rommulus schreef:@Urielle eigenlijk zou ik het zelfde doen als je een hond zinnelijk zou maken.
Afkeuren als ze plast op momenten dat het niet mag plassen en uitzinnig belonen waar het wel mag.
Hoe ik het gedaan heb?
Onze honden staan onder commando tot ze hun behoefte mogen doen.
Het teefje van mijn ouders begon hier ook te plassen het moment dat ze de deur uit ging (letterlijk 5 meter lopen en kont in het eerste stukje gras wat ze tegenkwam) .
Dit heb ik haar op 9 jarige leeftijd nog kunnen afleren.
Nu heb ik het geluk dat ze beide bultjes poepers zijn en gras/boom plassers zijn(trouwens ook de reden dat ze los lopen, dan doen ze hun behoefte niet op het pad zoals veel anderen hier wel helaas doen)
Misschien een idee voor je om haar wat te trainen dat ze aan de voet blijft lopen tot ze "vrij" mag en dus plassen.
Ik doe nu zeg maar dat zij aan de linkerkant loopt als het niet mag (onze trainingspositie) en aan de rechterkant als het vrije beweging is.
Maar het markeren doet ze dus lopend, dus ook aan de voet lopend.
Zou ze begrijpen dat ik het plassen op zich niet afkeur maar wel de plaats? Het heeft nl. al best lang geduurd voor ze überhaupt buiten haar behoefte durfde te doen, heb toen al veel moeten belonen dat ze het deed, eerst liep ze buiten haar rondje om thuis te gaan plassen en poepen
Dus ik wil haar niet terug bang maken.
(trouwens ook de reden dat ze los lopen, dan doen ze hun behoefte niet op het pad zoals veel anderen hier wel helaas doen)
was reactie op teef die (te) veel plasjes doet...... Had ook zo'n teef en die tilde soms daarbij zelfs een poot op.