Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ayasha schreef:LadyMadonna schreef:Dat ben ik met Percy eens. Je leest nu veel van poedersuiker kat hier en poedersuiker kat daar, maar dit bij de eigenaar aan kaarten is te veel moeite (beetje rond vragen in de buurt en dan kom je er echt wel uit welke kat bij wie hoort.)
Ik wil niet dat een ander last heeft van mijn hobbies, maar als ik het niet weet, kan ik er ook niks aan veranderen
Je zou, zoals het eigenlijk hoort, zo veel mogelijk kunnen voorkomen dat jouw kat een ander overlast bezorgt ipv zoals het hele topic lang weer gedaan wordt de verantwoordelijkheid om de overlast aan te pakken weer in de handen te leggen van degene die niet gekozen heeft voor jouw kat.
"ik weet niet dat anderen last hebben van mijn kat dus ik kan er niets aan doen"
Kom op zeg.. .Topics vol alleen al op bokt; Ga er maar vanuit dat iemand last heeft van jouw kat.
Maar van een nat velletje gaat hij niet dood.
maura schreef:hooiberg schreef:De kunstmatige kattendichtheid is veel hoger dan dat de prooidierenpopulatie kan ondersteunen, doordat er zoveel mensen katten hebben.
Interessante uitspraak. Kun je die ook met cijfers onderbouwen? Als er echt te veel katten zouden zijn, die te veel prooidieren wegvangen, dan zouden volgens mij die prooidieren uitsterven en/of andere diersoorten die afhankelijk zijn van die prooidierenpopulatie moeten uitsterven of met uitsterven bedreigd moeten worden. En dat laatste is bij mijn weten helemaal niet aan de orde. Voor zover de populaties van roofdieren als vossen, marters en roofvogels achteruitgaan heeft dat bij mijn weten niets te maken met aantallen katten, maar met de vernietiging van hun leefgebied door menselijke activiteiten zoals (grootschalige) landbouw en de groei van bebouwd gebied.
*pakt popcorn*
hooiberg schreef:De kunstmatige kattendichtheid is veel hoger dan dat de prooidierenpopulatie kan ondersteunen, doordat er zoveel mensen katten hebben.
maura schreef:Interessante uitspraak. Kun je die ook met cijfers onderbouwen? Als er echt te veel katten zouden zijn, die te veel prooidieren wegvangen, dan zouden volgens mij die prooidieren uitsterven en/of andere diersoorten die afhankelijk zijn van die prooidierenpopulatie moeten uitsterven of met uitsterven bedreigd moeten worden. En dat laatste is bij mijn weten helemaal niet aan de orde. Voor zover de populaties van roofdieren als vossen, marters en roofvogels achteruitgaan heeft dat bij mijn weten niets te maken met aantallen katten, maar met de vernietiging van hun leefgebied door menselijke activiteiten zoals (grootschalige) landbouw en de groei van bebouwd gebied.
hooiberg schreef:Yep. Dit is een mooie: http://132.66.16.6/lifesci/zoology/memb ... l/cats.pdf
Maar er zijn soortgelijke studies die allemaal op ongeveer dezelfde conclusies uitkomen. Het sleutelwoord hier is 'hyperpredation'
Als je onverstoorde roofprooidierencycli bekijkt, zie je dat als de prooidieren uitdunnen, de roofdierenpopulatie afsterft. Hierdoor hebben de prooidieren weer de gelegenheid om in aantal toe te nemen, waarna de roofdieren ook in aantal toenemen, etc. Deze cyclus met katten als roofdieren is echter verbroken omdat katten door mensen worden bijgevoerd, ook als de prooidierenpopulatie laag is. Hierdoor hebben de populaties prooidieren geen gelegenheid om weer aan te groeien.
Mindim schreef:Maar oke, hebben we het nu over de kat van de buren die in de tuin schijt en om die reden binnenskamers moet worden gehouden of hebben we het over zwerfkatten van oa boerderijkatten die niet geholpen zijn en het aantal nesten nogal doet stijgen in nederland en daarmee ook de verwilderde katten. Nesten verzuipen vind ik niks, vooral omdat het vaak nog vrij laat gedaan wordt, omdat ze nu eenmaal pas laat gevonden worden.
Magrathea schreef:Als we nu eens beginnen met iedereen die wél goed bij zijn hoofd is zijn/haar kat zodra dat mogelijk is (12-14 weken!!) te laten castreren, dat zou al een hoop schelen. (Ja, dat kan al zo vroeg, klik )
maura schreef:Magrathea, geniet van je popcorn
Magrathea schreef:Als we nu eens beginnen met iedereen die wél goed bij zijn hoofd is zijn/haar kat zodra dat mogelijk is (12-14 weken!!) te laten castreren, dat zou al een hoop schelen. (Ja, dat kan al zo vroeg, klik )
Zullen we de voorwaarde dat die mensen goed bij hun hoofd moeten zijn er uit laten? Volgens mij láát iedereen die goed bij zijn/haar hoofd is hun kat(ten) en/of hond(en) namelijk al castreren en tóch zijn er nog te veel van. Het zou pas wat oplossen als ook iedereen die niet goed bij zijn/haar hoofd is, hun huisdier(en) zouden laten castreren. Of heb ik nu een te lage dunk van de hoofden van mijn medemensen?

NathalietjeB schreef:tjah ben dr heel makkelijk in als je een kat wil moet je die in je eigen tuin houden al is t dmv een lijntje of afrastering of wat zo ever maar hou ze gewoon in je eigen tuin of binnen in huis en gooi ze niet naar buiten zodat je er geen omkijken meer naar heb..
en een ander geen last heeft van een kat.
bij de buren van me ouders hebben we de schijt van de buren hun katten tig keer terug gegooit in de tuin van de buren en vriendelijk gezegd dat ze hun katten in hun eigen tuin moesten houden en niet bij ons in onze tuin moesten laten poepen enz.
bedoel ik laat mijn hond ook niet uit in hun tuin.
en om de over last tegen te gaan omdat men toch niet luistert hebben we gewoon de tuin anti kat gemaakt zodat ze 1 keer over de muur springen en daarna nooit meer.
van mij zouden ze die wet dan ook per direct in bedrijf nemen. en verder alle chiploze dieren gewoon afschieten of een spuitje dan ben je heel snel af van over volle asielen en zwerf katten.
Gigixponys schreef:denk niet dat er veel katten bestaan die het wel toelaten..
LadyMadonna schreef:Dat ben ik met Percy eens. Je leest nu veel van poedersuiker kat hier en poedersuiker kat daar, maar dit bij de eigenaar aan kaarten is te veel moeite (beetje rond vragen in de buurt en dan kom je er echt wel uit welke kat bij wie hoort.)
Ik wil niet dat een ander last heeft van mijn hobbies, maar als ik het niet weet, kan ik er ook niks aan veranderen
hooiberg schreef:De studies mogen in verschillende gebieden zijn uitgevoerd, maar de concepten zijn overal hetzelfde. En nee, ik heb niet alle data van de populatiedynamiek van Nederland.
Een mooie indicatie van de verhoogde kattendichtheid is hoeveel katten je ziet als je over de veluwe loopt, en hoeveel katten je ziet als je door een woonwijk loopt. Het verschil moge duidelijk zijn.
LadyMadonna schreef:K vrees het, want dan zitten er op bokt een hoop mensen die niet goed bij hun hoofd zijn gezien de "help mijn poes is zwanger" topics.
Maar goed, dat klopt misschien ook wel weer
en off-topic bovendien
. smurffie schreef:Jeetje wat zijn jullie kortzichtig..
Een kat kun je niet in de tuin houden? Echt onzin het kost je gewoon teveel (moeite) om je verantwoordelijkheid te nemen!
Een hond niet blaffen staat gelijk aan een kat niet krijsen als ze weer eens krols zijn, of niet miauwen als ze naar binnen willen als de baasjes niet thuis zijn.
Een kat niet naar buiten staat gelijk aan een hond niet naar buiten dus maak je tuin maar huisdier proof en laat ze anders uit.
Verantwoordelijkheidsgevoel van sommige katteneigenaren is hier onder het vriespunt. Mijn kat is een buitenkat? Wie heeft hem zo gemaakt? Dus wie zijn probleem is dat?
En maar janken als zo'n beest niet terug komt want een beul heeft vast iets gedaan.. ja of er was sprake van die natuurlijke selectie waar jullie het zo nodig over willen hebben.

smurffie schreef:Jeetje wat zijn jullie kortzichtig..
Een kat kun je niet in de tuin houden? Echt onzin het kost je gewoon teveel (moeite) om je verantwoordelijkheid te nemen!
Een hond niet blaffen staat gelijk aan een kat niet krijsen als ze weer eens krols zijn, of niet miauwen als ze naar binnen willen als de baasjes niet thuis zijn.
Een kat niet naar buiten staat gelijk aan een hond niet naar buiten dus maak je tuin maar huisdier proof en laat ze anders uit.
Verantwoordelijkheidsgevoel van sommige katteneigenaren is hier onder het vriespunt. Mijn kat is een buitenkat? Wie heeft hem zo gemaakt? Dus wie zijn probleem is dat?
En maar janken als zo'n beest niet terug komt want een beul heeft vast iets gedaan.. ja of er was sprake van die natuurlijke selectie waar jullie het zo nodig over willen hebben.
Mindim schreef:Jee, wat reageer jij telkens gefrustreerd zeg. Het zit je schijnbaar nogal hoog. Heel eerlijk, ik snap de drukte niet, er zijn wel belangrijkere dingen in het leven om je hier zo druk over te maken.
Misschien moeten mensen hun hond dan ook maar in eigen tuin laten schijten, gaan we daar en masse niet in staan en liggen speeltuintjes voor kinderen niet vol met poep om over de stoep maar niet te spreken.
Ik weet niet wat voor tuin jij hebt, maar mijn tuin hermetisch afsluiten gaat niet zo makkelijk.
Ayasha schreef:Mindim schreef:Jee, wat reageer jij telkens gefrustreerd zeg. Het zit je schijnbaar nogal hoog. Heel eerlijk, ik snap de drukte niet, er zijn wel belangrijkere dingen in het leven om je hier zo druk over te maken.
Misschien moeten mensen hun hond dan ook maar in eigen tuin laten schijten, gaan we daar en masse niet in staan en liggen speeltuintjes voor kinderen niet vol met poep om over de stoep maar niet te spreken.
Ik weet niet wat voor tuin jij hebt, maar mijn tuin hermetisch afsluiten gaat niet zo makkelijk.
Waarom zou jij daarover mogen oordelen, jij wil je kat niet eens binnen houden dus die schijt ook overal. De persoon in kwestie ruimt misschien (net als ik) wel op achter haar hond. Dat weet je niet, waar je wel vrij zeker van kan zijn is dat jouw kat niet voor elk poepje binnen komt om op haar bak te gaan.