ongeholpen honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Is jouw hond geholpen?

ja
135 (48%)
nee
144 (51%)

Totaal aantal stemmen: 279

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:12

rommulus schreef:
@Urielle eigenlijk zou ik het zelfde doen als je een hond zinnelijk zou maken.
Afkeuren als ze plast op momenten dat het niet mag plassen en uitzinnig belonen waar het wel mag.

Hoe ik het gedaan heb?
Onze honden staan onder commando tot ze hun behoefte mogen doen.
Het teefje van mijn ouders begon hier ook te plassen het moment dat ze de deur uit ging (letterlijk 5 meter lopen en kont in het eerste stukje gras wat ze tegenkwam) .
Dit heb ik haar op 9 jarige leeftijd nog kunnen afleren.
Nu heb ik het geluk dat ze beide bultjes poepers zijn en gras/boom plassers zijn :+ (trouwens ook de reden dat ze los lopen, dan doen ze hun behoefte niet op het pad zoals veel anderen hier wel helaas doen)

Misschien een idee voor je om haar wat te trainen dat ze aan de voet blijft lopen tot ze "vrij" mag en dus plassen.

Ik doe nu zeg maar dat zij aan de linkerkant loopt als het niet mag (onze trainingspositie) en aan de rechterkant als het vrije beweging is.
Maar het markeren doet ze dus lopend, dus ook aan de voet lopend.
Zou ze begrijpen dat ik het plassen op zich niet afkeur maar wel de plaats? Het heeft nl. al best lang geduurd voor ze überhaupt buiten haar behoefte durfde te doen, heb toen al veel moeten belonen dat ze het deed, eerst liep ze buiten haar rondje om thuis te gaan plassen en poepen }:0 Dus ik wil haar niet terug bang maken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:14

Reu, niet geholpen. Labrador. Als er een loops teefje in de buurt is merk ik t nauwelijks. Ja, intens snuffelen en wat kwijlen. Verder nergens last van. Lab heeft epilepsie trouwens en opereren is hiermee riskant.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:15

Hhilde schreef:
Mendy1984 schreef:

de hoek van mijn carpoort word volgezeken door honden van anderen en dat wil je niet ruiken met dat warme weer van afgelopen weken...
om dan nog maar te zwijgen van de hondenpoep die mensen voor de poort OP de stoep laten liggen (sorry ff offtopic)

hiermee wil ik zeggen dat heel veel mensen hun honden maar laten plassen waar ze willen en er niet bij nadenken dat andere mensen er last van hebben

Waarom heb je mij gequote? Ik schrijf dat ik aangeef waar hij niet mag plassen. Niet tegen andermans eigendommen dus.

Je begint met de zin mijn hond plast maar wat 'ie wil...en dan eindig je met, ik geef wel aan waar hij het niet mag doen. Beetje verwarrend of ligt dat aan mij?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:21

Onze honden mogen aan de lijn ook niet zomaar overal piesen, zeker niet tegen heggen, auto's, puien, fietsen etc. Palen mogen eigenlijk altijd en als ze loslopen moeten ze het zelf weten.
Wij hebben inderdaad ook buren die hun honden letterlijk bij ons voor de deur laten scheiten. Nou hebben we dus een voortuin van zo'n twee meter tot de stoep en dan vooral laten liggen.

Overigens was onze eerste podenco mega onzeker en angstig, net reu af(twee dagen voor z'n vlucht geopereerde) en daar is niets meer van te merken, dus geloof ook niet dat het werkelijk bij elke hond een slecht iets is.

@urielle: ik zou haar belonen als ze op de juiste plek haar ding doet, flink overdreven echt een punt van maken wat voor feest het is dat ze daar haar ding doet, en negeren als ze het doet waar het niet mag. Doorlopen en niet aankijken.

Onze tweede podenco is een herplaatser, onopgevoed en een karakter stoornis(gelukkig hadden z'n vorige eigenaren hem al geholpen) die ook gewend was overal zijn ding te doen en het heeft even geduurd maar op deze manier kregen we hem een heel stuk verbeterd

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:23

Jis_ schreef:
Je begint met de zin mijn hond plast maar wat 'ie wil...en dan eindig je met, ik geef wel aan waar hij het niet mag doen. Beetje verwarrend of ligt dat aan mij?

Mijn hond plast maar WAT (dus hoe veel) hij wil, niet WAAR hij wil.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:33

Hhilde schreef:
Jis_ schreef:

Mijn hond plast maar WAT (dus hoe veel) hij wil, niet WAAR hij wil.

Ja snap hem, :o was reactie op teef die (te) veel plasjes doet...... Had ook zo'n teef en die tilde soms daarbij zelfs een poot op. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:34

Mijn teefje is niet gecastreerd. Ik zie daar tegenop... Als het even kan laat ik de natuur graag zijn gang gaan. Ik geloof dat een lichaam de aanmaak van hormonen nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Ik zou al helemaal nooit een pup laten castreren, voor de eerste loopsheid dus of voor het eerste jaar. Hoe kan een dier nou gezond opgroeien als je al organen gaat wegnemen? Daarbij vind ik het altijd eng om in een gezond dier te laten snijden... Ik ben op de hoogte van het verhoogde risico op melkkliertumoren en baarmoederontsteking, maar tot nu toe trekt het me niet over de streep.

Anoniem

Re: ongeholpen honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:36

Onze reu is niet geholpen, nergens voor nodig geweest.. Onze vorige 2 reuen (vader en zoon) zijn ook nooit geholpen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:37

wat mij heel erg opvalt is dat mensen hun hengsten wel massaal laten ruinen, wat is dan het verschil tussen hengsten en honden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:39

Ik denk dat hengsten toch meer naar merries neigen dan reutjes naar teefjes.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:42

Woogy schreef:
wat mij heel erg opvalt is dat mensen hun hengsten wel massaal laten ruinen, wat is dan het verschil tussen hengsten en honden?

Dat heb ik dus ook niet gedaan. Ik denk dat het voor veel mensen met controle en gemak te maken heeft. Daarbij is een reu natuurlijk wel makkelijker te huisvesten dan een hengst.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:42

Woogy schreef:

Wat dacht je van de grootte :+ ? Overigens als die braaf is, wordt die ook niet geruind.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:47

Dan is het idd lastig.
Jij kent de hond het beste en wat ik nu ga zeggen kan misschien verkeerd vallen maar ik opper jou ideeën niet iets wat je moet doen.
Ik zou ondanks haar verleden het toch volhouden.
Honden leven in het nu niet in het verleden.

En je hoeft bv ook niet haar te straffen maar een korte kleine correctie kan evt genoeg zijn.
Maar dan heel snel op het moment dat je haar betrapt een korte snelle correctie en gelijk training weer op pakken op een voor haar leuke manier.
Training is voor onze honden een spel wat ze helemaal geweldig vinden en dus ook alles voor laten vallen.

Bij ons werden bijtworsten gebruikt om de focus op het baasje te houden deden ze het 2 sec goed gelijk spel.
Misschien is het een idee om het zo te proberen ?
Kan evt ook met een traktatie die jij voor jezelf houd ?

Zolang jij haar volle concentratie bij jou kan houden heeft ze geen tijd om te plassen.

We gaan wel erg offtopic :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:48

Ik denk dat een hengst zowiezo wel meer nadelen onervind dan een reu kwa interesse in de vrouwtjes, onze hond (niet geholpen reutje) toont totaal geen interesse in teefjes, als ik hem los heb lopen looptdie ze ook zo voobij zonder op of om te kijken, hoewel ik ooit een pony hengst heb gehad die wel degelijk de eerste 20 min in de buurt van een merrie de interesse toonde om erop te springen.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:54

Woogy schreef:

ik heb liever een hengst als ruin maar hier in de omgeving willen ze OF geen hengsten op stal en als ze toevallig wel hengsten accepteren moet ie de hele dag op stal blijven, die mag dus niet naar buiten met de rest van de paarden

ik heb mn reu in huis, daar heeft niemand iets over te zeggen en daarmee ben ik van niemand afhankelijk ;)

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:47

Zag dit topic en bedacht mij dat ik een interresant artikel gelezen heb.
http://ascn.nl/nieuws/nieuws/onderzoek- ... bij-honden

Over wel of niet castreren. T is wat wil je met je hond, heeft hij er last van en heb jij er last van. Castreren van een reu of teef geeft niet minder kans op problemen. Wolven hebben ook geen melkklier tumoren of een vergrootte prostaat.
Wij fokken de honden weg van t natuurlijke, maar dat is mijn mening.

Ik heb 5 honden, 1 gesterriliseerde teef, twee intacte teven en twee intacte reuen. En de teven zijn intact voor de fokkerij, netzo als de reuen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:51

Wolven zijn dan ook wilde dieren en honden zijn dat niet. Dus die vergelijking gaat gewoon mank.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:54

Wij hebben onze reu wel laten castreren. Hij verhongerde zichzelf als er een teef loops was (toen hij nog niet geholpen was hadden we 2 teefjes, 1 geholpen en 1 niet. Die geholpen was werd alsnog loops). Je kon blikvoer voor z'n neus zetten, maar hij at het niet op. Dus daarom hebben we hem laten helpen, anders hadden we dat niet gedaan.

Het teefje wat wij hebben is niet geholpen.

Wij gaan niet vaak weg met onze honden (en als ik wegga met een hond is het de reu) en we hoeven ze ook niet uit te laten want we hebben genoeg ruimte om ze dat op eigen terrein te laten doen.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 20:56

Castreren komt soms ook met problemen. Behalve de narcose is er ook een risico op een onzindelijke hond omdat de sluitspieren niet goed meer werken.

Mijn teef is angstig geworden na de steririliatie, verder ook een mega vacht gekregen. Elke maand 1,5 kammen en een hele hond er uit halen is niet leuk. Ook in de winter heeft ze het te warm

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 03:44

een hond hoort dan ook eigenlijk niet ouder te worden dan een jaar of vijf. Gezien ze bij ons zo'n drie keer zo oud worden komen de meeste problemen van onze doorgefokte honden vanzelf.

Wie zegt trouwens dat wolven dat niet krijgen? Wordt ieder dood dier bekeken wat er gevonden wordt?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 05:54

Mijn teefje is wel gesteriliseerd. We hebben dit laten doen mbv een kijkoperatie dus geen grote buikwond. Wij hebben het juist wel gedaan voor de eerste loopsheid. Dat had bepaalde voordelen maaar die ben ik even vergeten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 06:23

Toch apart op een paardenforum waar veel mensen geen problemen hebben met het castreren van hengsten, wel problemen hebben met het castreren van honden.
Risico ingreep blijft, maar toch is het voor paarden meer dan normaal dat ze ruin worden als ze niet hoeven te dekken.
Maar bij honden vinden veel mensen het in eens een te grote ingreep. Terwijl katten ook vaak gecastreerd worden.

In mijn ogen meten met 2 maten :D
Laatst bijgewerkt door janouk op 20-08-13 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 06:43

Onze reu is geholpen .
Dat was hij al toen hij bij ons kwam .
Is een hond uit het buitenland .
Onze teef is intact .
Heb er geen last van , behalve als ik met mijn vriendin wil wandelen en die heeft 2 intacte reuen.
Dan wandelen we niet samen .
Als ik in de toekomst een andere hond neem , weet ik niet of ik hem laat helpen .

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:16

janouk schreef:
Toch apart op een paardenforum waar veel mensen geen problemen hebben met het castreren van hengsten, wel problemen hebben met het castreren van honden.
Risico ingreep blijft, maar toch is het voor paarden meer dan normaal dat ze ruin worden als ze niet hoeven te dekken.
Maar bij honden vinden veel mensen het in eens een te grote ingreep. Terwijl katten ook vaak gecastreerd worden.

In mijn ogen meten met 2 maten :D

Ten eerste zijn de mogelijke implicaties ten aanzien van de gezondheid op een langere termijn na een castratie bij een paard er niet of tenminste niet bekend. Ten tweede is het veel lastiger een hengst een leuk leven te bieden, met voldoende weidegang enz. Ten derde gaat het letterlijk over 2 maten, een opgewonden reu die een loopse teef tegen komt is sowieso wat beter te handelen dan een opgewonden hengst.
Dus het is een beetje een appels en peren.

Maar goed ik castreer beiden niet zolang het niet nodig is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:18

Woogy schreef:
een hond hoort dan ook eigenlijk niet ouder te worden dan een jaar of vijf. Gezien ze bij ons zo'n drie keer zo oud worden komen de meeste problemen van onze doorgefokte honden vanzelf.

Wie zegt trouwens dat wolven dat niet krijgen? Wordt ieder dood dier bekeken wat er gevonden wordt?

Heb je linkjes überhaupt wel gelezen, daar gaat het niet eens over wolven maar gewoon over honden.