muis uit lijden verlost :'(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: muis uit lijden verlost :'(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:03

Dat klopt inderdaad, het oefenen dan houden ze zo'n dier wel in leven. Dan is het in elk geval nog nuttig (voor het cheetajong dan, de antilope kan die hele jachtles waarschijnlijk gestolen worden :') )

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:14

Tis niet dat ik die muis die als speeltje door een kat gebruikt wordt zielig vind, maar vraag me af waarom het snel en pijnloos zelf doden van een muis als iets verkeerds wordt gezien, terwijl het als een kat het langzaam en pijnlijk doet, het als iets moois wordt gezien. Het beestje waar het om gaat heeft in beide situaties even veel gevoel. Met dit voorbeeld wilde ik even het contrast aangeven.
En daarbij is er nog steeds geen antwoord op de vraag, waarom ts er beter aan had gedaan naar een dierenarts te gaan. Op wat voor een manier was het beestje daarbij gebaad?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:16

Schoentje, volgens mij heb je dat laatste tegen de verkeerde.
Pijnloos en snel is imo perfect, als je het kan ook bij grotere dieren.

haha ja inderdaad amaris. Best sneu, voor die beestjes is het echt geen spelletje

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:18

Mijn eerste reactie was dan ook vooral bedoeld aan alle tegenstanders van ts haar methode.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 18:06

ik vind het knap,, dan had ik hem liever 'doodgeslagen'ook al zou ik dat ook niet kunnen.
ik had eens een zieke zwakke cavia, ik durfde het niet en heb het iemand anders laten doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:12

Dat strekken heeft het beestje lijkt mij toch eerst wel pijn van de klap?! Is pas dood als eraan getrokken wordt.. En ja, het is maar kort. Maar zou dat toch echt niet over mijn hart verkrijgen. :n

Aan de andere kant moet ik eerlijk zeggen dat ik niet precies weet wat de stofjes van het inslapen doen. Ik geloof dat ze daarbij geen pijn voelen, maar er wel veel adrenaline wordt aangemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:42

Een spuit zullen ze ook wel voelen denk ik. Toen mijn kat verdoving kreeg voor castratie, hadden we hem met 3 man vast. En toen kreeg ging hij nog zo te keer, dat ik hem op het laatst nog alleen vast had.

De laatste 3 katten die wij hebben laten castreren. Was de DA in zijn eentje. Maar toen had ik ook behoorlijk moeite om rustig te houden. Terwijl ik ze goed vast had in nekvel.

Toen de hond verdoving kreeg ( Berner a 60 kilo ) hadden we hem ook met meerdere mensen vast. Maar die reageerde ook heftig op de spuit.

Nu had ik het wel over gezonde dieren. Maar vond de reactie behoorlijk heftig. Vandaar dat ik denk dat het ook niet pijnloos is. Iig zorgt het wel voor een hoop stress bij een dier.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:48

Ik heb toch wel héle andere ervaringen daarmee. En veel ook.

Dierenarts geeft ook vaak aan dat het grotendeels met de opvoeding te maken heeft en natuurlijk aan het dier zelf. En nee dat wil niet zeggen dat beesten die heftig reageren niet goed zijn opgevoed...

Waarom denk je dat ze zo heftig reageerden? Was dat op het moment van de prik? Of erna als het spul gaat werken en ze er tegen gingen 'vechten'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:54

Geryon schreef:
Ik heb toch wel héle andere ervaringen daarmee. En veel ook.

Dierenarts geeft ook vaak aan dat het grotendeels met de opvoeding te maken heeft en natuurlijk aan het dier zelf. En nee dat wil niet zeggen dat beesten die heftig reageren niet goed zijn opgevoed...

Waarom denk je dat ze zo heftig reageerden? Was dat op het moment van de prik? Of erna als het spul gaat werken en ze er tegen gingen 'vechten'?

Op het moment dat ze de spuit kregen. Lijkt mij ook logisch als je opeens een spuit in je reet krijgt.

Berner kun je met de ogen sturen. Heeft altijd goed gescoord op de hondenclub. Dus het kan niet aan de opvoeding liggen bij hem. Wandel ook nooit met touw. Tenzij ik mijn buurman tegen kom. Maar dat is buurmans eigen schuld. Maar Berner is ook dol op dierenarts omdat hij weet dat hij altijd koekje krijgt.

En katten kun je moeilijk africhten he. Die van ons weten alleen dat ze niet op aanrecht en tafel mogen komen. En dat was het. Daarbij hebben 2 van de 4 katten een enorm karakter. Geven ook heel duidelijk hun grenzen aan.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:00

Ik heb zelf helaas ook een keer 1 van mijn dames met spoed uit haar lijden moeten verlossen. Het is echt een nare ervaring. Ik ben zelf meer van de dierenarts. Maar de arme schat zou dan 3 kwartier door moeten hebben geleefd met een opengereten buik wat opzichzelf al een langzame dood is... echt heel naar.
Heel veel sterkte, dit is toch iets wat blijft hangen voor een tijdje. Maar voel je niet schuldig, je hebt het juiste gedaan.

edit even voor de reacties hierboven.
ik heb 2 muizen laten inslapen hier en 1 kat. Alle dieren reageerden idd op de prik zelf. Maar goed als mens zou je dat ook doen. prikken blijven hoe dan ook altijd niet fijn.
de muizen waren echt zo weg. Ik merkte mij de oudste wel dat het langer duurde dat ze nog niet helemaal uitgevochten was. Maar ik kon haar echt niet door laten gaan het was gewoon geen normaal muizen leven meer als ik haar met de hand moest bijvoeren en naar het waterbakje moest brengen...
Verder heb ik dus niks tegen inslapen, maar als het echt nodig is en er niet snel een DA bij kan zijn zal ik een dier niet laten lijden.

nog een editje
overigens wat betreft de muis, een plots extreme vermagering duid vaak aan dat het dier aan het einde van zijn leven staat. Ik heb het met al mijn muizen mee gemaakt vlak voor de dood vielen ze opeens extreem af ongeacht of ze goed aten of niet. Ik heb nu ook 1 die er tussen in hang. Ik voer wel pap bij omdat ik eigenlijk liefst haar nog 4 week heb voor dat ik nieuwe dames heb. Anders zit Yuuki alleen. Maar de vette pap is eigenlijks alleen maar een nood red middel binnenkort zal dat geen effect meer hebben en zal ze vrij gauw berg afwaarts gaan. En als dit on-muizelijk zal worden breng ik ook haar naar de DA. Verder is mevrouw prima actief zorgt goed voor Yuuki loopt nog altijd lekker in het looprennetje. Eet als een beer, maar haar gewicht tja zit niet helemaal super helaas.
Laatst bijgewerkt door Gytrash24 op 23-05-13 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:04

Opvoeding is niet alleen gedrag. Gaat er ook aan in hoeverre het dier bepaalde dingen is gewend, zoals dierenartsen autoritten, mensen die eraan zitten en hoe bijv. stressbestendig etc etc.

Een spuit zelf lijkt mij vergelijkbaar met een spuit die wij krijgen. En we zijn er best mee vergelijkbaar dus het lijkt me niet de pijn waardoor sommige dieren zo heftig reageren. Meer het eromheen. De schrik, stress van het vastgenomen worden.

Ben benieuwd of het inslapen meer pijn doet. Niemand die mij dat kan vertellen (en wetenschappelijk kan onderbouwen)

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:07

@Geryon inderdaad ik vraag het mij dus ook af of dat hele inslapen wel zo pijnloos is. Oke als ze helemaal onder narcose gebracht worden denk ik niet dat ze het merken. Maar als ze ter plekken de spuit krijgen omdat ze niet langer kunnen/willen wachten. Vraag me echt af of het pijnloos is om je hart te doen stoppen. Je hoort ook altijd dat bij exsicutie (hoe schrijf je dat) door middel van dodelijke injectie de persoon in kwestie altijd reageert. Vuistenballen, straktrekken van lichaamsdelen zoals hals en schouders. Je zou toch zeggen dat dat zeer doet. Dat en een hartaanval doet ook zeer... dus tja vind het maar moeilijk hoor om te weten of het nou echt een vredige dood is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:11

Geryon schreef:
Opvoeding is niet alleen gedrag. Gaat er ook aan in hoeverre het dier bepaalde dingen is gewend, zoals dierenartsen autoritten, mensen die eraan zitten en hoe bijv. stressbestendig etc etc.

Een spuit zelf lijkt mij vergelijkbaar met een spuit die wij krijgen. En we zijn er best mee vergelijkbaar dus het lijkt me niet de pijn waardoor sommige dieren zo heftig reageren. Meer het eromheen. De schrik, stress van het vastgenomen worden.

Ben benieuwd of het inslapen meer pijn doet. Niemand die mij dat kan vertellen (en wetenschappelijk kan onderbouwen)

Nou hond is dierenarts wel gewent. Maar hij blijft reageren op de spuiten. En ik weet niet wat voor spuiten jij hebt gehad. Maar er zitten hele gevoelige spuiten bij. Maar onze katten komen meestal 1 x in hun leven bij de dierenarts. En voor de rest maken wij geen autoritten met de katten. En het zijn allemaal knuffelkatten. En als een kat een wondje heeft, dan behandel ik die zelf.

En met inslapen hier krijgen ze eerst een verdovings spuit. Dodelijke spuit voelen ze niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:13

Gytrash24 schreef:
@Geryon inderdaad ik vraag het mij dus ook af of dat hele inslapen wel zo pijnloos is. Oke als ze helemaal onder narcose gebracht worden denk ik niet dat ze het merken. Maar als ze ter plekken de spuit krijgen omdat ze niet langer kunnen/willen wachten. Vraag me echt af of het pijnloos is om je hart te doen stoppen. Je hoort ook altijd dat bij exsicutie (hoe schrijf je dat) door middel van dodelijke injectie de persoon in kwestie altijd reageert. Vuistenballen, straktrekken van lichaamsdelen zoals hals en schouders. Je zou toch zeggen dat dat zeer doet. Dat en een hartaanval doet ook zeer... dus tja vind het maar moeilijk hoor om te weten of het nou echt een vredige dood is.

Dat zijn gewoon stuiptrekkingen. Is natuurlijke reactie.

Maar hier krijgen ze hoe dan ook eerst verdovings spuit. En dan merken ze er niks meer van. Als je word geopereerd, voel je toch ook niks.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:16

Met verdoving heb ik ook echt geen twijfels over. Maar goed ik geloof niet dat het altijd even pijnloos is, dan zou je als mens ook geen last van een hartstilstand moeten hebben lijkt me. En dat schijnt verschrikkelijk veel pijn te doen. Net als een plotse hartritme verstoring. En gezien de spuit zelf er voor zorgt dat alles stopt... tja lastig hoor.
Misschien denk ik ook wel fout hoor heb ik zelf verder ook geen verstand van maar goed blijft zo iets waar je over na blijft denken. Zeker als je zelf veel dieren houd. Vroeger of later komt er toch weer een tijd dat het weer zover is helaas.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:20

Verschillende spuiten. Voor inenten, operaties (narcose) en inslapen, gasbehandeling (tientallen holle naaldjes erin steken, bleek achteraf een dodelijke methode voor konijnen en hij is overleden, geenn konijnkundige dierenarts.

In ieder geval nooit heftige reacties meegemaakt. Ja ze konden zich wel eens een beetje bewegen als de naald erin ging (maar bleven altijd gewoon zitten), verder niets.

Ik heb het in laten slapen tot nu toe alleen maar meegemaakt met twee spuiten. Maar wat ik me afvraag is of dat vrediger is (buiten de stress vam de autorit etc) dan bijv. het strekken.

Ik denk van wel, maar dat zou ik graag willen weten. Doet de spuit bijv. niet erg pijn (zelf nooit meegemaakt) of zouden ze zich van binnen als de verdoving gaat werken, helemaal rot voelen wat wij niet zien?

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:27

Heb echt respect voor je ts
Ik vind dat je de juiste beslissing hebt genomen en dapper dat je het durft
dat sommige mensen moeilijk gaan lopen doen dat het mishandeling is of dat je het teveel geld zou vinden vind ik écht belachelijk....
vind het echt goed van je

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:29

Wauw!! Respect!!
Zou het zelf echt niet durven!! Wist ook voordat ik dit topic tegenkwam helemaal niet dat dit gebeurde..
(vind het wel echt goed!)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 23:06

vanLotje schreef:

Dat van die jonge ram snap ik, had ik ook gedaan hoor.[/quote]

Huh? Een ram wel maar een muis niet?[/quote]

Jij snapt het niet he??? urenlang op een veearts te moeten wachten met een ernstig gebroken poot, dat is pas erg.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 23:35

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 08:56

Hier juist helemaal geen reaktie van kat op injecties. Zelfs de chipspuit (en dat is toch een behoorlijk grote holle naald aangezien daar die chip ook nog in moet) gaf geen enkele reaktie.

Ook de antibioticaspuitjes die ik thuis zelf bij minipoes moest zetten gaven geen enkele reaktie. Maar, misschien is het verschil dat dat alleen maar door de huid hoeft (beiden voorbeelden) en dat geeft bij katten nou eenmaal weinig gedoe.

Misschien dat een injectie in de ader wél zeer doet?

Hoe dan ook, ik heb mijn parkiet dus bij de DA laten afmaken, en ik vond die spuit een behoorlijk akelig gedoe. Parkietje kreeg spuitje in buikje en dat was niét fijn voor zo'n klein dier.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:20

Nou, dat muisje heeft wel heel wat teweeg gebracht zeg. Zal ik maar niet vermelden wat ik met mijn muizen doe, want dan krijg ik heel bokt over me heen :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:27

goed gedaan TS ,
een DA om een muis dood te laten gaan :')
morraalridders hier weer !

ik vind dat je goed hebt gekozen !

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:52

Pff... Zelf zou ik dit absoluut niet aankunnen... Ik kan al geen wild dier doodslaan, laat staan een huisdier van mezelf...
We waren zo ooit eens op het land gras aan het maaien en het ondertussen ook op rijtjes aan het leggen. Plots zag ik een jong fazantje spartelen in het gemaaide gras, dus ik ben uit de traktor gestapt om het beestje op te pakken. Ik zag meteen dat het vleugeltje gebroken was (open beenbreuk, bot zat 2cm uit de vleugel) en ik begon meteen te huilen van radeloosheid. Toen ik ook zag dat zijn pootje enkel nog vasthing met een fijn stukje vel, begon ik ook helemaal te trillen en bijna hysterisch te huilen (ben echt een mietje).
Mijn vriend heeft het dan maar voor de traktorband gelegd en erover gereden... Ikzelf kon het niet, ook al was dit de enige humane oplossing...

Wat ik hiermee dus wil zeggen: Ik vind het heel sterk dat je zo hebt gehandeld TS ! Een goede keuze voor het kleine muisje.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 16:56

Oh, even melden... Inslapen zelf doet pijn :)
Daarom ook dat de dieren voordien worden verdoofd, zodat ze slapen. Inslapen doet je hart stoppen, waardoor je een benauwd gevoel krijgt. Je hart stopt, je ademhaling werkt niet mee,... Dit zorgt voor aanmaak van adrenaline, je lichaam die zich nog probeert te redden. Inslapen is dus absoluut niet aangenaam en pijnloos. Het is enkel pijnloos omdat ze eerst worden verdoofd :)