Sonja_vR schreef:Oh ja, en als ik hier op bokt kijk zie ik veeeeel meer kwpn-ers die op zeer jonge leeftijd moeten worden ingeslapen dan andere rassen, dus die kwpn-ers zijn blijkbaar gewoon prut. Gaan veel eerder stuk.
dat zal eerder komen door verkeerde omstandigheden tijdens opgroeien , de combi vroege en te veel belasten , en verkeerd belasten dan door dat het niet gezonde dieren zijn,
externe factoren hebben meer invloed dan je verwacht,
net zo als HD en ED, Bij HD speelt erfelijkheid iets meer mee, maar omgeving ook, bij ED speelt omgeving meer mee dan erfelijkheid.
persoonlijk ben ik van mening dat je buitenlandse hondjes in het land van herkomst moet zien te helpen ipv het probleem oplossen door de honden naar andere landen te verhuizen..op die manier verandert er in de landen geen reet aan dierenwelzijn want waarom zouden ze?
juist ter plaatse moet je aan de gang om echt iets te kunnen doen voor die dieren...zolang wij al die arme diertjes maar ophalen, blijven de arme diertjes daar wel aangevuld worden en verandert er helemaal niets in die landen
iets met water naar de zee dragen en druppels op gloeiende platen
daarnaast nog een stukje ziektes die je zo door heel europa kunt slepen als je niet goed uitkijkt en op die manier ziektes die we hier niet kennen of niet meer voorkomen weer in huis halen.en daarnaast, genoeg asiels en herplaatsers te vinden, maar ik heb het idee dat die niet zielig genoeg zijn omdat we in NL minimaal afspuiten/euthanaseren en de dieren een relatief okay leven hebben in de opvang...daar is minder gevoel van "och arme dit dier moet gered worden" en het gevoel daarna "ik heb dat arme dier gered: yay me"
Dus net zo'n non-argument als dat alle Spaanse honden ontsnappen 
Daarbij; lees je eens in. Ziektes door heel europa slepen? Ik kan me nog herinneren dan onze hond vroeger mee ging op vakantie naar Frankrijk, en wij waren beslist niet de enige die dat deden. Wel eens bij stilgestaan dat op vakantie een hond ook leishmania, om maar wat te noemen, kan oplopen? Bovendien kán de ziekte hier niet eens worden doorgegeven bij gebrek aan de zandvlieg. Nog een non-argument.
Probleem ter plaatse oplossen? De goede(!) stichtingen doen juist ontzéttend veel werk in het land van herkomst om het probleem daar op te lossen, dit dmv castratieprojecten, inenten en vooral voorlichting op oa scholen.
Niet zielig genoeg? Wat een bullshit. Alsof iedereen die een asielhond neemt dat doet omdat ie sielugh is. Ik heb een hond die bij me past en die ik leuk vind en nee, die kon ik in NL niet vinden. Heeft niks met zielig te maken.
http://sphoek.com/faq.html