Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:09

Rider01 schreef:
Leuk al die maatregelen, laatst nog een petitie gezien om te zorgen dat de varkenshouders zich ook daadwerkelijk wel aan de dierenwelzijnsregels houden

en dan denk ik altijd: waar komt het geld vandaan voor controleurs dan?
niet dus, m.a.w. dat gaat niet werken :Y)

effectief die 'regeltjes' omtrend dieren

Zo effectief dat je tegenwoordig toch al heel ver moet zoeken wil je nog mensen vinden die een capucijneraapje in de huiskamer houden.

Je moet érgens beginnen, anders gebeurd er nooit iets.

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:10

het zal je nog verbazen hoeveel chinchilla houders geen kenners zijn.. ze zijn namelijk heel leuk, pluizig, grote oren, lange staart. Dat is schattig! Ik wil dat ook!!!!

maar eh, hoe moet je er voor zorgen?? en na weken zijn ze het zat, hebben toch wat meer consequente zorg nodig. Zoek jij maar eens iemand die per dag nog een uur bij de chinchilla's gaat zitten als ze buiten de kooi spelen.. ik combineer het meestal met eten, hun spelen, en ik eet mn prakkie op :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:12

Amaris schreef:
Stands worden volgens de sectorraad paarden per 2017 verboden.
http://www.agrifirm.com/Portals/1/feed/ ... 0paard.pdf

Maar daar gaat het helemaal niet om := , het gaat om mijn punt.

Ik blijf vinden, "voorlichtingsplicht" of niet, dat je ZELF verantwoordelijk bent voor het welzijn van je dier.

Ik vind dat ook. Maar niet iedereen heeft de tegenwoordigheid van geest zich in te lezen in hoe je het dier het beste verzorgd of vind het nodig zich daarover in te lezen, dus wordt dit gevraagd aan de mensen in de dierenwinkel (die verstand van zaken zouden moeten hebben, want dierenspeciaalzaak) en als je dan van zo'n iemand hoort dat je hamstertje best in dat kooitje kan, of je goudvisje in het kommetje, sja, dan weet je als koper niet beter en ben je toch snel overtuigd dat je het beste doet voor je diertje.

Vandaar dat ik vind dat veel dierenleed voorkomen kan worden wanneer dierenwinkels fatsoenlijk advies en voorlichting gaan geven. Ik vind dat ook bij hun verantwoordelijkheid horen, zij verkopen immers de goederen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:13

Eigenlijk vind ik het uberhaubt niet meer van deze tijd, dieren in kooitjes houden als dat hun primaire leefomgeving is.

Toegegeven, ik had ook parkieten in een (grote) kooi, maar deze stond in hun eigen kamer en stond altijd open.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:18

ViefJor schreef:
het zal je nog verbazen hoeveel chinchilla houders geen kenners zijn.. ze zijn namelijk heel leuk, pluizig, grote oren, lange staart. Dat is schattig! Ik wil dat ook!!!!

maar eh, hoe moet je er voor zorgen?? en na weken zijn ze het zat, hebben toch wat meer consequente zorg nodig. Zoek jij maar eens iemand die per dag nog een uur bij de chinchilla's gaat zitten als ze buiten de kooi spelen.. ik combineer het meestal met eten, hun spelen, en ik eet mn prakkie op :+

Precies wat ik ook eerder aanhaalde :j
Zolang ik mijn chins nog heb, zit vakantie er niet in.. De mensen om mij heen hebben gewoonweg niet genoeg kennis over chinchilla's om ze even rustig een weekje te kunnen verzorgen.

Wat dat betreft geef ik mijn paard zelfs sneller uit handen dan mijn chins...

Het is ook dat fluff gehalte bij chinchilla's die veel impulsieve aankopen veroorzaken. Net als een Pup willen mensen jonge diertjes.
Maar staan er niet bij stil dat ze wel 16 tot 20 jaar oud kunnen worden.

ViefJor

Re: Geen Fretten en Chinchilla's meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:25

als ik een dagje weg ben zet ik alles al klaar voor ze, en zorg ik dat het water schoon is, de natte plekken eruit zijn en het zand is gezeefd :)

wat ik vooral veel hoor is 'ik had niet verwacht dat ze zoveel poepten.'
Zoals ik al eerder zei, ik heb maaanden onderzoek gedaan, en als de fokster het niet eens was met wat ik had voor ze, had ik ze niet gekregen. Ze wilde ze ook zelf brengen en kijken naar waar ze terecht kwamen. Ik heb ze ondertussen alweer 4 jaar, en ik heb nog nooit zulke leuke beestjes gezien, stomme pluizige clowns, met ieder een eigen karaktertje :P

Zo kan mijn Shinji, tapdancen haha :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:44

Ik ben net teruggebeld, ze hadden eea voor me uitgezocht. De lijst moet nog goedgekeurd worden door de 2e kamer, er kunnen dus nog dingen veranderen. Ik ga dus sowieso nog wel een brief sturen.
Maar ik wilde dus ook weten waarom ze op die lijst staan en hoe dat is onderzocht, en wat ze hebben onderzocht, maar daar kon hij me ook niet verder mee helpen. Die gegevens hebben zij niet. Ik vraag me gewoon af hoe ze aan hun oordeel gekomen zijn dat zou ik graag willen weten. Dus nu maar kijken of ik daaraan kan komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:46

Fiffill schreef:
Ik ben net teruggebeld, ze hadden eea voor me uitgezocht. De lijst moet nog goedgekeurd worden door de 2e kamer, er kunnen dus nog dingen veranderen. Ik ga dus sowieso nog wel een brief sturen.
Maar ik wilde dus ook weten waarom ze op die lijst staan en hoe dat is onderzocht, en wat ze hebben onderzocht, maar daar kon hij me ook niet verder mee helpen. Die gegevens hebben zij niet. Ik vraag me gewoon af hoe ze aan hun oordeel gekomen zijn dat zou ik graag willen weten. Dus nu maar kijken of ik daaraan kan komen.

Contact opnemen met de onderzoekers van de WUR?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:04

Dat is idd de richting waaraan ik zat te denken :j

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:15

ik zag ook net de positieflijst.
Goed dat hij er is maar dat een nerts er wel op staat en een fret onder speciale omstandigheden?
Bijzonder.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:20

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:06

_San87_ schreef:
monnikenburg schreef:
Nou dan heb je geluk, ik heb een bastaard Ara zonder cites en zonder vaste voetring maar die komen ze dus mooi in beslag nemen.
Ik krijg er dus geen cites bij omdat ik niet kan aantonen dat hij legaal verkregen is, net als mijn amazone trouwens. Vorige eigenaar is overleden dus ja.
Heb je geen papieren, ze nemen ze dan in dit geval gewoon een keer mee.

Eigenlijk vind ik dat gewoon meer dan terecht :). Als je ervoor kiest een exoot te houden waar cites papieren en registratie bij horen, dan zorg je ook maar dat je die papieren voor elkaar hebt. Hoe wil je anders aantonen dat je dier niet illegaal is? Hoe moeten de controlerende instanties dan weten dat jij je dier niet illegaal hebt verkregen? Ze geloven je terecht niet op mooie blauwe ogen.

Nou ik weet niet of het terecht is, in sommige gevallen natuurlijk wel maar ze meten wel met 2 maatstaven. Althans wel bij papegaaien hoor.
Wij zijn een opvang dus krijgen de dieren vaak na sterfgevallen. En omdat wij ze niet verder herplaatsen om ze op die manier uit de handel te houden willen veel mensen dat ze toch na hun overlijden of net ervoor naar ons gaan. Dus ja dan heb je vaak niet de papieren erbij die bij sommige oudjes ook nooit zullen komen.
30 jaar geleden werden die dieren niet geringd enzo.
Maar wat is nou bij ons zo stom, die bastaard hoeft niet eens geringd te zijn, de amazone wel. Ze gaan dus van uit onze opvang naar een ander. Ze zeggen niet naar Veldhoven naar het NOP omdat die failliet is maar de nieuwe eigenaar verkoopt nu wel alle zeldzame papegaaien........
En de nieuwe opvang waar ze het nu heen doen willen ze niet zeggen, vreemd.
Dan willen ze jonge mooi uitziende dieren wel in beslag nemen maar onze hele oude niet geringde amazone van 45 jaar die er ook oud uitziet nu nee die mag wel hier blijven........ En de half manke grijze roodstaart met open voetring mag ook blijven.
Dan denk ik van als je het doet, doe het dan of allemaal of niet.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:08

Ik snap wel dat ze maatregelen willen nemen maar dan kunnen ze beter zorgen dat de verkoop en voorlichting professioneler wordt gedaan. Dus dat dierenwinkels geen kleine kooien meer mogen verkopen en bepaalde diersoorten alleen bij gekwalificeerde fokkers gekocht mogen worden (bv de witbuikegel).
Helemaal verbieden gaat toch nooit goed, dan wordt het wel illegaal gedaan en ik denk niet dat zelk huis in Nederland gaan binnenvallen om te checken of er bepaalde dieren aanwezig zijn.
Daarnaast vind ik het ook erg om een hamser/cavia/konijn te zien dat in een te klein hok zit, of honden die hele dagen alleen thuis zitten.. Kunnen ze beter daar ook wat aan (proberen te) doen.
En veel mensen zijn nou eenmaal onwetend en doen het niet eens met opzet verkeerd..

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:09

Ze kunnen er beter voor zorgen dat dierenwinkels en tuincentra's helemaal geen dieren meer mogen verkopen.
Sommige winkels weten niet eens wat ze verkopen en dat maakt het dan voor de koper er ook niet makkelijker op.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:14

monnikenburg schreef:
Ze kunnen er beter voor zorgen dat dierenwinkels en tuincentra's helemaal geen dieren meer mogen verkopen.
Sommige winkels weten niet eens wat ze verkopen en dat maakt het dan voor de koper er ook niet makkelijker op.

IDD!! Helemaal mee eens:)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:31

Nee. Heb nu weer een mailtje gekregen van iemand die zeven jonge konijnen (uit 2 nesten) willen afgeven omdat de dierenwinkel weer eens een fout heeft gemaakt met de geslachten (ja ja, 2 dames).

En sommige dierenwinkels verkopen dus ook exoten.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:32

moet ik gelijk aan die reclame denken van ja het zijn echt 2 mannetjes en dat je dat huis vergeven ziet van de witte konijnen hahaha

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:34

Laptopmuis schreef:
Nee. Heb nu weer een mailtje gekregen van iemand die zeven jonge konijnen (uit 2 nesten) willen afgeven omdat de dierenwinkel weer eens een fout heeft gemaakt met de geslachten (ja ja, 2 dames).

En sommige dierenwinkels verkopen dus ook exoten.

Kijk en daarom ben ik voor cursussen voor het verkoop van dieren bij winkels
maar echter gebeurt dit niet..
en lijkt mij dat ze daar beter mee bezig kunnen zijn,.. zei die gene trouwens ok die bij de partij van dieren zelf zit

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:41

Je kan tegenwoordig met elk diploma van handel in een dierenwinkel gaan werken, je hoeft geen dierenverzorging gedaan te hebben.
Heb hier al een hele discussie over gehad hier op het forum, over dat mensen geen konijnen in dierenwinkels moeten kopen omdat opvangen helemaal volzitten.. en ook met fouten door die winkels (zoals nu dus weer)

Maar ik las op de site van pets place dus bijvoorbeeld dat je met een diploma marketing ook gewoon kan komen werken. Dus die mensen hebben totaal geen ervaring met dieren of wat dan ook. Maar moeten ze wel verkopen en de geslachten bepalen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:43

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:03

Jaaa dat ga ik ook doen :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:27

Telegraaf maakt er weer een lachertje van. Waarom wasberen wel en lama's niet. Nou lijkt me wel duidelijk. Een lama ga je niet kopen als je geen weide hebt, een wasbeer houden mensen gewoon in huis.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:29

monnikenburg schreef:
moet ik gelijk aan die reclame denken van ja het zijn echt 2 mannetjes en dat je dat huis vergeven ziet van de witte konijnen hahaha

"vind ik leuk" :')
Die herinner ik me nog heel goed..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:32

Ik vind het goed dat de lijst er komt, je kan natuurlijk eeuwig gaan steggelen over grensgevallen maar uiteindelijk hebben die beesten er waarschijnlijk geen enkele last van dat ze niet meer gehouden mogen worden. waarschijnlijk is het voor de beesten juist prima omdat ook een groot deel slecht word gehouden. Dat er dan een paar mensen die het misschien wel goed deden de dupe van worden is jammer maar als er een nette overgangsregeling komt ook niet onoverkomelijk lijkt me.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:35