Zijn wij geschikt voor een hondje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:43

mika11 schreef:
Drie keer per dag een blokje rond van 10 minuten is voor gezonde, energieke honden veeeeeeel te weinig!
En dan ook nog 8 uur alleen, dat is toch geen leven voor een hond?

Wij hebben een mechelaar van 6 die binnen zit. een boomerhondje van 8 die ook binnen zit. en een mechelse herder van net 1 jaar die in de kennel zit voor de training. Wordt na de keuring verkocht aan de politie/douane/beveiliging. Dan kunnen ze ook niet zomaar even hun behoefte gaan doen als ze aan het werk zijn, en ze kunnen het makkelijk! Dus zo zielig is dat niet ;) Dat denken mensen vaak, maar daar vergissen mensen zich erg in. Het zijn dieren, veel mensen gaan ze behandelen als mensen. Ja, wij proberen ze ook niet 8 uur op een dag allene te laten zitten, gebeurd niet vaak. maar soms komt het voor.
Geloof me, ze zijn gelukkig hoor! Ze komen niets te kort.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:48

r_lolita schreef:
Niet om het een of ander hoor, maar ik zie hier heel veel reactie's dat je geen hond zou kunnen nemen vanwege het uitlaten,
Wij laten onze honden 3 keer per dag uit. 's ochtends rond 7 uur 's middags is verschillend kan 2 uur zijn, maar ok om half 4, en 's avonds gaan ze er standaard om half 10 uit. Wij lopen elke keer 10 minuten met ze, dan hebben ze de kans om alles te doen, Jij laat een hond uit wanneer jij dat wilt. hoelang jij dat wilt en wanneer jij dat wilt. Natuurlijk kan je je hond niet zomaar heel lang alleen laten. Wij laten ze gemiddeld 8 uur alleen en dat kunnen ze makkelijk! Wel zou ik er dan een 2e hondje bij nemen.

Ja, prima dat jij hiermee kunt leven.... maar alles wat je zegt pleit JUIST voor wat ik vind: geen hond nemen in zo'n situatie.
Sorry, ik vind het geen prettig bestaan zo....

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:49

Amaris schreef:
Waarom heb je dan een hond vraag ik me af. Voor die paar uur 's avonds?

Blijkbaar? Nee, absoluut niet! Ik ben 's ochtends thuis. 's middags vaak ook en de hele avond. Maar ze worden niet zo veel uitgelaten. Waarom niet? Omdat dat niet hoeft. 3 x op een dag is echt genoeg. 's avonds spelen ze een half uurtje achter op het plein met een balletje. De hond die buiten zit gaat 3 x in de week trainen op de club. Dus we zijn er veel mee bezig.

@Ninx, ja dat kan! Maar zolang ze gelukkig zijn zie ik het probleem niet. Het klinkt allemaal heel hard hoor, maar geloof me, zo zitten wij niet in elkaar. Ik vind dat je een hond niet 4 a 5 keer op ene dag hoeft uit te laten, wat als je een keer ene verjaardag of een feestje hebt? of weg moet? Als jij je hond aanleert dat ze 3 x op een dag naar buiten gaan, kunnen ze het prima
Laatst bijgewerkt door r_lolita op 30-08-13 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:50

Nou ja, het leidt een beetje af van de vraag van TS, over haar dwergkeesje.
Maar op zich is het wel interessant hoe andere mensen denken over het houden van honden. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:52

Nou sorry maar dat is ook bepaald niet mijn definitie van honden houden..
Omdat het niet hoeft? Sorry maar een paard kan ook gewoon de hele dag in zijn hok blijven en maar 1 keer per dag eten krijgen doen ze het ook nog steeds maar een fijn leven nee.

TS ik hoop voor je dat het goed komt heb geen ervaringen met een dwergkeesje.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:52

r_lolita schreef:
mika11 schreef:
Drie keer per dag een blokje rond van 10 minuten is voor gezonde, energieke honden veeeeeeel te weinig!

Wij hebben een mechelaar van 6 die binnen zit. een boomerhondje van 8 die ook binnen zit. en een mechelse herder van net 1 jaar die in de kennel zit voor de training. Wordt na de keuring verkocht aan de politie/douane/beveiliging. Dan kunnen ze ook niet zomaar even hun behoefte gaan doen als ze aan het werk zijn, en ze kunnen het makkelijk! Dus zo zielig is dat niet ;) Dat denken mensen vaak, maar daar vergissen mensen zich erg in. Het zijn dieren, veel mensen gaan ze behandelen als mensen. Ja, wij proberen ze ook niet 8 uur op een dag allene te laten zitten, gebeurd niet vaak. maar soms komt het voor.
Geloof me, ze zijn gelukkig hoor! Ze komen niets te kort.

10 minuten lopen maar per keer??
Dat is toch veel te weinig .

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:53

mika11 schreef:

Maar dat lijkt me niet dagelijks, dan moet je geen hond nemen. Maar gebeurt het 1x per week en verder niet, dan moet het kunnen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:54

Nee dat kan Tooske, iedereen heeft zijn eigen mening hier over? Vroeger deden wij dit ook niet. Maar sinds we in de hondensport zitten.. tsja, zie je dat het allemaal wel heel erg overdreven is om je hond 4 a 5 keer op een dag uit te laten.

r_lolita

Re: Zijn wij geschikt voor een hondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:56

@mooney1, Dat ligt eraan, als jij je hond dat op jonge leeftijd niet aanleerd, dan heb je een probleem. Leer je aan dat ze 3 x op een dag de tijd krijgen om hun behoefte te kunnen doen, gaan ze dat leren en kunnen ze het makkelijk. 10 minuten lopen is absoluut niet weinig als ze de tijd maar krijgen ;)

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:58

r_lolita schreef:
@mooney1, Dat ligt eraan, als jij je hond dat op jonge leeftijd niet aanleerd, dan heb je een probleem. Leer je aan dat ze 3 x op een dag de tijd krijgen om hun behoefte te kunnen doen, gaan ze dat leren en kunnen ze het makkelijk. 10 minuten lopen is absoluut niet weinig als ze de tijd maar krijgen ;)

Het gaat toch niet alleen maar om de behoefte te doen maar ook een stuk beweging wat ook een hond nodig heeft maar dat is mijn mening hoor.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 09:59

Je hebt toch geen hond, om hem 3x per dag z'n behoefte te laten doen om hem dan verder in z'n hok te laten zitten?
Dat heeft niks met hondensport te maken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:02

mika11 schreef:
Je hebt toch geen hond, om hem 3x per dag z'n behoefte te laten doen om hem dan verder in z'n hok te laten zitten?

Kunnen we wel ontopic blijven? Het is volgens mij niet ts haar bedoeling om een hond te nemen, om hem vervolgens de hele dagen in een hok te stoppen. Wat een ander doet mij hij/zij weten, maar daar gaat het nu niet om en die meningen zijn simpelweg altijd verdeeld.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:02

mooney1 schreef:
r_lolita schreef:

Het gaat toch niet alleen maar om de behoefte te doen maar ook een stuk beweging wat ook een hond nodig heeft maar dat is mijn mening hoor.

Onze hond heeft zich 3 jaar lang helemaal kapot gewerkt, ze willen vaak niet eens zover lopen, veel mensen denken dat een hond écht zoveel beweging nodig heeft. maar dat valt allemaal best wel mee.. tis hoe gek je t zelf maakt. Ga jij elke dag 1 uur lopen met je hond, ja hartstikke leuk! maar als jij dan een keer geen tijd hebt? Ziek bent? Weg moet? Wat dan? Laat je je hond zitten? Dat vind ik zielig. Heb jij een keer tijd over of niks te doen? en ga je lekker met je hond wandelen ( ja dat gebeurd bij ons ook wel is, maar niet standaard) Vinden ze het hartstikke leuk! Maar ga jij dat standaard doen, verwachten ze dat van jou. en daar moet je ook overna denken

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:03

mika11 schreef:

Een hok? ze hebben het hele huis hoor ;) Alleen de hond die buiten zit. Maar die gaat 3 x in de week trainen. Die is helemaal kapot dan

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:07

Dus jij laat je hond 3x tien minuten uit 'want stel dat ik een keertje niet kan dan is ze dat zo maar vast gewend'?

Denk je dan niet de verkeerde kant op?

Liever 1x zielig omdat het er een keertje bij inschiet, dan altijd maar zo kort uit.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:09

r_lolita schreef:
Amaris schreef:
Waarom heb je dan een hond vraag ik me af. Voor die paar uur 's avonds?

Blijkbaar? Nee, absoluut niet! Ik ben 's ochtends thuis. 's middags vaak ook en de hele avond. Maar ze worden niet zo veel uitgelaten. Waarom niet? Omdat dat niet hoeft. 3 x op een dag is echt genoeg. 's avonds spelen ze een half uurtje achter op het plein met een balletje. De hond die buiten zit gaat 3 x in de week trainen op de club. Dus we zijn er veel mee bezig.

@Ninx, ja dat kan! Maar zolang ze gelukkig zijn zie ik het probleem niet. Het klinkt allemaal heel hard hoor, maar geloof me, zo zitten wij niet in elkaar. Ik vind dat je een hond niet 4 a 5 keer op ene dag hoeft uit te laten, wat als je een keer ene verjaardag of een feestje hebt? of weg moet? Als jij je hond aanleert dat ze 3 x op een dag naar buiten gaan, kunnen ze het prima

even offtopic:

Wij hebben zelf ook diensthonden, maar zeker op jonge leefdtijd zitten zij vol met energie, ik vind dan goed uitlaten zeker belangrijk. Zij zitten vol met drift en energie(daar zijn zij ook op gefokt).
Dat je op dagen dat je traint je wandelingen aanpast alla, maar 3x keer uitlaten op een dag is in mijn ogen veel te weinig, zeker voor een opgroeiende diensthond.
Nu gaat de teef van mijn vriend elke avond mee werken en overdag loopt zij los in de tuin. Ook zij gaat gewoon 4 a 5 keer per dag als nog een rondje om.
Mijn andere teef is 10 is vol artrose en heeft een hernia, loopt ook de hele dag in de tuin of ligt binnen wat zij wil. Op dit moment houden wij 10 a 15 min. aan per ronde, is ook niet veel, maar de oudere teef kan niet verder. De jonge reest erom heen en raakt evengoed energie kwijt en ook sávonds met het werken.

Ontopic: ik heb al eerder gezegd dat ik het prima vind kunnen, je moet alleen een goede hond uitkiezen die in jullie woonsituatie past.
Ik hoop dat jullie die hond hebben gevonden met het Keesje ;)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:11

r_lolita schreef:
mika11 schreef:

Een hok? ze hebben het hele huis hoor ;) Alleen de hond die buiten zit. Maar die gaat 3 x in de week trainen. Die is helemaal kapot dan

Ik vraag me af, is het niet zo dat je een werkhond juist veel moet laten lopen om conditie op te bouwen.
Ik bedoel, later als politiehond o.i.d. moet hij ook veel inspanning leveren.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:14

Nou, succes met je keeshondje, ik vind het prima kunnen maar dat had ik al gezegt! Ik ga hier verder niet meer op reageren, want dit is een discussie waar we niet uitkomen. Mijn honden zijn gelukkig, en dat is het belangrijkste toch? Maar ik ga mijn honden niet zo verwennen net als jullie. ;)

@Mjetterd, Ja als ze pup zijn laten wij ze veel lopen. Maar op de club bouwen ze behoorlijk wat conditie op. En ze gaan met hun 4e jaar ongeveer voor de keuring. tijd genoeg om conditie op te bouwen lijkt mij ?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:16

Ik zou het eerlijkgezegd niet doen!
Als je straks gaat studeren is het hondje nog meer afhankelijk van je moeder en dus nog langer en vaker alleen thuis.
Lijkt me geen ideale situatie.
Een hond is een dier dat gezelschap geeft en nodig heeft. Alleen thuis zijn is niks voor zo'n beestje.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:28

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:42

r_lolita schreef:
Ga jij elke dag 1 uur lopen met je hond, ja hartstikke leuk! maar als jij dan een keer geen tijd hebt? Ziek bent? Weg moet? Wat dan? Laat je je hond zitten? Dat vind ik zielig. Heb jij een keer tijd over of niks te doen? en ga je lekker met je hond wandelen ( ja dat gebeurd bij ons ook wel is, maar niet standaard) Vinden ze het hartstikke leuk! Maar ga jij dat standaard doen, verwachten ze dat van jou. en daar moet je ook overna denken

Je zou je hond eens kunnen laten wennen aan een léuk leven, ja dat moeten we niet hebben 8)7

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:57

Sassol schreef:
http://plazilla.com/pomeriaan-of-dwergkees-aanschaffen

TS: via deze link een korte beschrijving van een dwergkeesje. Uiteraard is de 1 de ander niet, maar toch kun je je wel orienteren of dit nou de hond is die jullie willen.

Er staat op die site dat ze geschikt zijn voor het leven in een flat zonder tuin.. Wij hebben gewoon een tuin waar hij in kan, en hij mag het hele huis door dus daar zie ik geen probleem in :)

Edit: en ook dit:
Citaat:
Pomeriantjes zijn kleine energieke hondjes. Ze blijven lang speels dus het zijn goede gezins hondjes, dat kan een gezin zijn met kinderen, zonder kinderen, een oud koppeltje of een gezin dat vaak weg is zijn. Let wel op dat als ze vaak alleen zijn je sneller kans hebt dat hij/zij leert blaffen. Als je ze goed opvoedt blaffen ze minder snel en minder vaak.

En zo vaak zijn wij niet weg hoor! Als ik naar het dorp ofzo moet, kan ik hem ook makkelijk meenemen :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:23

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:42

Nikka schreef:
r_lolita schreef:
Ga jij elke dag 1 uur lopen met je hond, ja hartstikke leuk! maar als jij dan een keer geen tijd hebt? Ziek bent? Weg moet? Wat dan? Laat je je hond zitten? Dat vind ik zielig. Heb jij een keer tijd over of niks te doen? en ga je lekker met je hond wandelen ( ja dat gebeurd bij ons ook wel is, maar niet standaard) Vinden ze het hartstikke leuk! Maar ga jij dat standaard doen, verwachten ze dat van jou. en daar moet je ook overna denken

Je zou je hond eens kunnen laten wennen aan een léuk leven, ja dat moeten we niet hebben 8)7

hahaha jij bent echt leuk!
Luister, als je problemen hebt.. PB me gaat nu wel heel erg offtopic allemaal ;)

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:36