Lastige situatie met hond, wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Re: Lastige situatie met hond, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:56

Castreren heeft niks met het gedrag te maken, mijn vorige hond was ook agressief, laten castreren, niks veranderd.

Jammer dat hij zo'n terugval heeft, maar zoals je zegt, binnen 1 week zal het niet ineens allemaal veranderen.
Ik zou aan de slag gaan met de gedragsterapheut..
Succes!
Ik blijf je volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:12

Sassol schreef:
Deze regel zou ik ook strict hanteren bij deuren. (Als je dus bijvoorbeeld even de deur open wilt doen, hij van een gepaste afstand wacht tot hij naar buiten uitgenodigd wordt. Dit zal helpen wanneer je uiteindelijk bezoek wilt ontvangen met hem erbij.)

Dat je hond moet wachten en dat dat een onderdanige handeling zou zijn is allang achterhaald. Je moet als roedelleider ALTIJD de optie hebben om "voor te dringen" maar dat je hond als eerste door de deur gaat en dat dan domiannt is is niet waar.
A deuren bestaan niet in een wilde honden roedel en B het ligt er maar net aan waar de leider zich in de roedel bevind of hij er ook als eerste door gaat als er een smalle doorgang is.
Anders zou hij altijd en eeuwig moeten zorgen dat hij voorop loopt en dat doet hij niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:20

betadine schreef:
Ik liet mijn hond als pup bewust nieuwe mensen aanvaarden, maar ook hun aanrakingen. Dit is wel iets dat je gemakkelijk kunt trainen door veel mensen uit te nodigen en als die ook wat lekkers bij hebben kun je hem al ver krijgen.

Bij een pup die nog 'blanco' is is dat een prima manier, bij een oudere hond die agressief gedrag vertoont richting vreemden moet je NOOIT maar dan ook NOOIT gaan paaien door vreemden eten te laten geven.
Daarmee zal hij juist meer aanleiding krijgen tot lelijk doen, hij wil niet wachten op zijn voer, wordt opdringerig, grauwt en snauwt als het te lang duurt.
Het oefenen met vreemden zou ik doen door ervaren hondenmensen te vragen met hem te wandelen, gewoon riem pakken en gaan, elk beetje aandacht wat hij krijgt is teveel en sterkt hem in zijn dominantie en vervelend gedrag. Als je een beetje in de buurt zit wil ik ook wel een paar keer komen.
En als eigenaar ben je er ook bij als er vreemden in huis komen, zorg dat je altijd tussen hen en de hond in staat en stuur de hond weg als hij te dichtbij komt. En het begint al bij de bel/deur, niet opendoen als je hond nog opgefokt naast je staat, eerst rustig en meer afstand.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:30

Fellor schreef:
Sassol schreef:
Deze regel zou ik ook strict hanteren bij deuren. (Als je dus bijvoorbeeld even de deur open wilt doen, hij van een gepaste afstand wacht tot hij naar buiten uitgenodigd wordt. Dit zal helpen wanneer je uiteindelijk bezoek wilt ontvangen met hem erbij.)

Dat je hond moet wachten en dat dat een onderdanige handeling zou zijn is allang achterhaald. Je moet als roedelleider ALTIJD de optie hebben om "voor te dringen" maar dat je hond als eerste door de deur gaat en dat dan domiannt is is niet waar.
A deuren bestaan niet in een wilde honden roedel en B het ligt er maar net aan waar de leider zich in de roedel bevind of hij er ook als eerste door gaat als er een smalle doorgang is.
Anders zou hij altijd en eeuwig moeten zorgen dat hij voorop loopt en dat doet hij niet.

Dat hoor je mij nergens zeggen dat dat een onderdanige handeling is. Ik heb ook nergens gezegd dat je dominant bent door als eerste de deur door te gaan.
Wat ik wel zeg is dat als je je hond leert netjes te wachten bij een deuropening van gepaste afstand, dat dat helpt als je later bezoek wilt ontvangen. De hond heeft dan namelijk al geleerd om rustig te wachten en niet meteen bij de deur te staan (waar hij dan dus eventueel iemand aan zou kunnen vliegen omdat hij vindt dat die een verkeerde beweging maakt).
Op die manier blijft de deur dus een groter rustpunt en heeft TS ook rustig de tijd om de hond te handelen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:16

Stabijs zijn erg baas gericht en velen ( dus niet alle! ) houden niet van vreemden en zullen dan ook waaks en beschermend optredrn. Zij beschermen dan zichzelf ' raak me niet aan ' of de baas ' kom niet aan mijn baas '. Het duurt dan ook even om vreemden bekenden te laten worden. Laat hen in eerste instantie de hond negeren en pas aandacht geven ( niet gelijk aaien, vooral niet de kop ) zo gaat het geleidelijk aan en kan hij beter wennen. Er is natuurlijk een grote kans dat dit geen hondje is/wordt die een allemans vriend is en bij iedereen op schoot kruipt. Dat hebben honden nou ook eenmaal van nature en kunnen we niet afdwingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:17

Fellor schreef:
Sassol schreef:

Ik ben het grotendeels wel met je eens, alleen ligt het wel aan de situatie.
Want in praktijk ben jij degene die de deur open doet, dan sta jij dus in de deuropening of daar vlakbij, wanneer de hond dan als eerste wil moet hij zich vaak langs je heen wurmen en jou aan de kant duwen en dat is dan wel weer een dominante handeling. Je hond hoort jou niet zomaar opzij te duwen.
Dus de hond als eerste door de deur is prima, maar niet als jij in de deuropening staat, dan hoort hij netjes afstand te houden.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:30

Hoe gaat het inmiddels met de hond en dr honden onderling?

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:44

hoe gaat het nu met de hond?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:54

Ik lees al een tijdje mee.Vind het super van julliecdat jullie de hond een 2de kans willen geven.

Wat betreft het castreren van de stabij, wij hebben hier ook een gecastreerde stabij lopen en die zit goed in zn vel. Niet te dik niet te dun. Mooie vacht.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:17

Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu met de hond gaat!?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:18

maj0 schreef:
Ik lees al een tijdje mee.Vind het super van julliecdat jullie de hond een 2de kans willen geven.

Wat betreft het castreren van de stabij, wij hebben hier ook een gecastreerde stabij lopen en die zit goed in zn vel. Niet te dik niet te dun. Mooie vacht.

Elke Stabij is anders ;)
Onze Duitse Staande reu die wij nu hebben is totaal anders dan onze vorige Duitse Staande reu..

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:12

Dat snap ik PrimaDonna maar wou e en laten weten dat het bij die van ons wel goed ging