Actief met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:35

MyHu schreef:
Ahh! mijn hondje vind de slurf en tunnel het leukste wat er is! Op cursus mochten ze altijd 10 minuten spelen voor ze begonnen, en dan zetten wij de baan klaar, zoef zoef, hele kudde honden er door heen, wie voorop? Ja, Nora :+

Jaaa die van mij vind de tunnel ook het leukst maar de slurf snapte ze nog niet zo goed omdat ze het nog zo er onderdoor moest ;) Ze doet agility nog maar een half jaartje he :) Ikzelf doe het al 3 jaar, dus ik vond zo'n nieuwe uitdaging wel leuk <3

MyHu

Re: Actief met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:37

Haha, mijn hondje moest 1 keer wennen en toen dacht ze geloof ik dat er een spook zat ofzo, en daarna zonder problemen :P

Ik zou heel graag nog een "trainhond" hebben. Mijn hond is geen uitdaging meer :P
Net zo iets als een bijrijdpaard. :))

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:38

MyHu schreef:
Haha, mijn hondje moest 1 keer wennen en toen dacht ze geloof ik dat er een spook zat ofzo, en daarna zonder problemen :P

Ik zou heel graag nog een "trainhond" hebben. Mijn hond is geen uitdaging meer :P
Net zo iets als een bijrijdpaard. :))

Idd ja haha, waar woon jij? Misschien weet ik wel wat ;)
EDIT: Ik zie nu dat je in Overdinkel woont, waar is dat ergens?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:40

ik speur met onze hond 1 x per week les en dan probeer ik nog 1 a 2 keer zelf er op uit te trekken! daarnaast veel kunstjes enz om zijn geest bezig te houden als ik meer geld had voor hem dan was in gaan agiliti en drijfbal (zie als schapenhoede alleen dan de veilige manier met ballen )

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:40

Op de grens bij Enschede. Niet bij Breda in de buurt :P

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:42

Een "trainhond", hoe kom je erop :)
Ik heb hier 4 border collies in training aan de schapen, meer als genoeg te doen!
Voor veel training met onze aussie is er niet veel tijd meer over, die heeft behendigheid gedaan.
Maargoed, ze is nu ook bijna 11 jaar, af en toe wat trucjes op klickertraining is ze ook al content mee.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:43

Haha, ik heb nu 1 hond, en zou wel wat meer willen. Net als bijrijd of verzorgpaard :P
En de hond van de achterburen is ook een beetje van mij, alleen die mag niet veel springen enz.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:43

MyHu schreef:
Op de grens bij Enschede. Niet bij Breda in de buurt :P

Owww oke nee dan ken ik niemand :P

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:44

Dacht ik al :P

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:37

hmm ik ben nu wel nieuwsgierig naar die youtube video over het schapendrijven, heeft iemand daar een link van?

@ Hippepony, zijn de dingen die je je hond wil leren niet te moeilijk? en hoe klinkt jouw stem als je een commando geeft? sommige honden slaan af als je te dwingend wordt, anderen nemen je niet serieus als je niet duidelijk genoeg bent. Daarnaast is het belangrijk dat je nieuwe dingen in hapklare brokjes aanbiedt, zodat het voor de hond te volgen blijft. Als het te moeilijk is en de hond komt er te vaak niet uit, dan werkt dat erg demotiverend. De aandacht van de hond vasthouden kan op een hoop verschillende manieren, maar het belangrijkste is wel de manier waarop je je zelf opstelt en de oefening(en) aanbiedt.
Zet het als geheel op voor succes, begin gewoon heel makkelijk, en koppel bijvoorbeeld aan een oefening die je hond goed kent en graag doet, of aan een speeltje wat hij helemaal het einde vindt. Begin met dingen die hij van zichzelf al leuk vindt.
Bij de meeste honden komt er vanzelf een 'omslagpunt' waarop het kwartje valt dat je bezig bent met 'oefenen/ trainen', en dan krijg je ook de onverdeelde aandacht. Zeker bij honden die snel afgeleid zijn, hou je oefeningen dynamisch en train niet te lang achter elkaar. liever een paar keer op een dag vijf minuten dan één keer twintig minuten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:26

pinkie87 schreef:
ik speur met onze hond 1 x per week les en dan probeer ik nog 1 a 2 keer zelf er op uit te trekken! daarnaast veel kunstjes enz om zijn geest bezig te houden als ik meer geld had voor hem dan was in gaan agiliti en drijfbal (zie als schapenhoede alleen dan de veilige manier met ballen )

Drijfbal is niet een "veilige manier" van schapendrijven.
Het is een leuke interessante hondensport, met een ongelukkig gekozen naam, ballen zijn inerte levenloze objecten die je niet kunt drijven.
Met schapenhoeden heeft het erg weinig overeenkomsten.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 08:50

Een trainhond, hihi. Ik ken wel iemand die voorheen GGB en nu GGC doet met de hond van iemand anders. Gaat ontzettend leuk :j Het nadeel is alleen dat ze niet zo vaak kan trainen als iemand met een eigen hond.

Veel mensen die leuke dingen doen zeg :D Ik zit er over te denken volgend seizoen nog een cursus naast gehoorxaamheid te gaan doen. M'n mormeltje is alleen maar aan het kwispelen op de club, hij vindt het zo gaaf! Ik moet sowieso wat meer met hem gaan doen, gewoon thuis. Vaak heb ik de tijd wel, maar de energie niet. Dan ga ik alleen maar met hem fietsen of zo, ferwijl hij het juist zo leuk vindt om te leren en ik vind het ook leuk als we eenmaal zijn begonnen. Stom iets is dat :')

Schapendrijven lijkt me heel gaaf! Ik denk echter dat een border collie voor mijzelf te hoog gegrepen is, maar ik wil nog wel eens mee gaan met iemand, leuk om te zien.

Ik las over een beagle die apporteert, bijzonder! Ik moet er nog eens goed mee bezig, ik wil de mijne dat ook nog eens leren, dit is echt zo iets wat hij tof zou vinden, lekker samenwerken.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:56

Daenerys schreef:
wendy1987 schreef:
Ook leer ik haar zelf meerdere "kunstjes" aan, zoals dood liggen als ik haar "doodschiet" (met mijn hand een pistool nadoen en dan PANG :j )
Cursus deden we wel, maar die is gestopt. Dus nu zelf gewoon verder :))

Wat grappig, hoe heb je dat aangeleerd??

Eigenlijk heel simpel!

Je laat de hond af gaan.. Dan leer je eerst plat aan. Dus dat de hond op zijn zij gaat liggen. Dit kan je doen door je hand met snoepje als de hond af ligt, over de schouder weg te draaien, zodat de kop richting de rug komt. Ze willen volgen dus gaan plat liggen. Vervolgens laat je ze nog verder volgen en liggen ze op hun rug. Ik heb eerst commando gekoppeld, dood. Uiteindelijk gebaar erbij en tadaaaa. Ze deed het.
Ik kan wel een filmpje maken anders eventueel?

Ik ben een beetje druk deze week, dus niet zo aanwezig :o

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:58

Wendy, ik wil mijn hond dat ook echt aan leren! Nu ligt die van mij al graag op zijn rug, dus in principe lijkt het me wel te doen. Nu nog leren op commando, haha.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:00

De mijne kan wel dood, maar niet met dat gebaar er bij. Ik zeg altijd als hij 'vervelend' doet 'ach, val toch dood' en dat doet hij dan ook. Handig :+

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:02

hahaha hilde geweldig :')

Hier doe ik met mijn jonge hond gehoorzame hond 1 :)
En die gaat mee met mn paard op ritjes..

En met mn beagle doe ik behendigheid ook erg leuk !

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:06

Kuggur schreef:
pinkie87 schreef:

Drijfbal is niet een "veilige manier" van schapendrijven.
Het is een leuke interessante hondensport, met een ongelukkig gekozen naam, ballen zijn inerte levenloze objecten die je niet kunt drijven.
Met schapenhoeden heeft het erg weinig overeenkomsten.

Volgens mijn moet je de schapen langs objecten eigenlijk in hun hok leiden. Dit doe je ook met drijfbal alleen inderdaad het is geen levend wezen

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:08

Volgens mij is het met schapen de bedoeling dat de hond de schapen (met een eigen wil, karakter) door elke situatie naar welke plek dan ook kan drijven. En daarbij ook nog de kudde bij elkaar kan houden. Correct me if I'm wrong :+

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:21

Ik ga trouwens ook beginnen met mijn hond met canicross in ermelo dat lijkt mij ook erg leuk ! *\o/*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:28

Wat leuk al die mensen die druk bezig zijn met hun hond(en).
Ik wilde heel graag behendigheid gaan starten met onze Siep, maar een ongeluk bij mij heeft roet in het eten gegooid, ik kan niet meer rennen/springen/kort draaien. Ben met hem bij de kynologen club geweest voor alle gehoorzaamheids cursussen, hij vindt dat helemaal geweldig om te doen.
Nu blijft het bij dagelijks boswandelingen, voordeel van tegen over het bos wonen en 's avonds gaat hij altijd mee als ik de laatste ronde bij de paarden doe, dan doen we nog wat oefeningen in de bak of in de tuin of oprit van ons huis, dat vindt hij erg leuk om te doen. Hij zit vaak al een half uur te vroeg te wachten naast mij of op de deurmat...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:33

dood ofwel pang aanleren is idd zo makkelijk :) zoals wendy beschrijft heb ik het ook aangeleerd en dan m n hand als een pistool haha

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:38

wendy1987 schreef:
Eigenlijk heel simpel!

Je laat de hond af gaan.. Dan leer je eerst plat aan. Dus dat de hond op zijn zij gaat liggen. Dit kan je doen door je hand met snoepje als de hond af ligt, over de schouder weg te draaien, zodat de kop richting de rug komt. Ze willen volgen dus gaan plat liggen. Vervolgens laat je ze nog verder volgen en liggen ze op hun rug. Ik heb eerst commando gekoppeld, dood. Uiteindelijk gebaar erbij en tadaaaa. Ze deed het.

Bedankt voor je uitleg! Het klinkt idd niet heel moeilijk, en 'plat' kan ze al. Ik ga er mee aan de slag :D

Filmpjes zijn altijd leuk!!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:57

wendy1987 schreef:
Eigenlijk heel simpel!

Ging het net proberen, maar hij snapt het nog niet goed, haha. Ik laat hem af liggen en dan doe ik m'n hand over de schouder, dan gaat zijn hoofd richting zijn rug en op het moment dat ik met mijn hand bij de rug bent, draait ie z'n hoofd om en probeert het via de anderkant. Hij gaat dus echt niet liggen, haha. Komt vast goed, geduld is een schone zaak :D

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:00

Leuk dat er zoveel actief zijn met de hond! Hier in de buurt zie ik echt heel veel honden die veel te dik zijn, echt jammer!
Mijn vriend heeft ruim een jaar jachttraining met onze 1,5 jarige labrador gedaan. Hij vond dit geweldig en was altijd een van de beste. Nu hebben we er geen tijd meer voor maar we doen veel oefeningen nog wel tijdens het uitlaten: speuren, apporteren, apporteren uit het water (favoriet), volgen, blijven etc. Ik laat hem bijna elke dag wel zwemmen (behalve met sneeuw en ijs). En ook neem ik hem vaak aan de fiets mee. Hij loopt elke dag los met andere honden. In huis doe ik eigenlijk niet veel met hem. Hij slaapt/rust binnen en ik vind het fijn als mijn hond binnen rustig is. Buiten zijn we actief genoeg:) af en toe verstop ik wel een pensbotje of stukje komkommer.

Voor je beagle x Ts, is het misschien leuk om met een knijpfles een geurspoor uit te zetten :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 10:45

merrieveulen schreef:
hmm ik ben nu wel nieuwsgierig naar die youtube video over het schapendrijven, heeft iemand daar een link van?

Vermoed dat Kuggur deze bedoelt, "don't try this at home" tenminste niet als je echt wil leren schapendrijven:
http://www.ehow.com/videos-on_10856_dog ... llies.html

Ik heb ze niet allemaal gezien, maar had er ook geen behoefte meer aan nadat ik er eentje gekeken had :+
Kan me ook niet voorstellen dat die hond ooit in zijn leven ooit schapen gezien heeft :D