Jonge kittens, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:09

Lynn_Nikita schreef:
wat jammer dat hij gestorven is, maar ipv ambulance had je ook voor kattenopvang kunnen kijken, waar ze vaak ervaring hebben met pasgeboren kittens , de geschikte melk ipv gewone supermarkt kattenmelk en evt een pleegmama hadden. Wat gebeurd nu met de moeder aangezien deze over tijdje dus weer een nestje kan hebben?

ik neem aan dat de dierenambulance ze vervoert naar een katttenopvang? Komt me zo raar over als die dierenambu ze niet op haalt omdat ze vol zitten. Wij zullen altijd kittens opvangen die hebben gewoon NU hulp nodig en zullen we nooit weigeren. Ik kan er dus ook niet bij dat er opvangen zijn die wel weigeren of dierenambulances die ze niet ophalen. Dat begrijp ik niet volgens mij moeten ze zelfs (zou je de gemeente over kunnen bellen of 144)

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:09

Ik vind dat je het goed hebt gedaan hoor! Meer dan je best kun je niet doen.
Gaan jullie de zwerfkat nu steriliseren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:13

De moeder heeft waarschijnlijk al in de gaten gehad dat de jongen niet goed waren, vandaar dat ze er ook geen aandacht aan schonk. Je hebt je best gedaan, ik heb meerdere keren kittens met de fles grootgebracht maar de jongsten waren een week en die hadden wel een week moedermelk gehad. Vanaf de geboorte en zonder de eerste moedermelk is de overlevingskans heel erg klein. Ik zou wel proberen om de moederpoes naar het asiel te brengen, dan krijgt ze iig niet meer nesten.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:14

De zwerfkat kan beter naar het asiel/opvang. Daar krijgt het de nodige zorg en sterilisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:16

femo schreef:
En het zat sowieso al in het karakter van zijn hond. Hij heeft met moeite kunnen afleren dat hij de kippen greep. Maar ik ken meerdere honden van het zelfde ras die katten grijpen. Zelfs afgerichte politie honden.

sorry, maar dat vind ik echt niet normaal. dat het per-ongeluk gebeurd, oke.

sommige honden zijn moeilijk te houden maar een kat is zich niet bewust van 'terrein van een ander'

ik vind het echt walgelijk, en ook ontzettend erg voor de baasjes van de katten. gadverdamme[/quote]

Onze toenmalige kater zat een jaar geleden in ónze tuin op ons te wachten (ouders waren mij van kamp halen), totdat er opeens een hond de tuin in kwam stormen en hem bij zijn rug greep. (dit hebben we een week na zijn dood van het baasje gehoord, die zei: Jullie moeten die kat dan ook niet buiten laten lopen). Ik was toen 14, kwam terug van een week kamp, en zag mijn kat dood in de tuin liggen. Ik had al een hekel aan honden, maar die is sindsdien nog veel groter geworden.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:18

Ach,wat sneu voor het katje maar ik denk dat het beter is zo. Ik hoop wel dat er direct actie ondernomen word voor moederpoes anders zit je over 9 wkn. weer met een nest en ik denk niet dat jullie daar op zitten te wachten.

Hoe gaf je het kleintje de melk,had je een flesje?

kirsten4

Re: Jonge kittens, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:34

Bedankt voor de reacties. De moeder laten we denk ik ophalen, even met mijn ouders gaan overleggen zo.
@Faruba, ik had zo'n klein spuitje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:37

Ik weet niet waar TS woont, maar bij ons in de omgeving is helemaal geen kattenopvang. Lekker makkelijk om dat tegen TS te roepen. Wij hebben alleen een asiel, en dat zal niet snel kleintjes weigeren maar kan wel degelijk helemaal vol zitten. Het is een particulier asiel, en nou ook weer niet zo heel groot.

Ze heeft de DA gebeld, die komen niet. Als het diertje verder nergens heen kan is zelf opvangen de beste optie. Dat is geprobeerd, met de beste intenties, maar is helaas niet goed afgelopen.

Om dan te roepen hoe het beter had gekund... naahh beetje flauw richting TS.

Wat ik wél hoop is dat de mama -als ze nog in de buurt is/blijft- gevangen wordt en gecastreerd wordt. Dat kun je het beste doen door haar naar het asiel te brengen, dan kost het de ouders van TS niets.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:39

@Amaris, erg bedankt, jij begrijpt het! :)
We gaan er voor zorgen dat de moederkat óf naar een asiel gaat, of naar een ander baasje.

Kost het naar een asiel/opvang brengen niets?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:41

Bij ons asiel niets, mits het een zwerver is. Een eigen kat afstaan kost wel een paar tientjes. Ik zou even bellen naar het asiel, misschien hebben ze wel vangkooien om te lenen als de mama zich niet laat pakken.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:49

@Amaris, okee bedankt. Nou, de kat is súper makkelijk te krijgen, ze gaat het liefst naar binnen en lekker met je knuffelen, dus dat is echt het probleem niet. Ik ga nu met mijn ouders overleggen!
Ik wil haar opzich niet kwijt, maar aangezien ze toch niet naar binnen mag&we niet nog een nestje als dit willen, dan moet het maar. Bij anderen kan ze waarschijnlijk ook lekker binnen zitten enzo, en dat verdiend ze, het is een hele lieve kat!
Als iemand van Bokt haar nog wil hebben, ze is gratis af te halen ;)
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:54

Ellie_F schreef:
De zwerfkat kan beter naar het asiel/opvang. Daar krijgt het de nodige zorg en sterilisatie.

Helaas geld dit niet overal, want hier gebeurt dat alleen als er iemand is die ervoor wil betalen.

Amaris schreef:
Ik weet niet waar TS woont, maar bij ons in de omgeving is helemaal geen kattenopvang. Lekker makkelijk om dat tegen TS te roepen. Wij hebben alleen een asiel, en dat zal niet snel kleintjes weigeren maar kan wel degelijk helemaal vol zitten. Het is een particulier asiel, en nou ook weer niet zo heel groot.

Ze heeft de DA gebeld, die komen niet. Als het diertje verder nergens heen kan is zelf opvangen de beste optie. Dat is geprobeerd, met de beste intenties, maar is helaas niet goed afgelopen.

Om dan te roepen hoe het beter had gekund... naahh beetje flauw richting TS.

Wat ik wél hoop is dat de mama -als ze nog in de buurt is/blijft- gevangen wordt en gecastreerd wordt. Dat kun je het beste doen door haar naar het asiel te brengen, dan kost het de ouders van TS niets.

_/-\o_ _/-\o_

Mooie kat trouwens. :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:07

Resistance schreef:
Kattenopvang inderdaad. Kittens met de hand voeden/warm houden/watdanook is niet te doen. Onze poes heeft weleens haar kittens verstoten, die hebben we ook met de hand groot moeten brengen. Om de twee uur melk (precies op de goede temperatuur) met wat koffiemelk en andere voedzame stoffen erdoorheen ('s nachts ook), ze MOETEN naar binnen of een kacheltje/iets warms in dat hok. Desnoods leg je een kruik met een zacht doekje onder hun kont. Zoals ze nu buiten staan, zonder moeder of warmte, zijn deze twee binnen twee dagen dood (als het niet minder is). Een pleegmama zou ook goed zijn. Onze poes had laatst een nestje van 2, maar die zijn helaas al weer weg. De bovenstaande dingen sowiesow doen, en als dat niet lukt ben je ze óf kwijt, óf moet je zo snel mogelijk de dierenambulance bellen.

Edit: ik lees dat ze zojuist overleden zijn. Wat jammer :( Zulke dingen zijn nooit leuk om mee te maken. Sterkte! :)

even een reactie hierop... wij als gastgezinnen krijgen vaak niet anders kittens die geflest moeten worden, en dat gaat 99& omdat wij geleerd hebben hoe te handelen en wij een super goeie achterban hebben waar we 24 uur per dag steun aan hebben en om raad kunnen vragen, die hierin ook al een jarenlange ervaring in hebben (oprichters van redkat).. kittens groot brengen met koffie melk????? en andere stoffen???? nou echt niet nix is schadelijker dan dat... speciaal geprepareerd kitten moeder melk krijgen ze bij ons en ze redden het prima zonder pleegmoeder, dat is zeker geen must, trouwens wij hebben vrij weinig kittens met moederpoes erbij. en als er eens een zwangere poes binnen is dan kan ze in de meeste gevallen allemaal zelf regelen en zo niet is er hulp aanwezig.

jammer dat de laatste het niet gered heeft, was kleine hoop dat die ondanks alles nog een klein kansje had... je hebt toch je best gedaan hoor

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:20

Wow mooie kat !Ziet er nog heeeeel goed uit voor een zwervertje heb ze veel slechter gezien, jammer dat de kittens het niet gehaald hebben,waarschijnlijk dus ook al zwakker dan gedacht ?? Dat ze nog even een lichtpuntje hadden maar al te zwak waren om uberhaupt te overleven...Ik hoop dat de kat een leuk baasje heeft/vind en dat ze geholpen word zodat ze niet nog een nestje krijgt...Ik heb er al 3 met allemaal een verleden en allemaal binnenkatten, anders had ik er zo over nagedacht

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:25

Bedankt!
Het is zeker een mooie kat, en superlief.
Net de laatste begraven, blijkt dat mams toch nog ergens een moeder is.
Ik wachtte, op mn vader die het gat aan het graven was, met de kitten in
mn hand. Moeders kwam eraan, ze miauwde en gaf kopjes. Ik legde de kitten even
neer, daar ging moeders met kitten in de bek naar het.konijnenhok. Daar ging ze liggen,
met het kitten bij zich, had ze dat maar eerder gedaan. Ze zoekt nu ook en wil het hok
ook niet graag uit, arme mams.. Maarja, heeel jammer/zielig, maar niks meer aan te doen.
Wil mams het liefst houden, maar als dat niet mag, verdient ze een echt baasje! :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:25

Bedankt voor je reactie @Mioux !! :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:30

Wat sneu dat ze overleden zijn he..wellicht was mams een erg jonge mams en wist het niet zo goed..
Je hebt het goed gedaan hoor meis..was voor jou ook de eerste keer dat zoiets je gebeurd en als er nog eens een moederpoes zich meld bij je, dan weet je gelijk hoe te handelen ;)
Ben bang dat de je dierenambulance toch nog eens moet bellen..om te checken of ze een chip draagt en anders zelf even met haar bij de dierenarts langs te gaan (is gratis hoor, chip checken)..wie weet heeft ze wel een baasje, omdat ze zo aanhalig is (kopjes geven) en ze dr ook goed uitziet, net bevallen en goede vacht ook voor een zwervertje na zo'n lange winter ;)

Mag je dr wel voeren van je ouders? Kan ze goed aansterken..eb weet niet of je FV hebt? Zet anders haar foto daarop en deel de foto, wie weet komt er iemand voor haar :)

Succes~!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:32

Willen je ouders ook niet eventueel die paar tientjes neerleggen om bij t asiel de kat te brengen? Dan kan ze daar geholpen worden en met zo lief kopje vind ze vast wel een huisje ?

En inderdaad chip checken bij de dierenarts is gratis, is ook een goeie tip !

Stuur me anders zo even pb waar je woont welke plaats,wie weet heb ik een oplossing :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 20:41

Bedankt allebei!
Ik heb misschien al een nieuw baasje gevonden, dat hoor ik morgen :)
Chip checken is misschien wel handig ja.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:42

Ja chip zou ik eerst doen voor je een baasje zoekt, wie weet is ze gechipt en zoekt de eigenaar haar nu? Dan is het beetje dubbel om al een baasje te zoeken :D ook voor t toekomstige baasje dan, stiekem hoop ik op een chip dan heeft haar eigenaar haar terug, en hopelijk dan gelijk even DA voor t laten helpen :)Zo niet pb me anders even :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 20:43

Spannend hoor. Ben benieuwd of ze al een baasje heeft ;)
Kijk voor de zekerheid ook even op http://www.amivedi.nl
Wie weet heeft iemand haar daar wel als gemist opgegeven..kijk je op jouw postcode met een straal van 30km bv.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:08

Verbijsterd ben ik -O- Een dierenambulance die deze dieren niet heeft opgehaald....echt me bek valt open.

Sorry voor de taal maar dan mag je geen dierenambulance heten.

Gelukkig is het bij ons wel goed geregeld en zullen wij ten alle tijden dit soort dieren ophalen en voor opvang zorgen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:11

Ik heb van in het begin gevolgd, en vind dat je heel erg je best hebt gedaan TS :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 21:18

Bedankt allemaal!!
We bellen de DA morgen, we laten eerst de chip checken voor ze weggaat :)
En ik zal de site eens bekijken!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:21

Goeie om even chip te checken! zou sonde zijn als t baasje toch al poosje op zoek is! Hopelijk word ze ook bij het EVENTUELE nieuwe baasje die je had, gelijk gecastreerd? Of dat je misschien die afspraak wel kan maken ?