welke hondenbrok is nu écht gezond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Re: welke hondenbrok is nu écht gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 12:54

Dus gewoon proberen die gel?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:55

funnyhorses schreef:
Dus gewoon proberen die gel?

Hahaha, dat moet je zelf weten, natuurlijk, ik heb net ook nog wat geplaatst.
Ik denk ik idd dat ik het ga uitproberen, wil nog wel even kijken of ik het zelf kan verwijderen bij de nieuwe hond, heb er verder geen ervaring mee, is niet heel ernstig bij haar, maar ook niet spierwit.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:58

Wij voeren sindskort wolfsblut. Eentje op senior
Eentje stond op hypo allergeen van Royal canin maar ging het daar steeds slechter op doen.
Sinds ze op wolfsblut staat is ze helemaal opgeleefd.
Ben benieuwd of ze het zo goed blijft doen erop.
De andere hondjes gaan van de week ook over.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:03

Sonja, dus vers vlees zie jij als rauw? Hmm ik zou dan eerder denken vers vlees is vers als het net is afgeschoten zeg maar. Ik geloof zelfs dat in Nederland een hele strenge norm is om ergens VERS op te mogen zetten (bij hondenvoer). :) Maar even ontopic, het gaat over de brokken.

Maar wat verstaan jullie onder graan? Je hebt namelijk veel soorte graan, en die zullen niet allemaal slecht zijn voor de hond..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:52

Maar feit blijft dat een hond het graan niet nodig heeft. Een moeilijk te verteren iets voor een hond (en voor een kat nog moeilijker)
Vaak wordt het gebruikt als goedkoop vulmiddel om er een brok van te maken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:12

Ik heb mijn honden op Dog lovers gold, passion met vis geloof ik, doen ze het super op. Mooie (en niet veel) ontlasting, perfect op gewicht, actief,...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:18

Air schreef:
''CASA-FERA Adult bevat uitsluitend streng geselecteerde hoogwaardige grondstoffen: rijst,
maïs, gerst, pluimveemeel, bietenpulp, pluimveehydrolisaat, vitaminen, globinepoeder, zalmolie, pluimveevet, haringmeel, lamsvlees, rundvet, gist (bèta-glucanen), kippenleverextract, eipoeder, lecithine, L-lysine, lijnolie, kaliumchloride, dl-methionine.''

Hetgeen wat op de eerste plaats staat zit er het meeste in.... verder is het zoeken naar iets van vlees :+

Bietenpulp is schroot, hoort in mijn ogen (zeker) niet in hondenvoer thuis.
Daarom voer ik Orijen, 80% vlees en wat fruit/groenten. Verder geen bijprodukten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:25

Ik heb orijen, acana en purizon geprobeerd, maar ik bleef met honden zitten met slechte ontlasting, plakkerig, dun,...
zelfs na weken voeren (en allerlei anti-diarreetroep, want anders was het nog erger)
Hebben jullie daar geen last van dan? Dacht eerst dat et aan mn ene hond lag, maar de andere heeft het net zo hard.
Ik heb ze dan van dag op dag overgezet op de DLG en bam gelijk normale ontlasting.
Heeft het dan te maken met het teveel aan eiwit mss in het voer wat ze niet kunnen verwerken of verdragen? Blikvoer (graanvrij terracanis) en vers vlees zoals carnibest hebben ze het niet nl

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:28

Orijen en Acana (al genoemd zag ik) zijn naar mijn mening de beste brokken-soorten. Taste of the wild is ook een granenvrije brok. (gebakken) waar mijn hond het goed op deed. Nu voeren we echter Lukullus (wat goedkoper, glutenvrije brok, wel een klein deel rijst, geperst) waar hij het goed op doet! we voeren ook kvv 1 a 2 dagen in de week. Hij glanst, is slank en energiek, poept niet veel en stinkt niet. Ik denk dat het verschilt per hond waar je hond het goed op doet, maar 80% granen is eigenlijk nooit goed voor een hond!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:36

@ Cemlys: ik heb mijn hondjes nu ruim 2 jaar op Orijen brokken. Nooit last gehad van slappe ontlasting. Altijd mooie keuteltjes. Ben overgegaan op dit voer toen mijn Duitse Chi een maag-darmontsteking had en ik voer van de DA kreeg. Toen ik de samenstelling daarvan eens ging bekijken schrok ik best. Granen, bietenpulp en meer dingen die imo niet in hondenvoer thuishoren.
Toen ben ik overgegaan op Orijen. Is voor 3 Chi's best te betalen. Ze hoeven er maar een beetje van.
Voer trouwens 2x per dag, nooit onbeperkt. Dan zou ik binnen de kortste keren ongelooflijk dikke overvoede mormels hebben :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 16:00

Ik heb net een zak Orijen brok besteld,zak van 2,5kg. :)
Ben benieuwd hoe ze vinden smaken,qua samenstelling klinkt het wel goed. :9
Fijn dat men op een forum zoveel goede info kan krijgen!!! +:)+

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:08

Voor mijn duitse dog heb ik acana.. orijen ook geprobeerd maar hij is echt gek op de acana wild praiire.. hij doet het er goed op en vind het lekker..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 16:12

Ik heb veel merken hier voorbij zien komen dus mocht Orijen niet in de smaak vallen dan heb ik nog keus zat om verder uit te testen.
Maar idd als je het vergelijkt met de Aldi High Premium dan is de keus wel snel gemaakt naar een ander merk. :o

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:10

Bij mij thuis krijgt onze hond Farmfood brokken. Daar doet hij het goed mee.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:34

Ik ga alles ook maar eens lezen. Heb een Jack Russel pup van 11 weken die bij de fokker Farmfood kreeg. Daarom hebben wij ook een zak gehaald, maar heb niet het idee of ze het echt lekker vind. Eet niet graag en de probeerzakjes van andere merken waren wel zo op.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:36

Pinacolada schreef:
Ik ga alles ook maar eens lezen. Heb een Jack Russel pup van 11 weken die bij de fokker Farmfood kreeg. Daarom hebben wij ook een zak gehaald, maar heb niet het idee of ze het echt lekker vind. Eet niet graag en de probeerzakjes van andere merken waren wel zo op.

denk er wel aan dat de brokken die ze vaak graag eten smaakstogffen bevatten/geur en kleurstoffen en vaak ook veel zout.dus het kan zeker dat ze andere brokken bv liever eet,maar dat wilt niet meteen zeggen dat deze brokken beter zijn

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:18

Daar heb je gelijk in. Heb zo'n maatbekertje erbij en als je dan kijkt wat ze moeten hebben vind ik het ook maar weinig lijken :Y). Maar zie haar nooit echt happig op dr eten. 1 a 2 dagen in de week krijgt ze Farmfood Fresh pens hart compleet uit de vriezer en daar is ze wel ontzettend gek op. Maar ze zou van mij wel ietsjes dikker mogen...dus ben wat aan het twijfelen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:19

WiskyBokjes schreef:
Sonja, dus vers vlees zie jij als rauw? Hmm ik zou dan eerder denken vers vlees is vers als het net is afgeschoten zeg maar. Ik geloof zelfs dat in Nederland een hele strenge norm is om ergens VERS op te mogen zetten (bij hondenvoer). :) Maar even ontopic, het gaat over de brokken.

IK bedoel met 'vers voeren' 'rauw voeren' en niet 'gestoomd voeren' o.i.d. Lijkt me vrij duidelijk toch? Zo heet het nu eenmaal in de volksmond als je KVV/BARF voert...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:12

Wij voeren op dit moment Taste of the wild. Getwijfeld tussen die en Wolfsblut, qua prijs per dag kwam het ongeveer hetzelfde uit.
Uiteindelijk gekozen voor taste of the wild omdat die iets meer eiwitten had.
Voordeel vind ik ook dat je smaken af kan wisselen, wij wisselen tussen High Prairie en Wetlands.
Monster eet het goed, zit mooi in zijn vacht en stevige ontlasting 1/2 keer per dag.

Hiervoor voerden we Dogloversgold. Zat geloof ik wel rijst in maar verder waren we daar ook tevreden over.
Alleen ging Gizmo slechter eten dus vandaar dat we toen veranderd zijn.

Van zowel taste of the wild als Wolfsblut kan je trouwens proefpakketten bestellen met meerdere smaken via food4pets.be.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:56

topic titel... geen ;)
nee geen hondenbrok is écht gezond.. er zijn de betere merken die idd al genoemd zijn

wat ik zelf écht gezond vind is een goed zelf samengesteld menu.. barf dus. waarbij je precies ziet wat je je hond voert.
ook mijn pupjes zullen straks afgespeend gaan worden op vers, geen brokjes in mijn huis :D en al helemaal niet aan de pupjes haha

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:51

Hee Essie hier :-)

Super Funny Horses dat je Orijen hebt besteld!
Hier blije hond met Taste of the Wild en blije kat met Applaws!

Laat je weten hoe het gaat ?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 07:50

Taste of the wild hebben we hier geprobeerd voor de wolfsblut, maar dat beviel niet.

Ik zou het liefst ook vers voeren, maar zo ver krijg ik mijn moeder niet helaas.
Ben al heel blij dat ik het zo ver gekregen heb dat ze op een betere brok zitten nu.

Maar als ik op mezelf woon en een hond heb krijgt die ook zeker weten vers vlees.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 08:10

Ik voer momenteel ook taste of the wild. Wij zagen vrijwel onmiddellijk verschil bij onze hond.

We hebben best veel voer geprobeerd. Bozita at ze niet meer na 2 weken, Europremium at ze ook al niet vlot meer toen we halverwege de zak waren. Hills vond ze in het begin beter (ze nam haar brokjes mee en ging ze op haar dekentje opeten) maar een tijdje terug bleven de brokken langer en langer staan. Toen 2 zakken taste of the wild besteld met verschillende smaken. Nu eet ze haar brokken vlotjes in haar bakje op, ze heeft veel minder jeuk en de ontlasting is veel beter.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:58

Mijn teckeltje krijg vetessentials van hills. Doet ze het super op, bijna geen ontlasting, stinkt niet.

Ik ben niet tegen vers, maar ik vind wel dat er vaak te makkelijk gedacht wordt over vers voeren. Zoals hier ook duidelijk naar voren komt.
Ik vind (mijn mening dus) dat je met vers voeren zoals mensen vaak beginnen die het net ergens gehoord hebben, veel essentiele vitaminen ed mist.
Een hond heeft ook plantaardige bestanddelen nodig, niet alleen vers vlees zoals dan vaak gevoerd word.
Ik hoor in de praktijk ook vaak dat mensen vers vlees willen voeren, maar ze hebben dan niet nagedacht over het feit dat er ook nagedacht moet worden over vitaminen ed. Vaak blijven ze toch bij brok, omdat ze het niet uit willen zoeken.
Ik ben dus niet tegen vers voeren, maar het wordt een beetje als "mode" gezien waardoor veel mensen het op een verkeerde manier doen en er dus tekorten ontstaan.

Mbt smaak, en elke dag andere smaak. Een hond word niet geboren met smaak, wij leren ze smaak. Ik ken er heel veel die niets anders willen dan hun vertrouwde eten, omdat ze het niet kennen. Je maakt dus niet iedere hond blij met elke dag een ander smaakje.

Om op TS haar vraag terug te komen, er zijn verschillende goede brokken te verkrijgen, maar je moet kijken wat bij jou hond het beste past.
Ik ben zelf meer voor de A merken, maar dat is mede omdat ik dan precies weet wat ik voer. Dus niet een zak met gevogelte (waar de ene keer kip inzit, en de andere keer kalkoen omdat dat dan goedkoper is)

Iedereen zal zijn eigen mening hebben, en ook eigen ervaringen hebben.
Je moet doen wat je zelf het beste lijkt, brok of vers. Als het maar echt compleet is en het aansluit aan jou wensen.

Offtopic: Ik mis de verhalen van Trudy *D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 13:38

Vandaag de Orijen binnen gekregen,besteld via Zooplus supersnelle levering. +:)+
Heb meteen een paar brokjes gegeven en het ging erin als koek :9 hahaha
Vooral voor de kleine hond met de slechte tandjes zijn die brokjes super ideaal,het zijn hele kleine plat/ronde brokjes die knauweld ze heel goed weg!
Ze stond te bedelen voor mee hihi straks nog een paar geven en vanavond nog wat.Ze zou zo rond de 100gram mogen hebben per dag.

Dus dat is alvast goed bevallen,dankzij alle goede tips hier heb ik alvast 1 geslaagde aktie binnen +:)+