hoe hou je katten tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:28

amoj schreef:
Waarom per definitie overlast? En waarom juist landelijk?
Ik wil het best zien hoor maar snap het niet helemaal.
Mijn kat loopt lekker los in onze voor en achtertuin, soms ligt hij voor op de stoep in het zonnetje te baden ja, maar is dat meteen overlast?
Ach pillow ik ruik ook zo vaak hondenschijt en die stinkt nog meer, hangt ook geen bordje aan met afzender.

Ik bedoel dus katerzeik, weet niet of je dat wel eens in je schoenen hebt gehad, of in je huis

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:55

amoj schreef:
Waarom per definitie overlast? En waarom juist landelijk?
Ik wil het best zien hoor maar snap het niet helemaal.
Mijn kat loopt lekker los in onze voor en achtertuin, soms ligt hij voor op de stoep in het zonnetje te baden ja, maar is dat meteen overlast?
Ach pillow ik ruik ook zo vaak hondenschijt en die stinkt nog meer, hangt ook geen bordje aan met afzender.

Ja jeetje.. Ik zie ook zo vaak iemand door rood fietsen. Maakt nog niet dat ik dat met mijn auto dan ook maar mag? :')

Hier altijd braaf zakjes onder de hondenkonten, beest krijgt een grom en een grauw als ie tegen een tuin probeert te zeiken. De katten in een ren.

Ja ik vind dat ik me dan gerust 't apenzuur mag ergeren aan zo'n mormel wat de boel op stelten komt zetten :+

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:09

Veel mensen willen huisdieren zonder zich te realiseren dat diertjes blijvend verzorging nodig hebben. Het begint al tegen de avond als de straten zich vullen met katten die wel in de vensterbank mogen dutten overdag, maar ‘savonds moeten ze buiten spelen. In de bebouwde kom vallen ze dan hooguit de buren lastig door krols lawaai en anders door daar hun drek in de tuin achter te laten. In landelijk gebied trekken de katten de velden in en richten daar een werkelijke slachting aan onder de inheemse beschermde fauna. Natuurlijk ontkent iedereen dat, hun kat komt immers bijna nooit met iets thuis. Maar studie’s wijzen uit dat een huiskat veel meer prooien doodt dan dat het op eet.

(Cats and Wildlife Een Conservation Dilemma Door John S. Coleman, Stanley A. Temple en Scott R. Craven) Daarbij maakt de kat natuurlijk geen enkel onderscheid tussen heel algemeen voorkomende soorten en de zwaar beschermde, in hun voortbestaan bedreigde, diersoorten.

Dan is daar meteen het veel geuitte excuus: Dat is de natuur. Ook hier geeft bovengenoemd onderzoek een antwoord op. In het kort: Huiskatten hebben geen natuurlijk gedrag meer, daarom doden ze veel meer prooien uit speelsheid dan ze eten. Bovendien verstoren wij de evolutie door zo maar ergens diersoorten te introduceren die daar helemaal niet thuis horen, waardoor andere dieren zich daar niet op kunnen voor bereiden cq aanpassen. Los daarvan is het ook nog eens in strijd met verschillende wetgeving zoals Flora en Faunawet en/of de Algemene Plaatselijke Verordening als de eigenaar van een gehouden dier niet belet dat zijn dier in het wild levende dieren verontrust, vangt, en/of doodt. De dooddoener dat jagers, die gebruik maken van een geweer, dan ook geen natuur zijn klopt volledig. Al is er nog wel een belangrijk verschil, jagers zijn selectief en jagen alleen op soorten waarvan dat bij wet is toegestaan en die niet in hun voortbestaan worden bedreigd.

Maar tot zover is het allemaal nog te overzien. Huiskatten mogen immers niet worden bestreden. Wel mogen ze worden gevangen door de Dierenambulance om ze daarna gecastreerd weer te laten lopen zodat ze weer vrolijk diertjes kunnen vangen. En dat terwijl we miljoenen besteden aan de bescherming van weidevogels waarbij vele vrijwilligers en agrariers zich daarvoor inspannen.

De grote problemen beginnen pas echt als de vakantie voor de deur staat. Ieder jaar stromen de asiels weer vol met katten. Plotselinge allergieen en dat soort smoesje steken elk jaar weer op, het meest zo rond de bouwvak vakantie. Tja, vakantie is belangrijk, een beetje tijd voor de hele familie om er met zijn allen op uit te trekken. Nou ja, allemaal…. Zonder kat natuurlijk want ja zeg nu zelf..

Een pension kost al snel een paar honderd euro en dat is zo’n beest voor de meeste kattenliefhebbers echt niet waard. Er staan er elk jaar weer zat in de krant, gratis af te halen. Dus de kat wordt een eindje meegenomen in de auto en als men zeker is dat poekie de weg niet meer terug zal kunnen vinden word hij, vriendelijk doch dringend, de auto uit gewerkt. Het baasje moet nu immers toch echt op pad want nog wel 9 uur te rijden. Een traantje wegpinkend en nog even snel in de achteruitkijkspiegel kijkend of ze niet gevolgd worden. Nee gelukkig, we zien hem niet meer, hij heeft het vast naar zijn zin zo.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:11

pff simpel...koffie drats uitstrooien in de tuin waar de katten lopen. goedkoop en het werkt ook nog.
Gewoon bij de buurman in de tuin strooien. Dan blijven ze daar wel weg. Maar tegen een moeilijke buurman heb ik geen oplossing... Heb zelf een rechtzaak met de buurman die al bijna 2 jaar loopt..wel in mijn voordeel. somigge mensen _-:(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:17

MaudW schreef:
als ze bij hem in de tuin komen moet de buurman gewoon een keer (een keer maar) een emmer water over ze heen gooien. dan blijven ze wel weg. of koffie prut in da tuin leggen. (gaat tussen da pootjes zitten en is niet fijn)

Nee hoor, een beetje kat legt heel snel de link tussen: overdag gooien ze daar wat naar me toe wat ik niet leuk vindt, maar 's nachts kan ik lekker mijn gang gaan...
Er zijn katteneigenaren die daarom hun katten alleen 's nachts naar buiten gooien, dan ziet niemand die kat in de tuin rondstruinen en kunnen ze niet goed zien van wie die kat is= minder kans op geklaag aan de deur.

Miepie77

Re: hoe hou je katten tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 11:12

Sommige mensen moeten niet zo janken, geen katten in de tuin, maar niet willen meewerken aan de oplossing en als die mensen buiten wonen zullen ze ook maar zelden in de tuin zijn, pff leven en laten leven, ben blij dat mijn katten niet buitenkomen.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:03

Miepie77 schreef:
Sommige mensen moeten niet zo janken, geen katten in de tuin, maar niet willen meewerken aan de oplossing en als die mensen buiten wonen zullen ze ook maar zelden in de tuin zijn, pff leven en laten leven, ben blij dat mijn katten niet buitenkomen.

Deze laatste zinsnede : '' ben blij dat mijn katten niet buitenkomen.'', ben ik het helemaal mee eens, en ik denk velen met ons.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:10

wolter schreef:
Miepie77 schreef:

Deze laatste zinsnede : '' ben blij dat mijn katten niet buitenkomen.'', ben ik het helemaal mee eens, en ik denk velen met ons.

heeft niets met jouw fanatisme te maken ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:13

Miepie77 schreef:

Niet mee willen werken aan de oplossing... Waar staat dat? Het is enkel van de zotte dat mensen aanpassingen moeten doen en deze moeten betalen om het dier van een ander bij hen weg te houden. Omgekeerde wereld, imho :).

Valerie_V

Re: hoe hou je katten tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:09

Ik vind het heel erg goed dat TS wat wil doen om haar katten in haar eigen tuin te houden. Word zelf ook echt gek van katten uit de buurt ik heb een moestuin en daar zitten ze altijd in te kakken... Nu zeggen de meeste hier dat ik dat de eigenaar moet aanspreken maar 9 van de 10 keer als het gebeurt heb ik niet eens de kat gezien!
Katteneigenaren moeten hun verantwoording nemen en ervoor zorgen dat hun katten geen overlast bezorgen.

Met Wolter ben ik het ook heel erg eens de katten doden meer dan wat ze opeten, in Nieuw Zeeland is het zelfs zo dat mensen daar over een paar jaar geen katten meer mogen houden omdat ze de hele inheemse fauna uitmoorden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:19

_San87_ schreef:
Miepie77 schreef:

Niet mee willen werken aan de oplossing... Waar staat dat? Het is enkel van de zotte dat mensen aanpassingen moeten doen en deze moeten betalen om het dier van een ander bij hen weg te houden. Omgekeerde wereld, imho :).

Als je een draadje op de schutting, die door de eigenaren zelf worden geplaatst al niet wil hebben, dan werk je niet mee aan de oplossing, ze hoeven er niets aan te doen of te betalen maar hebben wel een grote mond, dat is de omgekeerde wereld.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:20

_San87_ schreef:
Miepie77 schreef:

in de op ;)
Ts ik zou kijken naar wat voor jou de meest haalbare optie is. Het is jouw tuin, dus als jij er een net over wilt spannen heeft buurman daar niets over te zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:27

Kimbers schreef:
_San87_ schreef:

in de op ;)
Ts ik zou kijken naar wat voor jou de meest haalbare optie is. Het is jouw tuin, dus als jij er een net over wilt spannen heeft buurman daar niets over te zeggen.

Ah, ja, ik zat met mijn gedachten bij de mensen die in dit topic reageren.

Dat draadje zou ik gewoon spannen, zolang deze in eigen tuin valt heeft meneer niks te zeiken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 14:29

Miepie77 schreef:
_San87_ schreef:

Als je een draadje op de schutting, die door de eigenaren zelf worden geplaatst al niet wil hebben, dan werk je niet mee aan de oplossing, ze hoeven er niets aan te doen of te betalen maar hebben wel een grote mond, dat is de omgekeerde wereld.

Beide is niet correct.