Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

inochiyo

Re: Stelling: Katten mogen niet los buiten het eigen terein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:11

vogels hebben vleugels, ze moeten maar zo dom niet zijn om te blijven zitten. de katten zorgen in zekere zin voor natuurlijke selectie, enkel de slimme en snelle vogels blijven over die zich niet laten vangen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:15

Ayasha schreef:
LadyMadonna schreef:
Dat ben ik met Percy eens. Je leest nu veel van poedersuiker kat hier en poedersuiker kat daar, maar dit bij de eigenaar aan kaarten is te veel moeite (beetje rond vragen in de buurt en dan kom je er echt wel uit welke kat bij wie hoort.)
Ik wil niet dat een ander last heeft van mijn hobbies, maar als ik het niet weet, kan ik er ook niks aan veranderen

Je zou, zoals het eigenlijk hoort, zo veel mogelijk kunnen voorkomen dat jouw kat een ander overlast bezorgt ipv zoals het hele topic lang weer gedaan wordt de verantwoordelijkheid om de overlast aan te pakken weer in de handen te leggen van degene die niet gekozen heeft voor jouw kat.

"ik weet niet dat anderen last hebben van mijn kat dus ik kan er niets aan doen"
Kom op zeg.. .Topics vol alleen al op bokt; Ga er maar vanuit dat iemand last heeft van jouw kat.

Jeetje wat een frusty bericht...
Waarom zou ik er vanuit moeten gaan dat er iemand last heeft van mijn katten? Zoals eerder gezegd: ze zijn er blij mee want ze houden ongedierte weg. Daar heb ik gewoon contact over met mijn buren.

Ik vind dit toch frappant, irl hoor ik zelden iemand over katten overlast

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:18

Helemaal mee eens.

Sterker nog; lopen ze op mijn terrein, dan 'zijn ze voor mij', als ze me tot last zijn. Dus dan zal ik er zelf wel zorg voor dragen dat kat/poeslief het niet nog eens waagt om hier weer te komen.

n.a.l.v. dit soort posts heb ik overigens wel halve doodsbedreigingen hier op Bokt aan m'n broek gekregen van kattenliefhebsters, maar ach. Dan moeten ze hun katten/poezen maar gewoon bij zich houden, is er niets aan het handje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:29

Met een emmer water over de kat heb ik eigenlijk geen probleem, als het je lukt moet je je wel echt gaan aanmelden voor het nationale basketbalteam oid want die kat is bliksemsnel als het moet dus dan heb ik heilig respect voor je reflexen :D :D :D Maar van een nat velletje gaat hij niet dood.
Ik heb wel moeite met dingen als vergiftigen enzo.

Maar gelukkig hier 'op den buiten' eigenlijk nog nooit iets gehoord over de overlast van katten, er zijn hier ook volop akkers, boomkwekerijen en maisvelden en die zijn denk ik veel interessanter dan iemands erf.
Irl alleen nog maar een keer een bejaarde oudoom horen klagen over katten, hij had nl. sportduiven. Maar mijn schoonvader zit ook fanatiek in de duiven en is weer stapelgek op katten dus niet dat jullie nu denken dat ik elke duivenboer beticht van kattenhaat :+

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:30

maura schreef:
hooiberg schreef:
De kunstmatige kattendichtheid is veel hoger dan dat de prooidierenpopulatie kan ondersteunen, doordat er zoveel mensen katten hebben.

Interessante uitspraak. Kun je die ook met cijfers onderbouwen? Als er echt te veel katten zouden zijn, die te veel prooidieren wegvangen, dan zouden volgens mij die prooidieren uitsterven en/of andere diersoorten die afhankelijk zijn van die prooidierenpopulatie moeten uitsterven of met uitsterven bedreigd moeten worden. En dat laatste is bij mijn weten helemaal niet aan de orde. Voor zover de populaties van roofdieren als vossen, marters en roofvogels achteruitgaan heeft dat bij mijn weten niets te maken met aantallen katten, maar met de vernietiging van hun leefgebied door menselijke activiteiten zoals (grootschalige) landbouw en de groei van bebouwd gebied.

Yep. Dit is een mooie: http://132.66.16.6/lifesci/zoology/memb ... l/cats.pdf
Maar er zijn soortgelijke studies die allemaal op ongeveer dezelfde conclusies uitkomen. Het sleutelwoord hier is 'hyperpredation'

Als je onverstoorde roofprooidierencycli bekijkt, zie je dat als de prooidieren uitdunnen, de roofdierenpopulatie afsterft. Hierdoor hebben de prooidieren weer de gelegenheid om in aantal toe te nemen, waarna de roofdieren ook in aantal toenemen, etc. Deze cyclus met katten als roofdieren is echter verbroken omdat katten door mensen worden bijgevoerd, ook als de prooidierenpopulatie laag is. Hierdoor hebben de populaties prooidieren geen gelegenheid om weer aan te groeien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 15:41

Oe, leuk, weer een topic over katten buiten laten *\o/* *pakt popcorn*

Die van mij komt buiten (woont bij mijn ouders), maar loopt eigenlijk zelden de tuin uit. Als ik haar roep staat ze binnen 30 seconden bij me, dus heel ver kan ze nooit zijn. Verder is ze te stom om iets te vangen dat niet al ten dode opgeschreven is of dat zelf te stom is om mijn kat (die de subtiliteit van een walrus heeft) aan te zien komen stormen, dus dan doet ze ook niet echt af aan de populatie lijkt me. In de buurt waar mijn ouders wonen heeft niemand vogels ook, en er lopen wel enkele andere katten ook gewoon los. Iedereen vindt het volgens mij wel prima. De kat van mijn ouders zelf ligt minimaal vier uur per dag mooi te wezen op de oprit dus als iemand last van hem heeft lijkt het me niet zo moeilijk om zijn huisje te achterhalen :')
En toch hebben we nooit klachten gehad! Gek hè, je zou toch denken dat iedereen last van ze heeft.

Wat betreft kattenpoep in de tuin: ga je ook een klacht indienen bij Staatsbosbeheer als er een vogeltje in je tuin poept? Ik kan je vertellen dat de aarde in je tuin uit heel wat meer bestaat dan alleen kattenpoep, namelijk ook slakkenpoep, vogelpoep, wormenpoep. Of is dat niet vies dan? Nee hoor, ik trek toch wel handschoenen aan als ik ga tuinieren, en anders was ik mijn handen achteraf. En ik leef nog steeds! Het is een wonder! :)

Wat wel echt een probleem is is al die mensen die denken 'oh leuk een nestje' en die de poes maar leuk bij de kater van de buren zetten. Want die kittens zijn zo leuk voor de kinderen. Kan ik slecht tegen, elk jaar zijn er weer talloze kittens bij het asiel, als je er zo graag eentje wilt ga er daar dan één halen! Of word gastgezin voor een zwerfpoes-met-nestje via het asiel, heb je het plezier van de kittens en je doet er nog goed mee ook :)
Als we nu eens beginnen met iedereen die wél goed bij zijn hoofd is zijn/haar kat zodra dat mogelijk is (12-14 weken!!) te laten castreren, dat zou al een hoop schelen. (Ja, dat kan al zo vroeg, klik )

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:23

hooiberg schreef:
De kunstmatige kattendichtheid is veel hoger dan dat de prooidierenpopulatie kan ondersteunen, doordat er zoveel mensen katten hebben.

maura schreef:
Interessante uitspraak. Kun je die ook met cijfers onderbouwen? Als er echt te veel katten zouden zijn, die te veel prooidieren wegvangen, dan zouden volgens mij die prooidieren uitsterven en/of andere diersoorten die afhankelijk zijn van die prooidierenpopulatie moeten uitsterven of met uitsterven bedreigd moeten worden. En dat laatste is bij mijn weten helemaal niet aan de orde. Voor zover de populaties van roofdieren als vossen, marters en roofvogels achteruitgaan heeft dat bij mijn weten niets te maken met aantallen katten, maar met de vernietiging van hun leefgebied door menselijke activiteiten zoals (grootschalige) landbouw en de groei van bebouwd gebied.

hooiberg schreef:
Yep. Dit is een mooie: http://132.66.16.6/lifesci/zoology/memb ... l/cats.pdf
Maar er zijn soortgelijke studies die allemaal op ongeveer dezelfde conclusies uitkomen. Het sleutelwoord hier is 'hyperpredation'

Als je onverstoorde roofprooidierencycli bekijkt, zie je dat als de prooidieren uitdunnen, de roofdierenpopulatie afsterft. Hierdoor hebben de prooidieren weer de gelegenheid om in aantal toe te nemen, waarna de roofdieren ook in aantal toenemen, etc. Deze cyclus met katten als roofdieren is echter verbroken omdat katten door mensen worden bijgevoerd, ook als de prooidierenpopulatie laag is. Hierdoor hebben de populaties prooidieren geen gelegenheid om weer aan te groeien.

Appels en peren? Als je met roofdierencycli en andere termen uit de populatiebiologie gaat gooien, dan weet je vast ook wel dat het best een beetje relevant is wáár onderzoek gedaan wordt en cijfers verzameld worden. De studie die je aanhaalt, noemt allerlei landen en in het bijzonder Israël, maar rept niet over de situatie in Nederland (of België). Daarnaast worden Australië en Nieuw-Zeeland genoemd. Het mag bekend zijn dat in bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland en Australië grondpapegaaien met uitsterven worden bedreigd door toedoen van huiskatten, alleen moet je daar dan wel het detail bij vermelden dat die niet-vliegende vogels zijn geëvolueerd in een omgeving zonder katachtige roofdieren.

Op basis van deze studie kun je met de beste wil van de wereld niet beweren dat je uitspraak over kunstmatige kattendichtheid in de Nederlandse situatie ergens op slaat en al helemaal geen argument is voor wetgeving met betrekking tot het los laten lopen van huiskatten (waar dit topic toch echt over gaat). Bij mijn weten is er zelfs lokaal in Nederland nog geen diersoort uitgestorven door huiskatten en ik durf te beweren dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat dat gaat gebeuren. In dit overgereguleerde land zouden anders bijvoorbeeld katten niet zijn uitgesloten van de passage in de flora- en faunawet die al eerder in dit topic werd genoemd of zouden ijverige ambtenaren in bijvoorbeeld Limburg (korenwolf) of Zeeland (noordse woelmuis) hun burgers al hebben getrakteerd op speciale APV's.

(Zeer) lokaal hebben huiskatten ongetwijfeld invloed op prooidierpopulaties. En zolang de katten worden bijgevoerd is die invloed blijvend. En dat is dan toevallig net weer een heel belangrijke reden geweest om katten te domesticeren, want ze houden de ratten en muizen zo lekker weg bij het eten van mens en vee. Maar als je beweert dat katten in Nederland een zodanige invloed hebben op prooidierpopulaties dat die onherstelbaar beschadigd raken en dat als gevolg daarvan zelf populaties van natuurlijke vijanden van die prooidiersoorten bedreigd (kunnen) worden, dan ben je toch de objectieve waarneming wel voorbij hoor. Waar overigens op Bokt weinig mis mee is en dit topic heeft al helemaal weinig met objectiviteit te maken, maar ik kan niet zo goed tegen semi-wetenschappelijke non-argumentatie als excuus voor een persoonlijke en ongefundeerde mening. Zeg dan gewoon dat je een pesthekel aan je buren hebt en een nog grotere hekel aan hun katten. Kan je gewoon lekker ongenuanceerd oud-hollands klagen zonder onzinnige interessantdoenerij :Y)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:27

Mindim schreef:
Maar oke, hebben we het nu over de kat van de buren die in de tuin schijt en om die reden binnenskamers moet worden gehouden of hebben we het over zwerfkatten van oa boerderijkatten die niet geholpen zijn en het aantal nesten nogal doet stijgen in nederland en daarmee ook de verwilderde katten. Nesten verzuipen vind ik niks, vooral omdat het vaak nog vrij laat gedaan wordt, omdat ze nu eenmaal pas laat gevonden worden.

Daar ben ik het helemaal mee eens, het is verschrikkelijk (kittens verzuipen) en ik wil er dan ook niks van weten. Maar ik begrijp die man wel, wat moet hij anders doen dan.

Kennissen van mij die heeft al 4 pony's er vandaan gekocht ivm dat die man er te veel hadden en ze niet meer behoorlijk kon onderhouden en ze raakten bevriend met elkaar en zo hoorde ik van de kennissen hoe erg het daar was met al die aanlopende katten en wat die man dan doen moest.

Het gaat hier over katten die vrij lopen in recreatiegebieden en of binnenskamers moeten houden en waar die "boer" woont ligt tegen een recreatiegebied aan. Dus het is niet geheel ontopic.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:27

Magrathea, geniet van je popcorn :D

Magrathea schreef:
Als we nu eens beginnen met iedereen die wél goed bij zijn hoofd is zijn/haar kat zodra dat mogelijk is (12-14 weken!!) te laten castreren, dat zou al een hoop schelen. (Ja, dat kan al zo vroeg, klik )

Zullen we de voorwaarde dat die mensen goed bij hun hoofd moeten zijn er uit laten? Volgens mij láát iedereen die goed bij zijn/haar hoofd is hun kat(ten) en/of hond(en) namelijk al castreren en tóch zijn er nog te veel van. Het zou pas wat oplossen als ook iedereen die niet goed bij zijn/haar hoofd is, hun huisdier(en) zouden laten castreren. Of heb ik nu een te lage dunk van de hoofden van mijn medemensen?

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:30

De studies mogen in verschillende gebieden zijn uitgevoerd, maar de concepten zijn overal hetzelfde. En nee, ik heb niet alle data van de populatiedynamiek van Nederland.

Een mooie indicatie van de verhoogde kattendichtheid is hoeveel katten je ziet als je over de veluwe loopt, en hoeveel katten je ziet als je door een woonwijk loopt. Het verschil moge duidelijk zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 16:39

maura schreef:
Magrathea, geniet van je popcorn :D

Magrathea schreef:

Zullen we de voorwaarde dat die mensen goed bij hun hoofd moeten zijn er uit laten? Volgens mij láát iedereen die goed bij zijn/haar hoofd is hun kat(ten) en/of hond(en) namelijk al castreren en tóch zijn er nog te veel van. Het zou pas wat oplossen als ook iedereen die niet goed bij zijn/haar hoofd is, hun huisdier(en) zouden laten castreren. Of heb ik nu een te lage dunk van de hoofden van mijn medemensen?

K vrees het, want dan zitten er op bokt een hoop mensen die niet goed bij hun hoofd zijn gezien de "help mijn poes is zwanger" topics.
Maar goed, dat klopt misschien ook wel weer ;)

Ik heb eigenlijk weinig boodschap aan wat mensen hier denken over dat mijn katten buiten lopen. Hun hebben sowieso geen last van mijn katten (al suggereren sommige berichten anders).

Neem gewoon zelf je eigen verantwoording, maak het bespreekbaar met je buren, en áls er dan problemen zijn, los ze dan op.
Dan zijn dergelijke topics ook niet nodig.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:14

NathalietjeB schreef:
tjah ben dr heel makkelijk in als je een kat wil moet je die in je eigen tuin houden al is t dmv een lijntje of afrastering of wat zo ever maar hou ze gewoon in je eigen tuin of binnen in huis en gooi ze niet naar buiten zodat je er geen omkijken meer naar heb..
en een ander geen last heeft van een kat.

bij de buren van me ouders hebben we de schijt van de buren hun katten tig keer terug gegooit in de tuin van de buren en vriendelijk gezegd dat ze hun katten in hun eigen tuin moesten houden en niet bij ons in onze tuin moesten laten poepen enz.
bedoel ik laat mijn hond ook niet uit in hun tuin.
en om de over last tegen te gaan omdat men toch niet luistert hebben we gewoon de tuin anti kat gemaakt zodat ze 1 keer over de muur springen en daarna nooit meer.

van mij zouden ze die wet dan ook per direct in bedrijf nemen. en verder alle chiploze dieren gewoon afschieten of een spuitje dan ben je heel snel af van over volle asielen en zwerf katten.

Elke kat heeft zijn eigen territorium.. moet je dat dan zomaar beperken tot een tuin? Of zelfs een huis? Die van mij is niet binnen te houden hoor, en wij hebben geen hek rond het huis dus ze is zo weg.. Mijn kat wurmt zich zo uit een lijntje dus dat is ook geen oplossing hoor, denk niet dat er veel katten bestaan die het wel toelaten.. en wij laten ons kat niet buiten om er geen omkijken meer naar te hebben, je zegt het precies of iedereen die zijn kat buiten laat er vanaf wil.. die van ons wil niet binnen zitten, dus ja dan mag ze nu eenmaal naar buiten eh! En hier bij ons heeft bijna geen een kat een chip, heeft mijn dierenarts me pas verteld, zullen veel baasjes blij mee zijn als hun kat op eens dood is! En hier gaat iedereen heel normaal om met katten, zijn er wel 60 ofzo hier.. en ik heb er geen last van..

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:17

Gigixponys schreef:
denk niet dat er veel katten bestaan die het wel toelaten..

Oh, wat vreemd. Ik ben diegene die de mate van vrijheid van mijn huisdieren bepaalt. Niet andersom. Laat je je paarden ook altijd doen waar ze zelf zin in hebben?
Laatst bijgewerkt door hooiberg op 11-10-13 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:29

LadyMadonna schreef:
Dat ben ik met Percy eens. Je leest nu veel van poedersuiker kat hier en poedersuiker kat daar, maar dit bij de eigenaar aan kaarten is te veel moeite (beetje rond vragen in de buurt en dan kom je er echt wel uit welke kat bij wie hoort.)
Ik wil niet dat een ander last heeft van mijn hobbies, maar als ik het niet weet, kan ik er ook niks aan veranderen

Er zijn helaas zat eigenaren die zich daar niet druk om maken. Die doodleuk zeggen 'het is een buitenkat' en 'dit is de natuur'.
Dus dan kom je zelfs in een echt gesprek nog niet verder.

De kat die zoveel jaagt in mijn woonomgeving mag bij de eigenaar geeneens naar binnen. Hij heeft een schuurtje ofzo tot zijn beschikking, en zit heel veel buiten. Ook soms in de regen, en dat vind ik zelfs sneu voor hem.

Dus niet elke katteneigenaar is even verantwoordelijk voor zijn beestjes.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:32

hooiberg schreef:
De studies mogen in verschillende gebieden zijn uitgevoerd, maar de concepten zijn overal hetzelfde. En nee, ik heb niet alle data van de populatiedynamiek van Nederland.

Een mooie indicatie van de verhoogde kattendichtheid is hoeveel katten je ziet als je over de veluwe loopt, en hoeveel katten je ziet als je door een woonwijk loopt. Het verschil moge duidelijk zijn.

Tegen beter weten in maar goed. De concepten zijn overal hetzelfde. Eureka: een kat in Australië is een roofdier, een kat in Nederland ook.
En op de Veluwe zie je minder katten dan in een woonwijk. Big surprise. In een woonwijk zie je trouwens ook heel veel meer mensen, en kinderen, en honden, en auto's, en supermarkten. Al met al zijn er eigenlijk verbazingwekkend veel verschillen tussen de Veluwe en een woonwijk. Maar dat maakt nog niet dat het ergens op slaat om onverstoorde roofprooidierencycli te gebruiken als argument om te beweren dat er in Nederland te veel katten zijn, of te veel mensen die katten hebben, of dat er een losloopverbod voor katten zou moeten komen. Stoor je vooral aan de katten van je buren als je daar behoefte aan hebt, maar zeg dan gewoon dat je je stoort aan de katten van de buren. Kunnen je buren zich weer fijn aan jou storen en dan waardeert iedereen z'n eigen partner/familie/vrienden weer des te meer want dat mogen dan zeikerds zijn, ze zijn tenminste niet zo vervelend als de buren. In een notendop de sociale dynamiek in dit land.

LadyMadonna schreef:
K vrees het, want dan zitten er op bokt een hoop mensen die niet goed bij hun hoofd zijn gezien de "help mijn poes is zwanger" topics.
Maar goed, dat klopt misschien ook wel weer

Niet allen gezien de "help mijn poes is zwanger" topics, maar da's ~~}> en off-topic bovendien :D .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:36

Mijn stalkat komt ook niet binnen hoor, die zit buiten of in de stal, niks zieligs aan vind ik. Hij krijgt eten, drinken, komt soms even langs voor een aai en verder doet ie precies waar hij zin in heeft. Ik denk dat daar een hoop katten jaloers op kunnen zijn.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:44

maura schreef:
In een notendop de sociale dynamiek in dit land.

En dan kunnen de popcorn-eters bij het 'oh, hee, weer een kattentopic' intussen een slok van hun cola nemen. :) ;)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:58

*snoept lekker mee met de popcorn en cola*
Ik denk dat een groot deel van de zwervers populatie, vooral in buitengebieden, gevromd is dankzij boertjes die blij zijn met een kat voor de muizen, maar vervolgens niet castreren want "morgen issie misschien wel weggelopen". Zonde om geld in te investeren toch? Gevolg? Grote populaties halfverwilderde katten die nest na nest werpen. Deel sterf af en van het deel wat overleeft word een deel als kitten gevonden en naar het asiel gebracht en veel gaan verder zwerven.
Ik denk ook dat dát juist het grootste deel uitmaakt van de dieren die worden afgeschoten. Die katten zijn van niemand, dus niemand wil er verantwoordelijkheid voor nemen. Behalve de dierenbescherming, maar zonder voldoende meewerking is dat water naar de zee dragen (al is castratie m.i. effectiever dan afschieten).

Charique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:58

als je katten verbied te jagen moet je een hond verbieden te blaffen!!
een kat springt en klimt nou eenmaal die kan je niet op je eigen terrein houden! dan zou ik hier een hele gevangenis muur neer moeten zetten, dan maar hun hele leven binnen houden tegen hun wil, als je je kat laat helpen goed voert zullen ze niet erg ver gaan, het zijn juist diegene die alles maar laten lopen en er niet om geven die het probleem zijn, als die nestjes omdat helpen te duur is, het probleem zit niet bij de kat maar bij de mens. een hond los kan gewoon niet, ja wel met uitlaten maar niet zo op straat laten lopen, honden kunnen andere dieren en mensen veel meer schade aanrichten, zie je een kat een mens aanvallen en bijten met grote wonden en schade of een paard in de wei aanvallen!!!! wij hebben de kat als huisdier en ongediertevanger gehouden al honderden jaren lang die overlast hoort er dan ook een beetje bij! maar mensen moeten wel alles doen om eventuele overlast te vermijden en niet hun kop in het zand steken. en katten richten schade aan wat doen wij dan de hele dag? maar wij zijn mensen wij mogen wel alles kapot maken, maar een dier die door de mens zo geworden is en gewoon zijn instinct volgt mag het niet, onze schuld niet van de kat! onze verandwoordelijkheid en afschieten is alleen maar het probleem opschuiven, laten helpen, verplichten dat te doen boetes uitdelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 18:25

Jeetje wat zijn jullie kortzichtig..
Een kat kun je niet in de tuin houden? Echt onzin het kost je gewoon teveel (moeite) om je verantwoordelijkheid te nemen!

Een hond niet blaffen staat gelijk aan een kat niet krijsen als ze weer eens krols zijn, of niet miauwen als ze naar binnen willen als de baasjes niet thuis zijn.

Een kat niet naar buiten staat gelijk aan een hond niet naar buiten dus maak je tuin maar huisdier proof en laat ze anders uit.

Verantwoordelijkheidsgevoel van sommige katteneigenaren is hier onder het vriespunt. Mijn kat is een buitenkat? Wie heeft hem zo gemaakt? Dus wie zijn probleem is dat?
En maar janken als zo'n beest niet terug komt want een beul heeft vast iets gedaan.. ja of er was sprake van die natuurlijke selectie waar jullie het zo nodig over willen hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:42

smurffie schreef:
Een kat kun je niet in de tuin houden? Echt onzin het kost je gewoon teveel (moeite) om je verantwoordelijkheid te nemen!

Een hond niet blaffen staat gelijk aan een kat niet krijsen als ze weer eens krols zijn, of niet miauwen als ze naar binnen willen als de baasjes niet thuis zijn.

Een kat niet naar buiten staat gelijk aan een hond niet naar buiten dus maak je tuin maar huisdier proof en laat ze anders uit.

Verantwoordelijkheidsgevoel van sommige katteneigenaren is hier onder het vriespunt. Mijn kat is een buitenkat? Wie heeft hem zo gemaakt? Dus wie zijn probleem is dat?
En maar janken als zo'n beest niet terug komt want een beul heeft vast iets gedaan.. ja of er was sprake van die natuurlijke selectie waar jullie het zo nodig over willen hebben.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik weet nooit of ik me moet ergern of bewondering moet hebben voor hoe katteneigenaren élke vorm van veantwoordelijkheid over hun dier buiten zichzelf leggen maar dan wel durven zeiken over honden....

Als ik geen tijd in mijn hond steek blijft ie ook niet in mijn tuin, blaft ie ook constant enz. Een hond wordt niet opgevoed geboren in tegenstelling tot wat veel katteneigenaren lijken te denken (gezien hun onopgevoedde kat als "normaal beschouwd" worden maar onopgevoede honden wel frustraties uit lokken vermoed ik dat katteneigenaren denken dat honden opgevoed geboren worden in tegenstelling tot katten.)
Zet ik geen hondproof hek, blijft ie ook niet in mijn tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:53

Ik wil mijn kat gewoon niet in de tuin houden :D

En Hooiberg, heb je ook gewoon cijfers over nederland, daar hebben we het over, niet over de USA of Israel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:00

smurffie schreef:

Jee, wat reageer jij telkens gefrustreerd zeg. Het zit je schijnbaar nogal hoog. Heel eerlijk, ik snap de drukte niet, er zijn wel belangrijkere dingen in het leven om je hier zo druk over te maken.
Misschien moeten mensen hun hond dan ook maar in eigen tuin laten schijten, gaan we daar en masse niet in staan en liggen speeltuintjes voor kinderen niet vol met poep om over de stoep maar niet te spreken.
Ik weet niet wat voor tuin jij hebt, maar mijn tuin hermetisch afsluiten gaat niet zo makkelijk.

Ayasha, misschien niet zo snel over verantwoording oordelen als je mensen helemaal niet kent, zou heel fijn zijn. Dat mensen het niet doen volgens jou regeltjes en jouw normen en waarden, maakt mensen niet gelijk onverantwoordelijk. Ik heb dan nog nooit opgevoede katten gezien trouwens, de katten die binnen blijven, worden binnen gehouden, als ze kunnen ontsnappen naar buiten zullen ze het zeker proberen. Die blijven niet uit goede opvoeding binnen :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:03

Mindim schreef:
Jee, wat reageer jij telkens gefrustreerd zeg. Het zit je schijnbaar nogal hoog. Heel eerlijk, ik snap de drukte niet, er zijn wel belangrijkere dingen in het leven om je hier zo druk over te maken.
Misschien moeten mensen hun hond dan ook maar in eigen tuin laten schijten, gaan we daar en masse niet in staan en liggen speeltuintjes voor kinderen niet vol met poep om over de stoep maar niet te spreken.
Ik weet niet wat voor tuin jij hebt, maar mijn tuin hermetisch afsluiten gaat niet zo makkelijk.

Waarom zou jij daarover mogen oordelen, jij wil je kat niet eens binnen houden dus die schijt ook overal. De persoon in kwestie ruimt misschien (net als ik) wel op achter haar hond. Dat weet je niet, waar je wel vrij zeker van kan zijn is dat jouw kat niet voor elk poepje binnen komt om op haar bak te gaan. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 22:07

Ayasha schreef:
Mindim schreef:

Waarom zou jij daarover mogen oordelen, jij wil je kat niet eens binnen houden dus die schijt ook overal. De persoon in kwestie ruimt misschien (net als ik) wel op achter haar hond. Dat weet je niet, waar je wel vrij zeker van kan zijn is dat jouw kat niet voor elk poepje binnen komt om op haar bak te gaan. ;)

Oh ja, en hoe weet jij dat? Ik woon met het huis in de weilanden en ja hoor, hij doet het voor het naar buiten gaan op de bak, want die heb ik gewoon staan. Ook zie ik hem bij mij op het gras schijten. Hij zit ook bij de buurvrouw die dat heel gezellig vindt. Hij is 16 jaar en gaat de schuttingen niet over. Verder heeft iedereen hier een hond of katten, dus veel verder dan tuin, buurvrouws tuin en de wei komt ie niet. Mijn hond schijt ook bij mij in de tuin en anders langs de weg in de berm, waar een ander er geen last van heeft. Helaas ligt er wel vaak hondenstront op de stoep van mensen die dat normaal vinden dat hun hond daar schijt en daar heb ik een hoop meer last van.