Laat je kat sterilliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:03

ik vind dat er ook een oproep aan eigenaren van kater's gedaan moet worden.

ik heb een kater, gewoon een simpelle htk kat. en ohh het is helemaal mij maatje. in mij ogen ook een prachtig beestje om tezien.

maar hij is een ras loze kat. heeft een lichte hartruis. dus heeft totaal geen warden voor de fok.
ik heb hem laten kastereren was nog 45 euro kwijt, en heb er geen moment spijt van gehad.

1, hij laat geen naar ruikende teratorium afbaker geur hangen.
2, ik weet zekker dat hij niet met een katten aids aan komt lopen
3, hij kan buiten lopen en ik weet 100% zekker dat mij kat niet mee doet aan oeps nestjes.
4, ik weet zekker dat hij geen nachten weg blijft om maar te kunnen dekken, want dat kan ik niet aan. (ligt elke nacht bij mij in bed te pitten)

ook als eigenaar van een kater is het veel better hem te laten helpen. voor je eigen en je weet zekker dat jou kat niet mee doet aan het fokken van oeps nestjes.
helaas denken een hoop kater eigenaren ja maar is de probleem van de poezen eigenaar.
maar wat heeft jou kat er aan om als een bom hormoonen rond te lopen en zijn ei euhhhh zaad niet kwijd kan. ik ben van menig dat je je kat/poes een veel groter plezier doet als je hem/haar laat helpen.
en de katten populatie in nederland word een stuk minder.

en oh soms een keer een nestje met htk katten is echt niet erg hoor. maar op dit moment is het gewoon veel te veel. en helaas zullen we lang niet alle katten eigenaren berijken. somige zijn gewoon te eigenwijs dus HTK katten houd je altijd. maar als het nou uiteindelijk per jaar 3/4 minder word dan zijn we al een heel eind.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:04

En wat dacht je met dat gefok van paarden die dan naar de slacht worden gebracht.
Dat vind ik net zo erg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Laat je kat sterilliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:06

Echter gaat het hier over katten. Niet over paarden.

@hanny_jelke, in dit topic spreekt men dan ook over zowel poezen als katers :D.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:32

kohtje schreef:
Brainless schreef:
Ik heb nu ook 5 kittens lopen van 12 weken oud.
Zat er niet op te wachten, maar ja ze zijn er nu eenmaal.
Kan ze aan de straatstenen niet kwijt....

Echt niet? Goede advertentie gemaakt met foto's? Ontwormd en ingeent? Ik was ze altijd zo kwijt.

Tja, ik woon in een niet zo heel bevolkt gebied en er worden meerdere kittens aangeboden.
Ik heb 1x een nestje gehad (niet van mijn eigen kat..) in ermleo en die was ik ook binnen 2 weken kwijt.
Maar hier pfff iedereen heeft katten genoeg en als je ze niet hebt komen ze vanzelf wel aanlopen.

Vanaf volgende week gaan ze richting buiten (zitten nu in huis) en dan mogen ze de paardenstallen onveilig maken.
Ze zijn best wel druktemakers :D
Moeder laat ik de eerste maandag van augustus "helpen".
In Noordwolde kost het dan 80E (elke eerste maandag van de maand).

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:56

ik ben ook een fan van katten en wil ze later ook. bij voorkeur uit het asiel. en zeker geholpen :j

Ik woon thuis, redelijk vrijaf, in een straat waar 'vroeger' nog een stuk of 10 boerderijen zaten. nu niets meer. de katten zijn er nog wel. niet in een mate dat ze overlast geven. De katten waren hier puur voor de muizen. zo simpel was dat. hier zijn ze niet gecastreerd of gesterriliseerd. hier krijgt een kat een nestje. a 5 stuks (nog nooit meer gezien) en ze sterven of door onder een auto te komen, van de hooizolder af te vallen of door de roofvogel (ja die pakt ze ook) of de hond van de buren.
maar er blijft er met 'geluk' een over. hier lopen op z'n max 2 katten van 'ons' .
En tja sterriliseren. niemand heeft last van deze katten, alleen maar baat. het zijn er hier geen overschot, maar een minimaal groepje. en was er een overschot... tja als ik dat hier neer zet krijg ik heel bokt over me heen dus dat wil je niet weten :=

Ooit had er een de niesziekte, maar na een groot gevecht, 85 gulden aan dierenarts kosten := en een kat die overleden was door de stress want het zijn wilde katten is dat de moeite niet.
misschien hypocriet misschien ook niet. dit systeem zit hier al jaren. ik ken niet anders dan dat het zo was geweest. ik ben 23 jaar dus al 23 jaar is dit zo.

maar buiten dit feit om weet ik wel dat als ik een dier neem ik ze wél castreer. puur omdat ik geen jongen wil, geen ander er mee op wil zadelen en ik het gehele prutsmuts van de dierenarts niet wil als de katten jongen zouden hebben.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 18:56

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:22

Zou het helpen als het bij wijze van spreke 25 euro zou kosten?

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:25

Even een heel ander vraagje, heb niet het hel topic doorgelezen maar: Als je een poes/kater ophaald uit het asiel worden ze dan al gesteriliseerd? Want lijkt me ook raar als je dan katten meegeeft die nog gewoon vruchtbaar zijn, lost het probleem ook niet op denk ik.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:26

bij ons? nee. de katten zijn al dood voordat we ze in de auto zouden hebben. puur stress. we hebben al een kat om zeep geholpen toen z'n pootje verstrikt zat in prikkeldraad := met moeite gevangen (grote tuinhandschoenen aan) volgende dag vonden we het dier op de hooizolder. van de stress gestroven (had haar mee naar school genomen om door de dierenassistentes in spé te laten kijken.

bovendien gaan we werkelijk kijken zijn de katten van 'niemand' we hebben ze 'toegeëigend' en krijgen brokken en restjes eten. verder mogen ze mooi de muizen vangen en komen ze zeker niet binnen..

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:37

Roos dat hangt van t asiel en de leeftijd van de kat af. Die van ons was 8 weken dus nog te klein, maar zij hebben wel haar sterilisatie betaald.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:47

vrouwke schreef:
En wat dacht je met dat gefok van paarden die dan naar de slacht worden gebracht.
Dat vind ik net zo erg.

Dat is ook erg maar gelukkig niet te vergelijken. Hoe vervelend het ook mogen klinken die paarden worden niet zo vaak gedumpt of gewoon ergens in een bos weg gezet om dan vervolgens verder door te fokken. En paarden fokken niet zo snel als katten dus dat maakt ook nog wel een verschil vind ik. Het "kattenprobleem" worden ook andere mensen mee opgezadeld en dat is met paarden bijna niet het geval. Slacht is niet leuk maar beter dan ze maar te laten lopen en niet naar om te kijken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:04

R00s schreef:
Even een heel ander vraagje, heb niet het hel topic doorgelezen maar: Als je een poes/kater ophaald uit het asiel worden ze dan al gesteriliseerd? Want lijkt me ook raar als je dan katten meegeeft die nog gewoon vruchtbaar zijn, lost het probleem ook niet op denk ik.

Bij de asielen die ik ken betaal je een bedrag wat de eventuele medische kosten dekt, zoals sterilisatie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:22

Kanzi schreef:
Toch wel apart dan, dat als ik op de websites van verschillende asiels kijk,
dat ik geen enkel kitten kan vinden, alleen volwassen katten.

Kittenopvang? Alles is geplaatst of gereserveerd.
Zelfs hier op bokt iemand met kittenopvang kittens, heb haar 2 keer een pb gestuurd, maar geen reactie.
Dan maar op marktplaats. Een paar leuke rasloze kittens gezien, niet eens gratis hoor,
maar slaap er een nachtje over voor je reageert en ze zijn al weg.
Ik heb toch een leuke kunnen vinden, en ze wordt ook netjes op tijd gesteriliseerd,
maar als je eenmaal op zoek gaat naar een kitten lijkt dat overschot ineens reuze mee te vallen...

Dat kan echt niet wat je daar beweerd!! Alleen al bij de opvang waar ik werk staan er momenteel 14 gewoon op de internet site. Jep een zeer klein aandeel maar wel van alles wat en als mensen bellen geven wij altijd aan dat we er nog meer hebben en zoeken we in ons bestand naar juiste kittens mochten wij die weten. Wij kennen de karakters het beste natuurlijk en kunnen aan de hand van wat mensen ons vertellen op onze vragen aan hun voorstellen welk kitten volgens ons het beste bij hun past. Uiteraard mogen ze daar vanaf wijken maar vaak zitten we heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:03

dierenfan schreef:
Kanzi schreef:
Toch wel apart dan, dat als ik op de websites van verschillende asiels kijk,
dat ik geen enkel kitten kan vinden, alleen volwassen katten.

Kittenopvang? Alles is geplaatst of gereserveerd.
Zelfs hier op bokt iemand met kittenopvang kittens, heb haar 2 keer een pb gestuurd, maar geen reactie.
Dan maar op marktplaats. Een paar leuke rasloze kittens gezien, niet eens gratis hoor,
maar slaap er een nachtje over voor je reageert en ze zijn al weg.
Ik heb toch een leuke kunnen vinden, en ze wordt ook netjes op tijd gesteriliseerd,
maar als je eenmaal op zoek gaat naar een kitten lijkt dat overschot ineens reuze mee te vallen...

Dat kan echt niet wat je daar beweerd!! Alleen al bij de opvang waar ik werk staan er momenteel 14 gewoon op de internet site. Jep een zeer klein aandeel maar wel van alles wat en als mensen bellen geven wij altijd aan dat we er nog meer hebben en zoeken we in ons bestand naar juiste kittens mochten wij die weten. Wij kennen de karakters het beste natuurlijk en kunnen aan de hand van wat mensen ons vertellen op onze vragen aan hun voorstellen welk kitten volgens ons het beste bij hun past. Uiteraard mogen ze daar vanaf wijken maar vaak zitten we heel goed.

Idd wij hebben er 22 heb ik even gezien , laat me stug... Maar de meesten zijn al gereserveerd :)

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:06

_San87_ schreef:
Fennee schreef:
Mijn katten zijn ook niet gesteriliseerd, maar ik zou ook geen reden kunnen bedenken om dat te doen.

Afhankelijk van je uitgangspunt zijn er redenen te bedenken om wel te steriliseren, of niet te steriliseren. Aan ieder de keuze, al adviseren wij htk poezen en katers en dieren die niet geschikt zijn voor de fok altijd te helpen.

Snap ik, maar aangezien ik op een boerderij woon maakt het niet uit of er nu 5 of 7 rondlopen aangezien er elk jaar ook wel 1/2 verongelukken! Verder ben ik inderdaad van mening dat het merendeels van de katten toch echt gesteriliseerd moet worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:08

Fennee schreef:
_San87_ schreef:

Afhankelijk van je uitgangspunt zijn er redenen te bedenken om wel te steriliseren, of niet te steriliseren. Aan ieder de keuze, al adviseren wij htk poezen en katers en dieren die niet geschikt zijn voor de fok altijd te helpen.

Snap ik, maar aangezien ik op een boerderij woon maakt het niet uit of er nu 5 of 7 rondlopen aangezien er elk jaar ook wel 1/2 verongelukken! Verder ben ik inderdaad van mening dat het merendeels van de katten toch echt gesteriliseerd moet worden.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf ;).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:09

Steriliseren was bij mij 105euro castreren is goedkoper. Maar ik wist dat het moeste tis ook gezonder voor je poes

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:13

_San87_ schreef:

Tja, op dit moment hebben wij trouwens slechts 1 kat die vruchtbaar is. Een maand geleden nog 3 maar de andere 2 hebben we al ruim 3 week niet meer gezien. Het zal ook wat zijn als ik straks naar het asiel moet voor katten... En ze blijven bij ons ook allemaal, dat is óók onze verantwoordelijkheid als wij de keuze maken niet te steriliseren, vind ik :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:18

Fennee schreef:
_San87_ schreef:

Tja, op dit moment hebben wij trouwens slechts 1 kat die vruchtbaar is. Een maand geleden nog 3 maar de andere 2 hebben we al ruim 3 week niet meer gezien. Het zal ook wat zijn als ik straks naar het asiel moet voor katten... En ze blijven bij ons ook allemaal, dat is óók onze verantwoordelijkheid als wij de keuze maken niet te steriliseren, vind ik :D

Knap zeggen wanneer je 2 katten al ruim 3 weken kwijt bent. Je snapt hoop ik wel dat vruchtbare katers gigantische territoria hebben? Ik weet niet of je katers hebt, maar als je die hebt, dan kan het heel goed zijn dat ze lekker op andermans poezen aan het rampetampen zijn, ga je die ook opvangen :D?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:28

_San87_ schreef:
Fennee schreef:

Knap zeggen wanneer je 2 katten al ruim 3 weken kwijt bent. Je snapt hoop ik wel dat vruchtbare katers gigantische territoria hebben? Ik weet niet of je katers hebt, maar als je die hebt, dan kan het heel goed zijn dat ze lekker op andermans poezen aan het rampetampen zijn, ga je die ook opvangen :D?

Ja, ik heb katers. Nee, die kittens van ik niet op. Die eigenaren kunnen ze ook laten steriliseren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:29

Euh... anticonceptie is voor beide partijen hoor.
En wat dacht je van de stress en knokpartijen waaraan jij je katten blootstelt?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:31

F_Orumster schreef:
Euh... anticonceptie is voor beide partijen hoor.
En wat dacht je van de stress en knokpartijen waaraan jij je katten blootstelt?

Tja, dat is de natuur denk ik maar zo. Mijn buren hadden trouwens ook gewoon een gecastreerde kat die gewoon door een ongecastreerde kat van mijn andere buren is vermoord. Dus castreren of steriliseren zegt niet alles.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:35

Als beide katers gecastreerd waren was het gevecht vast lang zo heftig niet geweest.

En welke natuur? De hoge kattendichtheid waaraan wij onze katten blootstellen?

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:37

Tja, verschil is dat ik niet in een woonwijk woon maar op de open ruimte. Dus nee, de hoge kattendichtheid is hier niet van sprake.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:38

het is natuurlijk iedere eigenaar voor zich zelf om dit besluit te nemen.

aan de anticonseptie zoe ik nooit beginnen, denk dat je op lange termijn uit eindelijk toch duurder uit bent.

wat ik niet kan begrijpen is dat mensen een oeps nestje krijgen want poes was ontsnapt, en dan er nog het lef bij hebben 15 euro per kitten te vragen omdat ze 1x ontwormt worden en ze er een kitten pakket ( die bijmeerdere winkels gratis verkrijgbaar is) bij mee gegeven word.

en dan wel vermelden dat ze het geld niet hebben om mama te laten helpen. nou volgens mij mag je blij zijn als je er van af komt zekker als je er ook nog eens geld bij vraagt. als je met de jonge blijft zitten ben je meer kwijt. dan mama even te laten helpen.