Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:51

Ja geen dieren houden haha

Ik heb pas geleden 15,- betaald voor het inslapen van mijn cavia, erg fijn geholpen ook, vind 50,- voor een ratje ook wel erg duur, wat zijn de kosten dan? Normaal consult is rond de 20,- en wat kost zo'n beetje inslaapvloeistof?

Anoniem

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:52

Ah, op die manier :D

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:55

Ik ben gewoon even sprakeloos.
Je schaft een dier aan en hebt er een paar jaar plezier aan beleeft,en aan het eind zorg je dat hij op een nette manier aan zijn einde komt.
Moeilijker dan dit is het niet,kan je of wil je hier niet de verantwoording voor nemen moet je geen huisdier nemen.
Ook geen rat omdat hij zo lekker goedkoop is bij de aanschaf.
Zie het verschil niet echt,mijn hond heb ik gekregen,heeft me dus niets gekost en straks (hopelijk niet te snel) zal ik hem waarschijnlijk toch moeten laten inslapen en dat kost me toch snel 100 euro of meer want het is een grote hond en dan hoop ik niet dat het in het weekend of in de nacht moet gebeuren.
Ik heb 2e paasdag in de avond met spoed mijn kat ( ook gekregen) moeten laten inslapen en was 90 euro kwijt.
Maar ik was zo blij dat hij niet verder hoefde te lijden.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:56

Ik betaal idd ook maar 15 a 20 euro voor mijn cavia om in te laten slapen dus misschien zijn de dierenartsen ook wel erg duur daar?
Mijn muis deden ze toen voor niets zelfs.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:58

Mindim schreef:
Ragdollcat schreef:
Sorry: als je al 50 euro onbetaalbaar vind, begin dan niet aan dieren te gaan houden als huisdieren.

Zoveel geld is het toch niet die 50 euro.

Ik vind het vreselijk als mensen dieren gaan houden als huisdieren dat 50 als een bedrag noemt dat onbetaalbaar is.

Voor het inslapen van een rat is dat best veel geld als je het feitelijk bekijkt.

Als je het teveel geld vind neem dan geen rat.

Het is verdorie geen plastic speelgoed, het is een huisdier.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:01

Men zegt hier wel steeds dat de inkoopprijs van het euthanasiemiddel 7 euro is, dat zou heel goed kunnen, ik weet het niet. Maar zou er dan niet vanuit de fabrikant aangestuurd kunnen worden op een 'advies'verkoopprijs? Ik meen mij te herinneren dat er op menselijke medicatie ook een enorme winstmarge zit, zou dit voor medicatie bij dieren niet hetzelfde kunnen zijn?

Gewoon iets wat ik mij afvraag...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:05

De handelingen voor de dieren arts en zijn bedrijfskosten zijn de zelfde als wanneer hij een kat of hond in laat slapen.
Alleen de hoeveelheid vloeistof verschilt,en daarom kost een hond in verhouding niet zo heel veel meer.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:09

Ik heb een rat in laten slapen, was ook 50 euro kwijt. Een vriendin van mij heeft het ook laten doen bij haar rat en zij was 10euro kwijt (op een zaterdag). Ik vond 50 euro ook duur voor een rat, maar ik betaalde liever 50 en dat zij niet meer hoefde te lijden, dan dat ik dat 50 euro voor mezelf had gehouden en mijn rat had moeten lijden tot ze uiteindelijk zelf was overleden. Het hoort er nou eenmaal bij.

Voor mijn hond was ik tevens iets van 100 euro kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:25

Denk dat k maar ga leren voor dierenarts.. Gouden business zeg..

Nee even alle gekheid op een stokje, 50 euro voor een prikje wat in 5 minuten gebeurd is, vind ik de bizar voor woorden hoor. En dat gelul over kosten van praktijk et cetera vind ik ook onzin, want hij is geen uren met dat ratje bezig, dus daar zal echt de prijs niet van verhogen omdat ie in dat uur nog 55 minuten heeft om een ander te helpen.

Heb gelukkig nooit een klein dier in hoeven laten slapen, hier sliepen ze uit zichzelf in. Zou verder ook niet weten wat je kan doen om hem rustig in te laten slapen, maar het is en blijft een bizar tarief.

Dat je vervolgens wordt aangevallen dat je geen hart hebt voor je dier en dan maar geen dieren moet houden et cetera vind ik ook de grootst mogelijke onzin, beest heeft altijd zorg gehad maar je vraagt gewoon, meer dan terecht, wat mensen van die achterlijk hoge tarieven vinden.
Ben je geen dierenbeul door hoor, maar daar ben je gewoon realistisch voor. Maar als iedereen zo op en top pro de rat is en van mening is dat TS het dier perse naar die dierenarts moet brengen. Trek je portemonnee dan zelf maar open..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:27

Ik vind 50 euro voor een rat ook erg veel.
In verhouding zal het best zo zijn dat da het minst verdienen van alle universitair geschoolden, ze maken ook veel uren op onmogelijke tijden.
Maar er zijn onbergrijpelijke verschillen tussen de gehanteerde prijzen, zo heeft mijn collega bij mijn da een kater laten castreren omdat die bij haar in het dorp gewoon meer dan dubbel zo duur was..
Je ziet het hier, 10 euro of 50 euro en alles wat daar tussenin zit. Nu zou ik die 40 euro verschil voor dezelfde behandeling ook graag in m'n portemonnee houden, heeft niets met het 'niet goed voor je dieren zijn' of 'dieren zijn duur' of 'dat weet je als je aan een huisdier begint' te maken.
(Maar dat vb van 10 euro in het weekend vind ik dan wel weer erg goedkoop.)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:33

Ik trek gerust mijn portemonee open voor mijn rat om het in te laten slapen.

Geen probleem, als je een dier neemt hoe weinig het ook gekost heeft in de aanschaf ervan, ga dan niet miepen als het wat kost.

Zonder dier ben je goedkoper af dus neem dan geen dier als je 50 euro al teveel vind.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:36

@kamsel
Vergeet niet dat het pand ook betaald moet worden en dat betaald de klant.

Mijn hondje had een ontstoken oogje, had hij ooit vaker, zalfje ophalen en klaar.
We verhuisden.
Ik naar de dichtstbijzijnde dierenarts hier gebeld of ik een zalfje op mocht komen halen.
Maar nee dat mocht niet, ze moesten eerst de hond zien.
Diertje heeft een halve seconde op de behandeltafel gestaan. Conclusie, ontstoken oogje, hij moest zal hebben. Joh, wat een verrassing :+
Maar de echte verrassing kwam wel bij afrekenen, 6 euro voor het zalfje maar 50! euro voor die halve seconde onderzoek.
Je begrijpt wel dat ik nooit meer naar die dierenarts ben geweest met zijn geweldig mooie wachtkamer en gebouw.
Maar wel 10 kilometer verder rij naar mijn oude dierenarts. Met simpel gebouw.
Daar zitten denk ik vaak de prijsverschillen.
Laatst bijgewerkt door little_king op 14-07-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:36

Wat ik bedoel is, trek de portemonnee open voor deze rat als je van mening bent dat de TS een dierenbeul is die niks voor d'r dier overheeft.. Ze trekt simpelweg d'r twijels bij d'r tarieven.. En eerlijk, da's d'r goed recht..

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:39

Ik heb niet alle reactie gelezen, maar ik deel wel de mening dat 50 euro voor het inslapen van een ratje bizar hoog is. Het is een prikje van nog geen 7 euro en met 5 minuten sta je weer buiten. Ik las ook dat iemand een cavia had in laten slapen voor 25 euro. Qua gewicht zal er niet veel verschil zijn tussen een rat en een cavia. Dus waarom dit dubbel zo duur moet zijn, vind ik belachelijk. Las ook laatst dat dierenartsen veel woekerprijzen hanteren en 50 euro voor zo iets "makkelijks" vind ik inderdaad een woekerprijs, omdat het dus het elders voor de helft goedkoper kan. Ik heb begrepen van TS dat ze student is, ik zou zeggen even verder googlen en gewoon wat verder weg gaan met het OV.

even off-topic, maar ik heb van de week onze hond laten steriliseren in Utrecht bij een dierenarts, super mooie en nette kliniek. Alles super schoon, mooi en modern. De operatie kostte me daar €220,-, terwijl de zelfde sterilisatie hier in Wageningen bij een dierenarts € 488,10 kost!!!!!
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 14-07-13 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:40

Ja, er zijn verschillen in tarieven, je kan van een dierenarts wijzigen als het elders goedkoper is.

Ik geef geen geld aan wildvreemden, het is haar dier en dus haar zorg.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-07-13 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:44

Kelly_Taco schreef:
Als je geen 50 euro overhoudt in de maand zou je niet aan huisdieren moeten beginnen.

Amen, zo is het en niet anders!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:47

chelle_dora schreef:
Wat ik bedoel is, trek de portemonnee open voor deze rat als je van mening bent dat de TS een dierenbeul is die niks voor d'r dier overheeft.. Ze trekt simpelweg d'r twijels bij d'r tarieven.. En eerlijk, da's d'r goed recht..

Als ze twijfels heeft over haar eigen tarieven, dan kan ze die zelf aanpassen :D.

Gelukkig snap ik wat je bedoelt ondanks je taalfaal, en daar heb ik dit op te zeggen: Het is haar goed recht te twijfelen, inderdaad. En niemand verplicht haar om naar de gecontacteerde dierenartsen, die naar haar smaak een te hoog tarief hanteren, te gaan . Fijn hé, keuze :D.

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:52

Toen ik mijn hamster in liet slapen zou het 30 euro kosten, maar ik kreeg het gratis voor mijn studie later aangezien ik zelf ook dierenarts wil worden en ze dat wist :P

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:53

Ik ben het er niet mee eens dat er tegen TS wordt gezegd dat dat ze niet aan huisdieren moet beginnen als ze maar 50 euro per maand over heeft.
Ze heeft het ratje al drie jaar, wie weet wat haar situatie in drie jaar tijd heeft veranderd dat ze nu "maar" 50 euro per maand over heeft.
(bijvoorbeeld verlies bijbaantje of zo)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:56

50 euro kan veel zijn, hangt van de praktijk en de werkwijze af. En uiteraard van de winstmarge op deze handeling. In veel praktijken verschilt deze marge namelijk per handeling. Sommigen zijn bereid verlies te draaien op knaagdieren zodat mensen iig komen, maar dat verlies moet op andere handelingen worden terug verdiend. 15 euro voor het weekend is verlies draaien! Maar dat wordt hier gezien als redelijke prijs... Wil niet zeggen dat die 50 een normale prijs is, maar ik vind het niet extreem hoog eerlijk gezegd.

Iedereen die hier blaat dat je bakken met geld binnenhaalt als Da, zoek voor de grap de CAO maar eens op.... Have fun met een 6 jarige studie zodat je na 10 jaar ervaring toch wel 3000 bruto binnen haalt! Kaching!
_San87_ schreef:
Men zegt hier wel steeds dat de inkoopprijs van het euthanasiemiddel 7 euro is, dat zou heel goed kunnen, ik weet het niet. Maar zou er dan niet vanuit de fabrikant aangestuurd kunnen worden op een 'advies'verkoopprijs? Ik meen mij te herinneren dat er op menselijke medicatie ook een enorme winstmarge zit, zou dit voor medicatie bij dieren niet hetzelfde kunnen zijn?

Gewoon iets wat ik mij afvraag...

Zou leuk zijn! De KNMvD (vereniging van diergeneeskunde) wil graag overal adviesprijzen voor geven maar de grap is nou juist dat dit verboden is! Er mag geen enkele prijsafspraak gemaakt worden en dat verklaart direct waarom er zoveel verschil zit in de tarieven. DA's willen niet zozeer zelf prijzen bepalen, ze hebben gewoon geen keuze.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:57

chelle_dora schreef:
Denk dat k maar ga leren voor dierenarts.. Gouden business zeg...

Ik zou zeggen doen. Het eerste wat je daar te horen krijgt is dat je, als je voor het geld gaat maar beter direct kan vertrekken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:57

_San87_ schreef:
chelle_dora schreef:

Als ze twijfels heeft over haar eigen tarieven, dan kan ze die zelf aanpassen :D.

Gelukkig snap ik wat je bedoelt ondanks je taalfaal, en daar heb ik dit op te zeggen: Het is haar goed recht te twijfelen, inderdaad. En niemand verplicht haar om naar de gecontacteerde dierenartsen, die naar haar smaak een te hoog tarief hanteren, te gaan . Fijn hé, keuze :D.

Oh oeps.. ben d'r nog niet helemaal bij, my bad :')

switt; gelukkig lag er ook een hele hoop sarcasme in die zin..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:59

@ Zwerte: Maar de KNMvD is toch geen producent van diergeneesmiddelen? De producent is waar ik op doel met mijn vraag, een adviesprijs voor medicatie waarvoor de dierenarts het mag 'verkopen'?

Wat een dierenarts vraagt voor een behandeling mag hij/zij, naar ik aanneem, zelf bepalen :).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:00

Daar had ik zelfs nog niet aan gedacht dat het weekend is. Dan valt de prijs helemaal te begrijpen. Mijn konijn is ingeslapen op Paaszondag, vandaar ook de hoge prijs.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:05

Ik weet niet meer precies hoe het wettelijk geregeld is, maar elke vorm van veterinaire prijsafspraken is verboden. Volgens mij valt de farmacie daar net zo hard onder.
Maar dan alsnog, als er daar een adviesprijs voor komt, blijven de verschillen net zo goed bestaan. De winstmarge bepaald de praktijk zelf en komt bovenop de inkoopprijs/adviesprijs. De farmaceutische industrie kan dat niet ineens gaan bepalen.
Het nare hieraan is dat mensen meteen oordelen dat ze geldkloppers zijn, als er een grotere winstmarge op bijv medicatie zit. Maar over het algemeen zit er dan op bijv knaagdieren een veel lagere marge, of zelfs verlies. Zo probeert elke praktijk het beste evenwicht te vinden tussen geld verdienen en patienten helpen (omdat mensen te beroerd zijn geld uit te geven aan goedkope dieren....)