de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:38

Seven schreef:
Maar vergeet nu niet de vuilisbakje uit bulldogs etc die zijn echt niet veel gezonder dan de voorouders wat niet meer dan logisch is. Jou hond ziet er zo uit door de rashonden er achter :D

Als we de bulldog en andere rassen willen gaan verbeteren zullen we de andere kant op moeten gaan fokken dieren met neus gebruiken evt dichtbij staande rassen inzetten en daarin selecteren maar dat kost veel tijd en geld en mensen zullen mensen niet zijn als ze de makkelijke weg kiezen :(

Ja, maar heeft alle extremen van die honden achter zich gelaten, heeft ruimer genetisch materiaal en geen van ze problemen van die rassen. Als er meer gekruist zou worden en weer teruggefokt zou worden naar honden die lijken op bijvoorbeeld de oudere herders dan zouden er tenminste weer gezonde, stevige honden zijn, die normaal met elkaar kunnen communiceren en die gewoon een normaal leven kunnen leiden.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:39

Inderdaad die show labs.. Dat lijken niet eens meer op labs.
Maar die werklab is ook niet wat ik me voorstelde bij de werklijnen. Maargoed, ik heb er ook echt de ballen verstand van :p
Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kan vinden van mijn idee van een werklabbie .

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:39

Engelse bulldogen zijn net als Cavaliers nooit 100% gezond....

Seven, ik weet ook wel wat ik mooier vind. Denk dat mijn zus en zwager dus echt een werk type hebben.
Hij hoort ook raszuiver te zijn maar zoals de koop is gegaan geloof ik er geen reet van :+
Mama hond niet gezien en papa hond alleen op foto. Alle pups bij elkaar en uitzoeken maar.
Hun wouden graag een bruine.

blokje

Re: de verschrikkelijke creaties van de mens... (schokkend)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:41

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:44

Seven schreef:
Ja het is enkel tegen woordig om de dieren een sterker uiterlijk te geven heel jammer.
Werken doe ik elke dag met mn honden beide lopen ze in de ipo (ja ook mn staffie) die begint het steeds beter te doen de dobermann is een echte werker en werkt ook erg goed :j Is overal op getest en goed bevonden nu enkel een karakter test en hij is dekreu waardig.
Hij is dan hart, heupen, wobble, dilute en ogen vrij

Hoe is die rare roddel toch de wereld in gekomen dat vuilnisbakkies gezonder zijn als rashonden, hoeveel vuilnisbakkies worden getest om te zien of ze echt gezond zijn geen enkele. Er lopen veel meer honden met bot, hart ea afwijkingen rond zonder dat mensen het door hebben. Pas als een dier echt wat gaat mankeren word er naar gekeken en dan blijkt zo'n dier al jaren hart problemen te hebben bijv.

Daarnaast vergeet niet dat een vuilnisbakkie uit andere rassen is ontstaan er niets is getest en men dus ook niet weet wat voor problemen en kunnen sluimeren.

Snap ook niet waar mensen dat weg halen. Vuilisbakkies zijn mengelmoesjes van meestal niet geteste rashonden en de kans op erfelijke afwijkingen is juist daarom groot.

Heb nu al jaren rashonden en dan de DH en heb me daar ook voor aanschaf goed in verdiept en daarmee ook tot nu toe altijd geluk gehad met goed gezonde honden. Geen HD en ED problemen enz.
Ben nu zelf bezig een fok op te bouwen zowel kynologisch als een werklijn. Ik selecteer op gezondheid en ook op een vrij rechte rug. Heb liever een minder goede hond op de show maar een gezonde hond in de fok en het werk. Maar mijn kyno teef die uit een combi komt die ik zelf heb uitgezocht heeft een mooie rug maar ondanks dat zeer goede beoordelingen gekregen. Wij testen ook extra op cauda equina syndroom en DM bij onze honden waarmee we willen fokken. Niet verplicht maar ik vind gezondheid en karakter het belangrijkst.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:45

Afbeelding
Qua dikte etc vind ik dit wel een mooie lab.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:47

Je hebt ook genoeg werklabs die wel wat grover zijn maar dat is ookal veel meer gemaakt de echte werkers waren heel slanke honden :j

Goede honden verkrijgen begint en eindigd bij de fokkers, die zouden meer moeten kijken naar wat goed is voor het dier dan wat er verkoopt.
Mijn tante fokt bijv Rodesian Ridgebacks ik ga vaak mee naar fok dagen bizar wat een verschil er zit in zo'n ras van windhonden tot mollosers en dat in 1 nest nou dan gaat er toch echt iets niet goed met je fokken. Mijn tante heeft nu 2 nesten gehad allemaal goed gevormde honden en karakters maar daar heeft ze ook op geselcteerd.

@blokje kwa dikte is die niet verkeerd maar ook zo'n bolle zadelrug zonde want dat hoord niet

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:49

oeh, die tweede showlab is lelijk. Lijkt wel st. bernard hoofd te hebben.

Mijn collega gaat een puppie aanschaffen en was dat eerst nog een old english bulldog (ik: oh kijk! die kunnen ademen! toen ze me een foto liet zien) nu is dat pupje nog in het nest overleden en nu gaan ze toch voor een engelse bulldog.... vreselijk... maarja, kan er natuurlijk niet te negatief over zijn, want het is haar feestje en zij zijn helemaal blij en gaan over 2 weken naar het nestje kijken.

Ik heb heel voorzichtig aangegeven dat het wel een ongezond ras is en dat ze misschien wel rekening moeten houden met veel DA kosten. Zij zijn echter helemaal overtuigd van de erkende fokker en de ziektes in de heupen en de neus heeft het pupje vast niet want alles is erkend. Tja....

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:50

Ik zocht ook ff puur op dikte. Ik vond geen mooie labrador op google zo snel :P
Hou niet zo van labs dus vind ze niet zo snel mooi :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:53

Jullie blijven maar hameren op hd e.d. maar dat zijn niet de enige problemen. Het gaat om het teveel willen veranderen van uiterlijk omdat wij graag een bepaalde kleur of bouw zien. Alleen die bouw die veel te ver van het wolventype afstaat is al een enorme belemmering voor honden. Ze zouden alle rassen met overdreven kenmerken moeten afschaffen en gewoon weer HONDEN moeten gaan fokken in plaats van RASSEN

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:54

Hm ik kan geen goed voorbeeld vinden.
Maar volgens mij is t fokken in 2 richtingen doorgeslagen als ik t zo zie op Google. Ik kom enorm brede labs op hele korte pootjes tegen, maar ook die juist heel hoog op de poten staan.
Overall wel echt brede dikke labs.
Naar mijn idee is een werklab niet zo heel groot, maar vooral wel gestroomlijnd.

De foto hierboven ergens van die werklab vind ik wel erg smal/rank gebouwd met een spits snuitje enz.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:56

Fellor, ik lees amper ED en HD. Vooral neuzen en bouw hebben we het over...

Mijn hond staat niet echt dicht naast de wolven. maar denk dat het geen ongezond ras is als ik veel andere rassen meemaak.

Zwitsal, bedoel je die in de link van mij? Die hond is nog jong. En naar mijn idee niet vol lab.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:58

Tja je kan een goede fokker vinden ook bij de engelse bulldog maar die zijn heelllll schaars. Je hebt nog iets wat ze een witte engelse bulldog noemen die staan een stuk dichter bij hoe ze eerst waren :

Afbeelding

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:00

Fellor schreef:
Jullie blijven maar hameren op hd e.d. maar dat zijn niet de enige problemen. Het gaat om het teveel willen veranderen van uiterlijk omdat wij graag een bepaalde kleur of bouw zien. Alleen die bouw die veel te ver van het wolventype afstaat is al een enorme belemmering voor honden. Ze zouden alle rassen met overdreven kenmerken moeten afschaffen en gewoon weer HONDEN moeten gaan fokken in plaats van RASSEN

Dat we honden moeten fokken ben ik met je eens maar de rassen moet je wel gescheiden houden, rassen is niet het probleem het over de top doorzetten van rassen daar is waar het fout gaat.

De neuzen moeten niet te kort de ruggen niet te bol of te overbouwd ea alles wat te is moet worden uit gebannen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:03

Seven ik zie dta je ook in drenthe woont. Niettoevallig in de buurt :P

Zoolgangster

mcsjelle schreef:
kohtje: Tuurlijk worden ook vuilnisbakjes ziek, maar die hebben echt niet zoveel erfelijke aandoeningen als de rashonden.

De vuilnisbakjes van mijn ouders, familieleden en bekenden werden klachtenvrij makkelijk 16 jaar oud, we kennen er zelfs één die meer dan 20 jaar oud werd. De rashonden waren geldputten: vaak dierenartsenwerk en voor hun 15e verkankerd en dood.
Het verschil was duidelijk.

Probleem is dat onherleidbaar rasloos bijna niet meer bestaat, vaak zijn het kruisingen van bestaande kapotgefokte rassen, gefokt door broodfokkers of particulieren die bezuinigen op gezondheids tests.

Lauratje_88

Mijn lab was ook geen goed voorbeeld van een goede lab qua bouw dan, ik heb toen ook niet mee kunnen kiezen en had er toen ook niet zoveel verstand van.
Het was van het moment dat ik hem kreeg (voor mijn 13de verjaardag) dat ik pas ben beginnen met mezelf te onderwijzen met het hoe en wat over honden, heb hem ook helemaal alleen opgevoed en ben er best trots op wat ik toen met hem bereikt had het was ook echt mijn hond, als ik iets zei luisterde hij altijd (soms moest ik het maar denken en hij deed het al) bij anderen zelfs bij mijn moeder durfde hij hun al eens negeren.
Mijn lab stond hoog op zijn poten was slank, lange staart maar een pracht karakter. (foto's in mijn profiel)

edit: veel mensen dachten dat hij een teefje was omdat hij best wel fijn gebouwd was
Laatst bijgewerkt door Lauratje_88 op 04-12-12 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:05

Ja eigenlijk wonen we best in de buurt van elkaar Blokje :D Zal jou dame wel eens in het echt willen bewonderen en op de kiek zetten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:07

Fellor schreef:

Een duitse herder staat enigzins het dichts bij het wolventype en er lopen een hoop ongezonde rond uit niet doordachte fok ( maar ook vele papierloze die er wel zo uit zien) maar ook genoeg gezonde honden. Heb nu een jonge reu uit werklijnen. Mooi recht in de rug, enorm springvermogen, zeer sociaal maar ook enorme werkdriften, officieel al afgeröntgend met HD en ED vrij, rug beoordeelt of er cauda equina syndroom zou kunnen onstaan, DM vrij. 5 generaties onverwant wat ook al vrij bijzonder is. Dus ben daar super blij mee :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:08

Seven schreef:
Maar vergeet nu niet de vuilisbakje uit bulldogs etc die zijn echt niet veel gezonder dan de voorouders wat niet meer dan logisch is. Jou hond ziet er zo uit door de rashonden er achter :D

Als we de bulldog en andere rassen willen gaan verbeteren zullen we de andere kant op moeten gaan fokken dieren met neus gebruiken evt dichtbij staande rassen inzetten en daarin selecteren maar dat kost veel tijd en geld en mensen zullen mensen niet zijn als ze de makkelijke weg kiezen :(

Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe veel vuilnis er in je vuilnisbakje zit, ook of het een kruising is binnen een rasgroep of juist erbuiten. Als je buiten rasgroepen kruist en veel kruist krijg je weer grote genetische variatie en recessieve mankementen zullen dan veel minder tot expressie komen. In mijn ervaring zijn kruisingen/vuilnisbakken vaak toch wel gezonder dan ras honden, ik ken echt veel rashonden die bijv voedsel intolleraties of huidziektes hebben.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:09

Seven schreef:
Ja eigenlijk wonen we best in de buurt van elkaar Blokje :D Zal jou dame wel eens in het echt willen bewonderen en op de kiek zetten.

Je bent welkom :) Misschien kun je me direct wat bij leren over hondjes :D
Waar ergens woon je?

*wij wonen dicht bij een enorm veld waar Layka GRAAAG los wandeld etc*

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:10

Nee ik bedoelde die showhond van seven. Die hond heeft in de hele bouw en kop iets wat naar mijn idee niet vol labrador lijkt .

Ik heb in m'n hoofd wel een voorbeeld van een (in mijn ogen) perfecte lab. Maar die hond is op 3 jarige leeftijd ingeslapen om bepaalde (niet fysieke) redenen en ik kan geen goed voorbeeld van die reu in stand vinden. Maar die hond was een mooie grootte ( niet te groot) en mooie verhoudingen, prachtige brede kop (daar heb ik nog wel een foto van) maar vooral atletisch gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:11

Wilawander schreef:
Fellor schreef:

Een duitse herder staat enigzins het dichts bij het wolventype en er lopen een hoop ongezonde rond uit niet doordachte fok ( maar ook vele papierloze die er wel zo uit zien) maar ook genoeg gezonde honden. Heb nu een jonge reu uit werklijnen. Mooi recht in de rug, enorm springvermogen, zeer sociaal maar ook enorme werkdriften, officieel al afgeröntgend met HD en ED vrij, rug beoordeelt of er cauda equina syndroom zou kunnen onstaan, DM vrij. 5 generaties onverwant wat ook al vrij bijzonder is. Dus ben daar super blij mee :)

De showhonden staan niet dicht bij wolven wat type betreft. De oudere types en werklijnen inderdaad wel, dat zijn ook gewoon honden die normaal kunnen functioneren.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:13

Ik ken door mijn gedragtrainingen ook heel veel kruisingen met problemen dus het is te makkelijk om te zeggen ja kruisingingen zijn beter of of rashonden zijn beter.

Kwa verbeteren van rassen moeten de fokkers van bijv de engelse bull zoeken naar dieren die beter gebouwd zijn meer neus hebben evt staffies die zacht genoeg zijn kwa karakter er in fokken. Dan selecteren op de dieren die goede neuzen en ademhaling hebben etc. Helaas zit je dan weer met de rasvereningen die hier niet mee accoord gaan. Daarin moet de RVB die toch de overkoepelende organisatie is wel meer gaan meedenken. Eigenlijk zou de rvb eens wat concurentie moeten krijgen kijken of ze dan wel wakker worden en de ogen openen, er zijn genoeg mensen ontslagen die wel een goede kijk op ras dieren hadden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:14

Sorry dat ik me er zo over uitlaat (ben een beetje gefrustreerd hierover geloof ik) maar ik vind sommige dingen wel echt triest ver gaan.....die erg korte neuzen en dan nog een huidplooi die er half overheen hangt, zichzelf niet kunnen voortplanten geeft niet dan doen we het kunstmatig en dan ook nog een keizersnee(niet geheel zonder risico's) want de pups zijn standaard te groot voor een natuurlijke bevalling. Dat gaat gewoon te ver, in mijn ogen is dit net zo hard dieren mishandeling! En dan iedereen die met genetische zieke dieren door fokt omdat er geen gezonde dieren meer zijn ga eens even lekker te raden bij jezelf....waarom in Gods naam ? Om je zakken te vullen, zoek dan betere baan.