Is mijn kat zwanger of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Is mijn kat zwanger of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:00

Ja het is net wat je zelf wilt en slim vind :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:03

Kat is 100% zeker weten gedekt als ik mij niet vergis, de kans is dan vrijwel nihil dat die erna 'schijndrachtig' is, niet waar?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:07

Als het 100% was dan betekent t nog niet dat ze 100% zeker zwanger is :) zoals vermeld schijndracht kan exact de zelfde symptomen geven en wij kunnen niet in de buik kijken, heb ook vaak gehoord dat een kat gedekt is maar niet drachtig, en zowiezo als het 100% is dan had de ts ook geen topic gemaakt denk ik met de vraag of haar kat drachtig kan zijn

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:11

een echo is (hier) pas mogelijk vanaf dag 28

maar ik ga er van uit dat de poes echt wel zwanger is. Misschien is het een idee het boek katten fokken van esther Verhoef te kopen, daar kun je veel van leren en ben je beter voorbereid. Ik heb ook filmpjes van bevallingen op youtube gekeken zodat ik een beetje een idee had wat ik kon verwachten

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 19:17

Poeslief is natuurlijk niet voor niets zo laat op stap geweest, ze heeft gewoon een leuke stoere kater ontmoet en dan weet je het wel...Over een aantal weken verwacht ik een topic met moeder en kindjes. :D

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 06:51

Zo. Bedankt voor jullie reacties, wat zijn t er veel haha!

Volgende week gaan we met haar maar de dierenarts, die bepaald dan verder en gaat kijken hoe het zit. We houden het sowieso, willen haar niet helemaal uit deze situatie die zich van binnen afspeelt halen na wat reacties te hebben gelezen.

Ik zal jullie op de hoogte houden!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:30

Spannend hoor.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:48

Mizora schreef:
Ik zou zelf eventuele eigen katten de kittenentingen en de 1e jaarsenting geven. Dus 3x enten. Daarna zijn ze behoorlijk beschermt. Een van de redenen dat katten zonder entingen wegkomen is omdat een flink gedeelte van de katten wel in ieder geval 3x geënt is en dus beschermt. En er gaan er ook gewoon een hoop wel dood of hebben chronisch niesziekte omdat ze onvoldoende geënt zijn. Een hoop halen dan gewoon weer een nieuwe gratis ongeënte kitten van marktplaats, ook een manier. Wel goedkoper.

Wij hebben een kat gehad die alle mogelijken entingen gehad heeft, als kitten, maar ook de jaarlijkse entingen end. Hij is 6 jaar mogen worden, niesziekte is fataal geworden. Andere kat, nooit geënt, is op zijn 15de aan een hartstilstand overleden.

Ts, ben benieuwd of ze zwanger is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:50

poetser schreef:
Wij hebben een kat gehad die alle mogelijken entingen gehad heeft, als kitten, maar ook de jaarlijkse entingen end. Hij is 6 jaar mogen worden, niesziekte is fataal geworden. Andere kat, nooit geënt, is op zijn 15de aan een hartstilstand overleden.

Wat wil je daarmee zeggen? Dat enten slechter is dan niet enten?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:44

Zie je mij dat ergens typen? Ik bedoel alleen maar te zeggen dat, integenstelling wat sommige beweren, inenten niet betekent dat je kat niet meer ziek kan worden. Niks meer, niks minder. Er word hier namelijk precies gedaan alsof ingeënte katten niet ziek kunnen worden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:48

Ik denk dat we in het algemeen wel kunnen stellen dat geënte katten minder snel ziek worden dan niet-geënte katten. Uitzonderingen zijn er altijd. (Zelfde idee als dat iedereen wel iemand kent die gezond 80 is geworden na 60 jaar een pakje per dag te hebben gerookt.)

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:23

Niesziekte enting is vergelijkbaar met de griepprik bij mensen.
Er zitten de meest voorkomende en gevaarlijke versies van de
griep in. Maar je kunt niet tegen alle versies enten. Dit is bij
niesziekte precies zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:24

Mioux schreef:
Dannog ben ik t wel eens met t feit laat een dierenarts een echo maken, dan pas heb je zekerheid en weet je eventueel ALS ze zwanger is en niet schijndracht,hoeveel kittens het gaat,lijkt me ook niet de moeite toch? Dan heb je zekerheid en ook gelijk dat je weet hoeveel kittens t worden in geval dat er 1 niet uit kan komen dat je weet dat je bij de geboorte een dierenarts moet inschakelen... En een echo schadelijk, ja als je er 100 neemt ja...

Een echo is niet schadelijk, maar het dier ervaart hier erg veel stress bij (tegen zin vastgehouden worden enz). Voor bevordert de zwangerschap niet. Wij fokken zelf katten, en hebben nog nooit een echo/foto laten maken. Als er iets mis is kan je er toch niets aan doen. Ja, misschien een keizersnede, maar dat is in de meeste gevallen dan toch al te laat.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 20:29

Maar wat adviseren jullie uiteindelijk? Wel een echo nemen of is dat de moeite niet waard?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:31

Ik zou wel een echo nemen ja om meerdere redenen, je weet met zekerheid of er een nestje is, je weet om hoeveel kittens het gaat(fijn met geboorte te weten indien er maar 6 uitkomen en er 7 inzitten) en je weet kwa voeding en alles ontwormen etc etc wat te doen omdat je met kittens meer te doen krijgt als alleen een nestje, je moet ook voorbereidingen treffen

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:33

Ik zou het niet doen, zorgt in mijn ogen alleen maar voor extra stress voor je poes en je merkt vanzelf wel hoeveel kittens ze krijgt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:35

Als er een kitten vast komt te zitten en je hebt zelf geen ervaring met nestjes, dan is het wel handig van te voren te weten hoe of wat, zodat als je weet dat er d.m.v. echo bekeken 8 kittens zouden moeten komen en er komen er 6 dat je op gegeve moment omwille van de kittens en moederpoes toch een da moet inschakelen

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:36

Echo kan nooit 100% uitsluitsel geven over t aantal!
Dan moet je een foto maken.

Mioux wat is volgens jou t verschil tussen kittens en een nestje?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:38

nestje...kittens... is net hoe ik t typ :) (te veel tegelijk ook aan t doen op t moment)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:40

Ik heb nog nooit een echo laten maken. Als moederpoes begint met bevallen dan zie je snel genoeg of het goed gaat of niet. Blijft ze persen zonder resultaat dan bel je een dierenarts. Meer kun je niet doen. Maar meestal gaat het wel goed hoor.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:41

precies. en dat merk je heus wel ook al heb je nooit eerder een nestje gehad hoor

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:42

Is ieder ze eigen keuze, de één zou t niet doen de ander wel

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:10

Nee hoor, ik zou ook geen echo laten maken. Inderdaad alleen maar onnodige stres.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:52

Nja TS, het is al gezegd, als de poes normaal geen kik geeft bij de dierenarts en je alleen maar een sullige blik geeft van 'wat is het saai hier, gaan we alweer naar huis, en nu dan', dan is er geen reden om het niet te doen zegmaar. Is het echter een enorme stresskip dan kan je het beter laten.
Informeer eens bij je DA, misschien kan het ook wel thuis gedaan worden.

Foto moet je echt nooit doen, röntgenstralen zijn zeer schadelijk op plekken waar er veel celdeling plaatsvindt, en laat dat nou het principe van 'groeien' zijn. Dan heb je straks tweekoppige kittens, niet per se wat je wil.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 14:50

Ze is altijd wel redelijk bij de dierenarts, wel een beetje zenuwachtig maar niet extreem bang.