Agressieve honden in het asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:13

Wesco schreef:
Terwijl sommige "agressieve" honden bij de juiste nieuwe eigenaar geen gevaar hoeven te vormen.

klopt, hier ook een mechel gehad volgens asiel al 6 keer terug geweest wegens agressie.
hier 1 keer geprobeerd en daarna never nooit meer. beessie is uiteindelijk 14.5 jaar geworden

Sonja_vR

Re: Agressieve honden in het asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:20

en daarnaast, wat voor de 1 agressief is , daar ziet een ander heel iets anders in ...
agressie is meestal een gevolg van onduidelijkheid en inconsequent of slecht leiderschap van de geleider naar de hond toe...
daardoor word de hond onzeker of angstig of neemt de ruimte in die gegeven word.,.geleider ziet geen signalen, interpreteert ze verkeerd , handelt op een niet kloppende manier en voila...agressie...
krijgt dat dier een geleider die duidelijk en consequent is , is er opeens niets meer aan de hand .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:20

Sonja_vR schreef:
persoonlijk ben ik van mening dat je buitenlandse hondjes in het land van herkomst moet zien te helpen ipv het probleem oplossen door de honden naar andere landen te verhuizen..op die manier verandert er in de landen geen reet aan dierenwelzijn want waarom zouden ze?
juist ter plaatse moet je aan de gang om echt iets te kunnen doen voor die dieren...zolang wij al die arme diertjes maar ophalen, blijven de arme diertjes daar wel aangevuld worden en verandert er helemaal niets in die landen
iets met water naar de zee dragen en druppels op gloeiende platen

daarnaast nog een stukje ziektes die je zo door heel europa kunt slepen als je niet goed uitkijkt en op die manier ziektes die we hier niet kennen of niet meer voorkomen weer in huis halen.en daarnaast, genoeg asiels en herplaatsers te vinden, maar ik heb het idee dat die niet zielig genoeg zijn omdat we in NL minimaal afspuiten/euthanaseren en de dieren een relatief okay leven hebben in de opvang...daar is minder gevoel van "och arme dit dier moet gered worden" en het gevoel daarna "ik heb dat arme dier gered: yay me"

Het is niet de bedoeling van dit topic om een discussie over hondjes uit het buitenland te voeren.
Wil je er alleen maar even op wijzen dat het verstandig is om je een stuk beter in te lezen en na te denken voordat je dit soort dingen schrijft.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:21

Sonja_vR schreef:
Oh ja, en als ik hier op bokt kijk zie ik veeeeel meer kwpn-ers die op zeer jonge leeftijd moeten worden ingeslapen dan andere rassen, dus die kwpn-ers zijn blijkbaar gewoon prut. Gaan veel eerder stuk.

dat zal eerder komen door verkeerde omstandigheden tijdens opgroeien , de combi vroege en te veel belasten , en verkeerd belasten dan door dat het niet gezonde dieren zijn,
externe factoren hebben meer invloed dan je verwacht,
net zo als HD en ED, Bij HD speelt erfelijkheid iets meer mee, maar omgeving ook, bij ED speelt omgeving meer mee dan erfelijkheid.

persoonlijk ben ik van mening dat je buitenlandse hondjes in het land van herkomst moet zien te helpen ipv het probleem oplossen door de honden naar andere landen te verhuizen..op die manier verandert er in de landen geen reet aan dierenwelzijn want waarom zouden ze?
juist ter plaatse moet je aan de gang om echt iets te kunnen doen voor die dieren...zolang wij al die arme diertjes maar ophalen, blijven de arme diertjes daar wel aangevuld worden en verandert er helemaal niets in die landen

daarnaast nog een stukje ziektes die je zo door heel europa kunt slepen als je niet goed uitkijkt en op die manier ziektes die we hier niet kennen of niet meer voorkomen weer in huis halen.en daarnaast, genoeg asiels en herplaatsers te vinden, maar ik heb het idee dat die niet zielig genoeg zijn omdat we in NL minimaal afspuiten/euthanaseren en de dieren een relatief okay leven hebben in de opvang...daar is minder gevoel van "och arme dit dier moet gered worden" en het gevoel daarna "ik heb dat arme dier gered: yay me"

Dus net zo'n non-argument als dat alle Spaanse honden ontsnappen ;)

Daarbij; lees je eens in. Ziektes door heel europa slepen? Ik kan me nog herinneren dan onze hond vroeger mee ging op vakantie naar Frankrijk, en wij waren beslist niet de enige die dat deden. Wel eens bij stilgestaan dat op vakantie een hond ook leishmania, om maar wat te noemen, kan oplopen? Bovendien kán de ziekte hier niet eens worden doorgegeven bij gebrek aan de zandvlieg. Nog een non-argument.

Probleem ter plaatse oplossen? De goede(!) stichtingen doen juist ontzéttend veel werk in het land van herkomst om het probleem daar op te lossen, dit dmv castratieprojecten, inenten en vooral voorlichting op oa scholen.

Niet zielig genoeg? Wat een bullshit. Alsof iedereen die een asielhond neemt dat doet omdat ie sielugh is. Ik heb een hond die bij me past en die ik leuk vind en nee, die kon ik in NL niet vinden. Heeft niks met zielig te maken.

http://sphoek.com/faq.html

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:25

Waarom?

Omdat er veel mensen zijn die alleen maar lol willen hebben in het leven.
Een pup is leuk, maar als hij ouder wordt, wordt het al gauw "te vermoeiend" om consequent op te voeden.
Dan is het allemaal te veel en de hond niet meer leuk.

Maargoed voor deze mensen is er een makkelijke oplossing om dan van je probleem af te komen.
Als zij mazzel hebben vangen zij nog wat geld via MP, anders dumpen zij hem in het asiel of in het bos/park.

Of je hebt die ene fanatiekeling, die schop zijn hond dood en dumpt hem in een tas in de sloot.
Vaak zijn dit mensen die dit doen, die zichzelf indelen in de catagorie "gangsters", zo'n hond paste prima bij hun status.
Maar na van loop van tijd is dat ook weer uit en moet je van de hond af . . . . .

Sorry voor de frustratie :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:28

ik hoef me niet beter in te lezen , ik ben prima op de hoogte :j
en heb voldoende nagedacht over mijn antwoord...
jammer dat er gelijk allerlei aannames worden gedaan over mijn kennis over dit onderwerp als je geen flauw idee hebt wie ik ben en wat ik weet en waar ik die info vandaan heb

als je puur een hond in huis haalt om dat dat nu eenmaal de hond is die bij je past , prima..ongeacht waar die hond vandaan komt.
helaas ken ik voldoende voorbeelden van mensen die een hond willen en bij voorbaat op zoek gaan naar een hond uit het buitenland "want die zijn echt zielig" (letterlijke woorden)
mijn antwoord is trouwens niet bedoeld als discussiepunt , maar puur mijn mening waar ik alle recht op heb om te hebben zonder dat er gelijk gebruld word dat ik me niet ingelezen heb, bullshit dit en onzin dat...
, prima dat je een andere mening hebt, maar doe die van een ander niet af als bullshit...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:33

Kennelijk niet daar je stelt dat je ziektes door europa sleept, terwijl dit dus niet het geval is. Of ten minste niet per se met buitenlandse honden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:38

Wij hebben ook twee 2de hands honden uit het asiel en dat zijn juist twee schatten van honden. Kunnen met de katten, paarden, andere honden,... Zouden geen vlieg kwaad doen. Onze ene hond hebben we met drie jaar uit het asiel gehaald, die had dus al een beste geschiedenis, hij is door de politie in beslag genomen na verwaarlozing. Maar dat heeft zijn karakter nul noppes niks beïnvloedt op een slechte manier, dat was echt een gouden hond. Die konden we zo droppen in een groep van twintig kinderen die hem allemaal wilden aaien met een gerust hart. Hij kende wel echt niks! Geen commando's, geen spelletjes (wat moet je met een bal dan??), wist niet hoe je op een kluif moest knagen,... Maar qua karakter echt een tophond!

Ons tweede hondje uit het asiel is net hetzelfde, echt een schat van een hond. Was heel erg angstig toen we haar pas hadden, kende niks, kon niet wandelen aan een leiband, we hebben haar de eerste dagen overal naartoe moeten dragen! Maar wederom qua karakter niets mis mee, ze zou nog niet weten wat grommen is. Ook met de katten en paarden gaat ze goed om.

Beide honden zijn wel een 'lief' ras, koningspoedel en labradoodle. We wilden bewust een asielhond, maar ook bewust zo'n type hond. Dan moet je dus langer zoeken, naar ons tweede asielhondje hebben we een halfjaar gezocht eer we dé hond in haar gevonden hadden. Ze zijn er dus zeker wel, de asielhonden met gewoon een erg lief karakter, ondanks hun geschiedenis! Naast onze twee asielhonden hebben we ook twee honden van pup af aan (een golden retriever en een koningspoedel ook) en deze zijn 'pittiger' qua karakter dan onze asielhonden.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:43

Mijn ervaring is eigenlijk omgekeerd.
In het asiel waar ik vaak kom en waar ik ook een Jack Russeltje vandaan heb overdrijft juist heel erg.
Bij heel veel honden staat dat ze bijten en op elke tralie kooi staat dat je de honden niet mag aaien ivb bijtgevaar.
Zo ook bij mijn Jack Russeltje die daar toen in een hok zat, ik wilde dat eerst wel is met mijn eigen ogen zien en ben een stukje met haar gaan wandelen.
De medewerkers zeiden dat ik haar absoluut niet mocht optillen want dat ze dan meteen zou bijten.
Na een kwartier had ik al door dat dit allemaal heel erg mee viel en heb ik haar opgetild en ze deed helemaal niks.
Eenmaal terug gekomen in het asiel moest ze weer in het hok, ik besloot haar mee te nemen en ging naar de balie om alles te regelen en ook kocht ik een tuigje met een riem voor haar.
Toen we weer terug liepen wilde ze Brandy (zo heet ze) wilde ik eigenlijk het hok in om haar tuigje om te doen maar dat mocht ik absoluut niet.
Er werden drie medewerkers bij elkaar geroepen die met ze'n drieën om Brandy heen gingen staan, ze telde tot drie en klapte toen boven op Brandy als of ze een leeuw was. (ik krijg nog steeds een brok in me keel als ik er aan denk)
En zo kreeg ik haar mee.
Ze heeft me nog NOOIT gebeten, ze kan prima met mijn andere hondje en zelfs aan de kat is ze gewend.

Een kennis van mij heeft in dit zelfde dierenasiel vrijwilligers werk gedaan en op het terrein van het dierenasiel staat ook nog een achteraf gebouw.
Als je er niet werkt zou je dit niet weten maar daar zitten dus de "niet herplaatsbare honden" omdat ze te agressief zouden zijn.
Die kennis heeft daar ook met tranen gelopen, er zaten twee ontzettend lieve Staffords die daar dus nooit meer weg zouden komen omdat ze de stempel agressief hadden.
Tijdens haar werk daar is éen van de Staffords overleden in zijn hok.

Er zullen vast wel mensen zijn die dit een normale gang van zaken vinden, maar ik vind het hartverscheurend.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:08

@Arrabel inderdaad, het ene asiel is het andere niet, daar zit nogal verschil in, bovendien ligt het vaak ook aan welke medewerker je toevallig treft als je er komt kijken.
Het zou jammer zijn als alle asiels over één kam geschoren worden en allemaal als slecht worden afgeschilderd.

Wel heel sneu van die Staffords... dat die hun hele leven lang in zo'n hok moesten blijven zitten terwijl ze dus erg lief waren. Ik vraag me echt af wat zo'n asiel nou precies wil met zo'n achteraf gebouw waar volgens hun kansloze dieren zitten...

Hier in de buurt wisselt het dierenasiel dieren die er lang zijn uit met andere dierenasielen, in de hoop meer kans op herplaatsing te krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:28

arrabel gelukkig dat het in het asiel waar ik kom niet zo aan toe gaat want dan zou ik snel niet meer daar heen gaan!!

Wij waarschuwen wel heel snel dat een hond kan bijten. Niemand mag in de kennels bij de honden komen van medewerkers want als men wil knuffelen/kroelen/borstelen dan moet men gewoon de betreffende hond uit de kennel halen en de speelweide op gaan of het park in of een andere ruimte binnen de opvang. Dit omdat een kennel klein is en niet iedereen stress signalen op vangt van honden. Wij willen in zo'n kleine ruimte geen problemen creeren. Zeker niet omdat we de honden nooit zo goed kennen als eigen honden en misschien wil een hond wel zijn voerbak, speelgoed of mand verdedigen. In zo'n kleine ruimte kan dat grote gevolgen hebben.

Klanten mogen ook nooit langs de kennels lopen. Niet alleen vanwege de grote stress die dat geeft onder de honden maar ook omdat vele honden niet in de kennel aanwezig zijn (staan op speelweide of wordt mee gewandeld) en daarnaast kan men voor een totaal andere hond gaan als dat men eigenlijk zoekt omdat hij er zo lief en aardit uit zag.....

Wij vragen altijd bij de balie wat men zoekt en dan halen we naar voren wat daarbij past. Soms is dat niets, soms is dat 1 of 2 honden en soms zijn dat 5 honden maar allemaal worden ze om de beurt gebracht en dan kan men bij of buiten de balie kennis maken en als het klikt mee gaan wandelen.

Op de kennels zetten wij als we een hond niet 100% vertrouwen al snel dat men uit moet kijken en voorzichtig moet doen of van betreffend dier af blijven. Niet alleen om medewerkers te beschermen maar ook om een hond een eerlijke kans te geven en zo zelf goed te kunnen beoordelen en trainen.

Een hond met (angst) agressie in bepaalde situaties wordt alleen geplaatst als we 100% zeker denken te weten dat de nieuwe eigenaar die hond daar goed in kan begeleiden.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 19:24

amyz schreef:
Sonja_vR schreef:
Oh ja, en als ik hier op bokt kijk zie ik veeeeel meer kwpn-ers die op zeer jonge leeftijd moeten worden ingeslapen dan andere rassen, dus die kwpn-ers zijn blijkbaar gewoon prut. Gaan veel eerder stuk.

dat zal eerder komen door verkeerde omstandigheden tijdens opgroeien , de combi vroege en te veel belasten , en verkeerd belasten dan door dat het niet gezonde dieren zijn,
externe factoren hebben meer invloed dan je verwacht,
net zo als HD en ED, Bij HD speelt erfelijkheid iets meer mee, maar omgeving ook, bij ED speelt omgeving meer mee dan erfelijkheid.

Dus net zo'n non-argument als dat alle Spaanse honden ontsnappen ;)

Daarbij; lees je eens in. Ziektes door heel europa slepen? Ik kan me nog herinneren dan onze hond vroeger mee ging op vakantie naar Frankrijk, en wij waren beslist niet de enige die dat deden. Wel eens bij stilgestaan dat op vakantie een hond ook leishmania, om maar wat te noemen, kan oplopen? Bovendien kán de ziekte hier niet eens worden doorgegeven bij gebrek aan de zandvlieg. Nog een non-argument.

Probleem ter plaatse oplossen? De goede(!) stichtingen doen juist ontzéttend veel werk in het land van herkomst om het probleem daar op te lossen, dit dmv castratieprojecten, inenten en vooral voorlichting op oa scholen.

Niet zielig genoeg? Wat een bullshit. Alsof iedereen die een asielhond neemt dat doet omdat ie sielugh is. Ik heb een hond die bij me past en die ik leuk vind en nee, die kon ik in NL niet vinden. Heeft niks met zielig te maken.

http://sphoek.com/faq.html

Eens. Een hond nemen omdat - ie zielig is, kan net zo goed via een nederlandse asiel of via marktplaats. Zowiezo is een hond nemen omdat hij zielig is helemaal niet goed, want dan neem je de hond niet omdat hij geschikt voor je zou zijn, maar omdat hij 'zielig' is.

En die ziektes meenemen... Daar geloof ik ook niet in. Honden gaan gewoon mee op vakantie (bij mij dan niet, mijn hond blijft thuis) naar allerlei landen, dan zou dat ook niet meer kunnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:12

Ik denk inderdaad dat toen deze zwerver na twee jaar intensief er mee bezig zijn een kat pakte en deze compleet verscheurde, dat dit lag aan de eigenaar en niet aan het feit dat ze een jaar voor zichzelf heeft moeten zorgen.... Verklaarde ook waar de rest van de katten waren gebleven...Maargoed ' de meesten' ? Passen zich blijkbaar prima aan :)

Sassol schreef:
ruitje schreef:
Hoe goed je een zwerver ook opvoed, sommige dingen haal je er echt niet meer uit. Ik vind dat zo bizar, dat als het niet lukt het maar aan ee eigenaar zou liggen, er zitten gewoon honden bij die niet meer te herplaatsen zijn omdat ze te lang voor zichzelf gezorgd hebben....

Het ligt eerder aan de eigenaar omdat die degene is dat de hond van een zwerfleven zich aanpast naar het huiselijke leven. Zwerfhonden passen zich makkelijk aan en zijn niet verpest (hooguit dat ze mensen niet vertrouwen). Uiteraard kan het voorkomen dat er een zwerver is die bepaald gedrag vertoont wat je er niet zo makkelijk uit krijgt, maar de meesten zijn makkelijker te herplaatsen dan menig huishond op die leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:56

Hoe kan het dat deze hond is gaan zwerven? Gedumpt?
Honden zijn de verantwoordelijkheid van de mens, en ik vind dan ook dat we die verantwoordelijkheid moeten nemen om ervoor te zorgen dat ze een nieuw thuis krijgen.
Niet alle honden zijn te herplaatsen dat ben ik met je eens maar een groot deel is prima te plaatsen, was het niet met katten kunnen het enige blijvende probleem? Zo ja dan zou hij bij iemand die geen katten heeft en niet in een wijk met veel katten woont prima kunnen wonen.
Ik vind het zo makkelijk om te zeggen 'maak maar dood' terwijl de meeste honden door middel van gedragstherapie prima geplaatst kunnen worden en je voor honden die bijv niet met kinderen samen kunnen kunt kiezen voor iemand die geen kinderen heeft, met katten hetzelfde verhaal.
Wij hebben hier nog 2 honden die niet met andere honden samen kunnen, de ene zou nog met een makkelijke teef samen kunnen, die worden alleen als waakhond geplaatst bij mensen met ervaring en anders blijven ze bij ons. Moeten die dan ook maar dood? Terwijl ze als waakhond prima kunnen functioneren? Ze zitten ons niet in de weg dus we zien wel wanneer er een geschikt iemand komt.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:51

Ik heb wel honden gezien in het asiel die door de stress in het asiel agressie laten zien maar zodra ze daar een paar weken uit zijn, dat geen enkel probleem meer is. Honden kunnen zelden zichzelf zijn in een asiel door alle stress.

Ik werk voor een stichting die zich inzet voor asielhonden die training nodig hebben om verantwoord geplaatst te kunnen worden in de maatschappij:

www.dutchcelldogs.nl

We hebben ooit een hond gehad die bestempeld werd *kan niet met andere honden*. Maar na training werd deze hond geplaatst: bij een stel die al 2 honden had: de honden lagen na 3 dagen samen onder de kerstboom te slapen.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:59

Ik denk dat er voor veel honden uit het asiel op zich wel geschikte baasjes rondlopen. Zie alleen die match maar eens te vinden.
Toen wij opzoek gingen naar een hond wilden we in eerste instantie ook een asielhond een tweede kans geven. Maar het moet natuurlijk wel goed passen, de klik moet er zijn en je moet de hond kunnen bieden wat hij nodig heeft. Wij vonden het helemaal nog zo makkelijk niet om een hond te vinden.
Over de maat deden we niet moeilijk, mocht van klein tot redelijk groot zijn.
Echter geen hond van een "pittig ras" zoals herder, dobermann, rottweiler, mastiff, stafford etc. En ook geen terriër, vanwege het algemene karakter dat niet bij ons paste.
Leeftijd van 0 tot 6 jaar.
Reu of teef maakte niet uit.
Hond moest wel vertrouwd zijn met kinderen en geen hondagressie hebben omdat alle gezinsleden de hond veilig uit moesten kunnen laten.
We hebben 6 maanden (!) gezocht, elke dag dierenasiels.com bezocht, en veel asiels langsgeweest en gebeld. En toch niet kunnen vinden wat we zochten. Honden die aan het bovenstaande rijtje voldeden waren er bijna niet. We hebben in 6 maanden slechts drie keer een mooie match gehad. Een boomer, maltezer en een cocker spaniel, maar alle keren waren er meteen al één of meerdere geïnteresseerden voor ons en visten we achter het net. Hondjes zoals wij die zochten zaten er niet zoveel in het asiel en als ze er zaten waren ze zo weg. Uiteindelijk zijn wij dus toch voor een puppy gegaan.