Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:29

Waarschijnlijk had ik het op dezelfde manier aangepakt. Nu ik weet hoe het verlopen is zou ik wel een andere aanpak aanraden, maar dat is dus wel achteraf gezien.

Mag ik vragen hoe de instructeur sumiko gecorrigeerd heeft? Want als ik het goed begrijp was er na de correctie spanning. Dan was (even zwart-wit gezien) de correctie óf niet duidelijk genoeg (dus de spanning die er daarvoor was, is niet weggegaan bij gebrek aan leiderschap) óf de correctie was te fysiek/te emotioneel (de correctie zelf zorgt voor spanning).

De redenatie van spanning afvloeien weg van de hond is denk ik verkeerd. Want de spanning gaat dus weg zodra sumiko bij de hond weg is. Terwijl je juist de ontspanning in de buurt van de hond wilt krijgen. Nu was het dus: spanning bij hond, ontspanning bij jou. Sumiko heeft nu dus niet geleerd dat je samen ontspannen bij de instructeur kan lopen en had sumiko dus nog 'unfinished bussiness' met de hond.

Ik zou zelf dus niet de hond wegroepen, maar hem de kans geven om te leren om te gaan met dit soort situaties. Ook zou ik voor de zekerheid de hond niet meer het commando vrij geven, maar bijvoorbeeld 5 snoepjes strooien zodat je Sumiko iets te doen geeft met de neus, weg van jou. Uiteraard moet de andere hond dan niet naar de snoepjes toe gaan. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om dmv een handgebaar de hond vrij te geven of een blijf te geven en ipv 'vrij' een 'kom maar' te geven. (Omdat 'kom maar' geassocieerd wordt met gewoon meelopen en 'vrij' met zelf iets te doen vinden)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 16:42

Correctie is gegaan met stem en gebaar. Verder niet heel heftig, maar haar gegrom stopte hierna direct.

Je vragen maken dat ik heel erg moet denken. Het grote probleem is dat sumiko zo ontzettend moeilijk te lezen, waardoor intepretatie soms moeilijk is. Ik besef me dat jullie het moeten doen met mijn intepretatie, maar die is vast niet altijd helder of zelfs juist. Ik vertrouw hierin nog heel erg op de therapeut, juist doordat hij hier meer kennis van heeft. Hierdoor kan ik de situatie daarna niet altijd goed genoeg analyseren.
Sumiko gaf een grom naar de andere hond, daarop werd ze gecorrigeerd. Hierna weet ik eigenlijk niet goed of er nog spanning was, maar op advies van de therapeut heb ik haar teruggeroepen. Op dat moment kan ik haar dus gewoon niet lezen. Ze toont heel weinig met haar lijf, ik merk eigenlijk pas als er iets is als ze begint te grommen of te "brabbelen". Daarvoor toont ze gewoon minimaal tot geen zichtbare signalen..

Ik besef me dat mijn reacties hier soms wat vaag zijn richting jullie en om de brij heen draaien, maar dit is dus niet uit onwil, maar meer uit onkunde.

Daarnaast hadden beide honden de week ervoor al kennis gemaakt en dat ging "goed". Hierbij ging de andere hond ook regelmatig liggen en kwam sumiko bij hem kijken.
Logisch was geweest als sumiko had gegrepen toen ze aan het grommen was. Niet toen de andere hond al lang en breed ergens was gaan liggen en zich niets meer van haar aantrok...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:58

Ik ben zelf vrij voorzichtig met het corrigeren van gegrom (en geblaf). Omdat grommen een waarschuwingssignaal is, die ik niet af wil leren. Uiteraard wil ik het ook niet op z'n beloop laten, dus grom ik terug. Zodat de hond niet denkt dat hij gecorrigeerd wordt op het geluid maken, maar op z'n houding.

Je zegt zelf dat je je hond heel moeilijk te lezen vindt. Probeer eens op de hele kleine dingen te letten. Hoe loopt je hond (qua ritme en souplesse) normaal gesproken? Hoe groot zijn de pupillen en hoe open houdt ze haar ogen? Hoe ademt ze? Hoe beter je je hond leert kennen, hoe beter je ziet dat ze zich anders als anders gedraagt.
Je zult dan een iets strammer loopje zien, verandering in pupillen of hoe wijd hij zijn ogen open houdt, hoe hoog hij z'n hoofd/oren houdt en bijv. hoe hij ademt. (Diep/oppervlakkig)

Het grommen is namelijk al een héél duidelijk signaal, daar gaan zeker weten een aantal signalen vooraf. Al zullen ze voor het ongetrainde oog niet te zien zijn. En daarom moet je je oog dus trainen door te observeren, observeren en nog eens -je raadt het al- te observeren.

Iets waar ik absoluut bij zweer is dat je het altijd goed moet eindigen (net als met paardrijden). Wegroepen is in dit geval in mijn ogen dus het probleem ontlopen. Een leider corrigeert en gaat er dan vanuit dat het klaar is. Want daar is hij/zij de leider voor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 18:49

Ik kan mijn hond eigenlijk in alles goed lezen. Ik zie aan haar of ze niet happy is, onzeker is, alles. Maar in deze situaties zijn de signalen voor mij niet zichtbaar. En voor de therapeut(en) dus ook niet goed.
Ik ben me er van bewust dat het deels het ras is (rechtopstaande oren, rechtopstaande staart, enz.), maar ik denk dat eeen andere reden is dat ze gewoon heel extreem reageert op de kleine dingetjes, waardoor er vlak ervoor ook weinig signalen zijn. Gewoon omdat ze ineens omslaat.
Kan het niet goed onder woorden brengen..

Ik heb zojuist even overlegd met haar fokker, om te vragen of het voor haar herkenbaar was maar zij herkende het niet. Ze ging er wel eens naar op zoek.
Daarnaast gaf ze een advies voor bach bloesem rescue, en dat vond ik ook een goede stap, dus dat ga ik ook even overleggen.

Edit: ik vergeet toe te voegen: toestraks liepen we in het park en kwamen een loslopende hond tegen. En die rende uiteraard op sumiko af en snuffelde. En sumiko snuffelde vrolijk mee, totdat het baasje de hond op kwam halen. Weer heel positief dus!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:54

Oh wat fijn dat het gewoon goed ging!

Mijn hond heeft ook gehad dat hij zich met alles wou bemoeien (als andere honden ruzie hadden of 1 van de 2 honden zich niet netjes opstelde). Of dat wanneer een reu zich in zijn ogen verkeerd opstelde hij hem wel even zou corrigeren (met een hoop gegrom en herrie).

Heb nu 2 gehoorzaamheidscursussen gedaan op een hondenschool en doe nu behendigheid. Hij reageert nu veel minder op andere honden, ook als ze ineens in zijn gezicht springen. Ook op wandeling is hij veel verdraagzamer met vreemde reuen en fixeert niet meer.

Weet niet of je al op een hondenschool zit, maar misschien is dat een idee? Op mijn hondenschool is het wel zo dat er niet gespeeld wordt na de les en wordt er aan het begin van de cursus altijd gevraagd of er dingen zijn waar ze op moeten letten.
Misschien is dat nog een idee? (Eventueel kleinschalige hondenschool zoeken?)

secricible

Re: Wij gaan wat doen aan het gedragsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:58

De gedragstherapie die ik nu noem is in principe gewoon basiscursus bij de martin gaus hondenschool. Voor de les hebben we de afgelopen keren een half uurtje prive met zijn hond gewerkt.
Hiermee hebben we echt al super veel bereikt. Een half jaar geleden gromde ze naar iedere hond die ze zag en nu reageert ze daar niet meer op. Nu dus alleen nog honden die haar persoonlijk benaderen.
Bij deze les wordt er afhankelijk van de groep gespeeld, maar sumiko wacht gewoon met mij even aan de kant.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 13:35

Gisteren nog geen bijzonderheden gehad. We hebben niet meer 1 op 1 geoefend, zijn beide nog aan het zoeken naar meer info.
Als het goed is kan ik maandag de bach bloesem ophalen. Ik hoop ontzettend dat dat wonderen gaat verrichten :o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:40

Houd wel in gedachten dat het mogelijk is (hoeft dus niet!) dat als je met de druppels begint, bepaalde dingen juist eerst 'erger' kunnen worden! (maar dan slaat het dus ook wel echt aan :P )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 13:43

Kun je daar meer uitleg over geven kentaro? Want dat is iets waar ik nog niet bepaald rekening mee houdt ;) het wordt overal als wondermiddel aangeschreven en ik houd de zoutpot er uiteraard wel naast, maar dat is iets wat ik niet helemaal kan volgen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:04

Dieren zijn een stuk gevoeliger dan mensen, dus houdt daar ook rekening mee met de dosering!
Bachbloesems hebben de eigenschap om negatieve emoties om te buigen in hun positieve pool. Zo zal iemand met een minderwaardigheidsgevoel bij het innemen van bepaalde bloesems terug in zichzelf geloven en met meer zelfvertrouwen de zaken aanpakken.
Negatieve emoties worden niet onderdrukt maar omgebogen in hun positieve pool zoals bijvoorbeeld faalangst in zelfzekerheid of ongeduld in kalmte en rust.
Het kán zijn dat ze even niet weet hoe ze met de verandering om moet gaan, en daardoor juist 'heftiger' gaat reageren. Dit hoeft absoluut niet hoor, maar dat je er rekening mee houdt!!
Het heeft geen zin om de aangegeven hoeveelheden te vergroten, daar wordt de werking niet krachtiger van. Bachbloesems zijn energetische remedies, en de werking is gebaseerd op het in aanraking komen met de energie, dat is voldoende.
Wat wel kan helpen is om een Bachbloesem vaker in te nemen. In een crisis-situatie mag dat best iedere 5 minuten zijn. Naarmate de situatie verbetert kun je dan de tussenpozen vergroten, totdat je op vier keer per dag uitkomt.
Ook wanneer je de situatie tegenkomt waar de remedie voor bedoeld is, kun je gerust een keer extra gebruiken.
In sommige gevallen kunnen Bachbloesems onmiddellijk resultaat hebben, in andere gevallen is langduriger gebruik nodig. Zeker bij situaties die al lang bestaan kan één tot drie maanden gebruik nodig zijn.
Wanneer een situatie verandert kan het zinvol zijn om ook de samenstelling van de remedie aan te passen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 14:09

Ik krijg door je bericht eigenlijk nog een heel ludiek idee.
De bachbloesem die ik besteld heb is besteld bij dursydog. Is dit dezelfde als voor mensen? Het lijkt me dan namelijk helemaal niet stom om dit zelf ook te gaan gebruiken als we dadelijk weer 1 op 1 gaan werken...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:11

is het een speciaal samengestelde of zeg maar een rescue?? De druppels zijn voor mensen niet anders dan die voor dieren. Als je ze laat samenstellen, is het maar net waarvoor je ze hebt laten samenstellen of ze voor jezelf wel of niet geschikt zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 14:12

Het is een rescue, ik kreeg het advies om daar mee te starten. Om te zien of het aanslaat zeg maar en omdat ik dan snel aan de slag kan. Als ik echt merk dat ze reageert overweeg ik idd om ook wat samen te laten stellen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:20

Die kun je ook voor jezelf gebruiken!
Als je het langer gaat gebruiken is het inderdaad slimst om ze te laten samenstellen. Dan kun je echt specifiek de punten aangeven waarvoor je het zou willen gaan geven!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:53

Hoe gaat het nu??
En heb je de druppels nog geprobeerd?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 20:23

Op dit moment eigenlijk geen veranderingen meer.
De druppels krijgt ze inderdaad dagelijks 2. Ik vind haar erg lusteloos op het moment, maar ik denk dat dat meer van haar medicatie komt ivm allergie.
Afgelopen donderdag ging mijn man alleen met haar naar de hondenschool. Vooraf blaffen en doen naar een hond, tijdens de cursus op een halve meter afstand van de hond liggen zonder enige problemen.

Overweeg op het moment ook om eens met een andere gedragstherapeut te praten om gewoon eens verschillende adviezen te horen.

Daarnaast krijgen we dit weekend hopelijk een telefoontje dat het nestje is geboren. Hier in de straat is nu een man met een herderpup van 8 weken. Die vind ze ook super. Ik heb ze nog niet bij elkaar gelaten (ken deze eigenaar niet en hij mij niet en hij komt me niet heel vriendelijk over), maar heb het idee dat ze die pup echt het einde vindt. Heb nog wel goede gevoelens bij die tweede hond.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:13

Wat een positief bericht!!! (behalve van haar allergie natuurlijk)
Moet ze de medicatie tegen de allergie blijven slikken, of is dat tijdelijk?
Heb je zelf ook de druppels genomen?
Ben echt blij te horen dat het zo goed gaat!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:28

Ik heb ze zelf niet genomen nog.
Medicatie is tijdelijk, ze heeft een pollenallergie, rond juli is het meestal over. Ik vind eerlijk gezegd dat ze er zo heftig op reageert, dinsdag moeten we terug en wil toch overleggen voor iets anders. Woensdagavond was ze zo beroerd en echt apathisch, dat is het niet waard...

Ik heb zelf het gevoel dat we een beetje stil staan nu in de vorderingen. Aan de lijn en met oefeningen ed is er geen probleem meer. Als ik haar uitlaat eigenlijk ook niet meer. Maar de stap naar "in vrijheid" en "contact maken" lukt gewoon niet en niemand kan echt zeggen waar dit door komt of hoe we het op kunnen lossen. Neig toch steeds meer naar gewoon een keer een muilkorf om doen, meenemen bij een brave hond en duidelijk corrigeren als ze zich misdraagt, maar ik besef ook dat als dat niet goed gaat we echt een stap terug doen en we terug bij af zijn of zelfs nog verder. En het punt blijft dat zij geen contact zoekt, maar compleet negeert. Terwijl je in deze situatie eigenlijk wil zien dat hij het initiatief neemt.

Heb ook wat verhalen gehoord over die norbert riksman. Grappige is dat alle reacties die ik lees over hem negatief zijn, behalve de mensen die ook echt bij hem zijn geweest, die zijn allemaal heel positief. Maar hij werkt wel via de dominantietheorie, a la cesar millan en daar heb ik gewoon een heel gemengd gevoel bij. Feit blijft dat sumiko t.o.v. andere honden een dominantje is, altijd is geweest en dan is het misschien goed om eens te werken met iemand die daar boven kan staan en haar daarin goed kan corrigeren. aan de andere kant ben ik ook heel bang dat als iemand haar akita-zijn (je snapt wat ik bedoel) overschrijdt waardoor ze doorslaat. Zeker omdat het een combo is van angst en dominantie. Aan de andere kant, als het via de zachte weg niet lukt ben ik best bereid om een stap verder te gaan.

Voor nu wil ik de gedragstherapeut nog een kans geven, maar vindt het wel heel moeilijk op het moment...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:55

Als die man echt volgens de Cesar Millan manier werkt zeg ik doen!

Wat je je namelijk wel even moet bedenken bij Cesar Millan, is dat hij met honden werkt die al lang in het gedrag zitten en vaak zo'n hoge adrenaline in het lijf hebben, dat je helemaal niet meer door komt. De zogeheten 'red zone'.
Als je dan ziet hoe rustig Cesar Millan blijft, kan ik dat alleen maar applaudiseren.
En daar zit dan ook de kracht van zijn methode (los van of je het eens bent met de theorie die er achter zit): hij blijft rustig, maar geeft de grenzen duidelijk aan.

Ik neem aan dat je bedoelt dat als Sumiko losloopt en een hond ziet ze je negeert (en dus niet als er geen hond in zicht is)?
Hoe heb je dit aan de riem opgelost, want wat ik er van begrijp maakte ze in het begin toen ook geen contact.
Ik krijg namelijk het idee dat Sumiko gewoon een middelvinger naar je opsteekt (ik weet wel wat je bedoelt, maar ik luister gewoon niet). En dan vind ik een correctiehalsband (daar heb je ook verschillende in bijv. met stroomschok, met vibratie, met geurloze spray of spray met vieze geur etc.) echt wel een goed middel.

Heb zelf ook de overstap gemaakt (ik heb er 1 met piepje en geurloze spray) en baal er nu eigenlijk van dat ik het niet eerder heb gedaan. Heb het ding nauwelijks gebruikt en hij kan nu zo heerlijk los lopen overal en heeft op die manier dus ook veel meer lol. De commando's kende die al en wanneer hij zin had luisterde hij geweldig, wanneer hij geen zin had keek die niet eens om.
Nu staat hij met 1 (oke soms 2) woord of fluitje naast me.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 07:50

Een hele hoop aannames die allemaal niet juist zijn sassol. Dan kun je beter even al mijn bericthjes lezen. Sumiko blijft super goed te sturen, ik kan haar direct bij me roepen e.d. Haar probleem ligt niet tussen mij en haar, maar met andere honden.

Het gaat er om dat als een hond bij sumiko komt ze agressie toont. Je kan ze naast elkaar leggen, zolang de andere hond niet met naar bezig is is het goed. Zodra de andere hond toenadering naar haar zoekt gaat het mis. Zij zal de andere hond altijd negeren en geen contact zoeken met hem, maar zodra zij het idee heeft dat een andere hond naar haar komt gaat het mis en panikeert ze compleet en dat uit zich in agressie. Bijvoorbeeld een hond die aan haar snuffelt, een hond die naar haar toe rent of rakelings langs haar heen enz.
Als ze bovenop elkaar liggen dan luistert ze niet naar me, maar zodra ze ademruimte heeft komt ze direct naar me toe als ik haar roep. Nogal wiedes ook, op dat moment is ze zo in paniek, dan is er ook geen ruimte voor mij.
Halsbanden ed gaan de ellende dus alleen maar groter maken, want op dat moment is ze al in paniek. Als ik er dan nog zoiets aan toevoeg is het hek echt van de dam.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 08:03

Oh sorry ik dacht dat je bedoelde dat Sumiko in vrijheid geen contact met jou maakte, maar je bedoelde met de hond ;)

Maar als ik het nu dan goed begrijp, maakt ze wel contact met honden aan de riem? (Of ben ik het nu helemaal kwijt?) En zoja, hoe heb je dat bewerkstelligt? (Misschien dat diezelfde methode los ook toe te passen is?)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 12:26

Nee, aan de riem maakt ze ook geen contact met andere honden, ook dan negeert ze ze volledig.
Vroeger was ze ook agressief als een hond bijvoorbeeld haar richting op kwam lopen of naar haar keek aan de riem. Dit doet ze niet meer. Als ze beide aan de riem zijn en ik ze verder niet bij elkaar laat en ze beide met eigen baas bezig zijn dan is het wat haar betreft prima en kan ik ze bijna zij aan zij leggen. Het gaat nu om het 'contact maken' met de andere hond en dat doet zij sowieso niet. As de andere hond het dan doet wordt ze agressief. En niemand lijkt daar een goede oplossing voor te vinden.

Heel af en toe wil ze bij een andere hond snuffelen, dan laat ik haar. Zodra de andere hond dan zich omdraait om het terug te doen schiet ze weer in die agressie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 14:30

Maak jijzelf wel contact met andere honden als je haar bij je hebt? Soms wil het goede voorbeeld geven ook nog wel eens werken. Dat je dus begint met zelf naar bekende honden (waarvan je weet dat ze haar met rust laten) toe te lopen en even contact te maken.
Misschien dat ze dan vanzelf ook wat nieuwschieriger raakt?
Als je dan uiteindelijk de overstap kan maken naar dat zij even gaat kijken, dit alleen bij bekende honden te doen die goed kunnen negeren of op de baas gefocust zijn. Dat zij gewoon even kan snuffelen en weer weg.
Hopelijk heeft ze op die manier dan een aantal goede ervaringen en kan ze het opgegeven moment ook handelen als een hond aan haar kont wilt ruiken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 17:57

Sassol, weinig. Merk dat ze dan ook wat jaloers reageert. Weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken.

Vandaag hebben we wel gehoord dat onze pup is geboren in een nest van 7! Ik hoop dat als ze daar mee contact legt en ze ziet dat de pup met andere honden om gaat het haar ook stimuleert, maar weet nog niet helrmaal hoe ik het aan moet pakken...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:07

Jaloezie is in mijn ogen dominantie over jou. Dat zou ik persoonlijk niet pikken. Uiteraard moet het wel een leuke ervaring zijn voor je hond, dus zou je kunnen kijken of activiteiten voor beiden (kunnen oefeningen zijn of een balletje gooien/speuren oid) beter werkt voor je hond. Uiteraard wel de activiteiten apart uitvoeren om geen confrontatie uit te lokken.

Kent ze al meerdere puppys? En zoja, hoe gaat dat? (Sorry als het al ergens in het topic staat, heb echt alles gelezen maar weet het niet allemaal meer)
Zou wel heel leuk zijn als dat goed gaat, heeft ze in ieder geval 1 hond waar ze contact mee heeft :)