Dolfijn Nynke is bevallen van een dochtertje!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:46

HorseyDude schreef:
Riraito schreef:
Als je hier een beetje vroeg je bed uit komt en bij de zee gaat kijken, zie je ook een groep dolfijnen mét jongen. Dat is ook heel mooi :j
Zodra de boten het water op gaan zijn ze wel weg, dus echt wilde dieren.

Waar woon je dan als je zoiets prachtigs wil ervaren? :)

Ik woon hier niet, maar ik zit al een paar weken in Bretagne. Wel een beetje ver weg, maar hier zijn ze heel zuinig op hun zee en strand. Maar ik heb ze geloof ik in NL ook wel eens gezien aan zee, al zitten hier ook wel andere soorten dolfijnen dan daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:48

_San87_ schreef:
Daar sla je een spijker op de kop, ze lijken er inderdaad gelukkig uit te zien, dat komt door de vorm van de bek van een dolfijn die een eeuwige glimlach lijkt te vertonen. Er was zo'n mooi citaat daarover... Het kwam erop neer dat de glimlach van een dolfijn de meest verkeerd geïnterpreteerde is.

Ik vind het wel heel goed van je dat je naar aanleiding van The Cove je zienswijze hebt veranderd :).

Inderdaad, ze zijn echt niet gelukkig in gevangenschap, maar hun 'lach' is heel misleidend.
Als nu iemand zegt 'heb jij met dolfijnen gezwommen ? Wat gaaf, dat wil ik ook ' zal ik ze ook echt afraden omdat te doen, ja, misschien als je ze in het wild tegenkom.
Als het kon zou ik nu naar Turkije vliegen en die netten door knippen, ze de vrijheid terug geven, maar dat kan niet.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 12:51

[***] schreef:
_San87_ schreef:
Daar sla je een spijker op de kop, ze lijken er inderdaad gelukkig uit te zien, dat komt door de vorm van de bek van een dolfijn die een eeuwige glimlach lijkt te vertonen. Er was zo'n mooi citaat daarover... Het kwam erop neer dat de glimlach van een dolfijn de meest verkeerd geïnterpreteerde is.

Ik vind het wel heel goed van je dat je naar aanleiding van The Cove je zienswijze hebt veranderd :).

Inderdaad, ze zijn echt niet gelukkig in gevangenschap, maar hun 'lach' is heel misleidend.
Als nu iemand zegt 'heb jij met dolfijnen gezwommen ? Wat gaaf, dat wil ik ook ' zal ik ze ook echt afraden omdat te doen, ja, misschien als je ze in het wild tegenkom.
Als het kon zou ik nu naar Turkije vliegen en die netten door knippen, ze de vrijheid terug geven, maar dat kan niet.

Wat ik WEL erg vindt van het Dolfinarium is dat mensen met een handicap GEEN speciale programma's mogen doen en 'gewone' mensen wel... Unfair van hun. Waarom zouden gehandicapte mensen anders zijn dan gewone mensen? (hadden jullie niet gedacht he dat ik wat negatiefs over het dolfi schrijf?)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:52

HorseyDude schreef:
[***] schreef:

Wat ik WEL erg vindt van het Dolfinarium is dat mensen met een handicap GEEN speciale programma's mogen doen en 'gewone' mensen wel... Unfair van hun. Waarom zouden gehandicapte mensen anders zijn dan gewone mensen?

Omdat je voor gehandicapte mensen speciale voorzieningen moet treffen en daar net weer wat meer bij komt kijken dan bij mensen die gewoon valide zijn.

Wat ik me afvraag is, wat heeft dat in godsnaam te maken met de post van [***]?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 12:53

Maar er zijn ook gehandicapte mensen die gewoon kunnen lopen hoor, niet elke gehandicapte zit in een rolstoel oid

Te snel gequote. Oeps.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:55

HorseyDude schreef:
Maar er zijn ook gehandicapte mensen die gewoon kunnen lopen hoor, niet elke gehandicapte zit in een rolstoel oid

Te snel gequote. Oeps.

Voor geestelijk gehandicapte mensen heb je speciale begeleiding nodig.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 12:57

_San87_ schreef:
HorseyDude schreef:

Te snel gequote. Oeps.

Voor geestelijk gehandicapte mensen heb je speciale begeleiding nodig.

Daar heb je me!

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:59

ja en zo heb je voor iedereen weer een andere begeleiding nodig! Jezus !!

Mooi filmpje, echt zeer mooi. denk dat je 'trots' kunt zijn op je baan zo dicht bij de beesten.

Alle dieren die als huisdier zijn, zijn gedomesticeerde dieren. dus alle dieren zijn zielig, omdat ze in kleinere ruimte's moeten leven dan ze oorspronkelijk vandaan komen. Dan moeten we zo fair zijn om geen ; Paarden, honden, katten, konijnen knaagdieren e.d. te gaan komen.. omdat het zo zielig is dat ze in kleine ruimte's gehouden worden

CoonArt

Re: Dolfijn Nynke is bevallen van een dochtertje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 13:03

Honden zijn ook wilde dieren want ze stammen af van de wolven. Dus daar heb je het al met het houden van wilde dieren.

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:04

zo bedoelde ik het ook ;) cavia's zijn ook wilde dieren katten ook konijnen ook,, alle dieren zijn onderhand uit het wild

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:05

HorseyDude schreef:
Honden zijn ook wilde dieren want ze stammen af van de wolven. Dus daar heb je het al met het houden van wilde dieren.

Jij snapt echt NIKS van WILD en gedomesticeerde dieren he... Zoek echt eerst even info op, want je maakt echt waardeloze vergelijkingen ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:06

HorseyDude schreef:

Honden zijn gedomesticeerde dieren. Dolfijnen zijn dat niet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:07

Uhm nee. Gedomesticeerde dieren zijn niet te vergelijken met wilde dieren. Je kunt een dier ook niet domesticeren door het in een badkuip te stoppen. Onze huidige gedomesticeerde dieren waren ook niet binnen weken 'tam', daar is veel, veel langer over heen gegaan. Dus elke vergelijking tussen wilde zeezoogdieren en huisdieren gaat gewoon ontzettend mank. Je houdt een leeuw toch ook niet op je balkon drie hoog alleen omdat katten wel in huis kunnen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:11

Heel bijzonder om te zien en wat een schattig baby-fijntje <3 Maar ik word er toch wat verdrietig van mij mogen van mij alle dolfinaria ter wereld overigens gesloten worden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:15

Ik vind het een discussie van niks. Als we het over paarden hebben, die zijn niet gemaakt om op te zitten en in een stal te zetten, moeten we niet zeiken want ze zijn gedomesticeerd.... Maar dolfijnen zijn niet gedomesticeerd, dus die moeten wel een groter hok :P :+ :o :D :+ :9 :7

Ja daar grinnik ik dan wel om ja...

Bedenk wel dat door alle ruimte die wij mensen innemen er 100en diersoorten verdwijnen op wekelijkse basis. Er zullen steeds meer en vaker parken komen om deze dieren een bestaansrecht te geven. En ja daar zullen ook natuurparken zij zitten die bezoekers trekken.

Wat niet betekent dat ik het allemaal goedkeur, maar kijk eerst in je eigen tuin eer je begint te schoppen tegen andere dingen. Er wordt super goed voor die dieren gezorgd. Of het een ideaalbeeld is.... Nee, maar nogmaals dat zijn veel situaties thuis ook niet.......

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:19

Even ter info, en dan pak ik nog de makkelijke versie :+

Van wild dier naar huisdier
Mensen en dieren leven al duizenden jaren samen. Honden, katten, konijnen, cavia’s en paarden zijn voorbeelden van dieren die zo zijn aangepast aan een leven met mensen, dat zij in of rondom huis gehouden kunnen worden. Maar in hoeverre lijken onze huisdieren eigenlijk nog op hun verre voorvaderen en hun wilde soortgenoten? Hoeveel wolf zit er nog in een poedel? En wat is er overgebleven van de wilde kat in een slaperige huispoes? Hoe meer we weten over hun biologische achtergrond en hun natuurlijke behoeften, hoe beter we voor huisdieren kunnen zorgen.

Voorouders

Het is soms moeilijk voor te stellen dat huisdieren afstammen van wilde dieren. Wie een cavia vrolijk ziet rondhupsen in z’n kooi, zal niet snel aan het woeste Andesgebergte denken. En dat er wolvenbloed stroomt door de aderen van de chihuahua in de tas van Paris Hilton, zal voor de meeste mensen onvoorstelbaar zijn. Maar wie zijn dier oprecht wil begrijpen, zal zich toch moeten verdiepen in zijn achtergrond en geschiedenis. Hoe leefden de voorouders van onze huisdieren en in hoeverre lijken ze daar nog op? Hoe leven hun wilde soortgenoten nu? Welke sociale structuren kennen huisdieren van nature?
Als we weten hoe hun wilde soortgenoten leven, kunnen we de verzorging van en de omgang met huisdieren beter afstemmen op hun behoeften. Zo weten de meeste mensen wel dat je een hond niet een hele dag alleen moet laten. Maar diezelfde mensen denken dat dat bij katten geen probleem is. Ten onrechte, want ook katten hebben behoefte aan contact. In de natuur leven katten in kolonies, die bestaan uit een moederpoes met haar dochters en hun kittens. Katers verlaten de kolonie als ze in de puberteit komen. Dan gaan ze de hort op om bij andere kattengroepen hun genen te verspreiden. Sociale contacten zijn dus ook voor katten heel belangrijk. Laat je ze alleen, dan is de kans groot dat er probleemgedrag ontstaat, zoals het kapot krabben van meubilair, ‘poetsgekte’ (het zichzelf zo vaak wassen dat er kale plekken in de vacht ontstaan) en afwijkend eetgedrag.

Domesticatie

In Nederland worden talloze soorten dieren als huisdier gehouden. Honden, katten, konijnen, cavia’s, varkens, paarden, kippen, vissen en vogels; de lijst is bijna oneindig. Van nagenoeg al deze dieren leefden de voorouders in groepen. De meeste huisdieren zijn van oorsprong dus sociale dieren die het liefst met soortgenoten om zich heen leven en veel aandacht nodig hebben. Dieren die van oorsprong alleen leven, zoals bepaalde hamstersoorten, zijn veel lastiger om als huisdier te houden. Deze dieren willen het liefst met rust gelaten worden.
Een andere overeenkomst tussen die verschillende soorten huisdieren, is dat het bijna allemaal gedomesticeerde dieren zijn. Dat betekent dat er een lange periode heel gericht met ze gefokt is op bepaalde gewenste eigenschappen voor de mens. Een gedomesticeerd dier is dan ook anders dan zijn wilde soortgenoot. Vaak heeft zo’n dier zelfs eigenschappen die van nature niet of nauwelijks zouden voorkomen. Denk maar eens aan naaktkatten of aan langharige cavia’s. Deze dieren zijn vooral gefokt op hun uiterlijk. In het wild zouden ze geen schijn van kans maken, want daar geldt het recht van de sterkste. De dieren met de beste eigenschappen om te overleven, planten zich in de natuur ook het beste voort. Slechte eigenschappen of afwijkingen worden daardoor zelden aan nakomelingen doorgegeven.

Wolf in de poedel

Om van een wild dier succesvol een huisdier te kunnen maken, moet het voldoen aan bepaalde voorwaarden. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat het dier van nature in een sociale groep leeft met een leider. Bij domesticatie neemt de mens die rol van groepsleider op zich. Het dier moet zich natuurlijk ook kunnen voortplanten en in gevangenschap kunnen leven. Sommige diersoorten zijn zo gestresst als ze gevangen worden, dat ze volkomen van slag raken en alleen al om die reden niet te domesticeren zijn. Dat geldt onder andere voor gazellen. Deze kuddedieren zijn van nature nogal paniekerig aangelegd en zullen altijd proberen te ontsnappen.
Hoe langer er gefokt wordt met dieren, hoe meer ze gaan afwijken van hun wilde soortgenoten. Op den duur kan zelfs een aparte soort ontstaan. Zo verschilt een poedel enorm van het dier waar hij oorspronkelijk van afstamt, de wolf. In tegenstelling tot veel gedomesticeerde honden, hebben wolven zeer gecoördineerde bewegingen, die precies op elkaar zijn afgestemd. Poedels zijn die vloeiende bewegingen kwijtgeraakt. Het verschil is vooral te zien wanneer de dieren rennen. Poedels hebben ook niet meer de normale gespannen verkenningshouding van de wolf, waarbij de kop tijdens de sluipende beweging constant op dezelfde hoogte blijft. Bij hondenrassen die dichter bij de wolf staan, zoals de Duitse herder, is de wolf nog veel zichtbaarder. Niet alleen in het uiterlijk, maar ook in hun gedrag en hun bewegingen.

Overeenkomsten

Huisdieren en hun wilde soortgenoten verschillen niet alleen van elkaar in hun gedrag en in hun uiterlijk. Ook lichamelijk verandert het een en ander. Zo zijn de hersenen van huisdieren een stuk kleiner dan die van hun wilde soortgenoten. Dat verschil kan oplopen tot meer dan 30%. Dat betekent dat huisdieren heel wat geestelijke bagage verloren zijn ten opzichte van hun wilde soortgenoten. Maar ondanks die verschillen mag echter niet vergeten worden dat er vooral ook veel overeenkomsten zijn. Want hoe weinig een poedel ook aan de wolf doet denken, veel van zijn gedrag is wel degelijk terug te voeren op zijn wolvenvoorouders.
Hoe meer er rekening gehouden wordt met de biologische achtergrond van een huisdier, hoe prettiger het dier zich voelt. Honden en bijna alle andere huisdieren zijn nog steeds groepsdieren, die het gelukkigst zijn als ze kunnen leven met soortgenoten en een leider. Hebben ze geen leider, dan kunnen ze ongewenst dominant gedrag gaan vertonen. Een agressieve, krijsende papegaai is daar een goed voorbeeld van. Die leidersrol kan vervuld worden door het baasje, maar dan moet die wel duidelijk en consequent zijn. Het baasje kan echter nooit het contact met andere dieren vervangen. Zelfs als de groep heel klein is en slechts uit twee soortgenoten bestaat, zijn de meeste huisdieren beter af dan alleen.

Dieren begrijpen is dieren beschermen. Het konijn in zijn eentje in een klein hok, de kater op driehoog achter die het moet doen met een aai over zijn bol, hamsters die overdag wakker worden gemaakt door goedbedoelende kinderen, de hond die genoegen moet nemen met een rondje om het blok. Kennis over het natuurlijke gedrag en de biologische achtergrond van dieren is essentieel voor wie goed voor zijn dier wil zorgen. Voor huisdieren in Nederland is nog een wereld te winnen!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:20

WinBinChes schreef:
Ik vind het een discussie van niks. Als we het over paarden hebben, die zijn niet gemaakt om op te zitten en in een stal te zetten, moeten we niet zeiken want ze zijn gedomesticeerd.... Maar dolfijnen zijn niet gedomesticeerd, dus die moeten wel een groter hok :P :+ :o :D :+ :9 :7

Bedenk wel dat door alle ruimte die wij mensen innemen er 100en diersoorten verdwijnen op wekelijkse basis. Er zullen steeds meer en vaker parken komen om deze dieren een bestaansrecht te geven. En ja daar zullen ook natuurparken zij zitten die bezoekers trekken.

Wat niet betekent dat ik het allemaal goedkeur, maar kijk eerst in je eigen tuin eer je begint te schoppen tegen andere dingen. Er wordt super goed voor die dieren gezorgd. Of het een ideaalbeeld is.... Nee, maar nogmaals dat zijn veel situaties thuis ook niet.......

+1
Tegenwoordig kan er niet veel meer op Bokt gezet worden zonder dat je er negatieve reacties op krijgt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:29

WinBinChes schreef:

Misschien kan je beter dieren laten uitsterven dan ze laten lijden in een hokje?

Dolfijnen moeten helemaal niet in een aquarium maar gewoon in het wild waar ze thuis horen (idem andere wilde dieren).

Geen enkel dolfinarium kan de ervaring geven van het zien van dolfijnen in het wild.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:37

fransje23 schreef:
WinBinChes schreef:

Misschien kan je beter dieren laten uitsterven dan ze laten lijden in een hokje?

Dolfijnen moeten helemaal niet in een aquarium maar gewoon in het wild waar ze thuis horen (idem andere wilde dieren).

Geen enkel dolfinarium kan de ervaring geven van het zien van dolfijnen in het wild.

Geldt dat niet net zo goed voor paarden dan? En andere (wilde) dieren?

Nogmaals, ik zeg niet dat ik voorstander ben. Maar kijk verder dan je neus lang is. Heel makkelijk om nu af te geven op deze dieren die achter glas zitten terwijl er veel meer dieren zijn waar het niet goed mee gaat. Huisdier of niet....

Zie de post van Ck88

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:45

Citaat:
Geldt dat niet net zo goed voor paarden dan? En andere (wilde) dieren?

Nogmaals, ik zeg niet dat ik voorstander ben. Maar kijk verder dan je neus lang is. Heel makkelijk om nu af te geven op deze dieren die achter glas zitten terwijl er veel meer dieren zijn waar het niet goed mee gaat. Huisdier of niet....

Zie de post van Ck88

Ik vind dat niet echt een argument. Van "er zitten heel veel dieren in gevangenschap en daarom heeft het geen nut om dolfinaria op te heffen". Je moet toch ergens beginnen om dierenwelzijn te verbeteren? Jaren geleden vonden mensen het educatief om dolfijnen en orca's zo te zien. Nu we meer hebben geleerd over deze dieren, weten we dat ze doodongeluk worden in een badkuip. Dus waarom daarop geen actie ondernemen?

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:56

Een wild dier dat 'tam' is gemaakt kan je idd niet vergelijken met een dier wat al tig jaar domesticatie achter de rug heeft. Sommige mensen houden ook tijgers in huis..kan ie wel tam zijn maar blijft een wild dier dat onberekenbaar blijft. Nou zijn alle dieren in essentie natuurlijk onberekenbaar maar een wild dier meer dan een gedomesticeerd dier.

Persoonlijk vind ik het filmpje ook niet zo'n 'wow' factor hebben. Weer een dolfijn in gevangenschap..Tja big business voor het dolfinarium en leuk voor de onwetenden zullen we maar zeggen. En ja de ruimte die ze hebben in het dolfinarium is zeker wel te vergelijken met een badkuip..nog minder dan dat zelfs..als je beseft dat ze in het wild de hele oceaan hebben om in rond te zwerven.
'Wij' denken dat die dieren daar goed bezig worden gehouden maar het zijn feitelijk gewoon methodes zodat ze niet compleet gek en neurotisch worden en daardoor geen showtjes meer kunnen doen. Deze dieren zijn zo rete intelligent dat ze on the spot een heel plan van actie kunnen bedenken voor elke situatie. En dan moeten ze in het dolfinarium een rondje tollen of een gilletje geven voor een visje...

Ik zag laatst toevallig een documentaire over orca's waarbij het close groepsverband zo goed werd weergegeven. Een groep orca's was op jacht naar zeehonden ergens in de arctic. Een zeehond die ze achterna zaten had zijn toevlucht gezocht op een ijsrots zodat de orca's er niet bij konden komen. Toen zag je die orca's gewoon nadenken..hoe krijgen we die zeehond. Bizar eng om te zien hoe slim ze bezig waren. Eerst dobberde ze een beetje rond het ijs en doken steeds met hun kop uit het water om te zien waar de zeehond zich bevond. Toen hadden ze blijkbaar een plan bedacht om gezamelijk steeds op de ijsrots af te zwemmen en een soort golf te veroorzaken waardoor de ijsrots ging wiebelen. Ze gingen hier een hele tijd mee door totdat het ijs kantelde en de zeehond eraf rolde.

Net ook weer te zien in een filmpje wat eerder in dit topic is geplaatst..de docu blackfish, waarin ze beelden laten zien over hoe ze de jonge orca's vingen om in zo'n seaworld achtige plek te stoppen. Blijkbaar hadden die orca's ook on the spot een strategie bedacht om hun familie veilig te stellen. De volwassen orca's zonder jongen zwommen in een richting en de moeders met jongen zwommen de andere kant op. Het breek echt mijn hart om dat te zien, hoe intelligent die beesten zijn en in wat voor oliebol ze nu zitten.

Het ene kwaad met het andere goedpraten vind ik trouwens echt een kul argument... "dier X heeft het veel slechter dan de gemiddelde orca/dolfijn heur..." dat maakt het toch niet minder erg? of is het dan makkelijker om het goed te praten voor jezelf? Dat ergens in de wereld een ander dier het veel slechter heeft dus dat het dan wel meevalt?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:59

Moderatoropmerking:
Hoewel ontzettend interessant is de discussie gedomesticeerd vs wild én de discussie zeezoogdieren in gevangenschap hier niet helemaal op z'n plaats. Wat mij betreft openen jullie daar een nieuw topic over, dat is uiteraard gewoon toegestaan. Hier graag weer ontopic over dít bewuste dolfijntje.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:01

Oh sorry..nou wow wat een leuke gebeurtenis ;) grats voor moeder dolfijn

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 14:10

Neej schreef:
Hoewel ontzettend interessant is de discussie gedomesticeerd vs wild én de discussie zeezoogdieren in gevangenschap hier niet helemaal op z'n plaats. Wat mij betreft openen jullie daar een nieuw topic over, dat is uiteraard gewoon toegestaan. Hier graag weer ontopic over dít bewuste dolfijntje.

Ideetje! :D >>>>> [BB] Wild VS Gedomesticeerde dieren...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:30

Koia schreef:
Oh sorry..nou wow wat een leuke gebeurtenis ;) grats voor moeder dolfijn

That's more like it :)