Help, mijn leven bestaat uit honden maar vriend 'haat' ze...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 12:59

Trouwens, even half off-topic hoor :D Over dat tijd voor elkaar maken en ieder in zijn eigen waarde/passie laten:

Ik heb het altijd druk: paard, heen en weer naar mijn ouders, veel afspraken met vrienden/vriendinnen, waar de desbetreffende hond zou ook altijd mee naar toe zou gaan (stal, buitenrit, afspraken, ouders). Dat was ook al zo toen ik nog honden had.
Anyway, ik vind het heeeeeeeeeeeeerlijk om thuis te komen en er is RUST, en dat is precies wat mijn vriend uitstraalt. We delen niet dezelfde passies en hobby's, maar onze karakters matchen wel. Hij vind het fijn dat hij zijn eigen tijd heeft als we elkaar niet veel zien (als ik thuis ben werkt hij bijvoorbeeld), en ik vind het heerlijk om na een drukke dag gehad te hebben lekker bij hem op de bank te ploffen. We hebben een vaste avond in de week die we voor elkaar houden, dat is de maandag. Die dag gaan we vaak uit eten, naar de bioscoop, een dagje uit, voor elkaar koken, etc.

Ik ben het er dus niet mee eens dat als je elkaars passies niet deelt een relatie niet kan werken (weet niet meer wie dat heeft gezegd een paar pagina's terug, maargoed :=). Als je elkaars passie niet deelt en niet op elkaar lijkt kan je elkaar nog wel aanvullen namelijk :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:02

Dit topic doet mee heel erg denken aan mensen die geen kinderen willen, er worden vaak wel afspraken over gemaakt maar op de één of andere manier zijn ze er nooit aan toe. Ts, ik wil een kind niet met een hond vergelijken, dat kan niet maar een passie opgeven is heel zwaar en ongetwijfeld zal je ooit in een situatie komen waarbij je het je partner kwalijk gaat nemen en dat is vaak het begin van het einde. Ik kan me ook de kant van je partner wel indenken maar een kind laten opgroeien zonder dieren is voor mij een no go. Ook al zijn herders niet de gemakkelijkste, elke hond kan bijten, aan de opvoeder van zowel kind als hond de taak dit te voorkomen. Het twijfelen van jouw vriend duid imo echt op uitstelgedrag, tegenhouden zolang het kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:03

Ik denk dat er in dat geval meer gedoeld wordt op het feit dat de passie 'hond' tot op zekere hoogte gedeeld moet worden, omdat de kans groot is dat het dier onderdeel wordt van je huishouden en je vriend er daarom niet omheen kan.

Emita

Re: Help, mijn leven bestaat uit honden maar vriend 'haat' ze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 13:07

Mijn passie opgeven ga ik niet hoor, zeker niet. We proberen een oplossing te vinden, maar als dat ons niet lukt dan zullen we uit elkaar gaan... Hij doet z'n best, en het werkt zolang het werkt, maar als hij het écht niet aan kan dan is er geen andere optie meer.. :(

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:26

TS het is dus er komt hoe dan ook een hond? Stel hij gaat echt ervoor ik wil geen hond en jij wel dat jullie uit elkaar gaan. Indien jullie uit elkaar gaan komt er dan gelijk wel een hond voor jou of wacht je dan tot je een relatie hebt met iemand die wel een hond wilt?
Stel dat je uit elkaar gaat en je neemt dan wel een hond zou je dan niet 'gewoon' een hond nemen en dan zien hoe het gaat?

Als je op mijn bericht doelt is echt niet een opmerking dat je elkaars passie moet delen. Maar meer dat als je samen een relatie hebt je ook bepaalde dingen samen moet besluiten en ook (in elk geval voor een deel) de mening van partner moet respecteren.
Mijn vriend is kok, werkt lange dagen en ik zie hem dus in de avond bijna nooit. Dat houdt in dat ik er rekening mee houd dat als hij vrij is op een avond ik probeer om dan niet altijd weg te zijn. Stel dat hij redelijk regelmatig di-wo vrij is dan ga ik niet vast op dinsdag met de hond naar training, dit heb ik wel gedaan maar waren telkens periodes van 12 weken. Nu hebben wij het idee om een tweede hond erbij te nemen, mijn vriend wilt graag een jachthond maar door veel overleg hebben we besloten om geen hond te zoeken met echt jachtaanleg in de zin dat het er geen moet worden waarmee verplicht ontzettend veel met de hond gewandeld moet worden. Hij staat lange dagen op de been en ik vind honden geweldig, train er ontzettend graag mee maar ben geen wandelpersoon als ik alleen ben met de honden. Resultaat door veel overleg is om voor een ras te kiezen wat wel richting jachthond gaat maar zicht content doet met minder. Ik moet er dan wel rekening mee houden dat hij niet altijd makkelijk vrij kan nemen en ik dus hier en daar trainingen zal over gaan nemen omdat we dat beiden wel willen.
Hij is nu alvast wat meer aan de wandel met onze huidige hond, dat houd dus in dat hij in de ochtend minder tijd heeft voor het huishouden wat aan het eind van de rit betekend dat er weer wat meer op mijn schouders komt. Al met al het is geven en nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:39

NatasjavE schreef:
Als mijn man zou zeggen: Je wil een paar, okee prima...een shetlander is ook een paard...
Ja...dan denk ik...: Laat maar zitten. Ik wil een Gelders Paard

Dat is wel weer een uiterste natuurlijk.
Maar stel dat je de beesten aan huis hebt en je partner geeft toe dat er een paard kan komen, maar dan wel 1 waar hij niet bang voor hoeft te zijn voor het geval zij een keer ziek bent en hij de zorg over moet nemen.
Ga je dan doordrammen dat je die ene geflipte Jazz wil hebben?
Dan valt er echt wel wat te vinden dat beide bevalt denk je niet?

je koopt toch ook geen dier dat onberekenbaar is als je kleine kinderen hebt?
Is in mijn ogen hetzelfde compromis.

Ik ben ook bang voor honden. Ik zou mijn partner geen hond ontzeggen, maar het kan echt geen herder worden in mijn geval. Die vertrouw ik niet en dan gaat het zeker weten verkeerd.

maar TS heeft volgens mij nog niet gereageerd op de vraag of een erf-hond geen optie is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:30

Sizzle schreef:
Ga je dan doordrammen dat je die ene geflipte Jazz wil hebben?
Dan valt er echt wel wat te vinden dat beide bevalt denk je niet?

Ik heb geen hogere dressuurambities. Maar stel dat je dat wel hebt dan zou het misschien toch die geflipte Jazz kunnen worden.

Wil je je ambities bijstellen voor je geliefde, en wil je geliefde zijn bezwaren voor jou aan de kant zetten?
Hoe belangrijk is het nu echt voor je?

Kan me voorstellen dat Anky wel een paar mannen de deur heeft gewezen omdat zij niet van plan was haar ambitie bij te stellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:39

NatasjavE schreef:
[
Ik heb geen hogere dressuurambities. Maar stel dat je dat wel hebt dan zou het misschien toch die geflipte Jazz kunnen worden.

Maak je je relatie voor uit en de week erna ligt hij dood in zijn box door koliek :P

....flauw...weet ik...kon het even niet laten ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:39

kaniche schreef:
Als je al mijn posts leest vind je al je antwoorden.
Op deze pagina staat de reden waarom een herder.

Ik had al je posts gelezen. Daarom dat ik de redenen weet waarom je het liefst voor een Duitse Herder zou gaan wanneer je er alleen voor stond, maar dat doe je dus (jammer genoeg :P ) niet.
Mij vraag was eerder waarom je op rashonden focust. Ik zou zeggen: de eerste hond waarmee je vriend toch een klik heeft, die wordt het, ongeacht ras en leeftijd. :)
Dat was alles, verder geen aanval ofzo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:42

Sizzle schreef:
NatasjavE schreef:
[

Maak je je relatie voor uit en de week erna ligt hij dood in zijn box door koliek :P

....flauw...weet ik...kon het even niet laten ;)

Maar klopt natuurlijk wel... :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:51

Ik begrijp ook wel heel goed wat je wilt zeggen hoor, maar kleine nuances kunnen soms al grote verschillen maken.
Ik heb ook stalgenoten die een onbetrouwbaar paard hebben, die zeggen ook altijd heel resoluut: mochten er kinderen komen gaat deze eruit en komt er een die niet in de aanval gaat.
Zo natuurlijk ook met honden. Als je echt echt echt aleen maar een herder wil en het je niet uitmaakt hoe lief je partner is er moet en zal een herder komen, tja dan is het duidelijk...
maar je kunt dan ook afvragen of dat nou echt het allerbelangrijkste in het leven is en misschien een ander merk dat misschien niet zo bedreigend over komt op een leek, ook niet stiekum gewoon heel leuk is.

Het ligt natuurlijk ook aan de taakverdeling. Als je uiteindelijk je zin hebt en gaat dan nog een stap verder en verwacht dat je partner er ook mee gaat wandelen in de late avond...tja. Dan zou ik omgekeerd er vandoor gaan. Een passie is leuk, maar het moet geen egoisme worden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:02

kaniche schreef:
Ik ben het er dus niet mee eens dat als je elkaars passies niet deelt een relatie niet kan werken

Dat vind ik ook niet. Je kan perfect compleet andere hobby's hebben en toch bij elkaar passen.

Maar je moet elkaars passie wel kunnen begrijpen en kunnen aanvaarden dat er in je leven ruimte moet zijn voor je passie. Je moet allebei kunnen een beetje water bij de wijn doen als het om de passie van de ander gaat.

Ik heb een relatie achter de rug, maar het is niks geworden om de eenvoudige reden dat ik mijn passie (de paarden) niet wil opgeven voor mijn relatie. Ik heb mijn paarden zelf op een eigen wei staan (gekocht) dicht bij waar ik woon, dus verhuizen naar een andere gemeente vind ik echt geen optie. Ik kan gerust een paar keer per week bij mijn vriend zijn, maar permanent verhuizen zie ik niet zitten.
Verder houd ik graag de zondag vrij voor de paarden (wedstrijden, buitenritten) dus mag mijn vriend ook niet van me verwachten dat ik elke zondag met hem uit eten ga bijvoorbeeld.

Aan de andere kant vind ik dat mijn vriend ook de kans moet krijgen om met zijn passie bezig te zijn. Mijn ex-vriend was voorzitter in een jeugdhuis dus de vrijdag-en zaterdagavond was hij altijd in het jeugdhuis te vinden. Dat wist ik ook, en ik had daar geen problemen mee.
We gingen af en toe mee naar elkaars bezigheden maar dat was ook geen verplichting.

Uiteindelijk is het toch niks geworden omdat hij wilde gaan samenwonen, alleen wilde hij niet in mijn gemeente komen wonen (nogal een stadsmens). Met andere woorden, hij wilde dat ik bij hem introk. Dat zag ik niet zitten en hij zag het niet zitten om bij mij in te trekken. Aangezien hij niet gescheiden wilde blijven wonen zijn we uit elkaar gegaan...

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:08

wat een rot en moeilijke situatie zeg voor je ts!
mijn hond is super belangrijk in me leven tevens ook me beste vriend, gelukkig deel ik dit met me vriend!
Hoelang hebben jullie al verkering? Eigenlijk snap ik niet dat hij daar zo moeilijk over doet als dit echt je passie is, vind het zelf een beetje egoistisch..

Hoe ik mijn dieren heb zo heeft mijn vriend zijn auto en we hoeven het echt niet altijd met elkaar eens te zijn maar omdat hij weet dat dieren mijn leven is grotendeels zal hij dat nooit in de weg staan..

Ik hoop echt dat jullie eruit komen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:10

Sizzle schreef:
Het ligt natuurlijk ook aan de taakverdeling. Als je uiteindelijk je zin hebt en gaat dan nog een stap verder en verwacht dat je partner er ook mee gaat wandelen in de late avond...tja. Dan zou ik omgekeerd er vandoor gaan. Een passie is leuk, maar het moet geen egoisme worden.

Daar ben ik het zeer zeker mee eens.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 16:17

Gini schreef:
kaniche schreef:
Als je al mijn posts leest vind je al je antwoorden.
Op deze pagina staat de reden waarom een herder.

Ik had al je posts gelezen. Daarom dat ik de redenen weet waarom je het liefst voor een Duitse Herder zou gaan wanneer je er alleen voor stond, maar dat doe je dus (jammer genoeg :P ) niet.
Mij vraag was eerder waarom je op rashonden focust. Ik zou zeggen: de eerste hond waarmee je vriend toch een klik heeft, die wordt het, ongeacht ras en leeftijd. :)
Dat was alles, verder geen aanval ofzo.

Nee ik weet dat het geen aanval was hoor :D Ja, dat zou een idee zijn maar hij vindt er geen een leuk haha. Dusja.

Jeetje wat reageren julllie veel, ik kan echt niet alles lezen en overal op reageren :')

joyce83 schreef:
TS het is dus er komt hoe dan ook een hond? Stel hij gaat echt ervoor ik wil geen hond en jij wel dat jullie uit elkaar gaan. Indien jullie uit elkaar gaan komt er dan gelijk wel een hond voor jou of wacht je dan tot je een relatie hebt met iemand die wel een hond wilt?
Stel dat je uit elkaar gaat en je neemt dan wel een hond zou je dan niet 'gewoon' een hond nemen en dan zien hoe het gaat?

Als je op mijn bericht doelt is echt niet een opmerking dat je elkaars passie moet delen. Maar meer dat als je samen een relatie hebt je ook bepaalde dingen samen moet besluiten en ook (in elk geval voor een deel) de mening van partner moet respecteren.
Mijn vriend is kok, werkt lange dagen en ik zie hem dus in de avond bijna nooit. Dat houdt in dat ik er rekening mee houd dat als hij vrij is op een avond ik probeer om dan niet altijd weg te zijn. Stel dat hij redelijk regelmatig di-wo vrij is dan ga ik niet vast op dinsdag met de hond naar training, dit heb ik wel gedaan maar waren telkens periodes van 12 weken. Nu hebben wij het idee om een tweede hond erbij te nemen, mijn vriend wilt graag een jachthond maar door veel overleg hebben we besloten om geen hond te zoeken met echt jachtaanleg in de zin dat het er geen moet worden waarmee verplicht ontzettend veel met de hond gewandeld moet worden. Hij staat lange dagen op de been en ik vind honden geweldig, train er ontzettend graag mee maar ben geen wandelpersoon als ik alleen ben met de honden. Resultaat door veel overleg is om voor een ras te kiezen wat wel richting jachthond gaat maar zicht content doet met minder. Ik moet er dan wel rekening mee houden dat hij niet altijd makkelijk vrij kan nemen en ik dus hier en daar trainingen zal over gaan nemen omdat we dat beiden wel willen.
Hij is nu alvast wat meer aan de wandel met onze huidige hond, dat houd dus in dat hij in de ochtend minder tijd heeft voor het huishouden wat aan het eind van de rit betekend dat er weer wat meer op mijn schouders komt. Al met al het is geven en nemen.

Er komt sowieso een hond. Als we uit elkaar gaan, dan ook, maar pas als ik genoeg tijd ervoor heb. Het feit dat ik het nu niet in mijn eentje kan doen is omdat ik in Den Haag woon en in Utrecht studeer, dus inclusief reistijd zou de hond te veel alleen thuis zijn.

Het is ondertussen - net - bijjjjjjjjna uit geweest. Uiteindelijk konden we het toch niet aan dus dit is de laatste keer. Als hij weer het overweldigende gevoel krijgt van afkeer tegen honden dan is het wel echt klaar. Maar voorlopig hebben we het er niet over en we zien wel hoe het loopt. We hebben het er pas weer over als het tijd is om een hond te nemen, en daarvoor moeten we eerst verhuizen.

Ik weet niet meer wie het zei in dit topic overeen 'erfhond' maar ja hoor, dat zou wat mij betreft ook kunnen. Maargoed, we zien het wel! En als het niet werkt dan werkt het niet. Voorlopig laten we dit onderwerp even rusten :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:28

Wat een lastige situatie!
Mijn relatie is wel op de klip gelopen om een hond,
Niet zozeer om me hond zelf, die vond ie best leuk
Maar meer de aandacht voor de hond..
Sochtends om 8 uur je bed uit
Als je ergens bent optijd naar huis voor de hond
Savonds laat nog hond uit laten
Smiddags een grote wandeling
De haren in huis, de onzindelijkheid ( pup )
En toen ik belde dat ik er nog 1 bij had uit het asiel
Was die er helemaal klaar mee :+
Dus als je vriend eenmaal de hond accepteerd
Moet hij alles daar omheen ook accepteren...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:36

bigone schreef:
Het twijfelen van jouw vriend duid imo echt op uitstelgedrag, tegenhouden zolang het kan.

dit is voor mij ook het punt waardoor ik al eerder poste er klaar mee te zijn.
elkaars hobby's niet delen is 1 maar wees er eerlijk over.
ik krijg door de manier waarop vriend reageert het gevoel ;ik zeg ja om van het gezeur af te zijn maar ik bedoel nee. als ik maar lang genoeg uitstel word het wel afstel......[spreekt uit ervaring helaas]

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:21

Ts, als ik in jouw schoenen stond ( gelukkig niet) dan had ik toch nu een duidelijk antwoord willen hebben, dit is pappen en nathouden. Straks ben je drie jaar verder, samen verhuisd en dan blijkt er geen hond te komen omdat hij eigenlijk toch niet wil, en dan, dan voel je je bedonderd. Denk daar heel goed over na want het is geen leuke situatie, krijg wel de indruk dat jij denkt dat het wel zal loslopen, dus word er niet over geluld. Je kunt je ook afvragen hoeveel je vriend om je geeft als hij voet bij stuk blijft houden en geen hond wil en zodoende jou iets ontneemt wat er voor je absoluut bij hoort. En andersom ook.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:40

Eens en dan zit je met gezamenlijke verplichtingen qua hypotheek enz en dat wordt er dan niet makkelijker op.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:45

Kwestie van geven en nemen :)

Mijn vriend is millitair, heeft als passie rugby, wil perse een basset hound en gaat graag naar ruige metalfeesten. (is zelf ook vocalist in een metalband.)

Ik studeer, vind het helemaal niet leuk dat vriendlief elke keer weg is, vind zn rugby wel grappig maar vind het niks als hij elke keer onder de blauwe plekken terug komt, wil zelf een hond die veel minder eigenwijs is. Maar ga zelf ook graag naar een concert en ben bassiste in de band.

We hebben allebei onze eigen dingen, maar ook gedeelde dingen. En tsja, de basset gaat er komen, ookal vind ik het vreselijk. Maar geven en nemen. Hij blijft op oefening gaan en in het leger, eventueel op uitzending, maar het is geven en nemen :)

Wil je een toekomst met iemand, dan moet je het elkaar kunnen gunnen en vooral geven. Af en toe even slikken. Wat vind je belangrijker? Gunt jouw vriend je wel andere dingen? Gun jij je vriend dingen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:51

Als ik dit zo lees (wel interesse tonen maar dan terugkrabbelen) zou ik bijna gaan vermoeden dat er iets anders speelt. Is hij niet (onbewust) bang voor honden? heb je hem wel eens met een hond zien spelen zo niet dan zou het angst kunnen zijn? Als dat zo is kan hij daar wel hulp voor krijgen eventueel.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:05

Heb je al helder wat hij precies niet vertrouwt aan honden? Dan kun je daar met hem aan gaan werken. Zolang hij een hond immers niet vertrouwt blijft dit een discussie. Nu is er nog geen hond en is er dus de tijd om aan het probleem te werken.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:08

En wat ik me af vraag heb je wel tijd voor een herder? Niet iedereen vind het leuk als je je hond altijd mee neemt.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:02

kaniche schreef:
Trouwens, even half off-topic hoor :D Over dat tijd voor elkaar maken en ieder in zijn eigen waarde/passie laten:

Ik heb het altijd druk: paard, heen en weer naar mijn ouders, veel afspraken met vrienden/vriendinnen, waar de desbetreffende hond zou ook altijd mee naar toe zou gaan (stal, buitenrit, afspraken, ouders). Dat was ook al zo toen ik nog honden had.

En wat nou als nou net deze hond de paarden niet met rust laat? Ook niet wanneer je het eruit probeert te trainen?
Vinden jou vrienden het wel zo leuk als de hond erbij is? Sowieso kan hij er niet altijd bij zijn, bijvoorbeeld als je gaat winkelen of een dagje strand.
Ik vind wel dat je daarover na moet denken, want als het bij de paarden niet gaat zit hij veel alleen en dus thuis waar hij rommel kan maken, maar als hij niet mee kan naar vrienden is dat ook zo.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:18

Misschien pas ik niet helemaal in het 'Boktplaatje' - ik ben bijv. niet opgegroeid met honden, ik wilde er heel graag een, maar mijn ouders vonden het een minder goed plan - maar ben ik de enige die het een beetje extreem vindt dat een relatie afhangt van het al dan niet nemen van een hond? 't Wordt telkens min of meer vergeleken met kinderen en ik vind dat stiekem wel een beetje extreem.

Wat is de precieze reden dat hij geen hond wil, weet je dat? Ik snap de argumenten van 'ze stinken' etc., maar aangezien je vriend zo af en toe toch het ook weer wel wil proberen vraag ik me een beetje af of er geen onderliggend probleem is. Voelt 'de hond' wellicht als een soort 'bindingscontract'? Vanuit de reacties die ik hier zie, niet per se jouw reacties! Meer de algehele toon van reacties - wordt de hond een beetje vergeleken met een kind. Als het onderwerp zo zwaar is, zou er dan sprake kunnen zijn van een gevoel dat het te vroeg is voor dat soort beslissingen? Of is hij wellicht ergens diep vanbinnen niet comfortabel met honden, 'bang' is dan een groot woord, maar ik bedoel meer dat hij zich wellicht niet in staat voelt om een 'baas' te zijn voor zo'n hond. In het licht van dit laatste is een herder wat mij betreft wel een buitengewoon tricky keuze natuurlijk; dat zijn grote honden, met toch een bepaalde uitstraling, aanwezig etc.

Ik ontken hiermee niet dat het een lastig probleem is. Mijn suggestie zou alleen wel zijn om het gesprek niet al te zwaar te maken; moet dit echt, werkelijk waar, een breekpunt in jullie relatie zijn? Is het zo'n ongelofelijke dealbreaker voor jou, dat een hond er wellicht in de nabije toekomst niet in zit, en vice versa, is het voor hem echt onmogelijk om zich voor te stellen dat er ooit een hond gaat komen? Is er geen compromis mogelijk, bijv. een volwassen hond en geen pup, of wellicht toch een ander ras dat jullie beiden aanspreekt, of de afspraak dat het op dit moment nog niet gaat gebeuren, maar in de toekomst wel?