlijk ja, anders werkt het nog niet)??
Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Of is dat ook een enorme schande en moet ik de baas op hun donder geven en de hond vriendelijk vragen te vertrekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:31

Van mij mag je mijn hond een flinke schip verkopen. Tenminste als ik dat zelf nog niet gedaan heb.

Maar sommige baasjes mag je van mij ook wel een flinke schop geven.

Maar goed heb zelf 11 jaar geholpen op boerderij van mijn opa en oma met 150 schapen.