Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:03

amoj schreef:
Tja, dan moet je gewoon geen melk drinken als je dat zielig vind ;)

In principe hebben we het ook helemaal niet nodig, zuivel. Wij zijn het enige zoogdier dat a. melk van een ander zoogdier drinkt (soms) in plaats van soorteigen melk en b. na de zoogperiode doorgaat met zuivel.

Anoniem

Re: Hoe zit het nu ? Vraag over koeien, melk en in de wei lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:05

En toch vind ik melk voor mijzelf wel belangrijk. Dus ik blijf mooi aan de melk. Zit niet te wachten op slechte botten later.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:24

amoj schreef:

:?
Goede onderbouwing :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:26

Kinke schreef:
amoj schreef:

Pfft, dat is gewoon mijn mening. Of mag ik dat niet zeggen?

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:26

Kinke schreef:
Jammer dat hier dan weer gezegd wordt dat er vaak gedacht wordt dat boeren niet om hun vee geven, ik heb hier volgens mij niemand dat zien schrijven. Mijn persoonlijke mening....ik denk dat een koe het beste af is wanneer ze zelf kan kiezen of ze binnen of buiten is. En binnen moet dan ruim, licht, schoon en comfortabel zijn.
Sunshine, ik geef zelf ook de voorkeur aan biologisch, maar mensen maken vaak een denkfout hierin, veel mensen denken dat biologisch ook betere levensomstandigheden betekent. Dit heeft er niets mee te maken.
Ik blijf het echter vreemd vinden dat het 'normaal' is om pasgeboren dieren bij hun moeders weg te halen. Zouden we eens met veulens/paarden moeten doen....dan sta je met stip op 1 van de dierenmishandelaars lijst ;)

Dat snap ik, maar je moet eens het verschil zien; Als je het kalf meteen weghaald bij de moeder, is de koe veel minder gestresst. We hebben af en toe het kalf er wel eens langer bij lopen, maar als je dan het kalf weghaald, is de koe helemaal van slag en loopt ze een paar dagen te loeien. Daarbij is het ook gewoon niet mogelijk als je de koeien wilt melken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:27

Tja, waar is jouwn onderbouwing dan, in die vetgedrukte zin? Als we het daar dan toch over hebben. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-13 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:28

Wat een grappig topic! Heb nog niet alles doorgelezen, maar wel een groot deel...

Wij leveren ook zogenaamde weidemelk :D Onze koeien lopen minimaal 120 dagen per jaar buiten, maar vorig jaar zaten we aan de 180 dagen. Smorgens zetten we de deur open en dan lopen de koeien allemaal naar de wei. Ze kunnen bij ons zelf kiezen of ze naar de wei gaan of binnen blijven, maar in eerste instantie lopen alle koeien naar buiten. Gedurende de dag komen er regelmatig koeien "naar huis". Savonds voor het melken halen we de koeien op uit de wei en snachts blijven ze binnen.

Boeren die weidegang geven aan hun koeien doen het vooral omdat ze het zelf goed/leuk vinden... Want er gaat natuurlijk de nodige tijd zitten in koeien halen en weides afzetten en dergelijke, voor het geld hoef je het eigenlijk niet te doen :(:)
Maar ik moet zeggen zowel vriend als ik vinden koeien uit de wei halen ontzettend ontspannend! Gewoon lekker op het gemakkie een stukkie door de wei lopen want de koeien weten precies wat er verwacht word en lopen dus richting stal.

cissi schreef:
Als een boer niet om zijn dieren geeft, denk je dan echt dat hij 7 dagen per week, 12 uur of meer per dag werkt om het bedrijf draaiende te houden, en dat tegen een salaris waar de gemiddelde burger zijn neus voor ophaalt?

Dit vind ik een hele mooie opmerking :D Mijn vriend noemt het ook zijn hobby... We werken ontzettend hard, maar ook met ontzettend veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:32

Mooiste is denk ik met een robot en selectiepoortjes, dat ze pas naar buiten kunnen als ze gemolken zijn maar dat ze ook binnen kunnen blijven als ze dat willen. Dan kunnen ze helemaal zelf beslissen wat ze doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:34

AnneJa schreef:
Dat snap ik, maar je moet eens het verschil zien; Als je het kalf meteen weghaald bij de moeder, is de koe veel minder gestresst. We hebben af en toe het kalf er wel eens langer bij lopen, maar als je dan het kalf weghaald, is de koe helemaal van slag en loopt ze een paar dagen te loeien. Daarbij is het ook gewoon niet mogelijk als je de koeien wilt melken.

Het is vast wel mogelijk, maar dan is er gewoon minder melk voor de mens als een deel voor het kalf is.
Je hoeft mij trouwens niet uit te leggen hoe koeien reageren, we hebben zelf ook koeien (vleeskoeien). :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:36

amoj schreef:
Tja, waar is jouwn onderbouwing dan, in die vetgedrukte zin? Als we het daar dan toch over hebben. :+

Ik redeneer gewoon vanuit mijn simpele boerenverstand. Bij welke dieren halen we direct hun pasgeboren kinderen weg....ik kan zo verder even niets bedenken dan dat zoiets alleen bij koeien gebeurd. En je hebt mij niet horen zeggen dat dit zielig is, maar ik vind het gewoon vreemd. Dat is volgens mij helemaal niet zo vreemd }:0

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:45

Kinke schreef:
amoj schreef:

Zeer verstandig, dan word de melk minder waard door de verlaagde vraag en zullen veel boeren failliet gaan en de koeien het slechter gaan krijgen (boer maakt minder winst dus kan ook minder uitgeven). :o

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:22

Kinke schreef:
amoj schreef:

Ik redeneer gewoon vanuit mijn simpele boerenverstand. Bij welke dieren halen we direct hun pasgeboren kinderen weg....ik kan zo verder even niets bedenken dan dat zoiets alleen bij koeien gebeurd. En je hebt mij niet horen zeggen dat dit zielig is, maar ik vind het gewoon vreemd. Dat is volgens mij helemaal niet zo vreemd }:0

Ik val even zo binnen hoor.....

Maar ik denk eigenlijk bij al het melkvee in meer of mindere mate.
Bij de melkgeiten komen de kleintjes ook echt niet bij de moeder.
Melkpaarden hebben hun veulen ook een x aantal uren per dag niet aan de voet.

Jeetje, wij hebben wel eens een kalf bij een koe laten lopen door drukte en dat kostte ons bijna het leven van het dier.
Ze was alleen maar bezig met haar kalf, ging niet eten, maar haar lichaam maakte wel grote hoeveelheden melk aan.

Onze koeien lopen ook echt het aantal dagen en uren in de wei. Net als die van de buren en de buren daarnaast. En dat kost ons eerder geld (minder produktie) als dat het wat oplevert. We vinden het gewoon een gezonde keuze voor de koe.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:25

Wat hier ook veel gebeurt is dat dieren worden 'vermenselijkt'.
er wordt geredeneerd, als het warm is, willen koeien naar buiten.
Maar dit is niet waar. Koeien kunnen slecht tegen hitte, dan krijgen ze hittestress.
Als het echt warm is, zijn koeien vaak liever in hun goed geventileerde stal (met zoals bij ons ook ventilatoren).
Wat ook wel grappig is om te vermelden, momenteel is er een enorme run op melkpoeder uit Nederland (wordt doorverkocht aan China), dit bewijst wel weer dat wij hier in ons kikkerland een kwalitatief supergoed product leveren :) Best iets om trots op te zijn!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:30

Rianneke schreef:
Wat een grappig topic! Heb nog niet alles doorgelezen, maar wel een groot deel...

Wij leveren ook zogenaamde weidemelk :D Onze koeien lopen minimaal 120 dagen per jaar buiten, maar vorig jaar zaten we aan de 180 dagen. Smorgens zetten we de deur open en dan lopen de koeien allemaal naar de wei. Ze kunnen bij ons zelf kiezen of ze naar de wei gaan of binnen blijven, maar in eerste instantie lopen alle koeien naar buiten. Gedurende de dag komen er regelmatig koeien "naar huis". Savonds voor het melken halen we de koeien op uit de wei en snachts blijven ze binnen.

Ik ken 2 bedrijven waar dat ook zo gaat, o.a. Waar mijn pony's nu staan :P
De meeste koeien willen zelf wel naar buiten, ze hebben ook een grote waterbak buiten waar een aantal altijd lopen te klieren.
Als het erg warm is zie je wel meer koeien binnen maar die keuze hebben ze dan ook.
Ik denk wel dat ze de 120 dagen buiten halen :)

Overigens zijn de oude koeien ook heel handig, die vreten het rijkste voorjaarsgras van de ponyweide :D

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:30

meikemarieke schreef:
Wat hier ook veel gebeurt is dat dieren worden 'vermenselijkt'.
er wordt geredeneerd, als het warm is, willen koeien naar buiten.
Maar dit is niet waar. Koeien kunnen slecht tegen hitte, dan krijgen ze hittestress.
Als het echt warm is, zijn koeien vaak liever in hun goed geventileerde stal (met zoals bij ons ook ventilatoren).
Wat ook wel grappig is om te vermelden, momenteel is er een enorme run op melkpoeder uit Nederland (wordt doorverkocht aan China), dit bewijst wel weer dat wij hier in ons kikkerland een kwalitatief supergoed product leveren :) Best iets om trots op te zijn!

Mag ik misschien vragen wat nu ongeveer de melkprijs is?
Als er zo'n grote vraag is in China moet de melkprijs toch ook automatisch verhogen?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:35

De melkprijs stijgt nu inderdaad wel daardoor :) Goed voor de boeren dus!
http://www.boerenbusiness.nl/melkmarkt/melkprijzen
Hier kun je zien wat de huidige melkprijs is. Tegenwoordig worden boeren niet per liter betaald, maar per kg vet en eiwit in de melk ;)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:36

meikemarieke schreef:
De melkprijs stijgt nu inderdaad wel daardoor :) Goed voor de boeren dus!
http://www.boerenbusiness.nl/melkmarkt/melkprijzen
Hier kun je zien wat de huidige melkprijs is. Tegenwoordig worden boeren niet per liter betaald, maar per kg vet en eiwit in de melk ;)

Dus hoe meer vet en eiwitten is meer geld?
Weet je misschien ook waarom het zo word gedaan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:42

Omdat in het pak melk dat je in de winkel koopt altijd een vast % eiwit en vet zit en ze zo dus meer liters melk kunnen maken. (0, 1.5 en 3% voor mager, halfvol en vol geloof ik). Terwijl bijvoorbeeld jersey koeien tot wel 6.5% vet in de melk kunnen hebben, en HF-koeien (de magere zwart-bonten) vaak zo'n 4-4.5% vet in de melk hebben.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:43

Als ze per liter gaan betalen, is het vrij makkelijk om water erbij te gooien, zodat je meer betaald krijgt ;)
Melk bestaat voor 87,5 % uit water, 4,5 % melksuiker, 4,5% vet en 3,5 % eiwit. Btw voor meer weetjes, check mn facebook ;)

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:45

Ow! Dat is wel slim!

Sinds wanneer is dat?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:46

PardoesJessi schreef:
Ik val even zo binnen hoor.....

Maar ik denk eigenlijk bij al het melkvee in meer of mindere mate.
Bij de melkgeiten komen de kleintjes ook echt niet bij de moeder.
Melkpaarden hebben hun veulen ook een x aantal uren per dag niet aan de voet.

Jeetje, wij hebben wel eens een kalf bij een koe laten lopen door drukte en dat kostte ons bijna het leven van het dier.
Ze was alleen maar bezig met haar kalf, ging niet eten, maar haar lichaam maakte wel grote hoeveelheden melk aan.

Onze koeien lopen ook echt het aantal dagen en uren in de wei. Net als die van de buren en de buren daarnaast. En dat kost ons eerder geld (minder produktie) als dat het wat oplevert. We vinden het gewoon een gezonde keuze voor de koe.

Melkgeiten...ff niet aan gedacht :D Bij melkpaarden werkt het inderdaad zo dat ze een aantal uren per dag hun veulen niet aan de voet hebben, maar dat wordt opgebouwd en is toch totaal niet vergelijkbaar met een kalf die helemaal niet bij de moeder komt.
Dit heb ik eergisteren nog even gefilmd vanuit de woonkamer :D
http://www.youtube.com/watch?v=1fPmUchR ... e=youtu.be

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:48

Heeft er niet veel mee met friesche vlag te maken maar ik rij op een stal die vatzit aan een campina boerderij en daar staan de koeien al een paar weken buiten

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:48

SienenIvo schreef:
Ow! Dat is wel slim!

Sinds wanneer is dat?

Sorry, maar dat weet ik dan weer niet :P

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:00

love_western schreef:
En toch vind ik melk voor mijzelf wel belangrijk. Dus ik blijf mooi aan de melk. Zit niet te wachten op slechte botten later.

Voor gezonde botten heb je geen melk nodig hoor. Dan zouden alle dieren slechte botten hebben. Grootste gedeelte van de wereldbevolking kan melk na de baby-leeftijd niet eens meer verteren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:02

Friese vlag en campina zijn 1 bedrijf ondertussen. En dit jaar staan de koeien op een heleboel plaatsen veel later buiten doordat het gras zo te lijden heeft gehad van de winter en neit erg groeizaam was.