Bijtincident. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:57

Hhilde schreef:
Leffroi schreef:
Het is trouwens niet alleen tijdens zijn eetmomentje, maar ook als er een keer iets op de grond valt, tijdens een verjaardag, een visite of weet ik veel wat voor andere gelegenheid. Eten is NIET van hem, tenzij hij toestemming krijgt. Zo simpel is dat gewoon.

Ho, je hebt aangevuld.
Die van mij mag alles pakken wat op de grond valt. Moet diegene die het laat vallen maar niet zo dom zijn om het te laten vallen :D En tijdens een verjaardag kan mijn hond niet bij de mensen komen, omdat de meeste mensen geen idee hebben hoe een hond in elkaar zit en bij het minste of geringste al de meeste idiote conclusies trekken. Ik hou sowieso niet van honden op een verjaardag omdat je geen overzicht kan houden wat er met je hond gebeurd en hoe hij daarop reageert. Als de mijne al mee gaat, ligt hij aan de riem naast mij te pitten.

Dat is fijn. Dus als iemand per ongeluk iets laat vallen, de hond duikt er op af en bijt per ongeluk in diegene zijn/ haar vinger (hij mag het tenslotte hebben) dan is dat diegene zijn schuld? 'Met ie het maar niet laten vallen?' Volgens mij ben jij nog altijd verantwoordelijk voor wat je hond doet en als een hond vervolgens een kind bijt, waardoor het mss wel gehecht moet worden, krijgt je hond de schuld. Lekker baasje ben jij. Nog zo'n lekker voorbeeld, als diegene een keer een paaseitje laat vallen en je hond is de gelukkige die hier wel aan bezwijkt, dan is het die persoon zijn/ haar schuld zeker? Leg de schuld maar bij een ander neer, dat is toch een stuk makkelijker?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:58

tess_84 schreef:
Ervan uitgaande dat een roedelleider altijd eerst eet dan... Wat door verschillende wetenschappelijke studies toch wel weerlegt is. Die roedelregels zijn wel wat achterhaald hoor.

Onze honden komen ook niet boven, ik vind het maar niks, al dat haar overal. Ze mogen dan weer wel in de zetel, maar daar ligt een dekentje in dat we regelmatig uitwassen. Een hond ligt gewoon graag in de zetel: lekker zacht! Heeft niets te maken met ranghogere of ranglagere. Het is wel zo dat de hoogste in rang meestal hoger ligt (in wolvenroedels dan), maar dat is puur en alleen om het overzicht te bewaren en dreiging van ver te zien aankomen. Niet om zijn roedel "te controleren".

En een kleine aanvulling... De meeste onderzoeken op wolven zijn gedaan bij wolven in gevangenschap, bij roedels die samengesteld zijn door mensen en waar het stresslevel dus hoog lag. Niet alle onderzoeken zou ik dus voor waarheid aanzien, gewoon omdat de groep die ze getest hadden niet goed het gemiddelde aangeeft.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:58

Hhilde schreef:
Leffroi schreef:
Dan stel ik voor dat je de situatie waarin het voorgekomen is, nog eens door te lezen ;)

Van die uitval had JIJ moeten leren. Niet die hond. Die deed precies wat de natuur hem ingaf. En dat je hem alle hoeken van je huis hebt laten zien vind ik... Nouja, laten we het hier maar bij houden :)

Wederom, niet goed (door) gelezen :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:03

Leffroi schreef:
Dat is fijn. Dus als iemand per ongeluk iets laat vallen, de hond duikt er op af en bijt per ongeluk in diegene zijn/ haar vinger (hij mag het tenslotte hebben) dan is dat diegene zijn schuld? 'Met ie het maar niet laten vallen?' Volgens mij ben jij nog altijd verantwoordelijk voor wat je hond doet en als een hond vervolgens een kind bijt, waardoor het mss wel gehecht moet worden, krijgt je hond de schuld. Lekker baasje ben jij. Nog zo'n lekker voorbeeld, als diegene een keer een paaseitje laat vallen en je hond is de gelukkige die hier wel aan bezwijkt, dan is het die persoon zijn/ haar schuld zeker? Leg de schuld maar bij een ander neer, dat is toch een stuk makkelijker?

Hahaha! En je hebt nog humor ook _/-\o_
Ik ben compleet verantwoordelijk voor wat mijn hond doet. Hij bijt geen kinderen. Hij bezwijkt niet aan een paaseitje, er is echt wel wat meer nodig dan een paaseitje die voor 0,1% oid uit cacao bestaan om een hond om te leggen. En hij bijt ook geen visite. Omdat als er visite is hij bij mij of in de mand ligt. Net zo makkelijk voor hem. En mijn hond duikt niet op eten af en als hij dat wel doet.. Heb ik dat ontzettend vroeg door. Ik ben geen perfecte hondenbaas (wie wel?), maar mijn hond valt geen mensen lastig en staat onder controle. En ja, het blijft een dier, een eigenwijs en voedselgericht ras ook nog eens.. Maar hij weet precies wat hij aan me heeft en wat hij kan doen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:04

Leffroi schreef:
Wederom, niet goed (door) gelezen :)

Dat is absoluut een heel erg makkelijk excuus om de 'beschuldigingen' af te slaan. Ik stel voor dat we er mee stoppen, want jij en ik komen niet op één lijn te zitten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:05

Hhilde schreef:
Leffroi schreef:

Hahaha! En je hebt nog humor ook _/-\o_
Ik ben compleet verantwoordelijk voor wat mijn hond doet. Hij bijt geen kinderen. Hij bezwijkt niet aan een paaseitje, er is echt wel wat meer nodig dan een paaseitje die voor 0,1% oid uit cacao bestaan om een hond om te leggen. En hij bijt ook geen visite. Omdat als er visite is hij bij mij of in de mand ligt. Net zo makkelijk voor hem. En mijn hond duikt niet op eten af en als hij dat wel doet.. Heb ik dat ontzettend vroeg door. Ik ben geen perfecte hondenbaas (wie wel?), maar mijn hond valt geen mensen lastig en staat onder controle. En ja, het blijft een dier, een eigenwijs en voedselgericht ras ook nog eens.. Maar hij weet precies wat hij aan me heeft en wat hij kan doen.

Je spreekt jezelf in heel veel dingen tegen. Ik begrijp er niets meer van... Je snapt toch hopelijk wel wat voorbeelden zijn?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:07

Leffroi schreef:
Je spreekt jezelf in heel veel dingen tegen. Ik begrijp er niets meer van... Je snapt toch hopelijk wel wat voorbeelden zijn?

Hhilde schreef:
Ik stel voor dat we er mee stoppen, want jij en ik komen niet op één lijn te zitten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:11

Over een makkelijk excuus gesproken.. Maargoed, het is een discussie zonder eind en ik hoef me niet te verdedigen omdat ik mijn hond 1 keer een trap onder z'n reet heb gegeven om vervolgens uitgemaakt te worden voor mishandelaar :') Ik lees jouw topic wel weer als je hond toevallig een keer iemand gebeten heeft, omdat je hem dusdanig wantrouwt en ten alle tijden bij je wilt houden.

Hhilde

Re: Bijtincident. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:19

Ik maak je nergens uit voor mishandelaar, dat maak je er zelf van.
Mijn hond heeft toen hij net bij me was drie of vier keer gebeten, trouwens. Allebei mijn ouders een keer omdat ze vonden dat hij z'n eten niet mocht verdedigen en een keer omdat iemand hem in zijn nekvel greep om hem tegen te houden. En een keer als redirectiegedrag. Dat soort dingen krijg je als je zelf nog te weinig weet van honden en dan een hond in huis neemt die dusdanig verkloot is door zijn vorige eigenaren dat je er minstens drie jaar voor nodig hebt om hem weer op te knappen. Maargoed. Die beten zijn allemaal al langer dan twee jaar geleden en inmiddels weet ik een stuk meer van honden en dat soort dingen gebeurd niet meer. Dit alles om aan te geven dat ik me niet voordoe als perfect en dat iedereen fouten mag maken. Het verschil is dat sommige mensen inzien dat ze fouten maken en bekijken hoe het beter kan, terwijl anderen.. gewoon niet toegeven dat ze fout zitten :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:23

Dit topic loopt wel storm, toen ik de openingspost las was er pas een pagina. Toch wil ik ook mijn visie geven.

Het kan gemakkelijk tot een jaar duren voordat een herplaatser weer helemaal in zijn goede doen is. Een verhuizing is ook een behoorlijk stressmoment voor een hond. Dat het allemaal heel goed lijkt te gaan wil niet zeggen dat de hond zich ook echt direct thuis voelt. Deze hond is herplaatst en na een paar maanden alweer verhuisd. Dat is erg veel om te verwerken.

Daarnaast heeft hij drie jaar op deze aardbol rondgelopen voor jij hem had. Wie weet is hij een keer benaderd op een manier die hij associeerde met jouw benadering die ochtend en waar hij een nare herinnering aan had.

Ter illustratie: ik heb zelf een herplaatser, een schat van een hond met een behoorlijk verleden. Ik heb hem nu vijf maanden en vanaf dag een was hij een leuke huishond maar hij begint nu positief te veranderen en steeds meer vertrouwen te krijgen. Nu pas begint zijn thuis echt zijn thuis te zijn en is zijn roedel ook echt zijn roedel aan het worden.

De eerste avond hing hij bijna in mijn hand. Ik probeerde hem onder mijn bureau vandaag te krijgen door zijn halsband te pakken. Dat gaf duidelijk een hele nare associatie bij hem.
Ik kon hem wel bij zijn halsband pakken maar niet als hij ergens onder zat of als ik boos was.
Dat gedrag is er nu bijna uit door hem elke keer een positieve ervaring te geven als ik hem bij zijn halsband pak maar nog "vergist" hij zich heel af en toe. Hij hapt niet meer echt maar zet het begin in en herstelt dan.
Verder vertoont hij op geen enkele manier bijtgedrag maar hij heeft gewoon iets naars meegemaakt en is daardoor geconditioneerd, nu heb ik de conditionering redelijk kunnen veranderen maar zoiets is hardnekkig.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:25

+:)+
Hier ook zo'n soort hondje, Percy. Pas na tweeëneenhalf/drie jaar had ik hem precies waar ik hem hebben wilde en nu is het mijn droomhondje <3 :D

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:26

Hhilde schreef:
Ik maak je nergens uit voor mishandelaar, dat maak je er zelf van.
Mijn hond heeft toen hij net bij me was drie of vier keer gebeten, trouwens. Allebei mijn ouders een keer omdat ze vonden dat hij z'n eten niet mocht verdedigen en een keer omdat iemand hem in zijn nekvel greep om hem tegen te houden. En een keer als redirectiegedrag. Dat soort dingen krijg je als je zelf nog te weinig weet van honden en dan een hond in huis neemt die dusdanig verkloot is door zijn vorige eigenaren dat je er minstens drie jaar voor nodig hebt om hem weer op te knappen. Maargoed. Die beten zijn allemaal al langer dan twee jaar geleden en inmiddels weet ik een stuk meer van honden en dat soort dingen gebeurd niet meer. Dit alles om aan te geven dat ik me niet voordoe als perfect en dat iedereen fouten mag maken. Het verschil is dat sommige mensen inzien dat ze fouten maken en bekijken hoe het beter kan, terwijl anderen.. gewoon niet toegeven dat ze fout zitten :D

Ik heb toch ook ergens vermeld dat het geen slimme actie was? Nogmaals, lezen als je zo zeker van je zaak wilt zijn ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:33

Zucht... Wie zegt dat ik het daar over jou heb... Je betrekt het te snel op jezelf.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:35

Hhilde schreef:
Zucht... Wie zegt dat ik het daar over jou heb... Je betrekt het te snel op jezelf.

Euhm.. Waar hebben we het nou de hele tijd over dan? Jij snapt jezelf niet meer. Ik zal niet meer op je ingaan :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:37

Dames kunnen we het gezellig houden? Ieder heb een andere mening, laten we het daarbij houden.

Verder probeer ik vanavond even te reageren. Ben nog steeds aan het werk.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:39

Leffroi schreef:
Euhm.. Waar hebben we het nou de hele tijd over dan? Jij snapt jezelf niet meer. Ik zal niet meer op je ingaan :)

Ja, laten we het er inderdaad maar op houden dat ik mezelf niet meer snap.. Of zo :')

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:43

speurneusc schreef:
[quote="gabyfedde"

Over Martin Gaus: als je zelf in zijn dierenpension in Lelystad bent geweest en met eigen ogen hebt gezien hoe slecht de dieren erbij zitten en vervolgens in zijn hi tech trainingsfacility komt dan krijg je een mening over iemand. I.m.o. denkt hij harder aan zijn portemonnee dan aan het dierenwelzijn. Overtuigend presenteren kan hij als geen ander.
De basis van elke training is consequentie en echte kennis van het gedrag van dieren. Als je aan die voorwaarden voldoet kan je de wereld aan.

ja zeker wel ken martin gaus en het trainingscentre (zo slecht is het daar niet, ken asiels/pensions en andere instellingen waar de dieren het rotter hebben) al zo lang dat ik in de honden zit (ca 30 jaar nu), ook prive, serge en de anderen ook, een van mijn zelf gefokte pups is laatst aan hun verkocht een opgeleid als blindengeleiden hond en wat is er mis met iets voor je portomonee doen dan? krijg jij gratis les op een quibus hondenschool???

mijn cursisten moeten mij ook betalen... vind ik vrij normaal[/quote]

Met werken voor je geld is niets mis. Betalen voor een trainig is niet meer dan normaal.
Waar het om gaat is dat ik o.a. getuige ben geweest van benauwde katten met niesziekte die in de quarantaine gezet werden, die ruimte deed echter ook dienst als rookruimte. En dat het beton van de hondenkennels die ik daar hoogstpersoonlijk heb schoongemaakt vol met scheuren zat (scheuren vol met viezigheid die er met borstel en waterspuit niet meer uit ging).
Dan denk je in mijn ogen aan je portemonnee ipv aan dierenwelzijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:51

briitje schreef:
@ leffroi pas op wat je zegt, anders heb je half bokt over je heen :P:P Volgens sommige is het ten strengste verboden je hond in bed te hebben. Maar meningen verchillen. Dit moet kunnen mits goede leider.

overigens ga ik zowizo een cursus volgen. Dat terzeide van het incident. Helaas heb je hier in de buurt niet een cursus waar ik kan instromen. Want me hond is dan al te oud, blabla. Dus dit moeten perse privelessen zijn a 40 euro p.l. Dus eventuele tips in omgeving R'dam?

Ik weet vrijwel zeker dat die niet beet omdat die schrok, meer omdat ik me opdrong. Maar zelfs dan is het onacceptabel.
Me moeder blijft bij dr stand punt dat een volwassen hond, niet zomaar hoort te bijten, ongeacht de situatie. En ziet het somber in.. Ook met de vorige incidenten met grommen ect.

Ik wil het een 2e kans geven.

Nu schiet me ineens een ander incident van de week te binnen, waarbij die ook 'uitviel'.
Meneer zat te spelen met zijn kong en ik wou ze kussen recht leggen, dit pikte hij niet en gromde. Hij kreeg een flinke tik van me een bleef grommen. Ik geef me niet gewonnen en hij kreeg nog een kets. Waarbij dus uitviel, maar het was niet raak (bewust of onbewust??)

Dit zijn al enkele tekenen wat gewoonweg niet hoort. Vandaar ook mijn moeders mening.

Hij is te dominant voor jou, en hij is niet voor niets weggegaan van de eerste eigenaar en je kent m pas 6 maanden, toen was hij al volwassen, dus niet gelijk hem al behandelen of je hem al je hele leven kent, en dat je van alles kan doen bij hem, zeker niet bij dominante hond die al eerder bijt en of grom incident heeft en je moeder hem niet vertrouwd.

Je moet eerst gewoon hem goed leren kennen en hij jou en je moet ervoor zorgen dat jij dominant bent over hem (baas over hem). Maar soms klikt het en soms klikt het niet en passen jullie niet bij elkaar.

Zolang hij zijn zin krijgt vind ie alles best maar als je iets doet bij hem wat hem niet bevalt en hij valt uit dan zou ik maar gaan uitkijken met hem. Zolang jij niet de baas/dominant bent over hem is hij een mogelijke gevaar voor jou, zeker omdat je nu bang bent en hem niet meer vertrouwd zoals voor het bijtincident.

Ik zou maar zo snel mogelijk iets aan doen, dat kan een cursus zijn maar ook het wegdoen naar een ervaren iemand met zulke rassen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:57

Wat ik wel vreemd vind aan je verhaal is dat je hond al wakker was.. Het is dus niet zo dat je hem "stoorde" in zijn slaap, waardoor hij schrok? Ik weet niet.. Ik zou het zelf denk ik door de vingers zien en uitgaan van een ongelukkig voorval. Ik heb sowieso wel geleerd eerst met een hand te aaien voordat ik mijn gezicht ergens in druk.. Zo heeft bij mij de kat wel eens in mijn gezicht gebeten.. :') Die wilde ik ook een kusje geven voor het slapen gaan.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:58

@ ragdollcat heb jij alles wel gelezen?

Heb al meerdere keren verteld dat ik NIET bang (geworden) ben en dat ik voor dit incident zowizo al een cursus wou volgen. En vind het nogal overtrokken om hem maar weg te doen, omdat jij vind dat hij TE dominant voor mij is. Bepaal ik denk zelf nog wel :).

Zoals je misschien een paar pagina's terug kon lezen, is die misschien wel niet dominant, maar juist een mate van onzeker, gezien zijn lichaamstaal. En krijgt hij ook zijn zin niet ;)

Daarnaast heeft hij verder geen bijt incidenten gehad en is zelfs opgegroeid met kinderen. Maargoed de reden dat die toen weg is gegaan, kan ook gelogen zijn.
Laatst bijgewerkt door briitje op 29-04-13 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 18:59

Jessix schreef:
Wat ik wel vreemd vind aan je verhaal is dat je hond al wakker was.. Het is dus niet zo dat je hem "stoorde" in zijn slaap, waardoor hij schrok? Ik weet niet.. Ik zou het zelf denk ik door de vingers zien en uitgaan van een ongelukkig voorval. Ik heb sowieso wel geleerd eerst met een hand te aaien voordat ik mijn gezicht ergens in druk.. Zo heeft bij mij de kat wel eens in mijn gezicht gebeten.. :') Die wilde ik ook een kusje geven voor het slapen gaan.

Dat is dus ook het rare van het verhaal. Schrok die? Leek me niet. En ik had hem ervoor dus al geaaid, voordat ik naar hem toe boog.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:30

Dan alsnog kan hij ergens van geschrokken zijn TS, dat het voor ons lijkt alsof hij niet geschrokken is, wil niet direct zeggen dat hij ook niet geschrokken is.
Hierboven wordt er weer geroepen dat het gaat om een dominante hond, wij kunnen dat vanachter ons schermpje niet beoordelen! TS heeft zelf al aangegeven dat ze niet weet hoe de hond daarna reageerde, zelfs een hond die bijt uit dominante agressie, zal achteraf stress signalen vertonen omdat bijten een noodgeval is. Niet iets wat je voor de leuk doet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:15

Nikki__ schreef:
Dan alsnog kan hij ergens van geschrokken zijn TS, dat het voor ons lijkt alsof hij niet geschrokken is, wil niet direct zeggen dat hij ook niet geschrokken is.
Hierboven wordt er weer geroepen dat het gaat om een dominante hond, wij kunnen dat vanachter ons schermpje niet beoordelen! TS heeft zelf al aangegeven dat ze niet weet hoe de hond daarna reageerde, zelfs een hond die bijt uit dominante agressie, zal achteraf stress signalen vertonen omdat bijten een noodgeval is. Niet iets wat je voor de leuk doet.

sterker nog, TS heeft geobserveerd dat het een gevalletje onzeker/ ambivalent gedrag is. Dat zijn beslist niet de makkelijkste dus TS; respect voor je aanpak. Bovendien heeft ze ervaring met dit soort honden en gaat ze bij zichzelf na wat ze beter kan doen; mooier kan toch niet?

Volgens mij is het one lucky dog dat hij TS heeft getroffen en is hij voor TS een mooie leerervaring. Ik begrijp echt niet dat mensen nog over inslapen of herplaatsen gaan beginnen :z

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:31

Precies! Ik vind deze altijd wel mooi: Je krijgt niet de hond die je wil, maar de hond die je nodig hebt..... :)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 22:15

@ Nikki je hebt gelijk, maar het lijkt mij als die je aankijkt, dat die niet schrikt. Maar vooralsnog you never know. Laten we dit maar in het midden houden.

@ sallandval Bedankt voor je leuke reactie. Ik geef eerlijk toe, ik weet ook niet alles. Ook bij mij kan er iets fout gaan. Kijk maar naar me gezicht, hihi :P. Volgens Ragdollcat moet hij maar naar een persoon met ervaring in het ras. Nu heb ik een Dogo canario gehad, waar we eerlijk waar onze handen vol aan hebben gehad. Dus geen ervaring, nee totaal niet. Maar blijkbaar toch tekort. Maar wat een bullshit dan dat die maar weg moet naar een ervaren iemand. Hoe doe je dan uberhaupt ervaring op, vraag ik me af??

Mocht er weer z'n incident voorvallen, ja dan is het over nadenken van inslapen een ander verhaal (icm eventuele kronkel in kop, maarja hoe weet je dit zeker?) maar nu is er totaal geen sprake van nog. We gaan eerst aan de slag met een GT.

Dat die dominant of onzeker is zeg ik ook niet met 100 %, maar zeker niet aggresief. Tenzei ik dit gedrag in de hand werk uiteraard. Een leerervaring is het zeker! Maar is elke hond dat niet voor iedere baas?