Vandaag circus gezien met wilde dieren voor het laatst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:19

geerke schreef:
nog een keer....er is een verschil tussen gedomesticeerde dieren en wilde.
Wie begrijpt mij wel?

Daar heb je wel een punt hoor, maar ooit zijn ze ook begonnen met "on-gedomesticeerdedieren" (bestaat dat woord? :') ) zoals de paarden en honden etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:22

ja,ooit zijn ze begonnen dieren te domesticeren,meer dan 2000 jaar geleden.
Maar dat waren geen leeuwen.
Olifanten is trouwens een twijfel geval....omdat de mensen in Azie een olifant gebruiken om bomen te slepen enzo.Maar die staan soms ook dagen aan een ketting.
Moet je nagaan wat voor effect een circus in Azie heeft...daar wil je ook niet naar kijken :7

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:23

dus omdat er ooit duizenden jaren geleden paarden en honden ( overigens zagen er toen ook totaal niet zo uit in die tijd zoals ze er nu uitzien..maar dat terzijde) wilde dieren waren ,maakt het voor nu oke dat wilde dieren kunstjes moeten doen in een circus? ,louter voor menselijk plezier,want voor hun lol :n

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:26

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:27

kimmie261 schreef:
dus omdat er ooit duizenden jaren geleden paarden en honden ( overigens zagen er toen ook totaal niet zo uit in die tijd zoals ze er nu uitzien..maar dat terzijde) wilde dieren waren ,maakt het voor nu oke dat wilde dieren kunstjes moeten doen in een circus? ,louter voor menselijk plezier,want voor hun lol :n

:D ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat je wilde dieren niet voor een circus moet gebruiken omdat die doodongelukkig zijn.
Honden is wat anders,die doen graag iets voor mensen. ;)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:29

Ts ik snap je helemaal!

Ik zie liever dieren in een circus dan in een dierentuin (ligt ook aan de dierentuin!!)
NL is maar een krom land.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:31

Walgelijk om wilde dieren een kustje te laten doen om zelf zo geld te verdienen om vervolgens deze dieren daarbuiten niet een eerbiedig leven te geven. Nee, ik snap echt niet dat mensen daar ook maar enig plezier uit kunnen halen. Ik schaam me dood om mens te zijn als ik zulke ondierwaardige dingen zie gebeuren. Omdat de mensheid duizenden jaren geleden begonnen in met het domesticeren van paarden en honden betekend toch niet dat we dat tijgers, leeuwen etc ook maar toe wensen. Dan houden we geen wild dier mee over!!!

Ik vind het heel goed dat het verboden wordt! En mensen die met argumenten aankomen dat legbatterijen etc dan ook verboden moeten worden. Ja die hebben helemaal gelijk, maar we moeten ergens beginnen niet? Dierenparken verschillen heel erg. Vele helpen juist eraan mee om uitsterven van diersoorten te voorkomen. Ze breiden hun parken jaarlijks groot uit om het voor de dieren steeds zo gelijkwaardig aan de natuur te maken. Daar kan ik nog respect voor op brengen, al kom ik er liever ook niet.

Ik vind het geweldig dat dit nu stopt! Laten we door gaan tot het dierenleed helemaal geminimaliseerd is!

Lottie84

Re: Vandaag circus gezien met wilde dieren voor het laatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:33

Het zijn geen wilde dieren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:33

geerke ben het met jou eens hoor,was meer reactie op joscaa..

en dat filmpje laat precies zien waarom leeuwen niet tam te noemen zijn,ze zijn nog 100% wild...

ze zouden altijd hun trainers moeten aanvallen,mss stoppen ze dan vanzelf deze dieren te gebruiken als circusdieren..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:39

blokje schreef:
Ts ik snap je helemaal!

Ik zie liever dieren in een circus dan in een dierentuin (ligt ook aan de dierentuin!!)
NL is maar een krom land.

dus jij ziet tijgers en leeuwen liever zo gehouden worden:
Afbeelding

als zo:
Afbeelding

wonderlijk...

Lottie84,tijgers en leeuwen zijn wel degelijk wilde dieren,ongeacht de omstandigheden waarin deze dieren geboren worden...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:42

tja....een dierentuin is toch niet te vergelijken met een circus? :(

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:42

Kim, als je ziet hoeveel dieren in een dierentuin een gedrag storenis hebben. Ik kom wel eens in emmen en in elk verblijf zie ik meerdere dieren die gewoon gekw orden van altijd het zelfde. Zoals die olifanten.

Circus dieren worden tenminste nog getraint en geestelijk dus moe gemaakt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:43

Lottie84 schreef:
Het zijn geen wilde dieren.

Ja dat zijn ze wel. Ondanks dat ze in een hokje geboren en gehouden worden, het zijn gewoon wilde dieren.

Heb met die mensen op die filmpjes ook totaal geen medelijden. Wie met vuur speelt, zal zich branden. Wel jammer
dat die beesten hoogstwaarschijnlijk zijn afgemaakt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:48

Eventjes over dierenparken... ik werk dus zelf in een dierenpark en wij fokken dus echt minimaal.
Bijna alle wilde dieren in het dierenpark zijn afkomstig van opvangen.
Zoals bijvoorbeeld wasberen die allemaal van stichting aap komen, berberapen die ook daarvandaan komen, kamelen van het circus en uilen/roofvogels van opvang opglabbeek.

De dieren waarmee men fokt zijn stamboek dieren (dus aangesloten bij een vereniging om het ras te verbeteren), bedreigde diersoorten en voedseldieren.

Je ziet dus dieren in dierentuinen met gedragsstoornissen.. maar weet jij waar die vandaan komen? Misschien zijn ze ook wel in beslag genomen?

Er zit bijvoorbeeld een stinkdier dat ook als huisdier gehouden werd. Ze hebben een mooi verblijf, maar ook zij heeft stereotype gedrag... iets wat is gebleven doordat ze in een te kleine ruimte gehouden werd, alleen gehouden werd en het verkeerde voedsel kreeg. Ze heeft dus soms haar momenten dat ze ook met haar hoofdje staat te wiegen van links naar rechts.
Ook hebben we een aap die mishandeld geweest is.. die loopt ook soms heen en weer langs het hekwerk omdat je het verleden helaas niet kunt wissen...

Ik wil maar zeggen... sommige tijgers/leeuwen/... komen ook van opvangen waar ze in beslag genomen zijn.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:48

Ik zit met verbazing deze discussie te lezen... Zijn er echt mensen die een leeuw in een circus vergelijken met een paard en hond qua domesticatie??? Onderstaande quote is al meer dan genoeg reden het te verbieden.. En hopelijk volgt er nog veel meer op het gebied van de huisvesting van dieren..

blauwdruivje schreef:
Tja, het lijkt inderdaad wel mooi die circusdieren. In 2008 heeft Universiteit Wageningen in opdracht van minister Verburg onderzoek gedaan naar het welzijn van dieren in circussen. Dit onderzoek is in 2009 gepubliceerd en daaruit bleek o.a. het volgende (bron: wikipedia, circusdier):

71% van de geobserveerde dieren heeft medische afwijkingen
33% van de tijgers en leeuwen beschikt nooit over een buitenverblijf
98% per 24 uur verblijven leeuwen in een binnenverblijf
Een gemiddeld verblijf van tijgers in circussen is 5m2
Olifanten staan gemiddeld 17 uur per dag vastgeketend aan voor- en achterpoot
Olifanten vertonen gemiddeld 10 uur per dag afwijkend en gestoord gedrag
Transport van olifanten zonder drinkwater loopt op tot 22 uur
De voedingstoestand van olifanten, tijgers en leeuwen is in 66% van de gevallen ondermaats

Dus ik ben blij met het besluit 'de wilde dieren de tent uit'. Tja, en al die andere vormen kiloknallers etc..dat is ook niet goed...maar ergens moet je beginnen....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:54

blokje,je wil beweren dat die tijgers en leeuwen van circussen als ze opgesloten zitten in een veel kleine metalen kooi géén gedragsstoornissen hebben??

die beesten doen niets anders als weven en ijsberen...en geef ze eens ongelijk...gaat zo tegen hun natuur in.

en ik ben geen voorstander voor dierentuinen,vandaar dat ik er nooit naartoe zal gaan,maar...ik vind wel dat de mentaliteit bij dierentuinen aan het veranderen is,verblijven worden mooier,groter,uitdagender,voedsel wordt zo gegeven dat de dieren er iets voor moeten doen...

tja,het is niet anders,we willen nu eenmaal allemaal beestjes kijken,dus er zullen altijd dierentuinen zijn,dus er zullen altijd dieren zijn die ongelukkig zijn in hun gevangeschap situatie weerin ze gedwongen worden te leven...

circussen kunnen prima zonder wilde dieren,zijn acts zat te bedenken die mensen zelf kunnen doen,is nog mooier ook...

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:26

Waarom zeggen sommigen hier dat dolfinariums wegmoeten? Daar doen ze toch niet enkel kunstjes maar ook observaties en in stand houding van de soorten enzo? Of ben ik zo verkeerd? En een zoo is ook niet enkel voor menselijk vermaak, een zoo moet namelijk verplicht gekoppeld zijn aan wetenschappelijk onderzoek en/of projecten om dieren te beschermen of weer uit te zetten. Ik vind niet dat je een circus daarmee kan vergelijken. Ik vind een circus slecht qua huisvesting. Het menselijk omgaan (trainen) met de dieren heb ik niks op tegen, mits het natuurlijk geen dierenmishandeling is. En dan kan je natuurlijk de vraag stellen wat je ziet onder dierenmishandeling, dat is voor iedereen anders denk ik. Ik zie het als aanleren van kunstjes waardoor ze kwetsuren oplopen of uitvoeren van kunstjes die totaal niet aanleunen bij hun natuurlijke gedragingen, en ga zo maar door. Maar ik heb er niks op tegen als ze een rij van paarden naast elkaar laten steigeren of ga zo maar door, want steigeren is een natuurlijk gedrag. Als alle circussen dus normale kunstjes zouden doen en de huisvestingsnormen grondig zouden aanpassen, zou ik het door de vingers zien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:12

geerke schreef:
nog een keer....er is een verschil tussen gedomesticeerde dieren en wilde.
Wie begrijpt mij wel?

Ikke hoor!
Maar sommigen moeten echt terug naar school voor dat woord.

Dolfinaria's mogen van mij ook afgeschaft worden.
Ik ben er vroeger wel geweest maar ik heb later de eer gehad deze dieren in het wild te zien. En dan niet met 50 man op een boot en er achter aan springen maar met een kano de zee op.
4 kano's en dan op 100 meter afstand. Geweldig was dat.

Dit jaar heb ik deze film gezien:
http://www.youtube.com/watch?v=_eknshN_uhM

Het is nog vakantie dus ik raad iedereen aan hem te kijken.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:16

Het beste is gewoon als alle dieren in hun eigen wilde leefgebied kunnen leven zoals vroeger :)
En als mensen de dieren willen zien voor hun eigen plezier, dan hebben ze gewoon pech :P

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:23

dolfinaria's...

tja,daar leven grote zee zoogdieren in een badkuipje met water met wildvreemde dieren uit andere families,vreemde dialecten,veel te veel in 1 bakkie water...,of...moederziel alleen...

en waarvoor,de lol van de mens...voor shows ,voor entertainment..niets meer en niets minder...

denk dat als je je interesseerd je hier heel veel kan lezen,van zowel voor als tegenstanders:

[BB] Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:46

Ik heb het niet over orka's hé, wist niet eens dat je dat mocht houden (volgens mij toch niet?). Ik heb het over zeeleeuwen, dolfijnen en zo. Als je dolfinariums moet afschaffen, moet je alle aquariumvissen ook afschaffen.
"tja,daar leven grote zee zoogdieren in een badkuipje met water met wildvreemde dieren uit andere families,vreemde dialecten,veel te veel in 1 bakkie water...,of...moederziel alleen..."
Ik weet niet welke dolfinariums jullie daar hebben misschien? Maar ik weet er hier toch ééntje zijn (in Brugge) en daar zitten alle dolfijnen in een groep samen en alle zeeleeuwen samen, in een vrij groot bassin. Je mag niet veralgemenen, nooit. Ook met circusdieren. Er zijn blijkbaar circussen die het wél goed doen, die het beste voorhebben. Waarom veralgemeent iedereen altijd of zien mensen altijd de negatieve kant?

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:47

Een ''vrij groot bassin'' is nooit zo groot als de zee, dat zeg je zelf eigenlijk al, ''vrij groot''. Groot is het dus niet ;)

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:07

Dat weet ik ook wel, maar vind jij een aquarium of een terrarium dan goed? Als je zo begint kan je het over alles zeggen. Alle parken zijn 'vrij groot'. Natuurlijk is het groter in de natuur.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:09

Maar zo kan je inderdaad over alles gaan beginnen, over hamsters, konijnen, cavia's, honden, katten, slangen, spinnen en zo door, en zo door.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:25

Ja en dus?