Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 23:58

anneliesdj schreef:
En wat is de lol van een speciaalbak van 80cm waar dan 4 visjes van 3cm in zitten?

Nuja, meer hoeven we er ook niet over te zeggen lijkt me. Het enige wat ik wilde aangeven is dat er best soorten zijn die kleiner gehouden kunnen worden mits je rekening houd met een aantal dingen.
Groter is natuurlijk altijd beter, maar te groot heeft ook geen zin.

Kleiner, ja. In 12 liter, nee. Minimaal 50 cm, zoals ik al vaker heb gezegd, sommige soorten minimaal 60 en sommige soorten minimaal 80.

Vergeet niet dat het scholenvissen zijn (op een enkele haremvis na) en je dus sowieso geen 4 vissen van 3 cm moet gaan houden, lijkt me ook logisch.

anneliesdj schreef:
_San87_ schreef:
Nee, voor de minimale afmeting wordt uitgegaan van de behoefte van de specifieke vis. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele bijvissen, dat zou nogal onlogisch zijn.

Dat is zeker niet onlogisch want dat zou betekenen dat als je voor een soort 60cm nodig hebt en je er nog 2 soorten bij wilt houden, je ineens een bak van minimaal een meter nodig hebt.

Nee, hoor :). Je kan prima tien rasbora brigittae houden in 60 cm, met daarnaast nog een tweetal andere soorten, bijvoorbeeld.

Maar je kan datzelfde visje niet alleen in een 30 cm bak zetten, enkel omdat je er geen andere soort vis bij zet. Zo werkt dat niet. De vis heeft een minimale afmeting nodig, of je de vis nu alleen houdt, of met meerdere soorten :).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 00:06

_San87_ schreef:
anneliesdj schreef:
En wat is de lol van een speciaalbak van 80cm waar dan 4 visjes van 3cm in zitten?

Nuja, meer hoeven we er ook niet over te zeggen lijkt me. Het enige wat ik wilde aangeven is dat er best soorten zijn die kleiner gehouden kunnen worden mits je rekening houd met een aantal dingen.
Groter is natuurlijk altijd beter, maar te groot heeft ook geen zin.

Kleiner, ja. In 12 liter, nee. Minimaal 50 cm, zoals ik al vaker heb gezegd, sommige soorten minimaal 60 en sommige soorten minimaal 80.

Vergeet niet dat het scholenvissen zijn (op een enkele haremvis na) en je dus sowieso geen 4 vissen van 3 cm moet gaan houden, lijkt me ook logisch.

Ik doelde even op bijtjes, en er zijn nog een heel stel andere die in een koppel of harem moeten, volgens mij zijn rasbora, boraras en nannostomus de enige scholenvissen die ik genoemd heb.

Maar wat ik al zei; we kunnen erover door blijven gaan maar heeft weinig zin imo, heeft ts ook niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 00:09

anneliesdj schreef:
_San87_ schreef:
Nee, voor de minimale afmeting wordt uitgegaan van de behoefte van de specifieke vis. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele bijvissen, dat zou nogal onlogisch zijn.

Dat is zeker niet onlogisch want dat zou betekenen dat als je voor een soort 60cm nodig hebt en je er nog 2 soorten bij wilt houden, je ineens een bak van minimaal een meter nodig hebt.

Nee hoor, gaat om aantal liters. Je kunt niet 10 soorten die afmeting nodig hebben van 60 cm bij elkaar stoppen. Aangezien je ook nog rekening moet houden met het aantal liters wat de vis nodig heeft.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 00:22

Ts, mocht dit nou nog eens gebeuren, dat je vissen dood gaan en boven in de bak hangen, neem dan eens een bakje water mee naar een aquariumspeciaalzaak. Die kunnen het water gratis voor je testen en geven je dan direct advies over wat je moet doen als er iets mis is :)

Haarbal

Re: Alle vissen boven in de hoek van aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 01:23

Als TS de moeite nog niet neemt om zich in te lezen over het houden van visjes, dan neemt ze vast en zeker ook de moeite niet om bij de aquariumzaak langs te gaan om water te laten testen... Ja, langs gaan om nieuwe guppen te kopen als ze allemaal dood liggen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 05:14

Daphne, bedankt voor je tip!

Haarbal, je reActie slaat werkelijk nergens op. Als ik alleen maar naar een zaak zou gaan voor nieuwe vissen, had ik hier niet eens om raad gevraagd ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 05:50

Ik heb niet alles gelezen.

*Maar gebruik nooit geen schoonmaakmiddelen om je bak schoon te maken.
*Ververs nooit het water en je filter verschonen, hiermee verstoor je de bacterie gehalte die je nodig hebt in je filter.
*Ververs per week max 10% van het water, of 1x per 3 weken max 1/3
*Zorg voor niet te veel vissen in je bak en kijk naar soorten die ook daadwerkelijk geschikt zijn voor de afmeting van jouw bak!
*Voer niet meer dan ze binnen 2 minuten opeten, alles wat er dan overblijft is gewoon te veel.
*Niet langer dan 10 uur per 24 uur het licht aan in de bak, dit kan je oplossen door er bv een tijdschakelaar tussen te zetten. Overigens hoeft de 10 uur (is gewoon een max per 24 uur) niet aan één gesloten te zijn.
*In veel gevallen is zo'n belletjes bruissteen helemaal niet goed. Kan in sommige gevallen goed zijn om verkeerde stoffen uit je water te krijgen of juist tijdelijk een snelle zuurstof toevoer. Maar vaak is zonder beter.

Voor nu, genoeg zuurstofplanten liefst snelgroeiende.
Bij veel alg aanzetting is toch een teken dat de waterwaarde's niet goed zijn! Dit kan je laten testen bij een goede dierenwinkel die verstand heeft van vissen (een goede doet dit met een druppeltest en niet met teststrips).
Laat je niet allerlei middeltjes/chemische goedjes aansmeren om je water waarde's goed te krijgen aan te smeren (denk bv aan de + en - producten). Veel dingen zijn namelijk ook eenvouduger en gezonder op te lossen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:27

Bedankt voor je info!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:40

Zelf heb ik dit ook gehad alleen liet ik altijd ongeveer een laagje van 5cm water erin staan, nieuw filter en nieuw beeldje en mijn vissen deden hetzelfde (heb geen guppies overigens)

Met water naar de dierenwinkel gegaan, top kwaliteit.. niks mis mee.
Dus als tip gekregen even het oude filter erin te hangen (als je die nog hebt)
1x in de week(2 weken) een kwart van het water eruit en nieuw erin.
1x in de 2 maanden helemaal leeg en alleen schoonmaken met water (geen zeep!)

Hopelijk heb je er wat aan.
Heb je je oude filter nog dat je die er even terug in kan hangen?
Succes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 07:44

Nee inmiddels weg gegooid maar die heb ik er wel terug in gehad. Hielp alleen niets.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:52

Water moet je nooit helemaal verversen!
Normaal gesproken wanneer je een bak opstart laat je deze eerst 2 weken leeg draaien zonder vissen en planten, dit vanwege een nitriet piek. Alle bakken met vers water (al is daar bv aqua safe aan toegevoegd) krijgen te maken met deze nitriet piek, deze piek is veelal dodelijk voor vissen!
Door regelmatig het water te testen met de druppeltest kan je heel goed in de gaten houden of deze is geweest. Daarna zet je de platen erin en laat de bak weer een tijdje draaien. Meestal zijn de waarde's dan na een week stabiel (dus je bent ondertussen al 3 weken verder).
Dan pas ga je rustig aan een paar vissen erin doen, en niet gelijk teveel! Ook dit bouw je langzaam op.

Soms moet je wel omdat bv je bak lek is. probeer dan in ieder geval zo veel mogelijk van het oude water her te gebruiken en gebruik hetzelfde filter of in iedergeval het filtermatriaal (niet uitspoelen).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:02

Waarom zet je de planten er pas na 2 weken in? Ik zette m'n planten vanaf dag 1 al in m'n aquarium.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:15

Daar zijn de meningen over verdeelt, de een doet het gelijk en de andere na ca 2 weken.
Dit heeft met een bepaalde algen groei die je kan krijgen bij een nieuw op de starten bak.
De ene is van mening dat het hierdoor erger word terwijl een ander zegt ik doe het pas wanneer deze begint. Omdat je dan een zuurstof boost krijgt in het water (wel snel groeiende zuurstof planten nemen) en daardoor algen sneller doodgaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:58

Nog nooit algengroei gehad in mijn bakken. Maar ik ververs mijn bakken elke week een deel. Omdat mijn sluiers nogal grote vervuilers zijn. En anders blijven de waarden niet goed van mijn kleine bakkie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:57

Ik heb nog nooit een nitriet-piek gehad. In geen van de aquaria die ik gehad heb. Planten kunnen er ook meteen in, noodzakelijk voor het opstarten van de bak en de bacteriecultuur.

Algen heb je altijd en houd je ook altijd, al dan niet zichtbaar.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 22:09

Ik wil jullie graag vertellen dat ik daarnet plantjes heb gehaald, en meteen heb gevraagd of ik wat 'gebruikt' water kon mee nemen. Zo gezegd zo gedaan, dus wat water mee gekregen uit de guppybak om mijn eigen visjes miss dat laatste zetje in de goede richting te geven.
Plantjes staan er ook netjes bij, en alles zwemt weer!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:00

top!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:31

Ik hoor het de laatste tijd meer dat guppy's het momenteel niet goed doen.
Heb er zelf ook last van gehad.

Het beste wat je kunt doen is met het schoonmaken van de bak slechts een kwart deel water eruit halen en verversen.
Ik heb nu endlers erin zitten.
Dat is een ondersoort van de guppy's.
Nu in een paar weekjes 7 jonkies rijker.