Katten-entingen altijd nodig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:39

Vraag ik mij alsnog af waar je de vaak vandaan haalt :+

Wanneer ben jij voor het laatst geent? :+
Waarom zou het bij een mens levenslang werkzaam zijn en bij dieren maar een jaar tot 3 jaar?

Daarnaast wordt er levend geent, de kans dat er dan besmetting plaats vind is ook aanwezig.

Enten is gewoon niet waterdicht, dus je kat kan het vorus net zo goed van een geente kat oppikken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:48

Air schreef:
Vraag ik mij alsnog af waar je de vaak vandaan haalt :+

Wanneer ben jij voor het laatst geent? :+
Waarom zou het bij een mens levenslang werkzaam zijn en bij dieren maar een jaar tot 3 jaar?

Daarnaast wordt er levend geent, de kans dat er dan besmetting plaats vind is ook aanwezig.

Enten is gewoon niet waterdicht, dus je kat kan het vorus net zo goed van een geente kat oppikken.

Ik zie en hoor het vaak om mij heen. Ik verzin het echt niet zelf.

Toevallig ben ik in februari nog geënt. De meeste prikken die een mens krijgt zijn tegen kinderziektes, en dus totaal niet vergelijkbaar met dieren.

Ja en waarom krijg je kat het? Omdat hij zelf niet geënt. Is hij dat wel dan zal hij er hoogstens een beetje ziek van worden of helemaal niet. Dat is het hele doel van enten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:49

Onze katten zijn nooit geënt, ene is 16 en nog springlevend, de ander een jaar of 9.
Hond word overigens ook nooit geënt.
Paard overigens óók NIET.

Geloof er niet zo in eigenlijk, geldklopperij.

Edit: Heb in al die jaren nog nooit een zieke kat, hond of paard gehad, alles is ondertussen ouder dan 'gemiddeld'.

Edit 2: Alle dieren hier komen veel buiten, de katten vreten vogeltjes, muizen, zijn meer buiten dan binnen (vooral 's zomers), paard staat in kuddes, wisselt vaak van stalling en omgeving (uitritten), hond komt ook veel buiten tussen geënte en ongeënte honden.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 27-11-13 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Lauratje_88

Re: Katten-entingen altijd nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 16:54

Heb niet de hele mikmak gelezen maar je moet niet vergeten dat jij ook ziektes kunt binnen brengen. Mijn katten komen niet buiten maar laat ze altijd enten. Je moet zelfs niet zelf met katten in contact komen om toch een ziekte naar binnen te kunnen brengen.
Wat wel is, is dat je ze om de 2 jaar kunt laten enten i.p.v. elk jaar omdat ik dacht dat de entstof eigenlijk 2 jaar geldig is en niet maar 1 jaar.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:12

Hier komen de katten niet buiten, waardoor de kans op ziektes toch wel een heel stuk kleiner is dan bij een buitenkat die met van alles in aanraking komt (hoewel een klein risico er altijd is). Mede hierom laten we ze niet elk jaar enten, maar om de paar jaar. We hebben er twee keer een kitten bijgenomen (we hebben nu 3 katten). Die kregen dan netjes de kitten-entingen en tegelijkertijd werden ook de anderen dan weer eens geënt. Dit vind ik een mooie tussenweg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:47

Ik ga niet overal op in, maar er komt regelmatig de opmerking langs dat mensen maar een paar geënt hoeven te worden en dieren hun hele leven.

Dat klopt. Voor een deel inderdaad vanwege kinderziektes, maar ook omdat er op iedere type enting weer anders wordt gereageerd op het immuunsysteem. Daarom kunnen er voor sommige ziektes nog helemaal niet geënt worden, terwijl andere ziektes eenmaal geënt, je hele leven geldig blijven. Tetanus moet bij mensen ook na 10 jaar geboosterd worden als ze een probleem verwachten (roestige spijker etc.). Bij dieren is een dergelijk risico gewoon veel groter omdat ze regelmatig een wondje hebben dat met vuil in aanraking komt. Voor de rest ben ik niet zo into de mensenziektes, dus ik kan geen directe voorbeelden noemen. Maar bij de colleges over enten werden ook bij mensen entingen genoemd die met enige regelmatig (ieder jaar) gezet moesten worden. Bij mensen is het ook een kwestie van economisch belang. Wegen de kosten van het enten op tegen de kosten van het ziek zijn en eventuele invalide raken/sterven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:51

Lauratje_88 schreef:
Heb niet de hele mikmak gelezen maar je moet niet vergeten dat jij ook ziektes kunt binnen brengen. Mijn katten komen niet buiten maar laat ze altijd enten. Je moet zelfs niet zelf met katten in contact komen om toch een ziekte naar binnen te kunnen brengen.
Wat wel is, is dat je ze om de 2 jaar kunt laten enten i.p.v. elk jaar omdat ik dacht dat de entstof eigenlijk 2 jaar geldig is en niet maar 1 jaar.

Kattenziekte is 3 jaar geldig. Niesziekte 1 jaar, maar daarmee is het risico nog zo hoog dat ik daar echt niet ieder jaar voor naar de dierenarts zou gaan.

Horsie: Kinderziektes die volwassenen ook nog kunnen krijgen hoor, bijv. als je het kind nooit gehad hebt. ;)
Daarnaast is dat toch ook wel langer werkzaam dan 3 jaar.. ik heb niet andes geleerd met biologie vroeger, je lichaam maakt cellen aan die de ziekte kapot maken, is de ziekte weg dan gaan de cellen weg maar kunnen ook zo weer terug komen wanneer de ziekte weer de kop wil opsteken. Zo werkt weerstand.

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 17:57

Ik heb 2 katten.
Beide hebben kitten inentingen gehad. Daarna niks meer.
1 daarvan is nu 15, nooit ziek geweest.
De hond krijgt wel zijn jaarlijkse inentingen wegens vakanties in het buitenland.
Paard krijgt ook jaarlijkse inenting, is verplicht op stal.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:01

Mijn katten komen ook mijn tuin niet uit,die worden op advies van de Da om de drie jaar geënt net als mijn honden.Ik vind het niet enten een zeer zuinige hype,ik weet dat enten duur is maar ik denk dat veel mensen niet enten omdat ze het geld er niet voor over hebben.
Juist door het enten zijn ziekte's als honden ziekte ,Parvo, katten ziekte,niesziekte om maar even de ergste te noemen onder controlle.Net als het enten tegen hondsdolheid.Ik heb uitbraken in een Asiel gezien van niet geënte dieren en dat s niet om mee te lachen.
Juist door het inenten van dieren houden we onze dierpopulatie gezond.
er is natuurlijk altijd een guldenmiddeweg tussen te veel enten en niet enten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:14

Hoe weet jij dat je niet teveel ent? :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:15

Air schreef:
Lauratje_88 schreef:

Kattenziekte is 3 jaar geldig. Niesziekte 1 jaar, maar daarmee is het risico nog zo hoog dat ik daar echt niet ieder jaar voor naar de dierenarts zou gaan.

Horsie: Kinderziektes die volwassenen ook nog kunnen krijgen hoor, bijv. als je het kind nooit gehad hebt. ;)
Daarnaast is dat toch ook wel langer werkzaam dan 3 jaar.. ik heb niet andes geleerd met biologie vroeger, je lichaam maakt cellen aan die de ziekte kapot maken, is de ziekte weg dan gaan de cellen weg maar kunnen ook zo weer terug komen wanneer de ziekte weer de kop wil opsteken. Zo werkt weerstand.

Voor kinderziektes kan met entingen een zeer goede weerstand tegen die ziekte worden opgebouwd. Dit zit in de aard van de type ziekte (daarom krijg je ze ook niet meer als je ze als kind gehad hebt). Helaas zijn niet alle t-geheugencellen even stabiel. Dit hangt af van het type antigen dat opgeslagen wordt. Bij entingen is vaak maar een deel van de mogelijke antigenen (van het virus) meegestuurd en daarvan wordt dan weer maar een deel opgeslagen. Bij een virus dat je volledig doormaakt maakt het lichaam veel meer t-geheugencellen aan over verschillende antigenen waardoor de kans dat er voldoende t-cellen overleven tot de volgende aanval van het virus veel groter is. Ook hangt het af van de mutaties die het virus doormaakt, en hoe snel dat gaat, omdat de antigenen niet veranderd mogen zijn om herkend te worden. Daarom is het dus handig om veel verschillende antigenen te herkennen van één virus, dan is de kans groter dat je, zelfs na mutaties, toch een herkenbaar stukje tegenkomt en weet wat je in moet zetten.

Met biologie op de middelbare heb je vast niks anders geleerd. Net als een hoop dingen die je op de middelbare geleerd hebt, zeker biologie, is het immuunsysteem ernstig versimpeld. Dat moet ook wel, want de stof waar je met biologie doorheen ging in een paar lesuren, zijn sommige professoren hun hele leven mee bezig om het verdiept te ontrafelen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 18:48

Voor zover ik weet is toch alleen niesziekte een ziekte bestaande uit meerdere virussen( en het daarom vaak niet werkt).
Kattenziekte is maar 1 virus. Als je op titeren zoekt kom je ook vaak tegen dat er overgeent is. Ook niet heel gek, iedere keer dat de kat er mee in aanraking komt worden de antistoffen weer in werking gezet en 'geboosterd'.

De basisentingen blijven imo sowieso belangrijk, helemaal omdat kittens vatbaarder zijn voor niesziekte.
Als je dan twijfelt zou ik eerder titeren dan maar te enten zonder te weten of je dubbelop doet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 21:58

Air schreef:

Ik denk omdat ik op de kunde van mijn Da geloof en zelf al 30 jaar met dieren werk.Een beetje ervaring noemen ze dat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:24

beatje schreef:
Air schreef:

Ik denk omdat ik op de kunde van mijn Da geloof en zelf al 30 jaar met dieren werk.Een beetje ervaring noemen ze dat.

Jij kan dus titeren met je ogen? :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:51

Ik lees ook dat mensen zeggen dat niet geente dieren de geente dieren weer ziek maken. Wat daar blijkbaar bij vergeten wordt is dat geente dieren het virus net zo goed meedragen, maar zelf geen/minder symptomen hebben door de enting. Een geent dier kan dus net zo goed een (niet) geent dier ziek maken.

Wat ik ook heel vervelend vond (toen mijn hond kennelhoest had en ik dus tijdelijk smetvrees ontwikkeld had) is dat ik regelmatig mensen tegen kwam, vroeg hun hond bij zich te roepen en dan zeiden: oooh, maar mijn hond is geent. Ja dat is mooi, maar ook jouw hond kan het dan verspreiden en ziek worden. En zelfs mensen die zoiets hadden van: mijn hond is niet geent, maar die kan dat wel hebben.

Mensen die onverantwoord omgaan met hun zieke (wel of niet geente) dier, die zorgen vooral voor verspreiding of blijvende schade. Snel signaleren en verstandig handelen heeft echt een groter effect op het wel/niet verspreiden of blijvende schade dan wel/niet enten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 08:04

Ik denk dat we ook bang gemaakt worden en tuurlijk zullen en ongeente dieren ziek kunnen worden maar dat is hetzelfde met geente dieren.
Onze tetanus is 10 jaar goed waarom word die bij een paard bijv. jaarlijks herhaald??
En dan nog al zijn de 10 jaar om, dan word die niet preventief gezet, maar meestal pas weer als er wat is.

Ik heb eens gevraagd in mijn omgeving en er zijn echt maar weinig mensen die enten, de meesten katten hier in de buurt worden ook niet geent.
Ze bouwen ook zelf ontzettend veel antistoffen op en waar ik dus gewoon echt op tegen ben is allemaal die chemische troep die er maar ingespoten word.
Al die dieren die allergisch zijn, komt dat niet door al die zooi die we er maar in laten spuiten?
Vrienden van ons hebben veel dieren, niet geent en worden doorgaans worden ze allemaal oud.
Nog nooit geen klachten gehoord van een dier met allergie, terwijl geente dieren, zoals mijn eigen hond dat wel al jaren heeft en juist nu ik stop de klachten weg zijn.
Toeval of.....................?

Nog een voorbeeld, al jaren hebben ik konijnen en ging voorheen braaf twee keer per jaar laten enten.
Ze kiepte gemiddeld met 4 jaar om, ouder werden ze niet, door allerlei gezwellen en abcessen.
Heb na lang huiveren nieuwe konijnen aanschaft en na veel wikken en wegen besloten niet meer te enten.
Mijn vorige konijn was 10 jaar en heb ik in moeten laten slapen, de ander was 8 jaar en is gestorven, pa van 9 jaar zit hier nog, dus.....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:24

jesito schreef:
Ik denk dat we ook bang gemaakt worden en tuurlijk zullen en ongeente dieren ziek kunnen worden maar dat is hetzelfde met geente dieren.
Onze tetanus is 10 jaar goed waarom word die bij een paard bijv. jaarlijks herhaald??
En dan nog al zijn de 10 jaar om, dan word die niet preventief gezet, maar meestal pas weer als er wat is.

Ik heb eens gevraagd in mijn omgeving en er zijn echt maar weinig mensen die enten, de meesten katten hier in de buurt worden ook niet geent.
Ze bouwen ook zelf ontzettend veel antistoffen op en waar ik dus gewoon echt op tegen ben is allemaal die chemische troep die er maar ingespoten word.
Al die dieren die allergisch zijn, komt dat niet door al die zooi die we er maar in laten spuiten?
Vrienden van ons hebben veel dieren, niet geent en worden doorgaans worden ze allemaal oud.
Nog nooit geen klachten gehoord van een dier met allergie, terwijl geente dieren, zoals mijn eigen hond dat wel al jaren heeft en juist nu ik stop de klachten weg zijn.
Toeval of.....................?

Nog een voorbeeld, al jaren hebben ik konijnen en ging voorheen braaf twee keer per jaar laten enten.
Ze kiepte gemiddeld met 4 jaar om, ouder werden ze niet, door allerlei gezwellen en abcessen.
Heb na lang huiveren nieuwe konijnen aanschaft en na veel wikken en wegen besloten niet meer te enten.
Mijn vorige konijn was 10 jaar en heb ik in moeten laten slapen, de ander was 8 jaar en is gestorven, pa van 9 jaar zit hier nog, dus.....

Dus omdat jij geluk hebt met je dieren moet je maar niet meer enten? Juist omdat we enten kunnen we uitbraken van ziektes voorkomen. En weet je, prima als jij je dieren niet wilt enten. Maar ik vind het behoorlijk asociaal dat mensen die hun dieren niet enten, zoals katten, en deze wel lekker los laten lopen in de buurt. Dat zijn de dieren die voor de grootste ellende zorgen, want zijn vormen de perfecte gastheer/vrouw voor alle ziektes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:50

Waar baseer je dat allemaal op, denk aan je hart.
Wij worden ook niet allemaal preventief geent tegen griep en weet ik niet wat allemaal.
We worden ziek en ja we dragen het ook over aan anderen, no big deal.
Onze dieren worden vaak ingeent voor bepaalde virussen waar vaak veel meer varianten van zijn, ze zijn dus niet 100% beschermd en voor sommige varianten helemaal niet.
En ook al uiten ze een virus niet, ze kunnen evengoed drager zijn of het verdelen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:19

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:25

Ik kan die link niet zien daarvoor moet je ingelogd zijn

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:31

Heb de link zo even opgezocht en daarin staat dus wat hier al een paar keer genoemd is dat katten ziekte iedere 2/3 jaar herhaald moet en niesziekte ieder jaar.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:34

Mijn kat wordt ook niet geeent, simpelweg hij is niet vast te pakken om in de box te doen.
Je kan hem zo ie zo niet oppakken, dus het heeft niets met de transportbox te maken...

Hij is in het verleden wel naar de DA gemoeten vanwege twee gebroken achterpootjes (aangereden)
In de computer staat dan ook, Bob NIET met blote handen beetpakken.
Hij is echt bloedje bloedje link bij de DA. Hij bijt, krabt, blaast en wurmt net zolang tot je hem loslaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:36

jorika1986 schreef:
Mijn kat wordt ook niet geeent, simpelweg hij is niet vast te pakken om in de box te doen.
Je kan hem zo ie zo niet oppakken, dus het heeft niets met de transportbox te maken...

Hij is in het verleden wel naar de DA gemoeten vanwege twee gebroken achterpootjes (aangereden)
In de computer staat dan ook, Bob NIET met blote handen beetpakken.
Hij is echt bloedje bloedje link bij de DA. Hij bijt, krabt, blaast en wurmt net zolang tot je hem loslaat.

Zo een heb ik hier dus ook zitten, de andere twee lukt nog wel met de nodige stres.
Vorig een da aan huis laten komen en we hebben met handschoenen aan en ik mijn armen alsnog open, de spuit erin gejaagd en gauw losgelaten, niet te doen en met gevaar voor ons zelf.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:47

Die van mij heeft de basisinentingen gehad +1 jaar. Na de 2e keer inenten werd ze zo ziek, dat wij besloten hebben om haar niet meer te enten. Kat komt veel buiten en is in contact geweest met een kat die ziek was. Heeft hier vervolgens niks van gekregen.
Ze heeft met een paar weken oud niesziekte gehad, toen wij haar uit het asiel haalde vertelde ze ons dat zelfs met inenting dit altijd kan blijven opspelen. Inentingen geven geen garantie. Virus past zich elke keer aan, een kat die veel in aanraking komt met ziektekiemen etc. zal er sneller weerstand tegen opbouwen dan katten die heel steriel worden gehouden.

Bij symptomen gaan wij uiteraard meteen naar de DA.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:50

Ik heb een kat die niesziekte heeft en idd met enting had ze toch dat het nog opspeelde, het blijft in het systeem, nu geven we haar al dik twee jaar l-lysine + B6 door een druppel melk dagelijks.
Daar doet ze het super op.